معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۴/۱۴- ۱۲:۲۰ - مشاهده: ۵۹

اخبار اقتصادی روسیه - کازان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی حوزه کازان روسیه در هفته دوم تیرماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

توسعه نوآوری در تاتارستان: افتتاح دو پارک علم و فناوری جدید تا سال 2025

آیرات خیرولین، رئیس وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تاتارستان، خبر از برنامه‌ریزی برای افتتاح دو پارک علم و فناوری جدید در این جمهوری تا سال 2025 داد. این خبر نویدبخش تحولات هیجان‌انگیزی در چشم‌انداز نوآوری و فناوری منطقه است. افتتاح اولین پارک در نیژنکامسک در سال 2025 پیش‌بینی شده است. این پارک یازدهمین مرکز از این نوع در تاتارستان خواهد بود و به دنبال تکمیل 11 پارک علم و فناوری موجود در مناطق مختلف این جمهوری است. آقای خیرولین در این خصوص گفت: «اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، شاید سال آینده شاهد افتتاح این مرکز باشیم.» علاوه بر این، انتظار می‌رود تا پایان سال جاری، یکی دیگر از پارک‌های علم و فناوری در حال ساخت تاتارستان در زلنودولسک افتتاح شود. این مرکز در ساختمان سابق اداره مخابرات این شهر مستقر خواهد شد. احتمال ساخت سومین پارک علم و فناوری در کازان نیز وجود دارد. جستجو برای یافتن محل مناسب و تامین منابع مالی این پروژه در حال انجام است. به گفته آقای خیرولین، اشباع ظرفیت پارک‌های علم و فناوری موجود در پایتخت تاتارستان، ضرورت ایجاد این مرکز جدید را ایجاب می‌کند. (خبرگزاری «تاتار-اینفورم»)

افزایش جایگاه‌های خرده فروشی برای باغداران باشقیری

به گفته رادی خبیروف، رئیس جمهوری باشقیرستان، تعداد مکان‌های خرده‌فروشی برای باغداران در این جمهوری در طی دو سال تقریباً دو برابر شده است:« بسیاری از باغداران محصول مازاد دارند. آنها قبلا محصولات زمین­های خود همچون توت، سیب و سبزیجات را به صورت خرده می فروختند، اما این کار را در هوای آزاد انجام می دادند. اکنون پاساژهای خریدی که با سایبان مجهز شده برای آنها در نظر گرفته شده است که هم برای فروشندگان و هم برای خریداران مناسب است. مشکلات همچنان باقی است. در برخی مکان‌ها، فضای کافی برای معامله وجود ندارد، در برخی مکان‌ها کانترها خراب هستند و نیاز به تعمیر دارند و در برخی دیگر توسط افراد دیگر اشغال شده ­اند. یک بار دیگر تاکید می‌کنم: اینجا رایگان و مختص باغداران است و تاجر و فروشنده‌ای نباید در آن باشد.» (سایتgtrk.tv)

تحریم‌ها، روسیه را به سمت شرکای جدید سوق داد: 5 تریلیون روبل سود

خبرگزاری ریانووستی به نقل از آمار گمرک روسیه گزارش می‌دهد که این کشور در دو سال گذشته با افزایش تجارت با شرکای «دوست» 30,9 میلیارد دلار (معادل 5 تریلیون روبل) درآمد کسب کرده است. این در حالی است که به دلیل تحریم‌های کشورهای «غیر دوست»، واردات این کشورها از روسیه 256,5 میلیارد دلار (حدود 21 تریلیون روبل) کاهش یافته است. این ارقام نشان می‌دهد که گرایش روسیه به سمت شرکای تجاری جدید، تا حدی ضررهای ناشی از تحریم‌ها را جبران کرده و دست‌کم 287,5 میلیارد دلار (26 تریلیون روبل) درآمد برای این کشور به ارمغان آورده است. («خبرگزاری تاتار-ایتنفورم»)

 

گسترش گردش تجارت خارجی تاتارستان با کشور­های دیگر

در حال حاضر بازار و شاخص های گردش تجارت خارجی در کشورهای مورد نظر در حال بررسی است. همچنین، جمهوری تاتارستان در حال تقویت تلاش­های خود در راستای توسعه همکاری­ها با کشور­های مستقل مشترک‌المنافع است و نمایندگی تجاری و اقتصادی خود را در بلاروس احیا کرده است. اکنون تاتارستان 9 دفتر نمایندگی در خارج از کشور دارد و علاوه بر موارد فوق با کشورهای امارات، چین، جمهوری چک و سوئیس نیز همکاری می­کند. همچنین تاتارستان در نظر دارد دفاتر نمایندگی وزارت صنعت و تجارت خود را در آسیا، خاورمیانه و آفریقا افتتاح کند. (سایتinkazan.ru)

نمایشگاه « آگروولگا» میزبان شرکت‌هایی از بلاروس، ترکیه، چین و ایران

نمایشگاه بین‌المللی کشت و صنعت «آگروولگا»  از 3 تا 5 ژوئن (برابر با 14 تا 16 تیر) در شهر کازان برگزار می‌شود و شاهد حضور شرکت‌هایی از بلاروس، ترکیه، چین و ایران خواهد بود. این خبر را مارات زیابباروف، وزیر کشاورزی تاتارستان، در یک نشست توجیهی در خانه دولت جمهوری تاتارستان اعلام کرد. پیش‌بینی می‌شود بیش از 400 شرکت در این نمایشگاه حضور داشته باشند و حدود 15 هزار متخصص و مدیر صنعت کشاورزی از سراسر روسیه از آن بازدید کنند. زیابباروف با اشاره به حضور مستقیم شرکت‌هایی از بلاروس، ترکیه، چین و ایران با غرفه‌های اختصاصی، بر جایگاه بین‌المللی این رویداد تأکید کرد. به گفته وی، 9 شرکت ترکیه‌ای سیستم‌های آبیاری، تجهیزات و فناوری‌های فرآوری و بسته‌بندی محصولات کشاورزی، و همچنین تجهیزات کارخانه‌های آرد و ماشین‌آلات مختلف کشاورزی را ارائه خواهند کرد. 15 شرکت ایرانی نیز در این نمایشگاه حضور خواهند داشت و تجهیزات خاک‌ورزی را به نمایش می‌گذارند. پنج شرکت از بلاروس تجهیزات مزارع دامداری و ماشین‌آلات تمیز کردن غلات را به نمایش خواهند گذاشت. دو شرکت از چین نیز یک سیستم رانندگی موازی و سایر فناوری‌های دیجیتال برای ماشین‌آلات کشاورزی، و همچنین یک کمباین چینی را ارائه خواهند کرد. (خبرگذاری «تاتاراینفورم»)

کازان در جمع پنج مقصد محبوب در سفر­های آبی از مسکو

به گفته سرگئی سوبیانین، شهردار مسکو، کازان در کنار اوگلیچ، یاروسلاول، میشکین و سن پترزبورگ در بین پنج مقصد محبوب در سفر­های آبی از مسکو می­باشد. از ابتدای تابستان کشتی‌های موتوری پایتخت 700 بار به شهرهای مختلف سفر کردند و به 120 هزار نفر که از بنادر رودخانه ­های مسکو به سراسر کشور روسیه سفر می­نمودند، خدمات رسانی کردند. (سایتevening-kazan.ru)

امضای توافقنامه همکاری در زمینه گردشگری بین ایرکوتسک و کازان

به گفته داریا سانیکووا، مدیر کمیته توسعه گردشگری پایتخت تاتارستان، «ایرکوتسک» و کازان توافقنامه همکاری در زمینه گردشگری امضا کردند که فرصت های زیادی را برای توسعه پتانسیل گردشگری بین شهرها باز می‌کند. یادآوری می‌کنیم که در 29 ژوئن جشن سابانتوی در ایرکوتسک برگزار شد و تاتارستان به صورت گسترده در سازماندهی این جشن که شامل بازی­های محلی، پخت غذاهای تاتاری، مسابقات ورزشی بود، شرکت کرد. در نتیجه برگزاری سابانتوی، امضای توافقنامه همکاری در زمینه گردشگری بین کازان و ایرکوتسک صورت پذیرفت. (سایت evening-kazan.ru)

مشغول به کار شدن بیش از 230 نوجوان کازانی در برنامه تابستانی

از ابتدای سال جاری، 234 نوجوان در کازان در چارچوب برنامه اشتغال موقت مشغول به کار شده‌اند. 149 نفر دیگر نیز معرفی شده‌اند و منتظر دریافت دعوت‌نامه برای شروع کار هستند. این آمار را تیمور مولین، مدیر مرکز اشتغال، به شهردار شهر ارائه کرده است. به نوجوانان مشاغلی با حقوقی بین 20 هزار روبل در سازمان‌هایی مانند شهرداری، کارخانه الکترومکانیکی کازان، بیمارستان‌های بالینی و....  پیشنهاد می‌شود. فرصت‌های شغلی شامل نظافتچی، سرایدار، پیشخدمت، آشپز و نظافتچی، اپراتور کامپیوتر، پذیرش و کارگر میباشند. به گفته مولین، نوجوانان به دنبال شغل‌هایی بدون نیاز به مهارت خاص، با برنامه کاری انعطاف‌پذیر و حقوق بالا هستند. در تابستان سال گذشته، 480 نوجوان کازانی برای یافتن شغل به مرکز اشتغال مراجعه کردند. اکثر این نوجوانان در کارهایی مانند تعمیرات، محوطه‌سازی، زیباسازی و نگهداری از بناهای تاریخی و یادبودها مشارکت داشتند. قابل ذکر است که معاون کمیته دومای دولتی در امور زمین، یولیا اوگلوبلینا، اعلام کرده که در حال حاضر طرحی برای کاهش سن اشتغال از 16 سال در حال بررسی است. (سایت خبرگزاری realnoevremya.ru)

شروع ساخت کارخانه تولید مواد عایق حرارتی در تاتارستان

رستم مینیخانوف، رئیس جمهوری تاتارستان، و آلکساندر خانین، موسس شرکت «دُرخان» پروژه ساخت کارخانه تولید مواد عایق حرارتی را در منطقه سویاژسک کلید زدند. ظرفیت‌ تولیدی این کارخانه حدود 70 هزار تن مواد عایق حرارتی در یک سال خواهد بود. همچنین برنامه ریزی می‌شود که مجموعه لجیستیکی با مساحت 100 هزار متر مربع نیز ساخته شود. (کانال تلگرامی وزارت صنایع و تجارت جمهوری تاتارستان)

افزایش 20 درصدی حقوق شهروندان تاتارستانی

طبق آمار ارائه شده توسط متخصصان «روستات»، میزان دریافتی ساکنان تاتارستان 20 درصد افزایش یافته است. بنا بر این اطلاعات، از آوریل 2024، دستمزد کسانی که در منطقه زندگی می‌کنند 19٪ افزایش یافته است. در عین حال، این شاخص نسبت به آوریل 2023 نیز با افزایش روبرو بوده است. در حال حاضر حقوق میانگین ساکنان 70 هزار روبل می‌باشد. پیش از این، در این جمهوری میزان دریافتی کارکنان شهرداری در قالب حقوق و پاداش افزایش یافته بود. (سایت خبری inkazan.ru)

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما