معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۴/۱۴- ۱۵:۲۸

اخبار اقتصادی یونان

بخش دوم گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی یونان در هفتۀ دوم تیر ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

افزایش قیمت مسکن در یونان

بانک مرکزی یونان در آخرین گزارش خود نسبت به ادامه روند افزایش قیمت مسکن در یونان به میزان بیش از رشد درآمد هشدار داد. بانک مرکزی در خصوص تبعات ادامه افزایش هزینه ساخت‌وساز، کاهش قدرت خرید خانوارها و دسترسی محدود به وام بانکی هشدار داده است. بانک مرکزی اقدامات اخیر دولت در خصوص اعمال محدودیت در اجارۀ کوتاه مدت و افزایش حداقل مبلغ سرمایه‌گذاری جهت اخذ ویزای طلایی را در مسیر مثبت ارزیابی کرده، اما خواستار اقدامات بیشتر جهت تسهیل و تقویت عرضه مسکن با قیمت مناسب شده است.  

بر اساس آمارهای رسمی منتشر شده، افزایش قیمت مسکن در یونان همچنان ادامه دارد و برآوردها از ادامه روند افزایشی قیمت‌ها حکایت می‌کند، به نحوی که در سال 2023 و همچنین در ماه‌های اول سال 2024، افزایش قیمت ملک با سرعت بالایی ادامه دارد. همان طور که بانک مرکزی یونان در گزارش اخیر سیاست پولی خود اشاره کرده است، بازار مسکن شاهد بیشترین افزایش قیمت بوده است، تقاضا برای ملک به عنوان سرمایه‌گذاری همچنان بالاست و عرضه با کیفیت یا سهام جدید محدود شده است. براساس داده‌های جمع آوری شده توسط موسسات اعتباری، در سه ماهه اول سال 2024، قیمت اسمی آپارتمان‌ها در یونان به طور سالانه 10.4 درصد افزایش یافته است. همچنین با وجود اینکه برای کل سال 2023، قیمت آپارتمان‌ها به طور قابل توجهی با نرخ متوسط سالانه 13.8 درصد افزایش یافت، به صورت سه ماهه، در چهار فصل گذشته کاهش یافته است. بالاترین قیمت ثبت شده قبل از بحران مالی (سه ماهه سوم سال 2008) است، در حالی که در مقایسه با کمترین قیمت ثبت شده در سه ماهه سوم سال 2017، قیمت‌ها 66.4 درصد افزایش یافته است.

همان طور که توسط ELSTAT اعلام شد، شاخص عمومی قیمت مصالح ساختمانی برای ساختمان‌های مسکونی جدید در ماه می 2024 نسبت به شاخص مشابه در ماه مه 2023 افزایش 5.5 درصدی نشان داد، در حالی که در مقایسه با شاخص‌های مربوط به سال 2023 با سال 2022، حدود 7.8 درصد افزایش نشان داد. رئیس اتحادیه و فدراسیون سازندگان ساختمان یونان، با اشاره به افزایش هزینه‌های ساخت‌وساز املاک مسکونی و به طور کلی ساخت‌وسازها، اشاره می‌کند که این افزایش‌ها در واقع بسیار بیشتر از ارقام اخیر ELSTAT است که مشاهده کرده است.

Χωρίς ταβάνι η αγορά ακινήτων: Γιατί οι τιμές συνεχίζουν να τραβούν την ανηφόρα | ΣΚΑΪ (skai.gr)

https://www.naftemporiki.gr/finance/economy/1699247/giati-tha-synechisoyn-na-kalpazoyn-oi-times-stin-agora-akiniton/

 کاهش نرخ بیکاری در یونان

به نقل از گزارش سازمان آمار یونان، نرخ بیکاری در این کشور در ماه مه 2024 به 10.6 رسید. سازمان آمار نرخ بیکاری آوریل سال جاری را 10.7 درصد و مه 2023 را 11.2 درصد اعلام کرده بود. تعداد شاغلان نیز به بیش از 4 میلیون و 249 هزار نفر رسید که نسبت به مه 2023 به میزان 1.3 درصد افزایش یافته است، اما نسبت به آوریل سال جاری به میزان 1.5 درصد کاهش داشته است. تعداد رسمی‌بیکاران نیز به نزدیک به 505 هزار نفر رسید که در مقایسه با ماه مه سال گذشته، به میزان 4.1 درصد کاهش داشته است. نرخ بیکاری زنان 13.8 درصد (از 14.6 مه 2023) و مردان 8.1 درصد (از 8.4 مه 2023) اعلام شده است. نرخ بیکاری گروه سنی 15 تا 24 سال نیز، 23.8 درصد (از 25.2 درصد ماه مه 2023) اعلام شده است.

https://www.kathimerini.gr/economy/563105266/sto-10-6-anilthe-to-pososto-anergias-ton-maio-202

قرارداد شرکت یونانی آواکس در عراق

شرکت یونانی گروه آواکس از عقد قرارداد با شرکت هلدینگ Mass Group جهت مطالعه، ساخت و بهره برداری یک نیروگاه برقی سیکل باز 282 مگاواتی در عراق، به ارزش 82 میلیون دلار خبر داد. این نیروگاه قرار است در منطقه «سماوه» استان بغداد ساخته شود و پروژه ساخت آن 12 ماه به طول خواهد انجامید. ارزیابی می‌شود نیروگاه مذکور در تابستان 2025 به بهره برداری برسد.

https://www.cnn.gr/oikonomia/epixeiriseis/story/427161/o-omilos-avax-analamvanei-neo-ergo-82-ekat-dolarion-sto-irak

افزایش روزهای کاری در یونان

دولت یونان در اقدامی‌بی‌سابقه در میان اعضای اتحادیه اروپا، به منظور تقویت اقتصاد خود به کسب‌وکارهای بیشتری اجازه داد تا هفته کاری شش روزه را به کارمندان خود تحمیل کنند. یونان اولین عضو اتحادیه اروپا است که این اقدام را اتخاذ کرده است. بر اساس این قانون که از اول ژوئیه اجرایی شد، این طرح شش روزه محدود به مشاغلی از بخش خصوصی خواهد شد که خدمات شبانه روزی ارائه می‌دهند و همچنین آنهایی که حجم کار بسیار بالایی را تجربه می‌کنند.

کارگران شاغل در بخش خدمات غذایی و گردشگری از این قانون معاف هستند و تحت قانون افزایش روزهای کاری، کارمندان در برخی صنایع و تأسیسات تولیدی حق انتخاب بین دو ساعت کار اضافی در روز یا یک شیفت هشت ساعته اضافی را دارند. کارمندان برای ششمین روز کاری خود 40 درصد بیشتر حقوق دریافت خواهند کرد و در صورت کار در روزهای یکشنبه و تعطیلات 115 درصد بیشتر از اضافه کار عادی خواهد بود. به گفته میتسوتاکیس نخستوزیر این کشور، انتظار می‌رود این اقدام به دولت کمک کند تا با کاهش مداوم بهره‌وری مرتبط با کاهش جمعیت و کمبود کارگران ماهر مبارزه کند. به گفته وی پس از بحران بدهی یونان در سال 2009 که موجب رکود و بیکاری شدید در این کشور شد، بهره‌وری یکی از بزرگترین مشکلات اقتصاد آن بوده است. یونان با حداقل دستمزد ماهانه 830 یورو (887 دلار)، در رتبه پانزدهم اتحادیه اروپا قرار دارد و از نظر قدرت خرید، در رتبه یکی مانده به آخری در این بلوک قرار دارد.

منبع: راشاتودی

تلاش دولت برای مهار گرانی

تئودوریکاکوس وزیر جدید توسعه یونان در تلاش برای مهار کردن مسئله گرانی به ویژه کنترل قیمت مواد غذایی گزینه‌هایی چون افزایش جریمه‌های مالی، فعال کردن مصرف کنندگان و تغییر نحوه قیمت گذاری شرکت‌های چند ملیتی را پیش گرفته است. وزارت توسعه اعلام کرد جریمه بر شرکت‌هایی که قانون مربوط به ظرفیت سود را نقض می‌کنند، سه برابر افزایش پیدا خواهد کرد. حداکثر جریمه مالی از 2 میلیون یورو به 6 میلیون یورو افزایش خواهد یافت. لایحه مربوطه قرار است طی روزهای آتی تسلیم پارلمان شود و تا 31 دسامبر سال جاری اجرا خواهد شد. وزیر توسعه طی روزهای گذشته دیدارهای متعددی با شرکت‌های چند ملیتی، انجمن سوپرمارکت‌های یونان و انجمن صنایع غذایی یونان داشت و آنها را به کنترل حداکثری قیمت‌ها فراخواند. دولت مدعی است که بر اساس آمار رسمی‌که حدود 10 ژوئیه توسط سازمان آمار منتشر می‌شود، نرخ تورم در ماه ژوئن نیز کاهش پیدا خواهد کرد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما