معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۴/۲۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۷۰

کشف نفت در سواحل نامیبیا و رقابت شرکت های نفتی بین المللی

یک اکتشاف بزرگ نفتی در آفریقا که ذخایر آن بیش از 10 میلیارد بشکه تخمین زده شده است، تا کنون 12 شرکت بین المللی فعال در حوزه نفت در دنیا را به خود جذب کرده است.

شرکت های مهم نفتی از جمله اکسون موبیل، شل و شرکت ملی نفت برزیل، برای خرید 40 درصد از سهام یک اکتشاف بزرگ نفتی توسط شرکت پرتغالی گالپ انرژی در سواحل نامیبیا با هم رقابت می‌کنند.

براساس پایگاه داده جهانی میادین نفت و گاز "پلت فرم انرژی" (مستقر در واشنگتن)، تخمین زده می‌شود که اکتشاف موپان که توسط گالب انرژی مدیریت می‌شود، حداقل دارای 10 میلیارد بشکه نفت باشد که می‌تواند ارزش آن به بیش از 10 میلیارد دلار برسد.

Ghalib Energia مجوز سرمایه گذاری در محیطی به مساحت 10000 کیلومتر در حوزه نارنجی نامیبیا است، در حالی که سهم این شرکت پرتغالی 80٪ است و شرکت های  NAMCOR  و Custos (هر دو نامیبیایی) هر کدام 10٪ سهم دارند.

در ماه آوریل، شرکت پرتغالی نیمی از سهام خود را در این حوزه نفتی برای فروش عرضه کرد و بیش از ده‌ها شرکت از جمله ExxonMobil، Chevron، Shell، Total Energy، Brazilian Petrobras، Australian Woodside Energy، و American Apache Energy قراردادهایی برای دسترسی به داده‌های زمین‌شناسی و بررسی میدان نفتی مذکور،  امضا کردند.

چند شرکت‌ دیگر فعال در حوزه‌های انرژی نیز در اواخر ماه گذشته، پیشنهادهایی را برای خرید سهمی در اکتشاف نفتی اخیر ارائه کردند که هویت مناقصه‌گران و پیشنهادات آنها مشخص نیست، زیرا "گالب انرژی" سهم شرکت را در بورس اوراق بهادار لیسبون عرضه کرده است.

شرکت پتروبراس از اظهار نظر در مورد روند مناقصه خودداری کرد، اما گفت که "در حال ارزیابی فرصت ها برای توسعه ذخایر نفت، از جمله در سواحل آفریقا است." انتظار می رفت که فرآیند فروش و واگذاری سهام - که توسط یک بانک آمریکایی مدیریت می‌شود - به یک بازیگر بین المللی قوی واگذار شود که بتواند اکتشاف عظیم نفتی مانند پروژه موپان را مدیریت کند.

طبق بررسی‌ها و آزمایشات تخصصی، این حوزه نفتی توان تولید حداکثر 14000 بشکه در روز را دارد که می‌تواند قابلیت تجاری مهم‌ترین اکتشاف نفت این شرکت در نامیبیا را افزایش می‌دهد. این شرکت پرتغالی به تازگی پس از انجام موفقیت آمیز آزمایشات «موپان-ایکس 1» از موفقیت فاز اول اکتشاف میدان موپان خبر داده و قصد دارد همچنان به اکتشاف و ارزیابی بقیه منابع میدان ادامه می دهد.

نامیبیا که هیچ تولید نفت و گازی ندارد، در سال‌های اخیر به دنبال یک سری اکتشافات توتال انرژی، شل و گالپ، مورد توجه شرکت‌های انرژی جهانی قرار گرفته است. هیچ شرکتی تا کنون تصمیمی‌برای توسعه اکتشافات نفتی نگرفته است، اگرچه توتال انرژی اعلام نمود تا پایان سال تصمیمی اتخاذ خواهد کرد.

شل و توتال ذخایر اکتشاف خود را در سواحل نامیبیا در سال 2022 حدود 11 میلیارد بشکه تخمین زده بودند که ممکن است در آینده به یکی از بزرگترین اکتشافات در آب های عمیق در جهان تبدیل شود.

کشف منبع نفتی موپان به عنوان یکی از بزرگترین اکتشافات در حوضه تحت اختیار شرکت پرتغالی است و نامیبیا برای توسعه صنعت نفت کشور خود روی فعالیت های شرکت مذکور در این حوزه حساب کرده است.

علاقه شدید شرکت های نفتی جهان به حضور و توسعه حوضه‌های جدید نفتی، نشان می دهد که تقاضا برای نفت و گاز برای سال ها همچنان قوی باقی خواهد ماند، حتی اگر جهان به دنبال کاهش وابستگی خود به سوخت های فسیلی باشد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما