معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۳/۲۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۶۶

اخبار اقتصادی ساحل عاج، کامرون و گابن

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشورهای ساحل عاج، کامرون و گابن در هفته چهارم خرداد ماه 1403، مندرج در رسانه‌های این کشورها به شرح زیر ارائه می‌گردد.

ساحل عاج

ابراز امیدواری وزیر معادن و انرژی ساحل عاج از آینده بخش های انرژی و معادن این کشور

ممدو سانگافوا کولیبالی وزیر معادن، نفت و انرژی ساحل عاج روز پنجشنبه 6 ژوئن 2024 در کنفرانس مطبوعاتی در ابیجان گفت که اکتشافات اخیر گاز طبیعی در کشور چشم اندازهای امیدوارکننده ای برای بخش برق ایجاد کرده است. آقای کولیبالی تأکید کرد که این اکتشافات به کشور امکان می دهد تا نیازهای خود را تامین، گاز طبیعی را صادر و نقش پیشرو در بازار برق منطقه ای ایفا نماید. وی همچنین به بخش معدن اشاره و گفت نتایج در بخش معادن نیز چشمگیر است و در ماه‌ها و سال های اخیر شاهد اکتشافات قابل توجهی به ویژه در زمینه استخراج طلا بوده ایم. تولید سالانه طلا، منگنز و نیکل افزایش قابل توجهی داشته است. بین سال‌های 2012 تا 2023، سرمایه‌گذاری‌ها شش برابر شده است و در سال 2023 به 386 میلیارد فرانک سیفا رسیده است. تعداد مجوزهای تحقیقاتی از 120 مجوز در سال 2012 به تقریباً 200 مجوز در سال 2023 افزایش یافته است. افزایش فعالیت های معدنی نیز تأثیر مستقیمی‌بر اقتصاد کشور داشته است. مجوزهای عملیاتی و پروژه‌های در دست اجرا بین سال‌های 2012 تا 2023 از 9 به 28  پروژه افزایش یافته و این مساله باعث افزایش درآمدهای مالیاتی شده است به گونه ای که در سال 2023  بالغ بر 372 میلیارد فرانک سیفا رسیده است که تقریباً بیست برابر بیشتر از سال 2012 می‌باشد.

 

حمایت اتحادیه اروپا از کشاورزان ساحل عاج

سفیر اتحادیه اروپا روز پنجشنبه 6 ژوئن 2024 در مراسم 20 سالگی فعالیت تعاونی‌های کشاورزان شهر میآگی در غرب ساحل عاج شرکت کرد و شرکت های تعاونی را به رعایت استانداردهای کیفی، زیست محیطی، اجتماعی و اقتصادی بیشتر در پایداری بخش کاکائو جهت سرمایه گذاری تشویق نمود. وی همچنین بر حمایت اتحادیه اروپا از تعاونی‌های بخش کاکائو تاکید کرد. سفیر اتحادیه اروپا نسبت تلاش ‌های دولت ساحل عاج برای تقویت ظرفیت‌ های تعاونی ‌ها ابراز خرسندی نمود و اظهار داشت:  اتحادیه اروپا در نظر دارد برنامه‌های کمک های فنی و مالی را افزایش دهد تا شرکای آن از حمایت کافی برای تضمین انتقال به کشاورزی پایدار که حقوق بشر را نقض نمی‌کند، برخوردار شوند.» لازم به ذکر است از سال 2021 تاکنون، اتحادیه اروپا حدود 105 میلیون یورو از بخش کاکائوی ساحل عاج حمایت کرده است.

 

کامرون

افزایش حجم وام های بانکی در سال 2023

بر اساس داده‌های شورای ملی اقتصادی و مالی در کامرون، وام های داخلی اعطا شده از سوی بانک ها به فعالان اقتصادی حدود 15 درصد افزایش یافته و تا 31 دسامبر 2023 به 5404 میلیارد فرانک سیفا رسیده است. طبق داده‌های شورای ملی اقتصادی و مالی، این توسعه ناشی از افزایش 14 درصدی وام به شرکت های خصوصی و 20.5 درصدی به افراد بوده است. این گزارش می افزاید حجم وام های بانکی در سال 2023 بیش از 9 میلیارد دلار بوده است.

 

اختصاص 20 میلیون یورو برای توسعه سه شهر کامرون

دولت کامرون و فرانسه روز چهارشنبه 12 ژوئن در یائونده، توافقنامه ای را برای پیاده سازی فاز دوم "برنامه منطقه ای " امضا نمودند. این فاز از برنامه از  بودجه 20 میلیون یورویی  بهره مند خواهد شد. هدف این پروژه تقویت زیرساخت های شهری و همچنین بهبود شرایط زندگی در شهرهای بافوسام در غرب، برتوا در شرق و گاروا در شمال  کامرون می‌باشد.  فاز دوم این پروژه در واقع تکمیل کننده فاز نخست است که پیش از این حدود 125 میلیون یورو برای بازسازی این سه شهر به آن اختصاص یافته بود. این پروژه در سال 2006 توسط فرانسه راه اندازی شد که بهبود بخش های مختلفی از جمله کشاورزی، بهداشت، آموزش، دادگستری، پلیس و توسعه شهری را هدف قرار داده است.

 

گابن

ساخت پالایشگاه توسط شرکت چینی در گابن

شرکت چینی ساگارا فعال در  زمینه تولید گازوئیل، در نظر دارد با توجه به افزایش تقاضا برای فرآورده‌های نفتی در گابن، اقدام به تاسیس یک پالایشگاه نماید. معاون این شرکت روز سه شنبه 11 ژوئن 2024 به همراه هیاتی به منظور ارائه پروژه خود برای ساخت پالایشگاه وارد گابن شد و با وزیر نفت این کشور دیدار نمود. گفته می‌شود تنها پالایشگاه این کشور در چند سال اخیر با تقاضای فزاینده ای برای فرآورده‌های نفتی مواجه شده است. چین با ساخت این پالایشگاه جدید سعی در کاهش قیمت سوخت در گابن را دارد.

 

بانک توسعه آفریقا از افزایش رشد اقتصادی گابن خبر داد

بانک توسعه آفریقا در آخرین گزارش خود از افزایش رشد اقتصادی گابن در آینده خبر داد. به گزارش این موسسه مالی، پیش‌بینی می‌شود رشد اقتصادی این کشور نسبت به رشد 2.3 درصدی در سال 2023، در سال 2024 به 2.8 درصد و در سال 2025 به 2.9 درصد برسد. این موسسه مالی همچنین کاهش نرخ تورم را پیش ‌بینی می‌کند که به لطف سیاست‌ های پولی محدود کننده این کشور باید کمتر از هدف 3 درصدی تعیین‌ شده توسط جامعه اقتصادی کشورهای آفریقای مرکزی باشد تا به 2.5 درصد در سال 2024 و 2.3 درصد در سال 2025 برسد. از سوی دیگر، انتظار می ‌رود که کسری بودجه عمومی‌به دلیل افزایش مخارج عمومی (حقوق‌ها، مخارج سرمایه‌گذاری) به 1.1 درصد تولید ناخالص داخلی در سال 2024 برسد. در ادامه این گزارش آمده است این عملکرد به تحول وضعیت سیاسی و نهادی ملی پس از کودتای 30 اوت 2023 و به ظرفیت دولت برای بسیج منابع، در داخل و خارج از کشور بستگی دارد. همچنین در ادامه آمده است رشد کوتاه مدت می‌تواند تحت تأثیر شرایط ژئوپلیتیکی در خاورمیانه و همچنین سیاست های محدودکننده سازمان کشورهای صادرکننده نفت و سایر کشورهای تولیدکننده نفت باشد که بر قیمت ها و عرضه نفت تأثیر خواهد گذاشت.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما