معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۳/۱۴- ۱۳:۰۹

اخبار اقتصادی جنوب هند - حیدر آباد

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی جنوب هند در هفته دوم خرداد ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این منطقه به شرح زیر ارائه می‌گردد:

دولت مرکزی هند برای مقابله با بحران اقتصادی ایالت کرالا 212 میلیارد روپیه تصویب کرده است.

دولت مرکزی به رهبری نخست وزیر نارندرا مودی وام هایی تا سقف 212 میلیارد روپیه (2.35 میلیارد یورو) برای ایالت کرالا برای کمک به مشکلات مالی آن تصویب کرده است. وزیر امور الکترونیک و فناوری اطلاعات هند این موضوع را در رسانه‌های اجتماعی اعلام کرد و اظهار داشت که این بودجه برای رسیدگی به مسائلی مانند تاخیر در پرداخت حقوق و پروژه‌های متوقف شده استفاده می‌شود. او بر اهمیت استفاده کارآمد و شفاف از پول تاکید کرد و از سروزیر کرالا خواست تا آن را به درستی تخصیص دهد.

 علیرغم نگرانی‌های وزیر دارایی کرالا در مورد کاهش بودجه مرکزی، این کمک برای پروژه‌های زیربنایی، امنیت ساحلی و توسعه در شهر تیرووانانتاپورام استفاده خواهد شد.

https://theprint.in/economy/centre-sanctions-rs-21253-cr-to-tackle-keralas-economic-crisis/2102538/

افزایش تراکنش الکترونیک خرده فروشان در تلانگانا

گزارش «توانمندسازی دیجیتالی هند» توسط شرکت پای نیربای پیش‌بینی می‌کند که تا سال 2026 افزایش قابل توجهی در تجارت الکترونیک وجود داشته باشد که ناشی از تقاضای مناطق نیمه شهری و روستایی است. این گزارش نشان می‌دهد که خرده‌فروشان محلی در ایالت تلانگانا و اوتار پرادش افزایش قابل توجهی را در تراکنش‌های تجارت الکترونیکی با نرخ رشد به ترتیب بیش از 1100 درصد و 164 درصد تجربه کردند.

این گزارش همچنین به افزایش استفاده از خدمات دیجیتال در فروشگاه‌های خرده‌فروشی محلی اشاره می‌کند که خواربارفروشی‌ها، فروشگاه‌های موبایل و پوشاک از دسته‌های محبوب تجارت الکترونیک هستند. ایالت آسام در ارائه خدمات مالی و پرداخت های دیجیتال شناخته شده است.

https://www.financialexpress.com/business/industry-retailers-in-telangana-witness-over-1100-growth-in-ecommerce-transactions-reveals-report-3506357/

 

چالش آندرا پرادش با بلاتکلیفی در مورد پایتخت

با توجه به اینکه حیدرآباد پس از 2 ژوئن 2024 دیگر پایتخت مشترک آندرا پرادش و تلانگانا نخواهد بود، پایتخت آینده آندرا پرادش حتی ده سال پس از تقسیم این ایالت هنوز نامشخص است. قانون سازماندهی مجدد آندرا پرادش در سال 2014 بیان می‌کند که حیدرآباد حداکثر برای ده سال پایتخت مشترک خواهد بود. با این حال، اختلافات در مورد دارایی‌های عمومی‌به ارزش 1.4 تریلیون روپیه (15.55 میلیارد یورو) هنوز حل نشده است. حزب حاکم و اپوزیسیون در ایالت آندرا پرادش هنوز در حال بحث در مورد اختلاف بر سر اینکه آیا باید یک پایتخت یا چند پایتخت وجود داشته باشد، تصمیم نهایی در مورد پایتخت جدید را به تأخیر می اندازد.

پیشنهاد دولت آندرا پرادش برای سه پایتخت، از جمله آماراواتی برای مقاصد قانونی، کورنول برای اهداف قضایی و ویساخاپاتنام برای اهداف اجرایی، هنوز حل نشده است، زیرا موضوعات حقوقی هنوز در دیوان عالی در حال بررسی است. با توجه به این وضعیت، لاکشمینارایانا پیشنهاد کرده است که حیدرآباد به عنوان پایتخت مشترک تا رسیدن به تصمیم نهایی ادامه دهد.

https://economictimes.indiatimes.com/news/india/uncertainty-over-capital-city-stares-at-andhra-pradesh-as-hyderabad-set-to-cease-to-be-joint-capital/printarticle/110436562.cms

 از سال 2014 تا 2023، ایالت تلانگانا در رتبه بندی عملکرد مالی برتر بود.

از زمان تأسیس در سال 2014، ایالت تلانگانا رشد اقتصادی چشمگیری را تحت مدیریت حزب بی.آر.اس تجربه کرده است و سهم آن در تولید ناخالص داخلی هند از 4.1 درصد به 4.9 درصد افزایش یافته است. تولید ناخالص داخلی ایالت از 5.05 تریلیون روپیه (60.8 میلیارد دلار) در سال 15-2014 به 14.49 تریلیون روپیه (174.5 میلیارد دلار) در سال 2023-24 افزایش یافت. درآمد سرانه بیش از دو برابر شد و به 312 هزار روپیه (3600 دلار) رسید که به طور قابل توجهی بالاتر از میانگین ملی است.

 تلانگانا همچنین شاهد رشد قابل توجهی در بخش های کشاورزی، صنعت و خدمات بوده است. با این حال، این ایالت کمترین افزایش درآمد سالانه خود را در پنج سال گذشته به ثبت رسانده است که برای برآوردن نیازهای بودجه به شدت به استقراض متکی بوده است.

https://telanganatoday.com/2014-2023-how-telangana-topped-financial-performance-charts

 تلانگانا از شش سیاست جدید صنعتی پس از انتخابات عمومی رونمایی خواهد کرد.

ایالت تلانگانا در حال آماده سازی برای اجرای شش سیاست جدید با هدف ارتقای توسعه صنعتی است: سیاست حمایت از بنگاه‌های کوچک و متوسط اقتصادی، سیاست صادرات، سیاست علوم زندگی جدید، سیاست اصلاح شده وسایل نقلیه الکتریکی، سیاست گردشگری پزشکی و سیاست انرژی سبز.

سروزیر ایالت تلانگانا روانت ردی همچنین در نظر دارد به کارگران محلی بافندگی و ماشین بافندگی کمک کند. این سیاست ها برای سرمایه گذاری بر نقاط قوت تلانگانا، به ویژه در بخش علوم زیستی که دارای بیش از 800 شرکت به ارزش 50 میلیارد دلار است و اولویت بندی صنایع سرمایه بر به منظور افزایش فرصت های شغلی طراحی شده است.

در رقابت با ایالت تامیل نادو و کارناتاکا، تلانگانا سرمایه‌گذاری‌هایی بالغ بر 2.64 میلیارد دلار از شرکت ج اس و نیو انرژی (برای ایجاد یک پروژه ذخیره سازی پمپاژ)، شرکت گودی (برای تاسیس یک مرکز تولید سلول‌های در مقیاس گیگا و فن‌آوری‌های مرتبط، متخصص در باتری‌های یون لیتیوم و سدیم) و ویب وارکس (برای ساخت مراکز داده) در سال 2024 جذب کرده است. برای تسهیل رشد صنعتی و تحقق وعده‌های داده شده در طول مبارزات انتخاباتی حزب حاکم کنگره، این ایالت به سه گروه تقسیم می‌شود: نیمه شهری، شهری و روستایی.

https://www.india-briefing.com/news/telangana-to-unveil-six-new-industrial-policies-32891.html/

 ایالت تلانگانا فروش، تولید و توزیع تنباکو جویدنی را ممنوع می‌کند.

دولت تلانگانا یک سال ممنوعیت تولید، نگهداری، توزیع و فروش گوتکا و پان ماسالا (تنباکو جویدنی) با تنباکو و نیکوتین را از 24 مه 2024 آغاز کرده است. این ممنوعیت، مطابق قانون ایمنی و استانداردهای غذایی سال 2006 است. بر اساس این قانون در نظر گرفته شده است تا نگرانی‌های مربوط به سلامت عمومی مرتبط با خطرات بهداشتی شدید ناشی از این محصولات، مانند سرطان دهان و فیبروز زیر مخاطی را برطرف کند. این تصمیم بازارهای حیدرآباد را تحت تاثیر قرار داده است.

https://www.business-standard.com/india-news/telangana-bans-sale-production-and-distribution-of-tobacco-gutka-products-124052700950_1.html

 سریدار بابو، وزیر فناوری اطلاعات تلانگانا، وضعیت خروج شرکت ها از ایالت را روشن می‌کند.

دی. سریدار بابو، وزیر فناوری اطلاعات تلانگانا، با توجه به نگرانی‌های رسانه‌ها در مورد خروج شرکت ها از تلانگانا در طول دولت کنگره، تصریح کرد که پروژه‌هایی به ارزش 90 میلیارد روپیه (یک میلیارد یورو) طی سه ماه از طریق تفاهم نامه‌ها نهایی خواهند شد. علاوه بر این، در اجلاس اقتصادی داووس سرمایه‌گذاری‌هایی بالغ بر 400 میلیارد روپیه (4.4 میلیارد یورو) تضمین شد.

سریدار تاکید کرد که تاسیسات نیمه‌هادی کینز با ارزش 28 میلیارد روپیه (311 میلیون یورو) منتظر مشوق های دولت مرکزی است و از دولت قبلی به دلیل سرمایه گذاری بدون توافقات رسمی، مانند واحد تولید شیشه گوریلا گلس پیشنهادی شرکت کورنینگ انتقاد کرد. با وجود خروج برخی از شرکت ها، سریدار اطمینان داد که بسیاری دیگر آماده سرمایه گذاری در تلانگانا هستند.

https://www.siasat.com/telangana-it-minister-sridhar-babu-clarifies-on-companies-leaving-state-3033370/

 شرکت نرم افزاری زوهو، در استارتاپ پهپادی به نام هوافضای یالی مستقر در تامیل نادو سرمایه گذاری کرده است.

شرکت نرم افزاری زوهو در هوافضای یالی (Yali Aerospace)، استارتاپ فناوری پهپاد مستقر در تامیل نادو سرمایه گذاری کرده است. مدیر عامل زوهو، سریدار ومبو، اظهار داشت که یالی، که در سال 2022 تأسیس شده و در فناوری پهپاد با استفاده آسان برای اهداف غیرنظامی و نظامی تخصص دارد.

شرکت یالی، واقع در شهر تنجاور ایالت تامیل نادو، بر پیشرفت هوانوردی با فناوری نوآورانه و ایجاد فرصت های شغلی برای مهندسان و دانشمندان متمرکز است. یکی از دستاوردهای قابل توجه آنها یک پهپاد با بال ثابت است که می‌تواند پرواز و فرود عمودی را انجام دهد. سریدار ومبو میزان دقیق سرمایه گذاری را فاش نکرد.

https://www.moneycontrol.com/technology/zohos-sridhar-vembu-invests-in-tamil-nadu-based-drone-startup-yali-aerospace-article-12734468.html

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما