معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۳/۳۰- ۰۸:۰۰

بررسی اجمالی صنعت سنگ چین و مراکز تولید سنگ

چین به عنوان بزرگترین تولید کننده مواد معدنی و بزرگترین صادرکننده سنگ جهان محسوب می‌گردد و با اقتصادی رو به رشد، خود را به عنوان یک بازیگر برجسته در صنعت سنگ جهان معرفی کرده است.

  تولید سنگ چینی عمدتاً در استان‌های جنوبی فوجیان، گواندونگ و استان شرقی شاندونگ صورت می‌گیرد. این سه استان مجموعا 85 درصد از تولید سنگ چین را تشکیل می دهند. دو استان فوجیان و شاندونگ مراکز اصلی تولید مواد خام و فرآوری هستند و استان گواندونگ عمدتاً در فرآوری سنگ‌های وارداتی مشغول است. بیشترین مصرف سنگ چین در زمینه سنگ های ساختمانی و تزیینی می‌باشد که با توجه به گسترش شهرنشینی و احداث ساختمان‌های فراوان بازار مصرف در چین طی سال های اخیر رو به افزایش گذاشته است.

 پایگاه اول سنگ چین، شهر شویتو (نانان) در استان فوجیان

  سه شهر شیامن، شویتو و نانان به عنوان سه راس مهم مثلث سنگ در چین شناخته می‌شود. این سه شهر در مجاورت یکدیگر و در استان فوجیان قرار دارند. شهر شویتو در حومه شهر نانان یکی از مراکز عظیم و شناخته شده در بازار جهانی سنگ و مرکز تولید و فرآوری سنگ در جهان به حساب می آید که شرکت هایی بسیاری در حوزه سنگ را در خود جای داده است.

  شهر نانان معروف به "شهر سنگی چین" و یکی از شهرهایی حومه شهر چوآنجو (Quanzhou) با مساحت 2036 کیلومتر مربع، در ساحل جنوب شرقی استان فوجیان واقع شده و با داشتن  منابع گرانیتی غنی، هرساله شاهد برگزاری یکی از مهمترین نمایشگاههای بین المللی سنگ در چین می‌باشد.

 همچنین شهر بندری شیامن در جنوب شرقی چین واقع در استان فوجیان در کنار تنگه تایوان قرار دارد و از سال 1981 منطقه ویژه اقتصادی خود را تاسیس نمود. این منطقه بر 5 صنعت عمده اطلاعات الکترونیکی، تولید تجهیزات، گردشگری و فرهنگ، لجستیک مدرن و خدمات مالی تمرکز و همچنین حدود 12000 کارخانه فرآوری سنگ در شیامن و اطراف آن وجود دارد.

    بر اساس برآوردها، 60 درصد از تجارت سنگ چین و  15 درصد از حجم تجارت سنگ در جهان، در نتیجه فعالیت های مستقیم صنعت سنگ در شهر شیامن صورت می‌گیرد. اهمیت سنگ در شهر شیامن به حدی است که حدود یک سوم مجموع صادرات کالا از بندر شیامن را صادرات انواع سنگ تشکیل می دهد. شیامن از سال 2001 ، سالیانه میزبان نمایشگاه بین المللی سنگ است که به عنوان سومین نمایشگاه بزرگ سنگ در جهان و اولین نمایشگاه بزرگ سنگ چین شناخته می‌شود. این نمایشگاه بین المللی در زمینی به مساحت 180 هزار متر مربع برگزار و حدود دو هزار غرفه دار محصولات خود را عرضه حدود 200 هزار شرکت کننده از 150 کشور و منطقه را جذب می‌کند. این نمایشگاه اخیرا از تاریخ 7 الی 10 فروردین 1403 در این شهر برگزار گردید.

پایگاه دوم سنگ، شهر یونفو، استان گواندونگ

شهر یونفو واقع در استان گواندونگ یکی از قدیمی ترین و بزرگترین خوشه‌های صنعت سنگ و بزرگترین پایگاه پردازش و تجارت سنگ در چین است که با سابقه بیش از 400 سال در صنعت سنگ، قابلیت تولید سالانه 15 میلیون متر مربع انواع سنگ عمدتا سنگ مرمر و گرانیت و صادرات آن را دارد.

  شهرک سنگ در یونفو با مساحت بیش از 3000 هکتار و سرمایه گذاری کل 5 میلیارد یوان و با بهره‌گیری از امکانات سخت افزاری سطح بالا و وجود مواد خام به میزان کافی، یک پلتفرم سطح بالا و یک محیط خرید مناسبی برای خریداران خارجی فراهم آورده و زنجیره صنعتی کامل شامل نمایش، تجارت، نمایشگاه، پردازش، تدارکات، انبارداری، تحقیق و توسعه فراهم آورده است که هدف آن ایجاد یک پلت فرم خرید جهانی سنگ است.

 وضعیت بازار فعلی صنعت سنگ چین

مصرف داخلی سنگ چینی عمدتاً به سه بخش عمده شامل کاربری در پنلهای تزئینی داخلی و خارجی ساختمان (که بیشترین بخش استفاده از سنگ را تشکیل می دهد)، سنگهای ساختمانی و سنگ‌تراشی‌ها در آثار هنری سنگی، محصولات سنگ قبر می‌باشد. بیشترین استفاده از سنگ تزئینی ساختمانی است. استفاده از سنگ در ساختمان‌های عمومی‌کاملاً متداول است و در حال حاضر بر اساس روند توسعه مصرف سالانه سنگ در چین، سطح مصرف سالانه 260 میلیون متر مربع می‌باشد.

سهم رو به افزایش سهم سنگ چین در بازار بین المللی

در بازار جهانی مصرف سنگ، کشورهای اروپایی و آمریکایی سهم مهمی در بازار مصرف سنگ دارند به طوری که نیمی از سنگ مصرفی دنیا در کشورهای آلمان، فرانسه، انگلستان، نروژ، ایتالیا و آمریکا در این کشورهاست. در کانادا با جمعیتی نزدیک به 30 میلیون نفر و در ایالات متحده با جمعیت 300 میلیون نفری سالانه تقاضای زیادی برای مواد و فرصت های تجاری قابل توجهی وجود دارد و این کشورهای توسعه یافته، به طور فزاینده ای برای مصرف سنگ خود به سنگ چینی متکی خواهند شد. در سال های اخیر سنگ چینی از قدرت های سنگ سنتی ایتالیا و اسپانیا پیشی گرفته و به تولید کننده، مصرف کننده و صادرکننده سنگ در جهان تبدیل شده است. اکنون بسیاری از مشتریان بین المللی که از ایتالیا، ترکیه، برزیل و سایر کشورها سنگ خریداری می‌کنند، به چین روی آورده اند که این موضوع سهم سنگ های چینی در بازار بین المللی سنگ را افزایش داده است.

واردات سنگ چین در سال 2023 از سایر نقاط دنیا با افزایش 3 درصدی در مقایسه با سال قبل به 10.67 میلیون تن و به لحاظ ارزش با افزایش 9.5 درصدی رقم 2.19 میلیارد دلار را ثبت کرده است. صادرات سنگ از چین به سایر نقاط دنیا در سال 2023 با افزایش حدود 6 درصدی نسبت به سال 2022 به حدود 7.83 میلیون تن و به لحاظ ارزش مجموع صادرات سنگ چین به سایر نقاط دنیا با افزایش 14 درصدی نسبت به سال 2022 به رقم 39 / 6 میلیارد دلار رسیده است. همچنین مقاصد عمده صادراتی سنگ چین به ترتیب  کشورهای کره جنوبی، آمریکا، ژاپن، ویتنام و استرالیا می‌باشد.

بر اساس آمار مندرج در سایت گمرک چین، در سال 2023 جمهوری اسلامی ایران حدود 350 هزار تن انواع سنگ با مبلغ حدود 90 میلیون دلار به چین صادر کرده است (سهم 3 و نیم درصدی از واردات سنگ چین) و بعد از کشورهای هند، ترکیه، ایتالیا و برزیل در جایگاه پنجمین صادرکننده سنگ به چین قرار گرفت. عمده صادرات سنگ از جمهوری اسلامی ایران به دو شهر شیامن و یونفو انجام می‌گیرد.

 لازم به ذکر است سه نمایشگاه مهم سنگ چین تا پایان سال جاری میلادی در شهر های شنزن (از تاریخ 17 الی 19 مرداد 1403)، نانان (از تاریخ 18 الی 21 آبان 1403) و یونفو (از تاریخ 1 الی 4 آذر 1403) برگزار خواهد گردید.

منابع:

http://www.chinastone.cn/news/7771.html

http://www.ynstone.com.cn/show/?81-92-69.html

https://www.examinechina.com/region-of-stone-production-in-china/

http://www.stone.org.cn/nd.jsp?id=2887#_jcp=4_2

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما