معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۴/۱۴- ۰۸:۲۴ - مشاهده: ۶۲

اخبار اقتصادی ازبکستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ازبکستان در هفته دوم تیرماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

میزان صادرات میوه و سبزیجات ازبکستان در 5 ماه اول سال 2024(روز.اوز)

بنا به داده‌های آژانس آمار، ازبکستان طی ماه‌های ژانویه الی می سال 2024 م. 722.1 هزار تن میوه و سبزیجات به ارزش 420.1 میلیون دلار صادر کرد. این شاخص در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته 10.4 درصد یا 68.3 هزار تن افزایش یافته است. بازارهای اصلی میوه و سبزیجات ازبکستان روسیه (32.7 درصد)، پاکستان (19.7 درصد)، قزاقستان (15.3 درصد) و چین (7.8 درصد) می‌باشد. سهم صادرات میوه و سبزیجات در ماه‌های ژانویه الی می سال 2024 م. 3.9 درصد کل صادرات کشور را تشکیل داد.

https://kun.uz/news/2024/07/01/ozbekiston-5-oyda-420-mln-dollarlik-meva-sabzovot-eksport-qildi

برگزاری همایش لجستیک ازبکستان و پاکستان در شهر تاشکند(روز.اوز)

در حاشیه نمایشگاه Made in Pakistan که در تاریخ 28 الی 30 ژوئن سال 2024 در شهر تاشکند برپا شد، در تاریخ 29 ژوئن همایش لجستیک ازبکستان و پاکستان برگزار گردید. همایش یاد شده جهت بررسی مشکلات و چشم‌اندازهای حوزه لجستیک در منطقه و ایجاد پلتفرم برای گفت‌وگو و همکاری بین طرفین اصلی ذینفع اختصاص داشت. در همایش راهبردهای گسترش تجارت و روابط بین دو کشور، مورد بررسی متخصصین حوزه، دانشمندان علوم سیاست و بازرگانان قرار گرفت. همایش به عنوان یک پلتفرم جهت بررسی بخش‌های جدید در حوزه حمل و نقل و لجستیک و تعمیق همکاری در این راستا خدمت خواهد نمود. بخش لجستیک جهت تحکیم بیش از پیش روابط تجاری و ترانزیتی بین دو کشور اهمیت شایسته دارد. بدین منظر همایش برگزار شده شرکت‌های دولتی و خصوصی، حاضران حوزه لجستیک ازبکستان و پاکستان همچنین، طرفین علاقه‌مند را برای بررسی فرصت‌های جدید افزایش تجارت دوجانبه و ترانزیتی جذب کرد.       

 https://kun.uz/news/2024/06/30/toshkentda-ozbekiston-pokiston-logistika-forumi-otkazildi

کارخانه‌های تجاری در ازبکستان به دولت چقدر مالیات پرداخت کردند؟(روز.اوز)

طی ماه‌های ژانویه آلی می سال 2024 توسط 145 هزار و 249 شخص حقوقی فعال در زمینه تجارت بیش از 10 تریلیون صوم مالیات پرداخت شده است. بنا به گزارش کمیته مالیات ازبکستان، 996.9 میلیارد صوم یعنی 10 درصد کل مالیات توسط 20 کارخانه پرداخت شده است. کل گردش تجارت آنها 21.6 تریلیون صوم و امتیازات مالیاتی آنها 299.9 میلیارد صوم می‌باشد. عوارض تضمین شده توسط 20 کارخانه یاد شده تقسیم بر نوع مالیات به شرح زیر است:

مالیات ارزش افزوده – میلیارد صوم؛

مالیات بر درآمد –4 میلیارد صوم؛

مالیات اکسیز –9 میلیارد صوم؛

مالیات بر درآمدی که از اشخاص حقیقی – 128 میلیارد صوم؛

مالیات اجتماعی –6 میلیارد صوم؛

مالیات بر املاک –6 میلیارد صوم؛

سایر مالیات – 3 میلیارد صوم.

https://kun.uz/news/2024/06/29/ozbekistonda-savdo-sohasidagi-korxonalar-qancha-soliq-tolagani-aytildi

دیدار رئیس جمهور ازبکستان با رؤسای شرکت‌های ترکیه(روز.اوز)

آقای شوکت میرضیایف، رئیس جمهور ازبکستان در تاریخ 28 ژوئن سال 2024 با هیئتی به سرپرستی مهمت چنگیز، رئیس شرکت Cengiz Holding و آقای جمال کلیونجی، رئیس شرکت Kalyon Holding دیدار کرد. موضوعات گسترش بیش از پیش همکاری متقابل از جمله، اجرایی سازی پروژه‌های مشترک توسعه و نوسازی بخش‌های اقتصاد کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت و به نتایج نشست شورای کارآفرینان ازبکستان و ترکیه که طی سفر اخیر رئیس جمهوری ازبکستان به ترکیه برگزار شده بود، اشاره شد. بر ضرورت تسریع اجرای توافق حاصل شده تاکید شد. برنامه‌های اجرایی پروژه‌های آینده‌دار توسط شرکت‌ها بررسی گردید که پروژه‌های نوسازی و احداث زیرساخت جادۀ، ایجاد ظرفیت‌های انرژی سبز، انجام تحقیقات مشترک زمین‌شناسی و بهره‌برداری از معادن آینده‌دار از جمله آنهاست. 

https://kun.uz/news/2024/06/29/ozbekiston-prezidenti-turkiya-kompaniyalari-rahbarlari-bilan-uchrashdi

 

در ازبکستان اولین بار 9 میلیون تن گندم برداشت شد(روز.اوز)

اولین دفعه در ازبکستان بیش از 9 میلیون تن گندم برداشت شد. در باره این موارد شورای مزرعه، کشاورزان و صاحب زمینان ازبکستان گزارش داد.

https://kun.uz/news/2024/07/01/ozbekistonda-birinchi-marta-9-mln-tonna-galla-yetishtirildi

 

بازدید دبیرکل سازمان ملل متحد از نیروگاه فوتوالکتریک در استان تاشکند(دریا)

آقای آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در تاریخ 1 جولای سال 2024 با فعالیت نیروگاه فوتوالکتریک (خورشیدی) Acwa Power Riverside Solar دارای 200 میگاوات واقع در منطقه یوقاری چیرچیق استان تاشکنداز از نزدیک آشنا شد. بنا به گزارش خبرگزاری ملی ازبکستان، در ابتدا گزارش در مورد راهبرد توسعه انرژی سبز تا سال 2030 در ازبکستان و برنامه ایجاد ظرفیت‌های بزرگ در زمینه تولید انرژی تجدید پذیر جهت اطلاع مهمان عالی رتبه ارائه شد. از جمله، پروژه دارای ظرفیت 200 میگاوات و به ارزش 400 میلیون دلار در استان تاشکند اجرایی شد. برای این طرح 460 هکتار زمین اختصاص داده شده است. در عین حال 150 میگاوات نیروی برق تولید می‌شود. علاوه بر این بعداً در منطقه پرکنت سیستم نگهداری انرژی 500 میگاواتی راه‌اندازی می‌شود. در نتیجه این اقدامات در مصرف 130 میلیون متر مکعب گاز طبیعی صرف جویی شده، از خروج 180 هزار تن گاز گلخانه‌ای به فضا جلوگیری می‌شود. هدف اصلی تأمین پایدار جمعیت و بخش‌های اقتصاد با منابع انرژی، کاهش استفاده از گاز طبیعی در تولید نیروی برق و گسترش وسعت بهره‌برداری از منابع انرژی تجدید پذیر می‌باشد. دبیرکل سازمان ملل متحد بر موجودیت ظرفیت بزرگ در ازبکستان جهت توسعه انرژی خورشیدی و بادی اشاره نمود. تاکید شد اقداماتی که در این راستا انجام می‌گردد جهت دست یافتن به اهداف و وظایف در زمینه مبارزه با تغییر اقلیم خدمت خواهد کرد. 

https://daryo.uz/2024/07/01/bmt-bosh-kotibi-toshkent-viloyatidagi-yirik-fotoelektr-stansiyasini-borib-kordi

ابراز علاقه‌مندی مالزی به تولید فرآورده‌های جواهرسازی در ازبکستان

بنا به گزارش خبرگزاری دنیا، شرکت مالزی جهت تولید فرآورده‌های جواهرسازی در ازبکستان ابراز علاقه می‌کند. آقای کرام‌الدین گدایف، سفیر ازبکستان در مالزی با آقای لویس چون خو، بنیانگذار و مدیرعامل شرکت Public Gold Group آن کشور دیدار کرد. در طی گفت‌وگو آقای چین خو حاضران را با نمایشگاه فرآورده‌‎های طلای تولید شده توسط شرکت مذکور و نمونه‌های جواهرسازی تدوین شده در طرح‌های غیر عادی آشنا کرد و گزارش درباره تاریخ و فعالیت شرکت را ارائه نمود.

https://oz.sputniknews.uz/20240630/malaysia-uzbekistan-zargarlik-ishlab-chiqarish-44599043.html

در ماه ژوئن سال جاری میلادی قیمت‌ها 0.2 درصد پایین آمد(روز.اوز)

در ماه ژوئن سال 2024 در ازبکستان افت 0.2 درصد قیمت‌ها ثبت شد. بنا به گزارش آژانس آمار، دلیل این کاهش افت معمول قیمت‌ میوه و سبزیجات در فصل تابستان می‌باشد. طبق گزارش مذکور، نرخ تورم نیمه اول سال جاری 5.2 درصد و  نرخ تورم سالانه 10.6 درصد رقم خورد. طی ماه گذشته قیمت مواد غذایی 1.2 درصد ارزان شد و کالاهای غیر غذایی 0.8 درصد و خدمات پولی 0.9 درصد گران شد. در ماه ژوئن در قیمت خدمات آموزشی افزایش بالای (2.9 درصد) مشاهده شد. این بستگی به افزایش قیمت برای حضور کودکان در مؤسسات دولتی آموزش پیش دبستانی در کشور دارد. افزایش قیمت 2.4 درصد خدمات مهد کودک خصوصی نیز ثبت شده است. در زمینه آموزش عالی قیمت‌ها حفظ شده است. نرخ تورم پایین تر در نیمه اول سال 2024 نسبت به زمان مشابه در سال گذشته در زمینه خدمات رستوران و هتل (4.6 درصد؛ سالانه 11.2 درصد)، مواد غذایی و نوشابه‌های بدون الکل (0.2 درصد) مشاهده شد. نرخ تورم بالا نسبت به نیمه اول سال گذشته در بخش خدمات خانواری، آب، برق، گاز و سوخت (35.2 درصد) دنبال شد. مواد غذایی که طی یک سال گذشته بالاترین نرخ تورم در آنها ثبت شد به ترتیب ذیل است:

غلات –5 درصد؛

محصولات گوشتی –8 درصد؛

ماهی و سایر فرآورده‌های دریایی – 6 درصد؛

میوه و گردو –9 درصد؛

مواد غذایی آماده –3 دصد؛

نوشابه‌های بدون الکل –5 درصد.

با وجود کاهش قیمت بنزین و گاز پروپان در ماه ژوئن سال جاری میلادی قیمت گاز متان 1.9 درصد گران شد. قابل ذکر است که در ماه می سال 2024 کالا و خدمات در بخش مصرف به طور میانگین 2.8 درصد بالا رفته بود.

https://kun.uz/news/2024/07/01/iyunda-narx-navo-02-foizga-pasaygani-malum-qilindi

در شهر تاشکند نمایشگاه تولیدات ترکمنستان افتتاح خواهد شد(یوز.اوز)

در حاشیه نشست کمیسیون مشترک ازبکستان و ترکمنستان و نشست شورای کارآفرینان دو کشور در تاریخ 15 آلی 16 ژوئیه سال 2024 در شهر تاشکند نمایشگاه فرآورده‌های تولید شده در ترکمنستان برگزار خواهد شد. بنا به گفته‌های آقای ب. آتدی‌اف، معاون نخست وزیر ترکمنستان در نشست هیئت دولت، رویداد مذکور طبق برنامه رویدادهای مشترک توسعه بیش از پیش همکاری بین ترکمنستان و ازبکستان و بر اساس اقدامات اجرایی توافقات حاصل شده در سطح عالی تنظیم خواهد شد. آقای سردار بردی‌محمداف، رئیس جمهوری ترکمنستان، جمهوری ازبکستان را همکار نزدیک ترکمنستان عنوان کرده، دستورات لازم در راستای آمادگی مناسب برای 18 اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های تجاری، اقتصادی، عملی، فناوری و فرهنگی ترکمنستان و ازبکستان و دیدار آتی رؤسای جمهور دو کشور را صادر کرد. بنا به گزارش خبرگزاری دولتی ترکمنستان، علاوه بر این بر ضرورت تنظیم نمایشگاه ملی فرآورده‌های بومی‌توجه ویژه شد.     

https://yuz.uz/uz/news/toshkentda-turkmaniston-mahsulotlari-korgazmasi-ochiladi

گردش تجارت خارجی ازبکستان با کشورهای مستقل مشترک المنافع(روز.اوز)

مجله «شرح اقتصادی» گردش تجارت خارجی ازبکستان در ماه‌های ژانویه آلی می در سال 2024 با کشورهای همسود را تحلیل کرد. شایان به ذکر است طی مدت زمان فوق‌الذکر چرخش تجارت خارجی ازبکستان با کشورهای همسود با افزایش4.9 درصد به 8.8 میلیارد دلار رسید. صادرات 3.1 میلیارد و واردات 5.7 میلیارد دلار. طی این مدت 32.9 درصد گردش تجارت خارجی ازبکستان با کشورهای همسود صورت گرفته است. بزرگترین سهم گردش تجارت خارجی ازبکستان با کشورهای همسود به ازای روسیه می‌باشد (4 میلیارد و 782 میلیون دلار یا 55 درصد). این شاخص برای سایر کشورها همسود به ترتیب ذیل است:

قزاقستان – 1 میلیارد 581.6 میلیون؛

ترکمنستان –5 میلیون؛

قرقیزستان –3 میلیون؛

بلاروس –2 میلیون؛

تاجیکستان –7 میلیون؛

اوکراین –4 میلیون؛

آذربایجان –3 میلیون؛

ارمنستان –7 میلیون؛

مولداوی –5 میلیون دلار.

https://kun.uz/news/2024/07/03/ozbekistonning-mdh-mamlakatlari-bilan-tashqi-savdo-aylanmasi-5-oyda-88-mlrd-dollarga-yetdi

تحکیم همکاری تجاری، اقتصادی و سرمایه‌گذاری با افغانستان(یوز.اوز)

در حاشیه سفر هیئت افغانستان به ازبکستان آقای لذیذ قدرت‌اف، وزیر سرمایه‌گذاری، صنعت و تجارت جمهوری ازبکستان در تاریخ 2 ژوئیه سال 2024 با آقای نورالدین عزیزی، وزیر صنعت و تجارت افغانستان دیدار کرد. وضع فعلی همکاری‌های تجاری، اقتصادی و سرمایه‌گذاری همچنین، روند اجرایی سازی پروژه‌های مشترک بزرگ زیرساختی مورد بحث و بررسی طرفین قرار گرفت. اقدامات دقیق افزایش میزان مبادله کالای فیمابین، فعال‌سازی فعالیت مناطق تجاری لب مرزی و توسعه همکاری‌های سرمایه‌گذاری تعیین شد. همایش تجاری که در نظر است با حضور بیش از 250 کارافرین افغانستانی برگزار شود و موضوعات سازماندهی نمایشگاه «تولید افغانستان» که در آن فرآورده‌های بیش از 75 شرکت بزرگ فعال در زمینه‌های جواهرسازی، نساجی، مواد غذایی، مهندسی برقی، صنعت معدن، حمل و نقل و لجستیک به نمایش گذاشته می‌شود، بررسی گردید. بنا به گزارش سرویس مطبوعاتی وزارت سرمایه‌گذاری، صنعت و تجارت جمهوری ازبکستان، طرفین در پایان دیدار اطمینان دادند که رویدادهای در حال برگزاری با مشارکت وزارت صنعت و تجارت افغانستان به همکاری متقابل بین دایره‌های کارآفرینی دو کشور، افزایش میزان مبادله کالا و آغاز ابتکارات جدید  خدمت خواهد کرد. 

https://yuz.uz/uz/news/afgoniston-bilan-savdo-iqtisodiy-va-sarmoyaviy-hamkorlik-kuchaytiriladi

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما