معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۳/۱۴- ۱۲:۰۳

اخبار اقتصادی پاکستان - کراچی

اهم اخبار و تحولات اقتصادی ایالت سند پاکستان در هفته دوم خرداد ماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

مسیر جدید بار هوایی چین-پاکستان که گویانگ، کراچی را به  هم متصل می‌کند

اخیراً یک مسیر بار هوایی راه اندازی شده است که گویانگ، مرکز استان گوئیژو چین و کراچی در پاکستان را به هم متصل می‌کند. اولین سرویس در این مسیر یک هواپیمای تمام بار با 6 تن بار شامل پوشاک بود که از گوئیانگ بلند شد و پس از شش ساعت به کراچی رسید. این مسیر به تبدیل گویانگ به یک مرکز توزیع بار کمک می‌کند. یک مسیر بار هوایی اخیرا راه اندازی شده است که گویانگ، مرکز استان گوئیژو در چین و کراچی در پاکستان را به هم متصل می‌کند. اولین سرویس در مسیر جدید یک هواپیمای تمام بار با 6 تن بار شامل پوشاک، محصولات الکترونیکی و سایر کالاها بود که از گوئیانگ بلند شد و پس از 6 ساعت به کراچی رسید. یک رسانه چینی گزارش داد که این اولین مسیر حمل و نقل هوایی است که این استان را در چین با یک کشور عضو ابتکار یک کمربند و جاده مرتبط می‌کند. این مسیر به تبدیل گویانگ به یک مرکز توزیع بار در جنوب غربی چین کمک خواهد کرد.

https://www.fibre2fashion.com/news/textile-news/new-china-pakistan-air-cargo-route-starts-connecting-guiyang-karachi-295775-newsdetails.htm

دولت تسهیل کننده سرمایه گذاری خارجی

رئیس شرکت صنایع شمالی چین با شهباز شریف نخست وزیر در پکن تماس گرفت. نخست وزیر از رئیس شرکت صنایع شمالی چین برای سرمایه گذاری در پروژه‌های ارتباطی در پاکستان به ویژه راه آهن دایره ای کراچی دعوت کرد. شهباز شریف گفت که دولت سرمایه گذاری خارجی را تسهیل می‌کند. در این راستا شورای ویژه تسهیل سرمایه گذاری ابتکار مهم دولت است. نخست وزیر پاکستان گفت: پاکستان و چین روابط برادرانه دیرینه ای دارند که با گذشت زمان قوی تر می‌شود.  رئیس شرکت صنایع شمالی چین از سرعت و کیفیت پروژه‌های اجرا شده تحت نظارت نخست وزیر شهباز شریف قدردانی کرد. پیش از این، شهباز شریف، نخست وزیر پاکستان گفت که پاکستان در حال برداشتن گام هایی برای بهبود حکمرانی، افزایش خالص مالیات و اطمینان از سهولت انجام تجارت به منظور جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی است. او در پکن با رئیس اگزیم بانک چین، دکتر وو فولین صحبت می‌کرد. نخست وزیر از حمایت مستمر EXIM بانک برای نوسازی صنایع، کشاورزی و بخش های فناوری اطلاعات پاکستان قدردانی کرد. آنها همچنین در مورد پروژه‌های سرمایه گذاری مشترک چین و پاکستان و نقش احتمالی EXIM بانک چین در تامین مالی تجارت به عنوان بخشی از تلاش ها برای ارتقای صادرات پاکستان در بازارهای بین المللی بحث کردند.

https://pakobserver.net/govt-facilitating-foreign-investment-pm/

مناطق صنعتی جدید در ایالت سند ایجاد می‌شود

جام اکرام الله دارجو، وزیر صنایع و بازرگانی سند گفت که مناطق صنعتی جدید تحت سیاست صنعتی سند ایجاد خواهند شد. وی این موضوع را طی نشستی در دبیرخانه سند که با حضور محمد یاسین شار بلوچ، وزیر صنایع و بازرگانی، غضنفر قدری، دکتر سایت، سایر افسران و نمایندگان اتاق بازرگانی از سراسر سند از جمله کراچی برگزار شد، بیان کرد. قیصر بنگالی، اقتصاددان به همراه تیمش، شرکت کنندگان در نشست را در مورد سیاست صنعتی سند توضیح داد. نکات سیاست صنعتی سند برای توسعه صنعتی در سند مورد بحث قرار گرفت. در این نشست از پیشنهاد ایجاد شرکت توسعه صنعتی سند تحت مشارکت عمومی خصوصی قدردانی شد. توسعه صنعتی در سایر مناطق سند همراه با کراچی مورد تاکید قرار گرفت. جم اکرام الله دهرجو در این نشست گفت که مناطق صنعتی جدید تحت سیاست صنعتی سند ایجاد خواهد شد. صنعتگران در مورد مشکلات خود صحبت کردند و پیشنهاداتی برای موفقیت سیاست صنعتی سند ارائه کردند. وزیر گفت که برای توسعه سند در همه سطوح همکاری خواهد کرد. وی گفت که همه پیشنهادات در اختیار بیلاول بوتو زرداری، رئیس وزیر سند و رئیس حزب مردم پاکستان (PPP) قرار خواهد گرفت و افزود که به زودی توضیحات مفصلی در مورد سیاست صنعتی سند به وزیر ارشد سند داده خواهد شد.

https://www.nation.com.pk/02-Jun-2024/new-industrial-zones-to-be-established-ikramullah-dharejo

پاکستان و چین توافق کردند تا فرصت ها را تحت CPEC بررسی کنند

نخست وزیر شهباز شریف با دبیر حزب کمیته شهرداری شنژن و منگ فنلی معاون دبیر حزب کمیته استانی گوانگدونگ در شنژن چین دیدار کرد. نخست وزیر خاطرنشان کرد که روابط عمیق بین پاکستان و چین با تعامل و گفتگوی مکرر در سطح رهبری، تماس های مردمی، تبادلات فرهنگی و آموزشی مشخص می‌شود. او رشد اقتصادی چشمگیر و روحیه مثال زدنی نوآورانه استان گوانگدونگ را ستود. او همچنین از شنژن به عنوان دروازه تجاری برای ارتباطات تجاری چین با پاکستان نام برد. با تاکید مجدد بر شراکت و همکاری استراتژیک در همه شرایط آب و هوایی بین پاکستان و چین،

 https://www.kcci.com.pk/research/pakistan-china-agree-to-explore-opportunities-under-cpec

سرمایه گذاران خارجی 35.6 میلیون دلار در ماه مه به اوراق مالی پاکستان تزریق می‌کنند

کراچی: سرمایه گذاری خارجی در اوراق بهادار دولتی به روپیه، از جمله اسناد خزانه و اوراق قرضه سرمایه گذاری پاکستان (PIBs)، به دلیل بازدهی بالاتر و ثبات نرخ مبادله روپیه-دلار به طور پیوسته در حال افزایش است. طبق آخرین داده‌های بانک مرکزی پاکستان (SBP)، پاکستان از ابتدای ماه تا 10 می، 35.6 میلیون دلار از سرمایه گذاران خارجی به صورت حساب های مالی ویژه از طریق حساب های روپیه قابل تبدیل ویژه (SCRA) جذب کرده است. در ماه گذشته، خالص ورودی به اوراق قرضه 25.6 میلیون دلار بود که نشان دهنده افزایش اعتماد به شرایط اقتصادی کشور و ثبات نرخ ارز است. داده‌های SBP نشان می دهد که در سال مالی جاری تا به امروز، ورودی خالص 192.6 میلیون دلار به صورت های مالی از طریق SCRA وجود داشته است. این اوراق بازدهی 21 درصدی را برای اوراق سه ماهه و شش ماهه و 20.1 درصد را برای اوراق 12 ماهه به روپیه پاکستان (PKR) ارائه می دهد.

https://customstoday.media/foreign-investors-inject-35-6m-into-pakistans-t-bills-in-may-sbp

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما