معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۴/۰۷- ۱۱:۱۵ - مشاهده: ۵۹

اخبار اقتصادی کلمبیا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی جمهوری کلمبیا در هفته اول تیر ماه 1403 مندرج در رسانه‌ها و روزنامه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

پیش بینی رشد 2 درصدی اقتصاد کلمبیا

شاخص پایش اقتصادی کلمبیا 5.5 درصد رشد کرده است و انتظار می رود فعال سازی اقتصاد زودتر اتفاق بیافتد. بر اساس گزارش اداره ملی آمار اداری کلمبیا "DANE" شاخص اقتصادی کلمبیا بعد از سال 2022 تاکنون چنین رشدی نداشته است. در همین حال تغییرات ماهانه این شاخص بین ماه‌های آوریل و مارس برابر 2 درصد و در کل طی ماه‌های ابتدای سال 2024 نیز برابر 1.9 درصد بوده است، یعنی بالاتر از تولید ناخالص داخلی سه ماهه اول (0.7 درصد). بر اساس این اعداد، تحلیل ارائه شده توسط متخصصان بازار نیز تغییر کرده است. به عنوان مثال بخش تحقیقات بانک "ب ب اوبه آ" معتقد است فعال سازی مجدد اقتصادی زودتر از قبل اتفاق می افتد. یعنی چرخه تعدیل که از سال 2022 آغاز شده، قرار است در نیمه دوم سال یک نقطه عطف را تجربه کند. این بانک معتقد است میزان تولید ناخالص داخلی کلمبیا در سال جاری به 1.8 درصد و در سال 2025 به 2.8 درصد می رسد. دولت نیز اعداد نزدیک به این را ارائه داده و معتقد است میزان تولید ناخالص داخلی در سال 2024 به 1.7 درصد و در سال 2025 به 3 درصد می رسد. انجمن ملی موسسات مالی کلمبیا (آنیف) معتقد است پس از ثبت عملکرد ضعیف یکساله، اکنون پویایی اقتصاد در حال بهبود است. بخش صنعت و تجارت نیز پس از ماه‌ها ثبت اعداد هشدار دهنده، اکنون اعداد مثبت را به ثبت رسانده است. این انجمن چشم انداز صعودی دارد و معتقد است با توجه به نتایج مثبت اخیر، رشد اقتصادی در سال جاری به 1.1 درصد می رسد.

https://www.larepublica.co/economia/tras-sorpresa-del-ise-de-abril-se-preve-que-la-economia-crecera-cerca-de-2-este-ano-3892086

آغاز حفاری چاه نفتی اوچوبا-2 در آب های دریای کارائیب

شرکت نفتی کلمبیایی "اکوپترول" خبر از آغاز حفاری چاه نفتی "اوچوبا-2"در آبهای دریای کارائیب داد. اکوپترول در ماه‌های اخیر، در حال انجام فعالیت هایی برای تجمیع و توسعه سبد پروژه‌های فراساحلی است. اکوپترول به همراه شرکت نفتی "پتروبراس" آغاز حفاری چاه نفتی اوچوبا-2 را اعلام کرد. بر اساس محاسبات، منابع این چاه در عمق 837 متری زمین قرار دارد، یعنی حدود 32 کیلومتری ساحل. اوچوبا-1 کشف بسیار مهمی‌برای اکوپترول بود و اکنون با کشف و حفاری شماره 2 این چاه، توانایی کلمبیا در تامین گاز برای اجرای طرح انتقال انرژی از قبل بیشتر می‌شود.

https://www.larepublica.co/economia/ecopetrol-inicio-proceso-de-perforacion-del-pozo-uchuva-2-en-aguas-el-caribe-3891370

رشد صادرات کلمبیا همچنان نگران کننده است

با وجود رشد مختصر صادرات کلمبیا در ماه آوریل، همچنان انتظار می رود صادرات منفی باشد. اتاق بازرگانی آمریکایی کلمبیا (آمچام) " اعلام کرد ارقام صادرات از ژانویه سال جاری همچنان هشدار دهنده است و به نسبت زمان مشابه سال 2023 حدود 4.7 درصد کاهش را نشان می دهد. با وجود رشد مختصر در ماه آوریل، روند سالانه آن منفی است. "ماریا کلودیا لاکوتور" رئیس آمچام، پس از انتشار داده‌های صادرات توسط اداره ملی آمار کلمبیا گفت که تراز این بخش همچنان در حد قرمز خواهد ماند. وی گفت، میزان خرید ماشین آلات و تجهیزات کاهش یافته است و این یعنی محدودیت در ظرفیت تولید، کاهش کارمندان و رکود در فروش که منجر به گردش مالی کمتر و اقتصاد نزولی تر می‌شود. در سال جاری میزان واردات از ایالات متحده حدود 5.9 درص کاهش یافته، که 70 درصد از این کالاها برای زنجیره تولید حیاتی می‌باشند. این کاهش نشان دهنده حرکت آهسته اقتصاد است که به استراتژی فعال سازی مجدد پایدار نیاز دارد.

https://www.larepublica.co/economia/importaciones-tienen-tendencia-a-la-baja-en-el-ano-3891263

مجلس کلمبیا با افزایش سقف بدهکاری موافقت کرد

دولت کلمبیا با توجه به خطر مالی احتمالی در آینده، طرح افزایش میزان بدهکاری را به مجلس برد و تایید آن را گرفت. با تصویب کنگره، میزان سهمیه بدهکاری کشور حدود 17.607 میلیون دلار افزایش یافت و به 80.000 میلیون دلار رسید. با این افزایش، دولت می‌تواند پایبندی خود به تعهدات را تضمین کند. "خوزه روبرتو آکوستا"، مدیر اعتبار عمومی‌کشور گفت، اگر این تصویب صورت نمی‌گرفت، ماه سپتامبر این کشور با مشکل جدی روبرو می‌شد.

https://www.larepublica.co/economia/gobierno-logro-ampliacion-del-cupo-de-deuda-para-cumplir-compromisos-adquiridos-3890874

احتمال تغییر وزرای معدن، آموزش و پرورش، کشور و بهداشت کلمبیا

به گزارش خبرگزاری "افه امه"، رئیس جمهور در آینده نزدیک تغییر در کابینه وزرای خود را بررسی خواهد کرد. طبق این گزارش، "گوستاوو پترو" رئیس جمهور کلمبیا، قبل از سفر خود به سوئد گفته بود، که تغییر بزرگی در کابینه وزرا پیش رو خواهیم داشت. وزارت خانه‌هایی که با این تغییر مواجه خواهند شد عبارت اند از: وزارت کشور، وزرات بهداشت، آموزش و پرورش، مسکن و در نهایت وزارت معدن. یکی از دلایل این تغییرات می‌تواند اجرای کم برنامه بودجه و شکست در اصلاحات کلیدی باشد.

https://www.larepublica.co/economia/este-es-el-cambio-de-ministros-que-hara-gustavo-petro-la-proxima-semana-3891911

کاهش رشد زاد و ولد در کلمبیا

نرخ زاد و ولد در کلمبیا حدود 14.6 درصد کاش یافت. در چهار ماهه ابتدای سال 2024، تعداد 145.416 نوزاد در کلمبیا متولد شدند، یعنی این نرخ به نسبت مدت زمان مشابه سال 2023 حدود 14.6 درصد کاهش یافته است. به عبارتی 24.789 تولد کمتر از سال 2023. بر اساس اداره ملی آمار کلمبیا نرخ زاد و ولد در کلمبیا همچنان کاهشی است. این مرکز گفته طی دهه اخیر، این کشور بین ماه‌های ژانویه و آوریل هر سال کمترین نرخ تولد را داشته است. این مرکز اعلام کرد در سال 2023، متوسط تولد روزانه برابر 1.418 مورد بوده که این مقدار در سال 2024 به 1.211 مورد رسیده است.

https://www.larepublica.co/economia/estadisticas-de-nacimientos-en-el-primer-trimestre-del-ano-3891730

پیش بینی واحد ملی مدیریت ریسک بلایا کلمبیا در مورد خطرات بالقوه مالی بلایای طبیعی

"کارلوس کارییو"، رئیس فعلی واحد ملی مدیریت ریسک بلایا، خبر از خسارت مالی احتمالی 20 تریلیون پزویی پدیده آب و هوایی "لا نینیا" (فصل بارش) در آینده داد. کارییو در نشستی کاری با رئیس جمهور گفت، فصل بارشی که کشور با آن روبرو است، می‌تواند 1.083 شهر را تحت تاثیر قرار دهد و خسارت مالی 20 تریلیون پزوی به بار آورد. وی همچنین تاکید کرد که شورای ملی مدیریت ریسک بلایا به رهبری رئیس جمهور پترو به اتفاق آرا برنامه مدیریت ریسک ملی را تصویب کرده است، این برنامه قصد دارد کلمبیا را برای رویارویی با پدیده‌های ناشی از بحران آب و هوایی آماده کند. سرمایه گذاری در نظر گرفته شده برای آن برابر با 18 تریلیون پزو می‌باشد. "آورورا ورگارا"، وزیر آموزش و پرورش کلمبیا نیز برای مقابله با فصل بارشی درخواست 70.000 میلیون پزو کرده است. وی گفته این مبلغ قرار است به بخش زیرساخت های هزاران مدرسه روستایی اختصاص یابد. طی بارندگی‌های دو سال اخیر بیش از 3.000 موسسه تحت تاثیر قرار گرفته اند و این وزارت خانه قصد دارد تا دسترسی کودکان به تحصیل را تضمین کند.

https://www.larepublica.co/economia/el-fenomeno-de-la-nina-dejaria-20-billones-en-perdidas-y-afectaria-a-casi-todo-el-pais-3894806

نشانه‌های فعال سازی مجدد در اقتصاد کلمبیا

"ریکاردو بونیا"، وزیر دارایی کلمبیا خبر از بهبود در اعداد و ارقام اقتصاد کشور داد. بونیا طی گزارشی، احتمال ورود کشور به رکورد اقتصادی را رد کرد. وی ادعا کرد، علاوه بر بهبود در شاخص های کشور، شاهد اعتماد بیشتر سرمایه گذاران خارجی هستیم. اقتصاد کلمبیا و به طور خاص بخش تولید وارد مسیر بهبود شده و این در صورتی است که از سال 2011 وارد دهه اقتصاد ضعیف شده بودیم. وی افزود با وجود کاهش 0.7 درصدی در سه ماهه سوم سال 2023، اکنون شاهد بهبود هستیم و سناریوی رکود رد می‌شود. شاخص پویش اقتصادی که در ماه مارس حدود منفی 1.5 درصد بوده در ماه آوریل به مثبت 5.5 درصد رسید که این خود نشانه‌های احتمالی رشد و فعال سازی مجدد است.

https://www.larepublica.co/economia/ministerio-de-hacienda-aseguro-que-la-economia-colombiana-ya-se-esta-recuperando-3894881

تصمیم دولت کلمبیا برای پایان دادن به کسری بودجه کشور

وزیر دارای کلمبیا خبر از قصد دولت برای چاپ اوراق قرضه داد و اعلام کرد در سال های آینده کسری بودجه بسته خواهد شد."ریکاردو بونیا"، وزیر دارایی کلمبیا، گفت دولت برای جبران کسری بودجه در صندوق سوخت دیزل به چاپ اوراق قرضه جدید روی خواهد آورد. وی افزود دولت 5.1 تریلیون پزو از منابع خزانه داری به این صندوق پرداخت خواهد کرد، ولی پس از آن تصمیم جدید خود را به مرحله اجرا می رساند. وی در مورد افزایش قیمت دیزل نیز این اطمینان را داد: «که به دنبال این هستیم تا افزایش قیمت بر حمل و نقل بخش مواد خوراکی تاثیر نگذارد، علاوه بر این معتقدیم این تنظیم قیمتی، تاثیر 1.4 واحد درصدی بر تورم سالانه خواهد گذاشت. البته حساب های مالی از تصمیم دولت تاثیر نخواهند گرفت.»

https://www.larepublica.co/economia/gobierno-nacional-acudira-a-emision-de-tes-para-pagar-el-deficit-de-fondo-del-diesel-3895626

نگرانی از کاهش فروش بخش تجاری در کلمبیا

به گفته فدراسیون ملی بازرگانان (فنالکو) حدود 81 درصد از  افراد صاحب کسب و کار، فروش مشابه یا کمتر از سال گذشته را گزارش کرده اند. طبق گزارش فنالکو از این 81 درصد، 50 درصد فروش مشابه و 31 درصد فروش کمتر گزارش کرده اند. پس از 17 ماه متوالی کاهش فروش، بخش تجاری با چالش‌های مهمی از جمله کاهش تقاضا، عدم اطمینان حاصل از اصلاحات دولتی و ناامنی در کلمبیا مواجه است. تقریبا فروش مدنظر هیچ تاجری برآورده نشده است. "خاییمه آلبرتو کابال"، رئیس فنالکو گفت، تنها 19 درصد از تجار کشور شاهد افزایش در میزان فروش بودند. بخش پوشاک نیز در روز مادر شاهد افزایش فروش بود ولی خیلی به طول نیانجامید. وی از دولت خواست دستور دهد تا با گروه‌های شورشی و تروریستی و جنایت های سازمان یافته مقابله شود. وی گفت هر روز جایگاه‌های بیشتری در این بخش از بین می رود.

https://www.lafm.com.co/economia/preocupacion-por-caida-en-ventas-del-sector-comercial-en-colombia-fenalco

کاهش سرمایه گذاری خارجی در بخش نفتی کلمبیا

سرمایه گذاری مستقیم خارجی در بخش نفتی کلمبیا، طی سه ماهه اول سال 2024، 28.4 درصد افت کرد. طبق اطلاعات موجود در تراز پرداخت بانک "لاریپوبلیکا" میزان سرمایه گذاری خارجی مستقیم در کلمبیا در مجموع با 28.4 درصد کاهش به عدد 575 میلیون دلار رسید (حدود 229 میلیون دلار کمتر از زمان مشابه در سال 2023). در خصوص مشارکت بخش نفتی در سرمایه گذاری مستقیم خارجی نیز شاهد مشارکت 16 درصدی هستیم، یعنی به نسبت زمان مشابه در سال 2023، حدود 4 واحد درصد کاهش داشته ایم. طبق اطلاعات شرکت نفتی "کمپترول" در بخش دکل های حفاری نیز شاهد کاهش دکل های فعال هستیم. در ماه می سال 2023 در مجموع 30 واحد عملیاتی در حالت فعال قرار داشتند، که این عدد در ماه می سال 2024 حدود 24 درصد کاهش یافته و در ماه آوریل نیز تغییری نکرده است. تعداد دکل های حفاری فعال در ماه می سال 2024 برابر 77 مورد بوده که به نسبت زمان مشابه در سال 2023، 8.3 درصد کمتر شده است (7 واحد کمتر). در ماه آوریل 2024 نیز به همین صورت شاهد 1.3 درصد کاهش هستیم (یک واحد کمتر.

https://www.eltiempo.com/economia/sectores/inversion-extranjera-en-el-sector-petrolero-cayo-28-4-en-el-primer-trimestre-de-2024-3356840

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما