معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۳/۲۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۵۷

اقتصاد هند و ابتکارات دولت

ترجمه مقاله منتشر شده در مجله اتاق بازرگانی ایالت تلانگانا تحت عنوان اقتصاد هند و ابتکارات دولت به شرح زیر ارائه می گردد. این مقاله به بررسی شاخص های اقتصادی هند پس از همه گیری و مسیر طی شده توسط این کشور برای تبدیل شدن به یکی از بزرگترین اقتصادهای دنیا و نیز سیاست ها و ابتکارات دولت هند برای دستیابی به این جایگاه پرداخته است.

رشد اقتصادی قوی هند در سه ماهه اول سال 2023 به این کشور کمک کرد تا پس از دوران کرونا با پشت سر گذاشتن انگلیس به پنجمین اقتصاد بزرگ دنیا تبدیل شود و تولید ناخالص داخلی اسمی یا تولید ناخالص داخلی به قیمت فعلی در سال 24- 2023 3.52 تریلیون دلار رسید. رشد تولید ناخالص داخلی اسمی در سال مالی 24- 2023 نه و یک دهم درصد بود درحالیکه در سال مالی پیشین به 14.2 درصد رسید. افزایش تقاضای داخلی برای مصرف و سرمایه گذاری، همراه با مخارج سرمایه ای دولت به عنوان محرک اصلی تولید ناخالص داخلی در نیمه اول سال مالی 2024 دیده می‌شود. در دوره ژانویه تا مارس 2024، صادرات هند به 119.10 میلیارد دلار رسید سه کالای اصلی صادراتی شامل کالاهای مهندسی (25.01٪)، فرآورده‌های نفتی (17.88٪) و مواد شیمیایی آلی و معدنی (7.65٪) بود. افزایش اشتغال و همچنین رشد مصرف باعث رشد تولید ناخالص داخلی در ماه‌های آینده خواهد شد.

انتظار می‌رود عواملی مانند شناورسازی مالیاتی، سیستم مالیاتی ساده با نرخ‌های پایین، ارزیابی کامل و منطقی‌سازی ساختار تعرفه‌ها و دیجیتال کردن پرونده‌های مالیاتی، هزینه‌های سرمایه‌ای آینده دولت را افزایش دهد. در میان‌مدت، افزایش هزینه‌های سرمایه‌ای در پروژه‌های زیرساختی و پروژه‌هایی که باعث افزایش دارایی می‌شوند سبب بالارفتن ضریب رشد می‌شوند. بخش خدمات ارتباطات نشان داده است که با آزاد کردن تقاضای متوقف شده، رشد را تقویت می‌کند. موفقیت این بخش توسط تعدادی از HFI ها (شاخص های فرکانس بالا) به دست آمده است که عملکرد خوبی دارند و نشان دهنده آغاز بازگشت به دوره قبلی است.

هند با اقتصادی بزرگ و دارای سریع‌ترین نرخ رشد در جهان ظاهر شده است و انتظار می‌رود به پشتوانه دموکراسی و مشارکت‌های گسترده طی 10 تا 15 سال آینده به یکی از سه قدرت برتر اقتصادی جهان تبدیل شود. جذابیت هند به عنوان مقصدی برای سرمایه گذاری به دلیل دوره کنونی "غیرقابل پیش بینی" در دنیا و نوسانات جهانی، قوی تر و پایدارتر شده است و رکورد مقادیر سرمایه‌های جمع آوری شده در سال 2022 شاهدی بر ایمان سرمایه گذاران به شعار "سرمایه گذاری در هند" است.

در سال مالی 24- 2023 تولید ناخالص داخلی واقعی یا تولید ناخالص داخلی در قیمت ثابت (بر حسب 12- 2011) 2.07 تریلیون دلار آمریکا برآورد شده است، در برابر اولین برآوردهای تجدید نظر شده (FRE) تولید ناخالص داخلی برای سال 23- 2022 به مبلغ 1.92 تریلیون دلار. رشد تولید ناخالص داخلی واقعی در سال‌ مالی 24- 2023 به میزان 7 و شش دهم درصد براورد شده است، در مقایسه با 7 درصد در سال‌ مالی 23- 2022 .

 113 استارت آپ یونیکورن[1] در هند وجود دارد که مجموع ارزش آنها بیش از 350 میلیارد دلار است. انتظار می‌رود در سال 2024 تعداد 14 استارت‌آپ فناوری در بخش فین‌تک[2] فهرست شوند و بیشترین تعداد یونیکورن آینده را در هند تولید کنند. هند در حال حاضر سومین پایگاه بزرگ یونیکورن در جهان است. دولت همچنین با دستیابی به 40 درصد انرژی خود از منابع غیرفسیلی تا سال 2030 بر منابع تجدیدپذیر متمرکز شده است. هند متعهد است تا از طریق یک استراتژی پنج وجهی "پانچامریت" به هدف کشور برای انتشار گازهای گلخانه ای در حد "خالص صفر" تا سال 2070 دست یابد. علاوه بر این، در رتبه بندی شاخص کشورهای جذاب برای انرژی‌های تجدیدپذیر، هند در رتبه سوم قرار دارد.

به گفته مؤسسه جهانی مک کینزی، هند باید نرخ رشد اشتغال خود را افزایش دهد و بین سال‌های 2023 تا 2030 به میزان90 میلیون شغل غیرکشاورزی ایجاد کند تا بهره‌وری و رشد اقتصادی افزایش یابد. نرخ خالص اشتغال باید از سال 2023 تا 2030 به میزان 1.5 درصد در سال رشد کند تا بین همان دوره زمانی به رشد 8 تا 8.5 درصدی تولید ناخالص داخلی دست یابد. کسری حساب جاری هند در سه ماهه اکتبر تا دسامبر به 1.2 درصد تولید ناخالص داخلی کاهش یافت. در سه ماهه سوم سال مالی 24- 2023 به 10.5 میلیارد دلار آمریکا رسید در حالی که در سه ماهه قبل 11.4 میلیارد دلار آمریکا یا 1.3 درصد از تولید ناخالص داخلی بود. این امر تا حد زیادی به دلیل افزایش صادرات خدمات بود.

صادرات در طول دوره کرونا بسیار خوب بود و به بهبود اقتصادی کمک کرد، زمانی که سایر موتورهای رشد از نظر سهم خود در تولید ناخالص داخلی از دست می‌رفتند. در آینده، سهم صادرات کالا ممکن است متزلزل شود زیرا تعدادی از شرکای تجاری هند شاهد رکود اقتصادی هستند. به گفته آقای پیوش گویال وزیر تجارت و صنعت انتظار می رود صادرات هند تا سال 2030 به 1 تریلیون دلار برسد.

پیشرفت های اخیر

هند عمدتاً یک اقتصاد مبتنی بر تقاضای داخلی است و مصرف و سرمایه گذاری در 70٪ از فعالیت های اقتصادی نقش دارد. با بهبود سناریوی اقتصادی و بهبود اقتصاد هند از شوک کرونا، سرمایه‌گذاری‌ها و پیشرفت‌های متعددی در بخش‌های مختلف اقتصاد انجام شده است. به گفته بانک جهانی، هند باید کاهش نابرابری را در اولویت قرار دهد و در عین حال سیاست‌های رشد محور را برای تقویت اقتصادی در نظر بگیرد. با توجه به این موضوع، در گذشته اخیر تحولاتی رخ داده است. در زیر به برخی از آنها اشاره می‌شود.

در آوریل 2024، ذخایر ارزی هند به 643.162 میلیارد دلار آمریکا رسید.

صادرات کالا در مارس 2024 به 41.68 میلیارد دلار رسید که مجموع صادرات کالا 437.06 میلیارد دلار در دوره آوریل 2023 تا مارس 2024 بود. 

هند همچنین به عنوان چهل و هشتمین کشور مبتکر در میان 50 کشور برتر معرفی شد و رتبه 40 را از بین 132 اقتصاد در شاخص جهانی نوآوری 2023 به دست آورد. هند از جایگاه 81 در سال 2015 به رتبه 40 در سال 2023 رسید. هند در رتبه سوم جهانی قرار دارد. تعداد انتشارات علمی

در مارس 2024، مالیات ناخالص کالاها و خدمات (GST) با 21.35 میلیارد دلار در رتبه دوم بالاترین درآمد ماهانه قرار گرفت.

بین آوریل 2000 تا دسامبر 2023، مجموع جریان سرمایه گذاری مستقیم خارجی به هند به رقم 971.52 میلیارد دلار آمریکا رسید.

در فوریه 2024  شاخص تولید صنعتی به 147.2 رسید.

بر اساس داده‌های منتشر شده توسط وزارت آمار و اجرای برنامه، تورم خرده‌فروشی مبتنی بر شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI) هند در دسامبر 2023 به 5.69 درصد رسید.

ابتکارات و اقدامات دولت مرکزی هند

در طول سال ها، دولت هند ابتکارات بسیاری را برای تقویت اقتصاد کشور ارائه کرده است. دولت هند در توسعه سیاست ها و برنامه‌هایی موثر بوده است که نه تنها برای بهبود ثبات مالی شهروندان بلکه برای رشد کلی اقتصاد نیز مفید است. در دهه‌های اخیر، رشد سریع اقتصادی هند منجر به افزایش قابل توجه تقاضا برای صادرات شده است. علاوه بر این، تعدادی از برنامه‌های شاخص دولت، از جمله "در هند بساز" (Make in India) ، استارت‌آپ هند، هند دیجیتال، مأموریت شهر هوشمند و مأموریت آتال برای جوان‌سازی و تحول شهری، با هدف ایجاد فرصت‌های عظیم در هند انجام می‌شود. در این راستا برخی از اقدامات دولت برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور به شرح زیر است:

در فوریه 2024  وزارت دارایی کل مخارج در سال آتی میلادی را اعلام کرد که 571.64 میلیارد دلار تخمین زده شده است.

در ژانویه 2024 آقای مودی طرحی را معرفی کرد که طبق آن صدهزار خانوار هندی، تجهیزات انرژی خورشیدی روی پشت بام را دریافت خواهند کرد.

در سپتامبر 2023، نخست وزیر، طرح بخش مرکزی را در دهلی نو راه اندازی کرد که هدف آن شناسایی و حمایت همه جانبه از صنعتگران و هنرمندان است که با دست و ابزار اولیه کار می‌کنند. این ابتکار برای ارتقای کیفیت، حجم تولید و دسترسی محصولات آنها و همچنین ادغام آنها با زنجیره "شرکتهای متوسط"  طراحی شده است.

در اوت 2023  طرح ایستگاه امریت بهارات برای تغییر و احیای 1309 ایستگاه راه آهن در سراسر کشور راه اندازی شد. این طرح توسعه ایستگاه‌ها را به صورت مستمر با چشم انداز بلند مدت پیش بینی می‌کند.

در  ژوئن 2023  وزارت محیط زیست، جنگل‌ها و تغییرات آب و هوایی «پیش‌نویس طرح تجارت اعتباری کربن» را معرفی کرد.

از  آوریل 2023، سیاست تجارت خارجی 2023 برای ایجاد یک اکوسیستم توانمند جهت حمایت از فلسفه "AtmaNirbhar Bharat" و "Local Goglos Global" رونمایی شد. 

دولت هند برای تقویت قابلیت‌های تولیدی هند از طریق افزایش سرمایه‌گذاری و تولید در این بخش، طرح تشویقی مرتبط با تولید (PLI) را برای محصولات دارویی معرفی کرده است.

"ابتکار توسعه نخست وزیر برای منطقه شمال شرق"  در بودجه سال مالی  23-2022 با هزینه 182 میلیون دلار اعلام شد.

نخست وزیر مودی، طرح امنیت غذایی جدیدی را برای ارائه غلات رایگان به برخی از اقشار ضعیف را ارائه کرد.

طرح ایستگاه امریت بهارات برای راه‌آهن هند، توسعه ایستگاه‌ها را به صورت مستمر با چشم‌انداز بلندمدت در نظر می‌گیرد که در 29 دسامبر 2022 توسط وزارت راه‌آهن تدوین شد.

در اکتبر 2022 وزارت ارتقای صنعت و تجارت داخلی طرح ضمانت اعتباری برای استارت‌آپ‌ها (CGSS)  را با هدف ارائه ضمانت‌های اعتباری تا سقف مشخص شده توسط استارت‌آپ‌ها، با تسهیل بانک‌های تجاری برنامه‌ریزی شده، راه‌اندازی کرد.

طرح صندوق توسعه فناوری مخابرات (TTDF) در اکتبر 2022 توسط صندوق تعهدات خدمات جهانی (USOF)، نهادی زیر نظر وزارت ارتباطات راه‌اندازی شد. هدف تامین مالی تحقیق و توسعه در کاربردهای فناوری ارتباطی ویژه روستایی و ایجاد هم افزایی بین دانشگاه‌ها، استارت آپ ها، موسسات تحقیقاتی و صنعت برای ساخت و توسعه اکوسیستم مخابراتی است.

وزیر کشور آقای آمیت شاه در 2022 تحت برنامه توسعه گردشگری مرزی، گلنگ احداث پروژه مجتمع تانوت ماندیر را را اجرا کرد. 

در اوت 2022 وزیر کشاورزی هند، چهار مرکز جدید را در مؤسسه تحقیقاتی منطقه خشک مرکزی (CAZRI) افتتاح کرد.

در آگوست 2022، یک صندوق ویژه پردازش مواد غذایی به ارزش 242 میلیون دلار آمریکا با بانک ملی کشاورزی و توسعه روستایی برای تامین اعتبار برای سرمایه گذاری در راه اندازی پارک های غذایی بزرگ (Mega Food Park) و همچنین واحدهای فرآوری ایجاد شد.

در 2022 اداره بندر برنامه‌های خود را برای توسعه دو پایانه حمل و نقل مگا بار بر اساس BOT تحت حالت مشارکت عمومی-خصوصی (PPP) با هزینه تخمینی 747 میلیون دلار آمریکا اعلام کرد.

در ژوئیه 2022، کابینه اتحادیه به ریاست آقای مودی، امضای یادداشت تفاهم بین هند و مالدیو را تصویب کرد. این تفاهم نامه بستری برای بهره گیری از مزایای فناوری اطلاعات برای دیجیتالی کردن دادگاه فراهم می‌کند و می‌تواند زمینه رشد بالقوه ای برای شرکت های فناوری اطلاعات و استارت آپ ها در هر دو کشور باشد.

در ژوئیه 2022، بانک مرکزی هند تسویه تجارت بین‌المللی به روپیه هند را برای ترویج رشد تجارت جهانی با تأکید بر صادرات از هند و حمایت از علاقه روزافزون جامعه تجاری جهانی تأیید کرد.

طرح آگنیپات با هدف توسعه نیروی مسلح جوان و ماهر که تحت پشتیبانی طرح فن‌آوری پیشرفته جنگ است در 2022 معرفی شد. این طرح جهت فراهم کردن فرصتی برای جوانان برای خدمت در ارتش هند در یک دوره 4 ساله است.

در ژوئن 2022، نخست وزیر آقای نارندرا مودی گلنگ پروژه‌های توسعه ای را به ارزش 2 میلیارد و 630 میلیون دلار افتتاح کرد.

وزیر دفاع هند 75 محصول یا فناوری جدید هوش مصنوعی (AI) را طی اولین سمپوزیوم و نمایشگاه «AI in Defence» (AIDef) در سال 2022 افتتاح کرد.

در ژوئن 2022 آقای مودی، گلنگ احداث 1406 پروژه را در لاکنو به ارزش بیش از ده میلیارد دلار بر زمین زد. این پروژه‌ها بخش های مختلفی مانند کشاورزی و صنایع وابسته، فناوری اطلاعات و الکترونیک، تولید، انرژی‌های تجدیدپذیر، داروسازی، گردشگری، دفاع و هوافضا، و صنایع دستی و منسوجات را در بر می‌گیرد.

موسسه تحقیقات ادویه هند زیر نظر شورای تحقیقات کشاورزی هند یادداشت تفاهم با  شرکت لیسترا ال سی سی روسیه برای تجاری سازی کپسول زیستی، یک فناوری کپسول سازی برای لقاح زیستی امضا کرد.

از آوریل 2022، هند 13 موافقت نامه تجارت آزاد (FTA) با شرکای تجاری خود مانند توافقنامه مشارکت جامع هند و امارات متحده عربی و موافقت نامه همکاری اقتصادی و تجاری هند و استرالیا امضا کرد.

"ماموریت شاکتی" از اول آوریل 2022 با هدف تقویت مداخلات برای ایمنی، امنیت و توانمندسازی زنان اجرایی شد.

بودجه 2022-2023 در 1 فوریه 2022 توسط وزیر دارایی ارائه شد. این بودجه دارای چهار اولویت نخست گاتی شاکتی، توسعه فراگیر، افزایش بهره وری و سرمایه گذاری و تامین مالی سرمایه گذاری بود. در این بودجه انتظار می‌رود که مخارج سرمایه‌ای مؤثر، 27 درصد افزایش یابد.

تقویت صنعت داروسازی (SPI) در مارس 2022 توسط وزارت مواد شیمیایی و کودهای شیمیایی به منظور ارائه یارانه سرمایه مرتبط با اعتبار و بهره برای ارتقاء فناوری واحدهای MSME در بخش داروسازی راه اندازی شد.

در سال مالی 23-2022 بر اساس طرح جامع PM Gati Shakti، شبکه ملی بزرگراه 25000 کیلومتر شبکه بزرگراهی جدید را توسعه خواهد داد. انتظار می‌رود افزایش مخارج دولت برای جذب سرمایه‌گذاری‌های خصوصی، با یک طرح تشویقی مرتبط با تولید، فرصت‌های عالی را فراهم کند. پیش‌بینی می‌شود که حمایت سیاست‌های پیش‌گیرانه، درجه‌بندی‌شده و اندازه‌گیری‌شده به‌طور مداوم اقتصاد هند را تقویت کند.

در فوریه 2022، وزارت عدالت اجتماعی و توانمندسازی طرحی را برای توانمندسازی اقتصادی جوامع قبیله ای راه‌اندازی کرد تا امکانات اولیه مانند مربیگری با کیفیت خوب و بیمه سلامت را فراهم کند، همچنین ابتکار معیشت در سطح جامعه و کمک مالی برای ساخت خانه‌ها.

در فوریه 2022، وزیر دارایی گفت طرح های مشوق مرتبط با بهره وری (PLI) به 14 بخش برای دستیابی به ماموریت AtmaNirbhar Bharat و ایجاد 60 میلیون شغل با ظرفیت تولید اضافی گسترش می یابد.

در بودجه سال 23-2022  دولت بودجه برای طرح تشویقی مرتبط با تولید (PLI) برای سلول‌های خورشیدی داخلی و ساخت ماژول‌ها را اعلام کرد.

در بودجه اتحادیه 2022-23، دولت یک طرح تشویقی مرتبط با تولید (PLI) برای داروهای انبوه را اعلام کرد که سرمایه گذاری روپیه ای بود.

در بودجه اتحادیه سال 2022، وزیر دارایی اعلام کرد که طرحی برای تولید مبتنی بر طراحی در 5G به عنوان بخشی از طرح PLI راه اندازی خواهد شد.

در سپتامبر 2021، کابینه اتحادیه اصلاحات عمده در بخش مخابرات را تصویب کرد که انتظار می رود اشتغال، رشد، رقابت و منافع مصرف کننده را تقویت کند. اصلاحات کلیدی شامل منطقی‌سازی درآمد ناخالص تعدیل‌شده، منطقی‌سازی ضمانت‌های بانکی (BGs) و تشویق به اشتراک گذاری طیف است.

وزیر دارایی 86 میلیون دلار برای ماموریت Deep Ocean اختصاص داد که به دنبال کشف منابع گسترده دریایی و غیر زنده است.

در 2021 دولت طرح تشویقی مرتبط با تولید (PLI) را برای ساخت باتری‌های سلولی پیشرفته شیمی (ACC) به ارزش تقریبی 2 ونیم میلیارددلار تصویب کرد. انتظار می‌رود این اقدام موجب جذب سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی به ارزش 6 میلیارد دلار شود.

وزیر دارایی در بودجه سال 2022-23 اعلام کرد که بانک مرکزی هند  با استفاده از بلاکچین و سایر فناوری‌ها، روپیه دیجیتال صادر خواهد کرد. 

در بودجه اتحادیه 2022-23، راه آهن سرمایه گذاری بمیزان 32 میلارددلار دریافت کرد.

برای تقویت رقابت، بودجه 2022-23 اصلاح قانون 16 ساله منطقه ویژه اقتصادی (SEZ) را اعلام کرده است.

در نوامبر 2020، دولت هند 36 میلیارد دلار بسته محرک برای ایجاد فرصت های شغلی و ارائه حمایت نقدینگی از بخش های مختلف مانند گردشگری، هوانوردی، ساخت و ساز و مسکن معرفی کرد.

شرکت‌های خارجی متعددی به‌دلیل ابتکارات مختلف دولت مانند Make in India و Digital India، امکانات خود را در هند راه‌اندازی می‌کنند. نخست وزیر هند، آقای نارندرا مودی، ابتکار «ساخت در هند» را با هدف تقویت بخش تولید کشور و افزایش قدرت خرید مصرف‌کننده طبقه متوسط هندی راه‌اندازی کرد که باعث افزایش تقاضا و توسعه و در نتیجه سود سرمایه‌گذاران می‌شود. دولت هند، تحت ابتکار خود در هند، در تلاش است تا سهم بخش تولید را با هدف رساندن آن به 25 درصد از تولید ناخالص داخلی از 17 درصد فعلی، افزایش دهد. علاوه بر این، دولت ابتکار هند دیجیتال را نیز ارائه کرده است که بر سه مولفه اصلی تمرکز دارد: ایجاد زیرساخت دیجیتال، ارائه خدمات دیجیتال و افزایش سواد دیجیتال.

در 29 ژانویه 2022، شرکت ملی بازسازی دارایی با مسئولیت محدود (NARCL) وام هایی با شرایط بسیار آسان به ارزش 6.69 میلیارد دلار آمریکا دریافت کرد. شرکت حل و فصل بدهی هند با مسئولیت محدود (IDRCL) روند حل و فصل را کنترل خواهد کرد. این امر به پاکسازی سیستم مالی هند، کمک به تامین نقدینگی و رونق اقتصاد هند کمک خواهد کرد.

در اوت 2021، نخست وزیر، آقای نارندرا مودی، ابتکاری را برای آغاز یک ماموریت ملی برای رسیدن به هدف صادرات  400 میلیارد دلار تا سال مالی 22 اعلام کرد.

در 2021 آقای نارندرا مودی، راه حل پرداخت دیجیتال، e-RUPI، ابزاری بدون تماس و بدون نقد برای پرداخت های دیجیتال را راه اندازی کرد.

انتظار می رود هند سرمایه گذاری حدود 100 میلیارد دلاری را در توسعه زیرساخت های نفت و گاز طی سال های 2019-2023 جذب کند.

انتظار می رود دولت هند تا سال 2025 هزینه‌های بهداشت عمومی را به 2.5 درصد از تولید ناخالص داخلی افزایش دهد.

مسیر پیش رو

در سه ماهه دوم سال مالی جاری، شتاب رشد سه ماهه اول تداوم داشت. موقعیت نسبتا قوی هند در بخش خارجی نشان دهنده چشم انداز مثبت این کشور برای رشد اقتصادی و افزایش نرخ اشتغال است. هند در بخش سرمایه گذاری مستقیم خارجی در میان کشورهای توسعه یافته و درحال توسعه فهرست شده برای سه ماهه اول سال 2022 در مقام پنجم قرار دارد.

وضعیت اقتصادی هند در نیمه اول سال مالی جاری، حمایت بی‌وقفه دولت از مخارج سرمایه‌ای خود را نشان می‌دهد که در سال مالی 23-2024 به مقدار 37.4 درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته بود. در بودجه سال مالی جاری، مخارج سرمایه ای با افزایش شدید هزینه‌های سرمایه ای به میزان 37.4 درصد در سال فوق به 120.12 میلیارد دلار پیش رفت. تولید درآمد قوی‌تر به دلیل بهبود انطباق مالیات، افزایش سودآوری شرکت و افزایش فعالیت اقتصادی نیز به افزایش سطح مخارج سرمایه ای کمک کرد. در فوریه 2024، وزارت دارایی کل مخارج در دوره میانی 2024-2025 را اعلام کرد که حدود 571 میلیارد دلار برآورد شده است.

همزمان با رشد هند علی‌رغم بیماری همه‌گیر کرونا، صادرات هند با رشد سالانه 8.39 درصدی صادرات کالا و رشد 29.82 درصدی در صادرات خدمات تا آوریل 2023 افزایش یافت. با سبک شدن ترافیک بنادر، شبکه‌های عرضه کالا در حال بازسازی هستند. کاهش تورم از ژوئن 2022 در حال حاضر منعکس کننده این امر است. نرخ تورم از 7 ممیز یک صدم درصد در ژوئن 2022  به 5.2 درصد در سپتامبر 2023 کاهش یافت. با مجموعه اقدامات اجرایی پیشگیرانه دولت، سیاست پولی انعطاف‌پذیر، کاهش قیمت‌های جهانی کالاها و تنگناهای زنجیره تأمین فشارهای تورمی در هند به طور کلی رو به کاهش است.

منبع: مجله اتاق بازرگانی ایالت تلانگانا FTCCI 22 می 2024

[1] Unicorn

استارت آپ های یونیکورن شرکتهایی هستند که بیش از یک میلیارددلار ارزش گذاری شده اندو سرمایه آنها در بورس سهام ثبت نشده است.

[2] Fintech – financial technology

بخش تکنولوژی مالی به نرم افزارهایی گفته می‌شود که در پی تسهیل و تسریع در ارائه خدمات مالی است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما