معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۴/۱۵- ۱۱:۴۷ - مشاهده: ۵۴

اخبار اقتصادی غنا

بخش دوم گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور غنا در هفته دوم تیر ماه 1403مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

 جمهوری غنا

پیش بینی رشد جمعیت غنا به 52.47 میلیون نفر تا سال 2050

به گزارش تارنمای خبری ghanaweb.com، بر اساس گزارش پیش بینی‌های جمعیتی 2050-2021 که توسط مرکز آمار غنا (GSS) در هفته گذشته در اکرا منتشر گردید، نشان می‌دهد که جمعیت این کشور در سال 2024، به 33 میلیون نفر، معادل 1.07 برابر بیشتر از جمعیت 30.83 میلیون نفر در سال 2021 رسیده است.

طبق گزارش فوق، تا سال 2050، جمعیت غنا از 30.83 میلیون نفر در سال 2021 به 52.47 میلیون نفر در سال 2050 افزایش خواهد یافت که این نشان دهنده نرخ رشد متوسط سالانه 1.72 درصد در این دوره 29 ساله است. همچنین دو منطقه بزرگ اکرا و آشانتی با پیش بینی افزایش بیش از 7.5 میلیون نفر جمعیت در هر کدام، پرجمعیت‌ترین مناطق غنا خواهند بود.

یافته‌های کلیدی این گزارش نشان می‌دهد که جمعیت در سن کار این کشور (15 تا 59 سال) در سال 2024 و 2030 به ترتیب به 19.30 و 22.20 میلیون نفر افزایش یابد. نسبت برابری جنسیتی تا سال 2050، به ازای هر 100 زن، 96 مرد خواهد بود. نسبت کودکان 0 تا 14 ساله تا سال 2050 به 29.1 درصد کاهش خواهد یافت، در حالی که نسبت افراد 60 ساله و بالاتر به 10.8 درصد افزایش می‌یابد که این آمار نشان دهنده پیر شدن تدریجی جمعیت است.

 

اکرا هفتمین شهر گران قیمت در آفریقا در سال 2024

به گزارش تارنمای خبری myinfo.com.gh، بر اساس آخرین گزارش موسسه تحقیقاتی Numbeo، اکرا، پایتخت غنا، به عنوان هفتمین شهر گران قیمت آفریقا برای زندگی در سال ۲۰۲۴ رتبه بندی گردیده است.

بر اساس این رتبه بندی که با استفاده از شاخص‌هایی از جمله هزینه اجاره، خوراک، رستوران‌ها و قدرت خرید انجام گرفته است. پنج شهر آفریقای جنوبی در بین 10 شهر گران قیمت آفریقا برای زندگی قرار دارند که ژوهانسبورگ، پایتخت اقتصادی این کشور در صدر این لیست قرار گرفته و پس از آن پرتوریا و کیپ تاون به ترتیب در رتبه‌های دوم و سوم و دوربان در رتبه پنجم قرار دارند. همچنین لاگوس، پرجمعیت‌ترین شهر آفریقا، در رتبه چهارم این فهرست جای گرفته و کازابلانکا در مراکش رتبه ششم را به خود اختصاص داده است.

افزایش هزینه زندگی در این شهرها به عوامل مختلفی از جمله نوسانات نرخ ارز، تورم، حذف یارانه کالاهای اساسی مانند سوخت و افزایش مالیات نسبت داده می‌شود که این عوامل منجر به افزایش قیمت کالاهای اساسی مانند مواد غذایی و آب و برق شده است.

در حالی که برخی از شهرهای آفریقا شاهد رشد اقتصادی قابل توجهی بوده‌اند، نابرابری درآمدی همچنان یک چالش اساسی در این قاره به شمار می‌رود. این شکاف رو به رشد بین ثروتمند و فقیر، زندگی را برای بخش قابل توجهی از جمعیت که با افزایش هزینه‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند، دشوارتر می‌کند.

صادرات 2.6 میلیارد یورویی غنا به اتحادیه اروپا در سال 2023

به گزارش تارنمای خبری myinfo.com.gh، آقای کی تی‌هاموند وزیر تجارت و صنعت غنا، طی سخنرانی خود در دومین مجمع تجاری غنا و اتحادیه اروپا که هفته جاری در اکرا برگزار گردید، اعلام کرد که غنا در سال 2023، شاهد روندی مثبت در تجارت با اتحادیه اروپا بوده است که این موضوع نشان دهنده عملکرد قوی بخش صادرات غنا و تعهد این کشور به تقویت روابط اقتصادی با اتحادیه اروپا است.

وی اظهار داشت که، صادرات این کشور به اتحادیه اروپا در سال 2023، با رشدی 8 درصدی به 2.6 میلیارد یورو رسید که در مقایسه با 4.2 میلیارد یورو در سال 2022، دستاوردی قابل توجه است. همچنین در مقابل، واردات غنا از اتحادیه اروپا با 11 درصد کاهش به 3.3 میلیارد یورو در سال 2023 رسید.

در این مجمع، خانم میریام فران معاون مدیر کل اتحادیه اروپا به نمایندگی از این اتحادیه نیز بر تعهد خود به پیشبرد اهداف توسعه پایدار در غنا از طریق تقویت روابط تجاری و سرمایه‌گذاری تأکید کرد.

دریافت سومین بخش از تسهیلات مالی 3 میلیارد دلاری صندوق بین المللی پول توسط غنا

به گزارش تارنمای خبری ghanaweb.com، بر اساس اعلام منابع آگاه در بانک مرکزی غنا (BoG)، سومین بخش از بسته کمک مالی صندوق بین‌المللی پول (IMF) به ارزش ۳۶۰ میلیون دلار در روز سه شنبه هفته جاری به حساب این بانک واریز گردیده است.

لازم به ذکر است که هیئت اجرایی صندوق بین‌المللی پول (IMF) در روز جمعه مورخ ۲۸ ژوئن ۲۰۲۴، پس از تکمیل تمام الزامات لازم از سوی غنا برای دسترسی به این منابع، دومین ارزیابی خود در مورد این کشور را به تأیید رساند.

با دریافت این مبلغ، مجموع وجوه پرداختی به غنا تحت توافق تسهیلات (ECF) به حدود ۱.۶ میلیارد دلار از زمان تأیید اولیه در ماه مه ۲۰۲۳ می‌رسد.

 جمهوری توگو

لغو روادید مسافرتی دیپلماتیک دوجانبه توسط توگو و هند

به گزارش تارنمای خبری togofirst.com، در جریان سفر دو روزه هیئت هندی به توگو که به عنوان بخشی از اولین رایزنی‌های سیاسی بین وزارتخانه‌های امورخارجه هند و توگو که با هدف تقویت روابط دیپلماتیک و گسترش همکاری‌ها میان دو کشور در هفته جاری صورت گرفت. مقامات دو کشور در لومه یک توافق نامه معافیت ویزا (MoU) برای دارندگان گذرنامه‌های سیاسی و خدمت، جهت تسهیل رفت و آمد و تعاملات بین اتباع خود به امضا رساندند.

این توافق نامه به دارندگان گذرنامه‌های دیپلماتیک سیاسی و خدمت دو کشور اجازه می‌دهد تا بدون ویزا سفر کنند.

لازم به ذکر است که توگو در ژوئن 2021، تسهیلات 22 میلیارد CFA را از Exim Bank هند برای تأمین مالی پروژه برق رسانی برای 350 منطقه خود دریافت نمود.

 افزایش دسترسی ۶۹ درصدی مردم توگو به آب آشامیدنی در سال ۲۰۲۳

به گزارش تارنمای خبری togofirst.com، وزارت آب توگو هفته جاری اعلام کرد که سال گذشته، ۶۹ درصد از جمعیت این کشور به آب آشامیدنی دسترسی داشتند که این رقم نسبت به سال ۲۰۱۴ که ۴۷.۶۶ درصد بود، افزایش قابل توجهی داشته است.

آمارها نشان می‌دهد که در مناطق روستایی، میزان دسترسی به آب آشامیدنی از ۴۷.۷ درصد در سال ۲۰۱۴، به ۷۴.۴ درصد در سال ۲۰۲۳ رسیده است. این رقم در مناطق نیمه شهری و شهری نیز به ترتیب از ۴۲.۶ درصد و ۴۷.۷ درصد در سال ۲۰۱۴، به ۵۵.۹ درصد و ۶۹ درصد در سال ۲۰۲۳ افزایش یافته است.

وزارت آب، افزایش نرخ دسترسی جمعیت این کشور به آب آشامیدنی را به اجرای چندین پروژه و برنامه که توسط دولت با حمایت مالی شرکای توسعه‌ای خود به اجرا درآورده است، نسبت می‌دهد. از جمله این پروژه‌ها می‌توان به حفر 400 حلقه چاه جدید در شمال این کشور توسط PASSCO اشاره کرد که توسط آژانس توسعه فرانسه با مبلغ 6.5 میلیارد فرانک سیفا تأمین مالی گردیده است.

دولت توگو در نظر دارد تا سال 2025، 85 درصد و تا سال 2030، 100 درصد از آب شرب مورد نیاز جمعیت خود را تأمین کند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما