معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۴/۱۴- ۰۸:۰۰

اخبار اقتصادی یونان

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی یونان در هفتۀ دوم تیر ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

گزارش جدید بانک مرکزی یونان در مورد شاخص‌های اقتصادی

بانک مرکزی یونان در آخرین گزارش سیاست پولی خود، میزان رشد اقتصادی در سال جاری را 2.2 درصد (از 2.5 درصد پیش‌بینی بودجه) و در سال 2025 را 2.5 درصد ارزیابی کرده است. در این گزارش آمده است که «سرمایه‌گذاری، مصرف خصوصی و صادرات نیروی محرک فعالیت اقتصادی یونان طی دو سال آینده خواهد بود.» بانک مرکزی نرخ تورم سال جاری را 3 درصد ارزیابی کرده است.

در این گزارش افزایش قیمت مواد غذایی، افزایش قیمت مسکن و ناتوانی شرکت‌ها در استخدام نیروی کاری به عنوان مهم‎ترین چالش‌های اقتصاد یونان معرفی شدند. به نقل از بانک مرکزی عوامل مختلف ممکن است میزان رشد اقتصادی را تحت تاثیر قرار دهند. در این گزارش، تشدید بحران ژئوپلیتیک در اوکراین و خاورمیانه و اثرات آن بر محیط اقتصادی بین‌المللی، کاهش روند پرداخت‎های اقساط از صندوق بازیابی و تاب آوری اتحادیه اروپا، وقوع بلاهای طبیعی جدید، تشدید کمبود نیروی کاری متخصص و همچنین تاخیر در اجرای برنامه اصلاحی و اثرات آن بر بهره وری اقتصاد و رقابت‌پذیری شرکت‌های یونانی، به عنوان مهم‌ترین ریسک‌ها و خطرات موجود برای چشم‌انداز اقتصاد یونان معرفی شده‌اند. این گزارش همچنین ارزیابی کرده است که چنانچه درآمد توریستی فراتر از اهداف تعیین شده باشد، این تحول تاثیر مثبت مستقیمی‌بر رشد اقتصاد خواهد داشت.

https://www.kathimerini.gr/politics/563097010/pasok-diamorfonontai-nees-symmachies-kai-stratopeda/

سرمایه‌گذاری خارجی‌ها در بخش املاک یونان

جزایر «سیکلادس و آرگوسارونیک» به طور مداوم در ترجیحات خارجی‌های علاقه مند به سرمایه‌گذاری در املاک در کشور یونان در ربته بالا قرار دارند، در حالی که جزایر کمتر محبوب مانند «ساموس و ایکاریا» نیز روند صعودی را نشان می‌دهند. بر اساس داده‌های پلت فرم Spitogatos، تقاضای بین‌المللی برای مسکن در جزایر یونان در سال 2024 تقویت شده است، اما به نظر می‌رسد تقاضای داخلی کمی‌کاهش یافته است. سرمایه‌گذاران خارجی از کشورهایی مانند آمریکا، انگلیس، آلمان، سوئیس و فرانسه همزمان با تغییر قیمت‌ها در جزایر یونان برای سرمایه‌گذاری در بازار مسکن به دنبال ملک هستند.

Ακίνητα: «Πόλος έλξης» τα ελληνικά νησιά για τους ξένους - CNN.gr

خروج هلنیک انرژی از شرکت گاز

«سیامیسیس» مدیر عامل شرکت هلنیک انرژی (هلنیک پترولئوم سابق) در اواخر سال 2023 اعلام کرده بود که این شرکت در نیمه اول سال 2024 در مورد مشارکت در شرکت گاز (دپا)، تصمیم‌گیری خواهد کرد. یادآور می‌شود که شرکت هلنیک 35 درصد سهام شرکت دپا را در اختیار دارد. وی با اشاره به گسترش فعالیت هلنیک انرژی در حوزه‌های جدید چون تولید انرژی برق و انرژی‌های تجدیدپذیر اظهار داشته بود «شرکت دپا خیلی سال پیش با استانداردها و اهداف متفاوت از امروز تاسیس شد، اما الان فعالیت‌های دپا در رقابت با فعالیت‌های هلنیک انرژی است و طی 3 تا 6 ماه آینده در مورد خرید شرکت دپا یا ادغام آن با یکی از شرکت‌های تابع شرکت هلنیک انرژی یا فروش سهام خود در این شرکت تصمیم‌گیری خواهد شد». به نقل از نشریه «کاتی مرینی» دولت و هلنیک انرژی در مورد خریداری سهام این شرکت در دپا به توافق رسیدند و احتمالا طی هفته جاری معامله طرفین رسما اعلام خواهد شد. بر اساس ارزیابی هلنیک انرژی ارزش 35 درصد سهامی‌که در دپا در اختیار دارد 200 تا 250 میلیون یورو ارزش گذاری شده است.

https://www.kathimerini.gr/economy/563092525/exodos-tis-helleniq-energy-apo-depa-emporia

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما