معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۳/۲۱- ۱۸:۰۱ - مشاهده: ۵۵

اخبار اقتصادی شمال افغانستان – مزار شریف

اهم اخبار و تحولات اقتصادی شمال افغانستان در هفته سوم خرداد ماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

افزایش تولید نفت خام در شمال افغانستان

وزارت معادن و نفت حکومت طالبان اعلام کرد طی 10 روز گذشته 130‌ هزار تن نفت خام از حوزه «آمودریا» استخراج شده است. بر اساس اطلاعیه منتشر شده توسط این وزارتخانه، نفت استخراج شده به ارزش 71.6 میلیون دلار برای پالایش به سرمایه‌گذاران داخلی در افغانستان فروخته شده است. «همایون افغان» سخنگوی وزارت معادن حکومت طالبان اظهار داشت امروز (یکشنبه 20 خرداد) نیز 20 هزار تن نفت خام برای فروش به مزایده گذاشته شده است. پیش‌تر وزارت معادن و نفت حکومت طالبان گفته بود افغانستان به 50 هزار بشکه نفت در روز نیاز دارد و تقریباً تمام سوخت مورد نیاز خود را از کشورهای همسایه وارد می‌کند. استخراج نفت از پالایشگاه‌های میدان نفتی «آمو دریا»، عمدتاً در منطقه «قشقری» استان سرپل انجام می‌شود و در حال حاضر توانسته است چرخ شرکت‌های خصوصی پالایش نفت داخلی که سال‌ها در انتظار استخراج نفت در این ناحیه بودند را به گردش درآورد. (روزنامه 8 صبح)

https://8am.media/fa/taliban-sold-130-thousand-tons-of-crude-oil-worth-71-6-million-dollars/

افغانستان بستر مناسب برای سرمایه گذاری بازرگانان داخلی و خارجی است

محمد یوسف وفا، استاندار بلخ در دیدار با بازرگانان ازبکستانی گفت که تلاش های اقتصادی بازرگانان افغانستانی و ازبکستانی برای بهبود وضعیت معیشتی مردم تا کنون خوب بوده و باید این روند بهتر از قبل ادامه داشته باشد. وی تصریح نمود که با روی کار آمد حکومت امارت اسلامی زمینه‌های وسیع تجاری و سرمایه گذاری در افغانستان فراهم شده و احترام به حقوق دیگران به عنوان یک اصل در حال نهادینه شدن است. نادر رستم، نماینده بازرگانان ازبکستانی در این نشست گفت: اقدامات حکومت محلی استان بلخ در خصوص برطرف سازی مشکلات بازرگانان ازبکستانی در بندر حیرتان قابل قدر است و ما خواهان توسعه فعالیت های تجاری میان دو کشور هستیم. وی اذعان داشت: خواهان روابط تجاری مشترک هستیم و فکر می‌کنم وضعیت اقتصادی افغانستان در حال بهبود است و ما در عرصه کشت پنبه و سایر محصولات زراعی در برخی استان‌های شمالی افغانستان سرمایه گذاری نموده ایم. رستم گفت: بازرگانان ازبکستانی آماده اند تا در بخش های تاسیس کارخانه‌‌های تولید لبنیات، پرورش نباتات، ایجاد کارخانه‌های تولید مصالح ساختمانی با مواد اولیه موجود داخلی، کارخانه زغال سنگ و تولید برق با زغال سنگ در افغانستان سرمایه گذاری نمایند. در همین حال اسدالله اسدی، رییس اتاق تجارت و سرمایه گذاری استان بلخ گفت: افغانستان بستر خوبی برای سرمایه گذاری بازرگانان داخلی و خارجی در عرصه‌های عمران، زیر بنا ها، صنعت، تجارت، زراعت، معادن، انرژی زغال سنگ و زمین‌ها خوب برای کشت می‌باشد.  (دفتر رسانه‌ای استاندار بلخ)

https://twitter.com/balkhpgov/status/1798724815932866743

 آغاز کار عملی پروژه خط برق 500 کیلوولت دشت‌الوان بغلان

دفتر مطبوعاتی وزارت انرژی و آب طالبان با انتشار مطلبی در ایکس نوشته که کار عملی پروژه خط انتقال برق 500 کیلوولت از دشت خواجه الوان پلخمری تا منطقه ارغندی کابل تحت مدیریت این وزارت با سرمایه‌گذاری یک شرکت خصوصی آغاز شد. با اجرای این پروژه بیش از 1000 مگاوات برق اضافی از کشور ترکمنستان به افغانستان انتقال داده‌ می‌شود و مشکلات کمبود برق در کابل و 12 استان همجوار مرتفع می‎گردد و سالانه 42 میلیون دلار به خزانه دولت واریز می‌شود. (خبرگزاری صدای افغان)

https://www.avapress.com/fa/news/291679/آغاز-کار-عملی-پروژه-لین-برق-500-کیلوولت-دشت-الوان-بغلان-الی-کابل

 افزایش تعرفه‌ گمرکی برخی کالاهای وارداتی افغانستان

«محمد زبیر دین‌پرور» رئیس تجارت بین‌الملل وزارت صنعت و تجارت حکومت طالبان در مراسم گشایش نمایشگاه تولیدات داخلی افغانستان در هرات گفت این وزارتخانه نمایشگاه‌هایی برای عرضه تولیدات داخلی از جمله شش نمایشگاه در خارج از کشور برگزار کرده است. وی افزود: وزارت صنعت وتجارت حکومت کابل برای حمایت از تولیدات داخلی تعرفه‌های گمرکی را بر روی برخی محصولات مشابه کشورهای دیگر افزایش داده است. دین‌پرور اظهار داشت افغانستان بیش از 270 قلم از تولیدات داخلی را به بازارهای جهانی صادر کرده است. پیش از این «عبدالسلام آخندزاده جواد» سخنگوی وزارت صنعت و تجارت طالبان گفته بود افغانستان با بیش از 70 کشور جهان روابط تجاری دارد و تلاش‌ها برای گسترش هرچه بیش‌تر آن در جریان است. (خبرگزاری تسنیم)

https://www.tasnimnews.com/fa/news/1403/03/20/3100948/تعرفه-گمرکی-برخی-کالاهای-وارداتی-افغانستان-افزایش-یافت

 افتتاح نمایشگاه تولیدات داخلی و صنایع دستی زنان در بلخ

اسدالله اسدی؛ رییس اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری طالبان در استان بلخ گفته که این نمایشگاه با حمایت سازمان جهانی کار برگزار شده و هدف از برگزاری آن، حمایت از مشاغل کوچک، معرفی و بازاریابی برای تولیدات داخلی است. در این نمایشگاه محصولات داخلی و صنایع دستی زنان در ۱۳۰ غرفه به نمایش گذاشته شده است. حدود ۸۰ غرفه برای زنان بازرگان اختصاص داده شده است. (خبرگزاری افق)

https://ufuqnews.com/archives/235932

 انتقال بخش اعظم سرمایه بازرگانان افغان به ایران

«خانجان الکوزی» معاون اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان اعلام کرد بسیاری از تاجران و سرمایه‌گذاران افغان به ویژه در استان‎های غربی، شرکت‌ها و بخش اعظم سرمایه‌های خود را به ایران منتقل کرده‌اند. وی افزود: شرایط ایران خوب است، امکانات لازم وجود دارد بنابراین تعداد بسیاری از تاجران و سرمایه‌گذاران افغان به این کشور رفته‌اند. الکوزی اظهار داشت در افغانستان پس از تغییرات اخیر در همان ابتدا برخی از مردم با مشکلات زیادی مواجه بودند اما اکنون شرایط این کشور بهتر شده است. حسین سلیمی رئیس انجمن سرمایه‌گذاری خارجی جمهوری اسلامی ایران سال گذشته گفته بود: شهروندان افغانستان  رتبه اول سرمایه گذاری در ایران را به خود اختصاص دادند. به گفته‌ سلیمی در مدت زمان بررسی 2 میلیارد دلار از مجوزهای صادر شده، بخش عمده سرمایه‌گذاری صورت گرفته به افغان‌ها اختصاص یافته است. «نورالدین عزیزی» وزیر صنعت و تجارت حکومت طالبان نیز دی ماه سال گذشته با اعلام سرمایه‌گذاری 150 میلیارد دلاری تجار افغان در کشورهای منطقه تاکید کرده بود که کابل برای ترغیب تجار جهت انتقال سرمایه‌هایشان به افغانستان تلاش می‌کند. (خبرگزاری تسنیم)

https://www.tasnimnews.com/fa/news/1403/03/21/3101496/انتقال-بخش-اعظم-سرمایه-تاجران-افغان-به-ایران

 آغاز مطالعه پروژه انتقال برق «کاسا هزار» در شمال افغانستان

شرکت «برشنا» به عنوان یک شرکت در زمینه تولید، تامین، انتقال و توزیع برق تجاری در سراسر افغانستان از آغاز مطالعه اولیه مسیر پروژه انتقال برق کاسا هزار در استان‌های قندوز و بغلان خبرداد. «حکمت الله میوندی» سخنگوی شرکت برشنا اظهار داشت: مسئول اجرایی این شرکت به منظور بررسی و فراهم‌سازی تسهیلات برای اجرای این پروژه به استان‌های بغلان و قندوز سفر کرده و با مقامات محلی دیدار و گفتگو کرده است. «امان‌الله غالب» رئیس پیشین شرکت برشنا نیز اجرای این پروژه را از لحاظ سیاسی و منطقه‌ای به سود افغانستان دانست و گفت: کابل می‌تواند سالانه حدود 45 تا 50 میلیون دلار حق ترانزیت دریافت کند. وی افزود: افغانستان می‌تواند از نظر سیاسی ثابت کند که بر تحریم غلبه کرده است و اکنون  با همکاری و مشارکت می‌تواند پروژه‌های دیگری همچون تاپی و اینترنت را آغاز نماید. برخی از آگاهان مسائل اقتصادی، اجرای پروژه کاسا هزار را در ایجاد فرصت‌های کاری و بهبود اعتماد اقتصادی افغانستان در منطقه اثرگذار می‌دانند. پیش از این نیز بانک مرکزی افغانستان اعلام کرده بود پروژه‌های زیربنایی به ارزش 40 میلیون دلار با اجرایی شدن پروژه کاسا هزار در مسیر این خط در افغانستان ایجاد خواهند شد. پروژه کاسا هزار قرار است حدود هزار مگاوات برق تاجیکستان و قیرقیزستان را از مسیر افغانستان به پاکستان منتقل کند. کار این پروژه در کشورهای دخیل تاحدودی تکمیل شده است اما در افغانستان هنوز اجرایی نشده است. گفته می‌شود ارزش این پروژه 1.2 میلیارد دلار است که در حوزه مربوط به افغانستان، 260 میلیون دلار هزینه دارد و تاکنون 100 میلیون دلار آن از سوی بانک جهانی پرداخت نشده است. (خبرگزاری تسنیم)

https://www.tasnimnews.com/fa/news/1403/03/22/3102237/آغاز-مطالعه-پروژه-انتقال-برق-کاسا-هزار-در-شمال-افغانستان

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما