معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۷/۲۱- ۰۸:۰۰

تحولات جهانی بازار لیتیویم و تاثیر آن بر زیمبابوه

در چند ماهه گذشته با تحولات رخ داده در بازارهای جهانی، تمایل به خرید لیتیوم در بازار جهانی با افت شدید روبرو شده است. این مساله قیمت لیتیوم را تا حد زیادی (بنا به اظهار رسانه‌ها تا ۸۰ درصد) کاهش داده است. این موضوع زیمبابوه را به عنوان اصلی ترین تولید کننده لیتیوم در آفریقا بیشتر از هر کشوری تحت تاثیر قرار داده است .

از ماه مارس ۲۰۲۴ قیمت لیتیوم ۸۰ درصد کاهش یافته است. این کاهش چشمگیر در پرتو چند عامل رخ داده است. شاید مهم‌ترین مورد تولید لیتیوم در داخل چین باشد که نیاز به واردات این محصول را برای این کشور تقریبا غیرضروری کرده است. در کنار این مورد کاهش تقاضا برای وسایل نقلیه برقی در چند ماهه گذشته نیز در بازار جهانی محسوس بوده است. لذا، تقاضا برای لیتیوم نیز رو به کاهش می رود. البته پیش بینی‌های بازار جهانی مبتنی بر آن است که بعد از مدتی لیتیوم به یک نرخ باثبات دست پیدا خواهد کرد.

     به این ترتیب سرمایه گذاران چینی که عمده سرمایه گذاران در این حوزه در آفریقا و به طور خاص در زیمبابوه به شمار می روند، فعالیت های خود را متوقف کرده یا سرعت و شدت آن را کاهش داده اند. این امر برای بازار معدنی زیمبابوه که تا حد زیادی خود را به لیتیوم وابسته می دانست و آن را برای خود تبدیل به یک مزیت کرده بود یک شکست بزرگ قلمداد می‌شود. این در حالی است که سرمایه گذاری‌ها برای تولید لیتیوم با درجه خلوص بالاتر در زیمبابوه در حال انجام بود و اتفاقا جدید به منزله توقف سرمایه گذاری در این حوزه نیز هست.

     البته باید اعتراف کرد که تحولات بازار جهانی خود شرکت های چینی را هم تحت تاثیر قرار داده است. برخی شرکت های تولید باتری چینی مثل جیانت باتری تولید لیتیوم را در برخی معادن متوقف کرده اند. آلبوم مال بزرگترین تولید لیتیوم جهان با مشکلات جدی روبه رو شده است و برای دومین بار در سال جدید اقدام به تعدیل نیرو گرده است. بدیهی است که این تحولات بیشتر از هر کشوری زیمبابوه را تحت شعاع قرار می دهد. شرکت های چینی حاضر در زیمبابوه اقدام به کاهش تولید کرده اند که این مساله باعث بیکار شدن هزارن کارگر شده است. با توقف فعالیت های شرکت های چینی، وزارت معدن زیمبابوه در حال تغییر برخی از قوانین داخلی برای فرآوری لیتیوم در داخل است.

     وضعیت موجود پیچیدگی‌های خاصی نیز در زیمبابوه ایجاد کرده است. شرکت های چینی که برنامه سرمایه گذاری ۱ میلیارد دلاری در فرآوری لیتیوم زیمبابوه داشته اند، حالا تمایلی به ادامه فعالیت ندارند. این به بسیاری از برنامه‌های زیمبابوه در این صنعت لطمه جدی خواهد زد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما