معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۳/۲۹- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۶۷

اخبار اقتصادی تاجیکستان - دوشنبه

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی تاجیکستان در هفته چهارم خرداد ماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

افزایش حدود 4 برابری تجارت دو جانبه بین تاجیکستان و ایران در سال 2023

اسپوتنیک: نظام‌الدین زاهدی سفیر تاجیکستان در تهران با رئیس سازمان نقشه‌برداری جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفت‌وگو کرد. زاهدی در این دیدار که با هدف پیگیری توافقات حاصل شده دو کشور انجام شد، برگسترش روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی بین تاجیکستان و جمهوری اسلامی ایران در چند سال اخیر و امضا 44 سند دوجانبه همکاری، تاکید کرد.

وی افزود: ارتباطات سازنده سیاسی در سطح عالی و هدفمندانه ادامه دارد و اطمینان دارم پس از انتخاب رئیس جمهور جدید ایران نیز همکاری‌ها ادامه خواهد داشت.

سفیر تاجیکستان با اشاره به گسترش روابط اقتصادی تاجیکستان و ایران در چند سال اخیر بیان داشت که حجم تجارت بین دو کشور در سال‌های 2021-2020 حدود 57 میلیون دلار بود، اما در سال گذشته میلادی این شاخص تا 270 میلیون دلار افزایش یافت.

زاهدی، توافق سران دو کشور برای افزایش تجارت متقابل به 500 میلیون دلار در سال‌های نزدیک این امر را بیانگر روند رو به رشد و توسعه همکاری‌های دو کشور عنوان کرد.

وی همچنین خاطرنشان شد که در اوایل سال جاری میلادی رستمی امامعلی، رئیس مجلس ملی، شهردار پایتخت تاجیکستان نیز به منظور تقویت همکاری‌های دوجانبه با جمهوری اسلامی ایران به «تهران» سفر کرده بود.

https://sputnik.tj/20240612/zohidi-tojikiston-eron-sanad-navi-hamkori-imzo-1063189686.html

 عزم تاجیکستان برای صنعتی کردن کشور تا سال 2030

آسیا پلاس: دولت تاجیکستان برای تبدیل این کشور از یک کشور کشاورزی به یک کشور صنعتی تا سال 2030 هدف گذاری کرده است.

دولت جمهوری تاجیکستان وظیفه اصلی خود را تضمین نرخ بالای رشد صنعتی در مقایسه با سایر بخش‌های اقتصاد و افزایش سهم بخش صنعت در تولید ناخالص داخلی کشور بالغ بر 25 در صد تا سال 2030 را هدف گذاری کرده است.

در حال حاضر سهم صنعت در تولید ناخالص داخلی تاجیکستان 16.2 درصد است و این شاخص نسبت به بخش کشاورزی و خدمات پایین‌تر است.

برای بازه زمانی تا سال 2030، به توسعه شرکت‌های صنعت سبک (فرآوری پنبه، تولید پوشاک، فرآوری پوست، پشم، تولید کفش) اولویت داده خواهد شد.

حجم تولید در صنایع فرآوری نسبت به صنعت معدن 2.6 برابر افزایش یافته است.

بر اساس آژانس آمار تاجیکستان 3492 شرکت صنعتی در تاجیکستان فعالیت می‌کنند که 322 شرکت در صنعت معدن، 72 شرکت در تأمین برق، گاز، بخار و هوا و آب آشامیدنی، 2999 شرکت در تولیدات صنعتی، 99 کارگاه در فراوری زباله فعالیت دارند.

این شرکت‌ها در مناطق مختلف تاجیکستان پراکنده‌اند. به عبارت دیگر 1121 واحد در استان سغد (32.1%)، 826 واحد در استان ختلان (23.7%)، 767 واحد در شهر دوشنبه پایتخت جمهوری تاجیکستان (22%)، 675 واحد درنواحی تابع جمهوری (19.3%) و کمترین آن در تعداد 103 شرکت صنعتی در استان بدخشان (2.9%) واقع هستند.

https://asiaplustj.info/ru/news/tajikistan/economic/20240610/tadzhikistan-hochet-stat-promishlennim-gigantom-no-skolko-predpriyatii-rabotaet-v-respublike-segodnya?utm_sourcem=gravitecm_paign

 تخصیص 400 میلیون دلاری صندوق توسعه عربی برای اجرای پروژه ساخت راغون

خبرگزاری خاور: محمد سلیمان الجاسر رئیس گروه بانک توسعه اسلامی‌پس از دیدار خود با رئیس جمهور تاجیکستان با روزنامه‌نگاران دیدار و گفتگو کرد.

رئیس گروه بانک توسعه اسلامی ضمن ابراز رضایت از سطح همکاری‌های موجود با جانب تاجیکستان گفت: یکی از پروژه‌های که امروزه در دست بررسی قرار دارد، حمایت از احداث نیروگاه برق آبی راغون است.

بانک توسعه اسلامی تصمیم گرفته است قراردادی با دولت تاجیکستان امضا کند، همچنین در چارچوب این همکاری صندوق توسعه عربی 400 میلیون دلار دیگر برای این پروژه اختصاص خواهد داد. وی تاکید کرد که بانک اسلامی از پروژه ساخت نیروگاه برق آبی راغون جمهوری تاجیکستان حمایت خواهدکرد.

رئیس گروه بانک توسعه اسلامی در ادامه از رئیس جمهور تاجیکستان به خاطر فرصتی که برای دیدار و گفت‌وگو در مورد همکاری‌های دو طرف به دست آورد، تشکر کرد.

وی همچنین خاطرنشان نمود که بانک توسعه اسلامی سالهاست که با تاجیکستان همکاری بسیار نزدیک و ثمربخش دارد. بودجه این همکاری‌ها بیش از 900 میلیون دلار و شامل بیش از 100 پروژه می‌باشد.

https://khovar.tj/rus/2024/06/muhammad-sulejman-al-dzhasser-arabskij-fond-razvitiya-vydelit-400-millionov-dollarov-na-realizatsiyu-proekta-stroitelstva-rogunskoj-ges/

صندوق اوراسیا برای تثبیت و توسعه، آماده ارائه 500 میلیون دلار برای پروژه‌های انرژی، حمل و نقل و مراقبت های بهداشتی در تاجیکستان

آسیا پلاس: آندری شیروکوف، مدیر اجرایی صندوق اوراسیا برای تثبیت و توسعه (EFSD)، 10 ژوئن سال جاری، در جلسه شورای ملی توسعه که به ریاست امامعلی رحمان رئیس جمهور تاجیکستان برگزار شد، گفت: صندوق اوراسیا برای تثبیت و توسعه در حال حاضر در حال بررسی پروژه‌هایی با مجموع بودجه بیش از 500 میلیون دلار است و این صندوق در نظر دارد این بودجه را در پروژه‌های انرژی، حمل و نقل و مراقبت‌های بهداشتی تخصیص دهد.

وی خاطرنشان کرد که تاجیکستان یکی از کشورهای پایه گذار EFSD است. صندوق بر اساس استراتژی میان مدت از اولویت‌های توسعه ملی حمایت می‌کند. مجموعه پروژه‌های تکمیل شده و در حال انجام EFSD در جمهوری بالغ بر 500 میلیون دلار است که از جمله آنها می‌توان به بازسازی نیروگاه برق آبی نارک، نوسازی سیستم‌های آبیاری، برنامه «کاروان سلامت» برای پیشگیری از بیماری‌ها در مناطق دور افتاده، حمایت از بودجه در طول دوره همه‌گیری COVID-19، هزینه‌های اجتماعی و اصلاحات اجتماعی- اقتصادی اشاره کرد.

در این نشست اعضای دولت تاجیکستان، رهبران و نمایندگان مؤسسات مالی بین المللی از جمله بانک جهانی، بانک توسعه آسیایی و بانک توسعه اسلامی حضور داشتند.

شرکت کنندگان در این نشست پیشرفت اجرای استراتژی توسعه تاجیکستان تا سال 2030 را بررسی کردند. این استراتژی بر مسیرهای اصلی توسعه دولت تأثیر می‌گذارد و با هدف تقویت پایه‌های رشد مطمئن و پایدار، آشکار کردن فرصت‌های جدید برای توسعه اقتصادی مطابق با چالش‌های فعلی است.

فعالیت‌های EFSD از اجرای استراتژی در بسیاری از اولویت‌ها و زمینه‌ها، از جمله کمک به حفظ ثبات اقتصاد کلان، تقویت ظرفیت نهادی، تقویت زیرساخت‌های اساسی در بخش‌های انرژی، حمل و نقل، آب، بهبود کیفیت و دسترسی به آموزش و مراقبت‌های بهداشتی حمایت می‌کند.

صندوق اوراسیا برای تثبیت و توسعه یک مکانیسم مالی منطقه‌ای با حجم بودجه بیش از 9 میلیارد دلار که در سال 2009 توسط ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، روسیه و تاجیکستان تأسیس شد.

اهداف EFSD ارتقای ثبات اقتصادی و مالی در کشورهای عضو صندوق و همچنین حمایت از توسعه پایدار آنهاست.

 https://asiaplustj.info/ru/news/tajikistan/economic/20240610/efsr-gotov-predostavit-tadzhikistanu-500-millionov-na-proekti-v-energetike

 کاهش مصرف آب تاجیکستان تا سال 2030

تلگرام اسپوتنیک: رستم عبدالله‌یوف، رئیس بخش آب و سیاست انرژی گفت: به گفته کارشناسان، در سال 2030 جمعیت تاجیکستان به 12 میلیون نفر افزایش می‌یابد، اما مصرف آب از 2 هزار 202 متر مکعب فعلی در سال به هزار و 167 متر مکعب کاهش خواهد یافت.

به گفته وی، این امر هم به دلیل کمبود آب منطقه‌ای و هم به دلیل تشدید کنترل مصرف آب در زیرساخت‌های کهنه‌ای است که بیشتر آن در دهه 70 و 80 ساخته شده و نیاز به جایگزینی و نوسازی دارد.

عبدالله‌یوف در حاشیه سومین کنفرانس بین المللی آب در دوشنبه خاطرنشان کرد: «کمبود آب و رقابت بین بخش‌های اقتصادی بار بر روی آب‌های زیرزمینی را افزایش می‌دهد و بر کیفیت آب تأثیر منفی می‌گذارد.

SputnikTj (https://t.me/SputnikTj)

وعده رحمان در مورد تأمین صد در صدی برق تاجیکستان از انرژی سبز (تا سال 2032)

خبرگزاری خاور: امامعلی رحمان، رئیس جمهور تاجیکستان، در سومین کنفرانس بین المللی دهه اقدام بین المللی «آب برای توسعه پایدار 2028-2018 طی سخنانی در نشست شورای ملی توسعه اظهار داشت: اجرای به موقع پروژه «راغون» این امکان را فراهم خواهد کرد که در سال 2032، 100 درصد برق تولیدی کشورمان از منابع تجدیدپذیر یعنی انرژی «سبز» تأمین شود.

به گفته رئیس جمهور، با ساخت و تکمیل نیروگاه آبی «راغون»، تاجیکستان از نظر تولید انرژی «سبز» در رتبه چهارم جهان قرار خواهد گرفت. مشخص شد که تاجیکستان در مسائل جهانی آب و اقلیمی‌پیشرو و منبع بیش از 60 درصد منابع آبی آسیای مرکزی است و 98 درصد برق این کشور در نیروگاه‌های برق آبی تولید می‌شود. علاوه بر این، تاجیکستان دارای منابع فراوان انرژی آبی است که در حال حاضر تنها 5 تا 6 درصد از آنها استفاده می‌شود. درحال حاضر، تاجیکستان از نظر استفاده از «انرژی سبز» در رتبه ششم جهان قرار دارد.

امامعلی در ادامه افزود: استفاده گسترده از این منابع شرایط مساعدی را برای توسعه صنایع تولیدی از جمله صنعت و کشاورزی ایجاد می‌کند. این امر به نوبه خود امکان ایجاد مشاغل جدید را فراهم می‌کند که عامل مهمی در کاهش سطح فقر و کاهش تعداد مهاجران کارگری است.

تاکید شد که همکاری تاجیکستان با شرکای توسعه در بخش برق آبی فعال است و نه تنها برای تاجیکستان، بلکه برای منطقه آسیای مرکزی و جنوبی برای مدیریت مؤثر منابع آب و در نتیجه تضمین امنیت غذایی در منطقه از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی در عین حال یادآور شد: در این زمینه همزمان با استفاده کامل از انرژی‌های تجدیدپذیر در تاجیکستان، «برنامه سبزسازی طبیعت کشور تا سال 2040» تصویب شد که بر اساس آن باید در طول این مدت بیش از 2 میلیارد نهال (اصله درخت) کاشته شود.

https://khovar.tj/2024/06/soli-2032-dar-to-ikiston-baroi-100-foiz-tamin-sudani-iste-soli-bar-az-isobi-manba-oi-bar-arorshavanda-

https://sputnik.tj/20240612/hasht-sol-tojikiston-energetikai-sabz-1063189529.html

 

افزایش تقاضای آب در منطقه آسیای مرکزی

خبرگزاری خاور: جمشید شائمزاده، معاون اول وزیر انرژی و منابع آب جمهوری تاجیکستان در افتتاحیه سومین مجمع منطقه‌ای سازمان‌های حوضه گفت: منطقه آسیای مرکزی با سرعت بالایی در حال توسعه است. به عنوان مثال، در تاجیکستان، جمعیت طی 30 سال دو برابر شده است. ما 5 میلیون بودیم الان 10 میلیون شدیم. تقاضا برای آب نیز در حال افزایش است. ما می‌توانیم نیروگاه برق آبی، بادی و خورشیدی بسازیم، اما نمی‌توانیم رودخانه جدیدی بسازیم. همه ما می دانیم که آب نقش کلیدی در این توسعه بازی می‌کند. متأسفانه مشکلات زیادی در رابطه با آب وجود دارد یکی از آنها که اکنون همه ما احساس کرده‌ایم تغییر اقلیم است. به گفته وی، بررسی‌ها نشان می‌دهد که 84 درصد تغییرات اقلیمی را از طریق آب در منطقه آسیای مرکزی و 76 درصد در سطح جهان تجربه می‌کنیم.

وی افزود «همه اینها بر اهداف توسعه پایدار تأثیر می‌گذارد که برای دستیابی به آن باید تلاش‌های خود را بیش از 4 برابر افزایش دهیم. برای این کار ابزاری پایدار در سطوح مختلف و تصمیمات فوری لازم است.»

باید گفت که از سال 2000 کشورهای آسیای مرکزی اصول مدیریت یکپارچه منابع آب را به عنوان رویکردی در برنامه ریزی و مدیریت منابع آب ملی معرفی کردند و با تأسیس شوراهایی مشارکت مردم و ذینفعان در مدیریت منابع آب را جدی گرفتند.. کشورهای آسیای مرکزی توانستند به درک درستی از رویکرد مدیریت منطقه‌ای و نقش شوراهای حوضه دست یابند که منجر به اصلاحات مهمی در منطقه شد.

https://khovar.tj/2024/06/amshed-shoimzoda-talabot-ba-ob-amon-tavre-meafzoyad-ki-minta-ai-osiyoi-markaz-bo-surati-baland-rushd-mekunad/

افزایش رشد 13.1 در صدی تولید صنعتی در تاجیکستان

 خبرگزاری‌هالوا: در آوریل سال جاری، تاجیکستان افزایش 13 درصدی تولید صنعتی را ثبت کرد. این به گزارش بانک توسعه اوراسیا این امر با بازگرداندن تولید برق ممکن شده است.

بر اساس این سند، پس از کاهش 32.8 درصدی در ماه مارس، تولید در بخش انرژی 0.4 درصد در ماه آوریل افزایش یافت. کارشناسان افزودند: «شاخص‌های خروجی توسط صنایع تولیدی مواد غذایی، نساجی و مصالح ساختمانی بهبود یافتند».

 علاوه بر این، روند سرمایه‌گذاری به 4.1 درصد (پس از کاهش 3.2 درصدی در ماه مارس) افزایش یافت. در مورد تجارت خرده فروشی، رشد سریع 11.8 درصد در آوریل پس از 10.6 درصد در مارس را حفظ کرد.

پیش از این، بانک توسعه اقتصادی اوراسیا پیش بینی‌هایی را برای سال جاری به تاجیکستان ارائه کرده بود. بنابراین رشد اقتصادی منطقه 2 درصد خواهد بود.

https://halva.tj/news/v_tadzhikistane_uskorilsya_rost_promyshlennogo_proizvodstva_do_13_1/?tg_rhash=cd8f2dd43a655e

برگزاری نمایشگاه کالا و محصولات صنعتی در دوشنبه

خبرگزاری خاور: در حاشیه سومین کنفرانس بین‌المللی سطح عالی «آب برای توسعه پایدار، 2028-2018» در مرکز اکسپو شهر دوشنبه نمایشگاه کالاها و محصولات شرکت‌های صنعتی تاجیکستان برپا شد.

در این نمایشگاه، کالاها و خدمات صنایع مختلف، کشاورزی، گردشگری و سایر بخش‌های اقتصاد تاجیکستان به نمایش گذاشته شدند.

مهمانان سومین کنفرانس بین‌المللی دهه بین المللی عمل آب برای توسعه پایدار در چارچوب این نمایشگاه با آخرین دستاوردهای کارآفرینان تاجیکستان آشنا شدند.

سومین کنفرانس بین‌المللی سطح عالی «آب برای توسعه پایدار، 2028-2018 که 13-10 ژوئن سال جاری با حضور بیش از 2 هزار نماینده از 100 کشور مختلف عضو سازمان ملل متحد، روسا، کارشناسان و تحلیلگران امور اقلیم از 62 سازمان منطقه‌ای و بین‌المللی برگزار شده است.

برای پوشش خبری این رویداد سطح بین‌المللی حدود 300 نماینده رسانه‌های مختلف ثبت نام شده‌اند که 120 نفر از آنها روزنامه‌نگاران خارجی هستند.

کنفرانس اول و دوم «دهه بین‌المللی آب برای توسعه پایدار» به ترتیب سال‌های 2018 و 2022 در شهر دوشنبه برگزار شده بود.

https://khovar.tj/2024/06/ravandi-obi-dushanbe-me-monon-ishtirokchiyoni-konfronsi-obi-dushanbe-az-namoishgo-i-molu-ma-suloti-korhona-oi-sanoatii-to-ikiston-bozdid-namudand/

 

امضای توافقنامه تاجیکستان و بانک توسعه اسلامی‌ برای ساخت نیروگاه برق آبی راغون به ارزش 150 میلیون دلار

 آسیا پلاس: در حاشیه سومین کنفرانس بین المللی دهه اقدام بین المللی «آب برای توسعه پایدار 2028-2018»، تاجیکستان و بانک توسعه اسلامی‌ توافقنامه‌ای را برای اجرای ساخت نیروگاه برق آبی راغون به مبلغ 150 میلیون دلار امضا کردند که همراه با وجوه توافق شده از صندوق‌های عربی بالغ بر 550 میلیون دلار است.

امضای این توافقنامه در چارچوب دیدار امامعلی رحمان رئیس جمهور تاجیکستان و رئیس گروه بانک توسعه اسلامی، دکتر محمد سلیمان الجاسر صورت گرفت.

محمد سلیمان الجاسر، رئیس گروه بانک توسعه اسلامی تاکید کرد که با ساخت این نیروگاه امکان تأمین برق نه تنها برای تاجیکستان، بلکه برای سایر کشورهای آسیای میانه نیز فراهم خواهد شد.

در این نشست ذوقی ذوقی زاده وزیر توسعه اقتصادی و تجارت و فیض‌الدین قهارزاده وزیر دارایی و رئیس بانک توسعه اسلامی در تاجیکستان نیز حضور داشتند.

شایان ذکر است از مجموع تأمین مالی ساخت نیروگاه برق آبی راغون، 150 میلیون دلار از محل اعتبارات خود بانک توسعه اسلامی و 400 میلیون دلار مابقی از محل اعتبارات توسعه کشورهای عربی اختصاص خواهد یافت.

رئیس جمهور از همکاری پر ثمر با بانک توسعه اسلامی ابراز خرسندی کرد و از کمک آن به توسعه پایدار اجتماعی- اقتصادی تاجیکستان قدردانی کرد.

از زمان استقلال تاجیکستان، گروه بانک توسعه اسلامی‌ پروژه‌هایی به ارزش 916 میلیون دلار اجرا کرده است. در حال حاضر، IDB هفت پروژه سرمایه گذاری در زمینه‌های انرژی، حمل و نقل، آبیاری، آموزش و مراقبت‌های بهداشتی به ارزش 237 میلیون دلار را تأمین مالی می‌کند.

به گفته وزارت دارایی این کشور، دولت تاجیکستان قصد دارد 5 میلیارد سامانی (456 میلیون دلار) برای تأمین مالی پروژه راغون در سال 2024 اختصاص دهد.

به طور خاص، انتظار می‌رود 2.2 میلیارد سامانی از طریق جذب سرمایه گذاری خارجی و مابقی از منابع داخلی تخصیص یابد. در سال 2023، 5.2 میلیارد سامانی برای تکمیل راغون اختصاص داده شد.

برای اجرای کامل این پروژه 6.2 میلیارد دلار لازم است ولی تا به امروز بیش از 40 میلیارد سامانی (حدود 3.8 میلیارد دلار) برای ساخت نیروگاه راغون اختصاص داده شده است.

ساخت این تاسیسات توسط شرکت ایتالیایی Salini Impregilo SpA انجام می‌شود. در حال حاضر تنها دو واحد از 6 واحد طراحی شده برای این ایستگاه فعال است.

https://asiaplustj.info/ru/news/tajikistan/economic/20240612/tadzhikistan-i-islamskii-bank-razvitiya-zaklyuchili-soglashenie-o-stroitelstve-rogunskoi-ges-na-150-millionov

https://vecherka.tj/archives/62763

اداره مالیات در حال ایجاد محیط مساعد برای توسعه تجارت بر محور طرح «کمربند و جاده»

 خبرگزاری خاور: کمیته مالیاتی جمهوری تاجیکستان، همراه با دبیرخانه مکانیسم همکاری اداره مالیات ابتکار «کمربند و جاده» (BRITACOM)، یک سمینار مجازی در مورد سیستم مالیاتی جمهوری تاجیکستان، سیاست مالیاتی و مدیریت مالیات برگزار نمود. این سمینار در چارچوب هفتمین روزم هفته مالیات با عنوان «ارتباط بهتر برای آینده‌ای بهتر» برگزار شد.

در این سمینار نمایندگان بیش از 160 مقام مالیاتی کشورهای عضو بریتاکوم شرکت و ایوب‌جان صالح‌زاده معاون اول رئیس کمیته مالیاتی، تاجیکستان را نمایندگی کرد.

هدف اصلی بریتاکوم ایجاد فضای مالیاتی مطلوب با هدف توسعه تجارت از طریق همکاری و به اشتراک گذاری بهترین شیوه‌ها با رعایت حاکمیت قانون، افزایش اعتماد مالیاتی، تسریع در حل اختلافات مالیاتی، بهبود خدمات به پرداخت کنندگان مالیات، ارتقای ظرفیت مقامات مالیاتی در کشورهای شریک «کمربند و جاده» می‌باشد.

https://khovar.tj/rus/2024/06/nalogovye-vedomstva-v-ramkah-initsiativy-odin-poyas-odin-put-sozdayut-blagopriyatnuyu-sredu-dlya-razvitiya-biznesa/

 تصویب توافقنامه تجارت آزاد خدمات و سرمایه گذاری در کشورهای اکو توسط روسیه

اسپوتنیک: ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه توافقنامه تجارت آزاد خدمات و سرمایه گذاری در کشورهای مستقل مشترک المنافع را تصویب کرد.

خاطرنشان می‌شود که این سند در ژوئن 2023 میلادی در شهر سوچی فدراسون روسیه بین بلاروس، قزاقستان، تاجیکستان، قرقیزستان، ازبکستان، روسیه و ارمنستان منعقد شد.

شایان ذکر است که این سند قوانین یکسانی را برای همه شرکت کنندگان خود ایجاد می‌کند که اصلی‌ترین آن عدم تبعیض بین ارائه دهندگان خدمات و سرمایه گذاران هنگام تأسیس شرکت‌ها و شعبه‌ها، اخذ مجوزها و مجوزهای عرضه است.

ماکسیم رشتنیکوف، وزیر توسعه اقتصادی فدراسیون روسیه، به نوبه خود خاطرنشان کرد: تضمین‌هایی نیز برای محافظت از سرمایه گذاران در برابر مصادره غیرقانونی اموال آنها ارائه شده است.

از نظر خدمات و سرمایه گذاری، این توافق در واقع شامل ازبکستان و تاجیکستان در مدار ترجیحی اتحادیه اقتصادی اوراسیا (EAEU) می‌شود.

اکنون، در بخش‌های صنعتی و کشاورزی، این کشورها به سرمایه‌گذاران روسی تضمین می‌کنند که شرایط بدتر نخواهد شد. یعنی اگر محدودیت‌های جدیدی برای سرمایه گذاری خارجی اعمال شود، برای شرکت‌های روسی اعمال نمی‌شود.

https://tj.sputniknews.ru/20240612/tajikistan-preferentsii-orbita-eaue-1063191496.html

سرمایه گذاری تاجیکستان در آموزش فنی و برنامه‌های توسعه حرفه‌ای برای متخصصان آب

خبرگزاری خاور: دلیر جمعه وزیر انرژی و ذخایر آب جمهوری تاجیکستان در گفتگوی تعاملی «آب برای همکاری: همکاری‌های فرامرزی و بین المللی در زمینه منابع آب، همکاری‌های بین رشته‌ای از جمله همکاری‌های علمی و حوزه منابع آب در چارچوب دستور کار دوره سال 2030» گفت: جمهوری تاجیکستان تلاش‌های زیادی در زمینه همکاری‌های بین رشته‌ای و فرامرزی آب انجام داده است از جمله در سیاست و مدیریت آب، کشور اصول مدیریت یکپارچه منابع آب را اتخاذ می‌کند و به همکاری بخش‌های کلیدی مانند کشاورزی، انرژی و محیط زیست برای تضمین استفاده پایدار از آب برای همه توجه ویژه‌ای دارد.

دلیر جمعه در ادامه بیان داشت که «تاجیکستان در برنامه‌های آموزشی فنی و توسعه حرفه‌ای متخصصان آب سرمایه گذاری می‌کند و مهارت‌های حرفه‌ای آنها را در زمینه مدیریت و همکاری منابع آب بهبود می‌بخشد.»

وی افزود: «جمهوری تاجیکستان اعتراف می‌کند که سرمایه گذاری در تحقیقات و مطالعات و راه حل‌های نوآورانه می‌تواند به طور مؤثر مشکلات مربوط به آب را حل کند.»

شایان ذکر است که در این نشست شیخ تیدیان دیا، وزیر آبرسانی و بهداشت جمهوری سنگال، سیمون زبیندن، رئیس اداره منابع آب آژانس همکاری با توسعه سوئیس، نمایندگان و کارشناسان کشورها و سازمان‌های خارجی در گفتگوی تعاملی شرکت کردند.

 یادآور می‌شویم که سومین کنفرانس بین المللی دهه اقدام بین المللی «آب برای توسعه پایدار 2028-2018» امروز در «کاخ سامان» ادامه دارد و گفتگوهای تعاملی با موضوع «آب برای اقلیم، پایداری و محیط زیست: از منبع به دریا، تنوع زیستی، اقلیم، پایداری و کاهش خطر بلایا، «دهه اقدام در زمینه آب: تسریع در اجرای اهداف دهه از جمله از طریق برنامه اقدام دبیرکل سازمان ملل متحد» و برنامه‌های جانبی برگزار شد.

https://khovar.tj/2024/06/vaziri-energetika-va-zahira-oi-ob-to-ikiston-ba-barnoma-oi-om-zish-va-takmili-ihtisosi-mutahassisoni-so-ai- ob-sarmoyaguzor-menamoyad/

 

کمک مالی تاجیکستان جهت فعال سازی «صندوق بین المللی اعتماد برای حفاظت از یخچال‌های طبیعی»

خبرگزاری خاور: رحمان در مراسم افتتاحیه سومین کنفرانس بین المللی دهه اقدام بین المللی «آب برای توسعه پایدار 2028-2018» گفت: می‌خواهم توجه شما را به موضوع مهم دیگری جلب کنم - مشکل یخچال‌های طبیعی که یکی از منابع اصلی آب شیرین هستند. در کنار رشد بی‌سابقه تقاضای آب به دلیل رشد جمعیت و توسعه اقتصادی، ذوب سریع یخچال‌های طبیعی و کاهش منابع آنها باعث نگرانی عمیق جامعه بین‌المللی شده است.»

وی افزود: طی چند دهه گذشته از 13 هزار یخچال طبیعی جمهوری تاجیکستان که منبع اصلی تشکیل 60 درصد منابع آبی آسیای مرکزی هستند، هزار مورد به طور کامل ذوب شده است. در همین حال، تاجیکستان یک کشور صنعتی نیست. به همین دلیل است که ابتکار ما برای اعلام سال 2025 به عنوان «سال بین‌المللی حفاظت از یخچال‌های طبیعی» مورد حمایت کامل قرار گرفته و بر اساس مصوبه مربوطه مجمع عمومی، از سال آینده، 21 مارس هر ساله به عنوان «روز جهانی یخچال‌ها» شناخته خواهد شد. رئیس جمهور خاطرنشان کردکه تاجیکستان یکی از اولین کشورهایی بود که برای فعال سازی «صندوق بین المللی اعتماد برای حفاظت از یخچال‌های طبیعی» کمک مالی نمود.

وی همچنین از کشورهای شریک و سازمان‌های بین المللی خواست تا در تقویت توان مالی این صندوق مشارکت کنند.

بر اساس این قطعنامه، تاجیکستان در سال آینده یک کنفرانس بین المللی بزرگ در زمینه حفاظت از یخچال‌های طبیعی برگزار خواهد کرد.

https://khovar.tj/rus/2024/06/tadzhikistan-odnim-iz-pervyh-vnyos-svoj-finansovyj-vklad-v-aktivizatsiyu-mezhdunarodnogo-tselevogo-fonda-po-zashhite-lednikov/

راه اندازی برنامه صندوق بین المللی پول با عنوان «ابزار هماهنگی سیاست» توسط تاجیکستان

خبرگزاری خاور: امامعلی رحمان، رئیس‌جمهور تاجیکستان در نشست شورای ملی توسعه تاکید کرد که تضمین بیشتر توسعه پایدار کشور و پایداری اقتصاد ملی مستلزم ترکیب ظرفیت‌ها و منابع سازمان‌های دولتی، بخش خصوصی، شرکای توسعه و جامعه مدنی است.

به همین منظور، به گفته رئیس جمهور، دولت تاجیکستان اجرای برنامه جدیدی را با صندوق بین‌المللی پول با عنوان «ابزار هماهنگی سیاست‌ها» آغاز کرده است.

در کنار این، ما از بانک جهانی برای تصویب برنامه اصلاحات بعدی «عملیات توسعه سیاسی» کمک می‌خواهیم. دولت تاجیکستان همچنین با سایر شرکای توسعه برای اجرای برنامه‌های اصلاحی مشترک کار می‌کند. امامعلی رحمان گفت: ما علاقه مند به ارائه کمک‌های بلاعوض از شرکای توسعه برای حمایت از روند اصلاحات و بودجه دولتی هستیم.

https://khovar.tj/rus/2024/06/pravitelstvo-strany-pristupilo-k-realizatsii-novoj-programmy-s-mezhdunarodnym-valyutnym-fondom-instrument-koordinatsii-politiki/

تصویب «استراتژی توسعه اقتصاد سبز» تا سال 2027 از سوی جمهوری تاجیکستان

خبرگزاری خاور: یوگنی ژوکوف، مدیر کل بانک توسعه آسیایی در آسیای مرکزی و غربی در سومین کنفرانس عالی بین المللی برنامه اقدام بین المللی «آب برای توسعه پایدار،2028- 2018» در شهردوشنبه شرکت کرد. وی گفت: دولت تاجیکستان با حمایت بانک توسعه آسیایی «استراتژی توسعه اقتصاد سبز» را برای دوره تا سال 2027 تصویب کرده است.

بانک توسعه آسیایی همکاری موثری با جمهوری تاجیکستان دارد و هدف آن حمایت آن در موضوع پایداری در برابر تغییرات آب و هوایی است. بانک توسعه آسیایی از این پس تمامی‌ پروژه‌های خود را از منظر تغییرات اقلیمی‌ بررسی خواهد کرد. ژوکوف افزود: ما فعالانه برای افزایش سرمایه گذاری بخش خصوصی تاجیکستان تلاش خواهیم کرد.

شایان ذکر است مدیر کل بانک توسعه آسیایی برای آسیای مرکزی و غربی مزایا و مسیرهای آینده توسعه تاجیکستان، برنامه‌های بانک توسعه آسیایی در این کشور، روند اجرای پروژه‌های بانکی در تاجیکستان را در نشستی با رهبران ساختارهای دولتی مربوطه مورد بحث فرار داد

تاجیکستان با مشکلات و خطرات تغییرات اقلیمی مواجه است که به نوبه خود آسیب‌های اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی زیادی به این کشور وارد می‌کند. در 34 سال گذشته، تاجیکستان بیش از 20 درصد از یخچال‌های طبیعی خود را به طور جبران ناپذیری از دست داده است. این یک تهدید جدی برای اقتصاد تاجیکستان است، زیرا یخچال‌های طبیعی منبع آب رودخانه‌ها و هدایا منبع توسعه زمین و تولید انرژی می‌باشند.

همچنان که گفته شد دولت تاجیکستان با حمایت بانک توسعه آسیایی «استراتژی توسعه اقتصادی سبز» را برای بازه زمانی تا سال 2027 تدوین و تصویب کرد. این استراتژی 11 حوزه مهم توسعه از جمله حوزه‌های گردشگری اکولوژی، ساختار مدیریت پسماند، افزایش مصرف و بهره‌وری انرژی و غیره را در بر می‌گیرد.

در چارچوب طرح سرمایه گذاری اقلیم که توسط دولت تاجیکستان و بانک توسعه آسیایی در روزهای آینده اجرا می‌شود، دسترسی این کشور به سرمایه گذاری داخلی و بین المللی افزایش و بهبود خواهد یافت.

https://khovar.tj/2024/06/evgenij-zhukov-bo-dastgirii-bonki-osiyoii-rushd-ukumati-to-ikiston-strategiyai-rushdi-i-tisodi-sabz-ro-baroi-davrai-to- soli-2027-abul-namud/

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما