معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۲/۳۱- ۱۷:۵۷ - مشاهده: ۷۵

تحولات فناوری جنوب چین

گزیده تحولات فناوری جنوب چین در اردیبهشت 1403 به شرح زیر ارائه می‌گردد.

پیشرفت گوانجو با فناوری نیروهای مولد جدید:

در سال‌های اخیر، دستاوردهای نوآوری علمی در گوانجو یکی پس از دیگری پدیدار شده است که به توسعه با کیفیت بالای صنایع نوظهور استراتژیک آن کمک نموده است به طوری که ارزش افزوده صنایع نوظهور استراتژیک بیش از 30 درصد از تولید ناخالص داخلی منطقه را تشکیل می دهد و دو خوشه بزرگ صنعتی، یعنی زیست پزشکی و تجهیزات تولید هوشمند، به عنوان خوشه‌های برتر ملی شناخته شده اند. همچنین تولید خودرو  در گوانجو برای پنجمین سال متوالی رتبه اول در سراسر کشور را به خود اختصاص داده است. در ذیل به مهمترین پیشرفتهای علمی و فناوری گوانجو در سالهای اخیر اشاره می‌شود:

  • گوانجو دارای یک بازار کاربردی گسترده در زمینه تولید زیستی است که در حال تبدیل شدن به یک نیروی محرکه برای نیروهای مولد جدید است؛
  • انتشار برنامه توسعه میان‌مدت و بلندمدت صنعت خودرو؛
  • انتشار برنامه اقدامات سیاستی برای ارتقای توسعه با کیفیت بالا در صنعت زیست‌پزشکی؛
  • ساخت پلتفرم های کلیدی فناوری در داروهای سلولی و ژن درمانی، واکسن‌های جدید، داروهای چشم پزشکی، داروهای کودکان و طب سنتی چینی توسط موسسه تحقیقات دارویی Lewwin که تنها موسسه تحقیقاتی در جنوب چین است که دارای گواهینامه GLP برای ده دسته دارو است که توسط NMPA صادر شده است.
  • رشد حجم تجارت دارویی با نرخ متوسط رشد سالانه بیش از 50 درصد که از دستیابی به بیش از 300 تأییدیه بالینی برای پزشکی چینی، پزشکی شیمیایی، پزشکی بیولوژیکی، داروی سلولی و ژن درمانی توسط شرکت‌ها، دانشگاه‌ها، حمایت می‌کند و موسسات تحقیقاتی به طور قابل توجهی به توسعه صنعت بیوداروسازی در گوانجو کمک می‌کنند.
  • چهار کارخانه جدید نمایشی تولید هوشمند در سطح ملی افتتاح شده است. GAC Aion به عنوان تنها کارخانه جهانی برای وسایل نقلیه انرژی جدید انتخاب شده است.
  • هواپیمای مسافربری خودمختار هوشمند EHang اولین گواهینامه قابلیت پرواز در جهان و موارد دیگر را دریافت کرده است.
  • در سال 2023، گوانجو 36000 اختراع جدید با نرخ رشد 31.9 درصد را ثبت کرده است و به عنوان یکی از اولین مناطق نمایش ملی حفاظت از مالکیت معنوی و منطقه آزمایشی ملی برای حفاظت نوآورانه از اسرار تجاری شناخته شده است.

استان گواندونگ، قطب کشاورزی پیشرو در چین:

بر اساس داده‌های وزارت کشاورزی و امور روستایی چین در سال 2023، میزان مشارکت پیشرفت علم و فناوری کشاورزی در چین از 63 درصد فراتر رفته است و به لحاظ تحقیق و توسعه علم و فناوری کشاورزی، این کشور در رتبه‌های اول جهانی قرار دارد. در همین رابطه استان گواندونگ بعنوان قطب کشاورزی پیشرو در چین در پیشرفت علمی و فناوری در کشاورزی رتبه اول حجم تجارت کشاورزی در چین و نرخ مشارکت بیش از 72 درصد که 9 درصد بالاتر از سطح متوسط ملی است را در اختیار دارد.

کشاورزان این استان با کمک ماشین‌آلات کشاورزی پیشرفته و تکنیک‌های نوآورانه عصر جدیدی از کشاورزی کارآمد و پایدار را در پیش گرفته‌اند. به عنوان مثال، Maoming در غرب گواندونگ، بزرگترین منطقه پرورش میوه لیچی در جهان، اکنون دارای اولین باغ هوشمند با استاندارد بالا در این کشور است. این باغ با استفاده از ابزارهای پیشرفته مانند پهپادهای گیاهی و دستگاه هوشمند خرد کن علف های هرز برنامه مکانیزاسیون را از کاشت لیچی تا برداشت آن محقق نموده که به کاهش هزینه تولید 35 تا 42 درصد و افزایش  10تا 20 درصدی عملکرد آن کمک کرده است.

علاوه بر این، گواندونگ دارای گروهی از شرکت های پیشرو در زمینه فناوری کشاورزی مانند DJI و XAG است. به گفته بخش بازاریابی DJI، پهپادهای کشاورزی این شرکت تا دسامبر 2023 بیش از 1.7 میلیون هکتار از زمین‌های کشاورزی استان را بهره برداری کرده اند. بر اساس گزارش اداره استانی کشاورزی و مناطق روستایی، از اکتبر 2023، گواندونگ زمین‌های کشاورزی با استانداردهای بالا را به وسعت بیش از 1.8 میلیون هکتار ساخته که سطح مکانیزاسیون کشاورزی را به طور متوسط بین 15 تا 20 درصد افزایش داده و به کشاورزان امکان افزایش درآمد در حدود 500 یوان در هر مو (حدود 0.067 هکتار) را می دهد.

https://www.newsgd.com/node_d36b0ef83f/6b2ffdb97c.shtml

برگزاری کنگره جهانی تونل 2024 در شنزن:

کنگره جهانی تونل 2024، بزرگترین، معتبرترین و تأثیرگذارترین نشست حرفه ای جهان در زمینه مهندسی تونل، در مرکز نمایشگاه و همایش جهانی شنژن در منطقه بائوآن برگزار شد. در این کنگره بیش از 3000 کارشناس، محقق، و نمایندگان تجاری از انجمن‌های بین المللی تونل و فضای زیرزمینی و غرفه داران از 79 کشور گرد هم آمدند. این دومین باری است که کنگره جهانی تونل به میزبانی چین برگزار  می‌شود که اولین بار  در سال 1990 در چنگدو، مرکز استان سیچوان در جنوب غربی چین بود. میکال ملینار، دستیار دبیرکل سازمان ملل متحد و سرپرست اجرایی سازمان ملل در سخنرانی خود در مراسم افتتاحیه گفت: توسعه و استفاده از فضای زیرزمینی برای صرفه جویی در منابع سطح زمین و ایجاد محیط زیست سبز اهمیت زیادی دارد و این کنگره می‌تواند به تقویت مبادلات فنی، تعمیق همکاری‌های بین المللی و ارتقای پیشرفت در تونل و فناوری ساخت و ساز مهندسی زیرزمینی کمک کند.

شرکت کنندگان در کنگره ایده‌های خود را در 40 انجمن موضوعی به اشتراک گذاشتند و 200 سخنرانی در مورد موضوعاتی مانند بررسی زمین شناسی، نوآوری در طراحی، تونل زنی مکانیزه، تونل های لوله غوطه ور، و استفاده از فضای زیرزمینی ارائه نمودند. بر اساس برنامه کنگره، شرکت کنندگان از پروژه‌های تونل کلیدی در شنژن مانند پیوند شنژن-ژونگشان، تونل رودخانه مروارید، راه آهن سریع السیر شنژن- جیانگمن، مرکز حمل و نقل جامع Huangmugang، بخش ایست بازرسی Qianhai-Huanggang و راه آهن بین شهری گوانجو-دونگوان-شنژن و مرکز بین المللی کیانهای بازدید نمودند.

به گفته شهردار شنژن، مجموعه ای از پیشرفت های تکنولوژیکی پیشرو در زمینه‌هایی مانند تونل های زیر آب، ایستگاه‌های زیرزمینی و ساخت تونل های سپر در پروژه‌های مهندسی تونل شنژن انجام شده است و تونل Shenzhen-Zhongshan که قرار است در ژوئن امسال افتتاح شود، دارای اولین تونل لوله واقع در آب و دو طرفه در جهان است. گذرگاه متقاطع ماوان نیز، اولین تونل زیر آبی شنژن، دارای بزرگترین تونل سپر زیردریایی در چین است. شنژن تاکنون 1300 کیلومتر تونل ساخته است و شبکه متروی آن با طول 567 کیلومتر ، از نظر تراکم در رتبه اول چین قرار دارد.

توسعه فناوری 6G در چین:

 برترین رگولاتور صنعت کشور چین اعلام کرد چین تحقیقات و توسعه فناوری بی سیم 6G را افزایش خواهد داد و یک ابتکار "هوش مصنوعی پلاس" را برای استفاده از هوش مصنوعی در جهت تقویت صنعتی شدن جدید راه اندازی خواهد کرد. جین ژوانگ‌لونگ، وزیر صنعت و فناوری اطلاعات چین در حاشیه دو نشست اخیر در پکن گفت که تلاش‌های بیشتری برای ارتقای یکپارچگی عمیق اطلاعات و صنعتی‌سازی انجام خواهد شد و «چین ساخت شبکه 6G، قدرت محاسباتی و سایر زیرساخت‌های اطلاعاتی را به طور متوسط پیش خواهد برد تا از فناوری‌های پیشرفته برای توانمندسازی صنایع مختلف استفاده کند.»

این مقام ارشد همچنین خواستار اقدامات بیشتر برای ایجاد یک سیستم صنعتی مدرن با تولید پیشرفته به عنوان پایه ای شد که شامل جوان‌سازی صنایع سنتی و تسهیل تبدیل آن‌ها به سمت شیوه‌های پیشرفته، هوشمند و سازگار با محیط‌زیست است. جین افزود، صنایع کلیدی باید تقویت شوند تا مزیت رقابتی و موقعیت پیشرو خود را حفظ کنند و همزمان توسعه برندهای تولیدی چینی با نفوذ بین المللی را تقویت کنند. ما همچنین مراکز نوآوری تولید ملی بیشتری خواهیم ساخت، خوشه‌های تولید پیشرفته بزرگ را پرورش خواهیم داد و مناطق نمونه برای صنعتی‌سازی جدید ایجاد خواهیم کرد.

https://www.newsgd.com/node_1299786306/dae40e1fbe.shtml

گردهمایی جهانی فناوری سرگرمی در گوانجو :

نمایشگاه تجهیزات سرگرمی و فناوری صوتی و تصویری هوشمند گوانجو (بین‌المللی) 2024 که به عنوان نمایشگاه فناوری سرگرمی‌گوانجو (GET show) شناخته می‌شود، در ماه مارس در مجتمع نمایشگاهی کانتون برگزار شد. بیش از 63000 شرکت کننده از 72 کشور با ارزش کل سفارشات بیش از 38 میلیارد یوآن در این نمایشگاه گرد هم آمدند.

این نمایشگاه با حضور بیش از 1000 برند معتبر جهانی، طیف وسیعی از محصولات از جمله تجهیزات صوتی حرفه ای و فناوری در زمینه صدا، نور، سمعی و بصری و غیره را به نمایش گذاشت که آخرین فناوری‌ها، محصولات و برنامه‌های کاربردی در صنعت تجهیزات سرگرمی را برجسته می‌کند. در طول این نمایشگاه بیش از صد نمایش نور خیره کننده برگزار شد که در میان آنها، نمایش نور 13 دقیقه ای "Halo" که از فضای نمایش 1000 متر مربعی به عنوان بوم خود برای ایجاد جلوه‌های بصری خیره کننده استفاده کرد بهترین اجرای این رویداد بود.

گواندونگ قطب صنعت تجهیزات سرگرمی در جهان:

بر اساس داده‌های منتشر شده، استان گواندونگ در جنوبل چین به یک مرکز حیاتی برای صنعت تجهیزات سرگرمی جهانی تبدیل شده است. در حال حاضر بیش از 80 درصد از محصولات تجهیزات سرگرمی جهان در چین ساخته می‌شود که گواندونگ بیش از 70 درصد از سهم بازار ملی را به خود اختصاص داده است. علاوه بر این، شهر گوانجو به تنهایی بیش از 70 درصد از سهم بازار گواندونگ را در اختیار دارد. داده‌های پلت‌فرم آنلاین سفر Ctrip نشان می‌دهد  گوانجو و شنژن در میان ده مقصد محبوب در سراسر کشور در طول تعطیلات رتبه‌بندی شده‌اند. در این مدت گوانجو بیش از 1800 فعالیت فرهنگی و گردشگری برگزار کرد که به محبوبیت شهر بسیار کمک نموده است. آمارها نشان می دهد که گوانجو در سال 2023 نزدیک به 11.04 میلیون گردشگر داشته است که درآمد فرهنگی و گردشگری بیش از 10.6 میلیارد یوان (حدود 1.47 میلیارد دلار آمریکا) را برای این شهر به همراه داشته است.همچنین بر اساس گزارش اداره فرهنگ و گردشگری استان گواندونگ، گواندونگ در تعطیلات اول ماه مه2024، 38.82 میلیون بازدیدکننده داشته است که 1.3 درصد نسبت به مدت مشابه در سال 2019 افزایش داشته است. درآمد گردشگری این استان 24.52 میلیارد یوان (حدود 3.338 میلیارد دلار آمریکا) است که در مقایسه با سال 2019 5.2 درصد افزایش داشته است.

https://www.newsgd.com/node_3c3902cb95/2d667b2287.shtml

پرتاب ماهواره آزمایشی فناوری ارتباطی جدید در جنوب چین:

  در تاریخ 23 فوریه،  چین با موفقیت یک ماهواره آزمایش فناوری ارتباطی را از سایت پرتاب فضاپیمای Wenchang در استان‌هاینان واقع در جنوب چین به فضا پرتاب کرد. این ماهواره در ساعت 19:30 به وقت پکن توسط یک موشک حامل Y7 Long March-5 و با موفقیت وارد مدار برنامه ریزی شده گردید. این ماهواره عمدتاً برای آزمایش‌های فناوری ارتباطات چند باندی و پرسرعت استفاده خواهد شد و  509 امین ماموریت راکت های حامل سری Long March است. (شین هوا/گوو چنگ)

افتتاح مرکز تقویت صنعت هوش مصنوعی در Qianhai:

مرکز خدمات نوآوری الگوریتم و مدل بزرگ Shenzhen (Qianhai) واقع در مرکز استعدادهای بین المللی Qianhai افتتاح شد. این مرکز قرار است پس از شروع رسمی فعالیت خود، توسعه صنعت هوش مصنوعی (AI) در Qianhai را به طور قابل توجهی افزایش دهد. در این مرکز طیف وسیعی از خدمات از جمله مشاوره ثبت نام، مربیگری، آموزش و پیش آزمون را برای شرکت ها در منطقه خلیج بزرگ گواندونگ-هنگ کنگ-ماکائو ارائه می‌گردد که هدف آن تسریع در تحقیق، توسعه و استقرار مدل‌ها و الگوریتم‌های بزرگ است. علاوه بر این، این مرکز از منابع دیجیتال، محاسبات و شبکه شنزن برای ارائه خدمات جامع به شرکت ها استفاده خواهد کرد. این خدمات شامل تراکنش های گردش داده، راهنمایی در مورد داده‌های فرامرزی، تخصیص توان محاسباتی، خدمات شبکه پرسرعت، کمک به برنامه‌های جایزه و یارانه، و مشاوره مالی و مالیاتی است. هدف این مرکز تسریع در تبدیل دستاوردهای علمی و فناوری در زمینه هوش مصنوعی به نیروهای مولد جدید قوی است.

یوان فویونگ، معاون اداره Qianhai، اعلام کرد درآمد صنعت خدمات اطلاعات Qianhai در سال گذشته با 51.5 درصد افزایش به 221.3 میلیارد یوان (30.5 میلیارد دلار آمریکا) رسیده است و در حال حاضر میزبان 289 شرکت هوش مصنوعی است که یک هشتم کل شرکت های شنزن را تشکیل می دهند. پیشرفت سریع و پذیرش گسترده فناوری هوش مصنوعی مولد در سال‌های اخیر به طور قابل توجهی روش‌های تولید و کارایی را در صنایع مختلف متحول کرده است. با این حال، این پیشرفت همچنین مجموعه ای از چالش های جدید مانند امنیت شبکه، نگرانی‌های ایدئولوژیک، امنیت داده‌ها و حفاظت از مالکیت معنوی را معرفی کرده است. برای حمایت از توسعه صنعت هوش مصنوعی مطابق با مقررات، این مرکز خدمات ثبت انطباق ساده ای را برای شرکت ها ارائه می دهد. این خدمات به شرکت‌ها در پیمایش موفقیت‌آمیز فرآیندهای ثبت اطلاعات آنلاین کمک می‌کند و در نتیجه کارایی راه‌اندازی محصول را افزایش می‌دهد.

https://www.newsgd.com/node_5c070fdd03/ec07c74b4f.shtml

برگزاری سه فینال صنعتی هفتمین IEIC در شنزن :

IEIC بزرگترین رقابت بین المللی نوآوری و کارآفرینی در چین است که استارتاپ ها و استعدادهای نوآوری را از سراسر جهان جذب می‌کند. رقابت امسال که هفتمین دور آن است در مجموع 3265 شرکت از سراسر جهان را به خود جذب کرده است که شامل 14 مسابقه فرعی برون مرزی در 13 کشور و منطقه است و هفت فینال صنعتی را شامل می‌شود. Bao'an به عنوان یک منطقه اصلی تولید و نوآوری در شنژن، سه فینال صنعت رقابت امسال، شامل تولید تجهیزات پیشرفته، اقتصاد سبز و کم کربن، و فینال صنعت اقتصاد دریایی را از 15 تا 16 آوریل برگزار کرد. پس از دو روز رقابت، پروژه "Obinl Biotech" از آلمان برنده جایزه اول فینال صنعت ساخت تجهیزات پیشرفته شد، پروژه "BOTREE Cycle" از انگلستان برنده جایزه اول فینال صنعت اقتصاد کم کربن شد. و پروژه "Nordic Seafarm" از سوئد موفق به کسب جایزه اول فینال صنعت اقتصاد دریایی شد. سه تیم برتر هر فینال صنعت برای رقابت با پروژه‌های برنده از هر هفت فینال صنعت، واجد شرایط فینال بزرگ خواهند بود. فینال بزرگ IEIC در 18 آوریل در شنژن برگزار شد. از زمان آغاز به کار خود در سال 2016، IEIC نزدیک به 10000 پروژه را جذب کرده است. هدف این رقابت ادغام منابع نوآوری و کارآفرینی، کمک به پروژه‌های نوآوری و کارآفرینی در خارج از کشور برای به دست آوردن منابع صنعتی با فناوری پیشرفته چین، باز کردن بازار چین و دستیابی به منافع متقابل و نتایج برد-برد است. بدون محدودیت ملیت، تمامی‌پروژه‌های نوآورانه و کارآفرینی خارج از کشور می‌توانند در این مسابقه شرکت کنند. کل پاداش برای IEIC به 9.71 میلیون یوان می رسد که شامل پاداش های فردی تا 750000 یوان می‌شود. بیش از 50 موسسه سرمایه گذاری برای حمایت از پروژه‌های برجسته یک مجموعه سرمایه گذاری خطرپذیر 25 میلیارد یوان راه اندازی کرده است. موچین‌های آکوستیک برای چاپ تک سلولی، تحقیق و توسعه برای باتری‌های لیتیوم یون مصرف شده و محصولات جلبک دریایی با کیفیت بالا تعدادی از پروژه‌های خارق العاده و خارق العاده هستند که در هفتمین مسابقه بین المللی نوآوری و کارآفرینی چین (شنژن) به عنوان فینالیست شناخته شده اند.

 Xiamen XTC New Energy  و شرکت های فرانسوی همکاری در صنعت باتری را تقویت می‌کنند:

شرکت تابعه Xiamen XTC Holdings Xiamen XTC New Energy اعلام کرد که این شرکت با شرکت فرانسوی ORANO SA در فرانسه برای ایجاد یک مشارکت استراتژیک جامع در صنعت باتری، ترویج ساخت کارخانه‌های سرمایه گذاری مشترک در فرانسه و تقویت قرارداد امضا کرده است. مشارکت بین دو طرف در تولید مواد الکترود مثبت برای باتری خودروهای الکتریکی. با توجه به مقدمه، این توافقنامه برای ترویج ساخت پروژه‌های سرمایه گذاری مشترک بین هر دو طرف، و به ترتیب ساخت کارخانه‌های CAM (شرکت سرمایه گذاری مشترک الکترود مثبت باتری) که توسط Xiamen XTC New Energy Holdings و کارخانه‌های P-CAM کنترل می‌شود، همکاری خواهد کرد. مجموع سرمایه گذاری این پروژه حدود 1.5 میلیارد یورو با ساخت 80000 تن مواد کاتدی، 80000 تن پیش سازها و 20000 تن ظرفیت بازیافت به صورت دسته ای است و در آینده بیش از 1000 موقعیت شغلی برای فرانسه فراهم خواهد کرد.

https://epaper.xmrb.com/xmrb/pc/con/202405/08/content_24519.html

36 مورد از 500 برند با ارزش چین متعلق به شنزن هستند:

در هشتمین هفته برند شنژن که در 9 مه 2024 در ساختمان گروه رسانه شنژن، در آستانه روز برند چین افتتاح شد، سی و شش برند متعلق به شهر شنزن در لیست 500 برند با ارزش برتر چین در سال 2024 گنجانده شده اند. شنزن بیش از نیمی از برندهای گواندونگ در این فهرست را به خود اختصاص داده است که مجموعاً 70 مورد را شامل می‌شود. از میان 36 برند شناخته شده شنزن، 15 مورد به عنوان مارک های معروف شنژن (منطقه خلیج) و 10 مورد به عنوان برندهای مشهور بین المللی مورد تقدیر قرار گرفتند. شایان ذکر است، China Ping An، WeChat و Huawei در این گزارش به ترتیب در رتبه‌های هشتم، دهم و دوازدهم قرار گرفتند.

http://szdaily.sznews.com/PC/layout/202405/10/node_01.html#content_3207322

روسیه و چین همکاری در زمینه خودروهای الکترونیکی را افزایش می دهند:

در 13 مه2024 ، هیئتی متشکل از 11 رسانه روسی سفر خود را در گوانجو در جنوب چین به عنوان اولین ایستگاه سفر خود در منطقه خلیج بزرگ گواندونگ-هنگ کنگ-ماکائو آغاز کردند. هدف از این سفر جستجوی فرصت‌های رشد از طریق مشارکت با چین می‌باشد. این هیئت با برخی از بخش‌های اصلی که نشان‌دهنده نشاط اقتصادی بزرگ در منطقه است، آشنا شدند و از  این از GAC AION، بعنوان برترین شرکت محلی در زمینه خودروهای فعال با انرژی نوین بازدید کرد. روزنامه نگاران روسی پیش بینی می‌کنند همکاری احتمالی بیشتری در زمینه خودروهای هیبریدی بین چین و روسیه وجود داشته باشد. این هیئت قبل از بازگشت به مسکو به سفر خود به شنژن و سپس استان فوجیان ادامه خواهد داد.

https://www.newsgd.com/node_99363c4f3b/022a911612.shtml

برگزاری تور رسانه ای با موضوع توسعه با کیفیت بالا در گواندونگ:

بیش از 100 نماینده از حدود 20 رسانه ایالتی و محلی روز سه شنبه، 14 مه، در گوانجو گرد هم آمدند تا سفر هفت روزه گزارشگری را در گواندونگ آغاز کنند و ساخت یک سیستم صنعتی مدرن و تمرین نیروهای مولد جدید در استان را بررسی کنند. با تمرکز بر پیشرفت های تکنولوژیکی، نوآوری عناصر، ارتقاء صنعتی و توسعه هماهنگ منطقه ای در استان، هیئت رسانه ای از شهرهای گوانجو، شنژن، دونگوان، فوشان، ژائوکینگ و ژوهای بازدید خواهند کرد تا توسعه اقتصادی و اجتماعی با کیفیت بالا را بررسی کنند. گواندونگ مدت‌هاست که نیروگاه اقتصادی چین برای نوآوری‌های تکنولوژیکی بوده و در خط مقدم پیشرفت مدرنیزاسیون چین قرار دارد. طبق گزارش وزارت علوم و فناوری گواندونگ، کل هزینه تحقیق و توسعه گواندونگ در سال 2023 تقریباً 460 میلیارد یوان بوده است که 3.39 درصد از تولید ناخالص داخلی استان را تشکیل می دهد. خوشه علم و فناوری شنژن-هنگ کنگ-گوانجو برای چهار سال متوالی در رتبه دوم جهانی در شاخص جهانی نوآوری (GII) قرار گرفته است.

این استان بر اراده خود برای تسریع در ایجاد زنجیره نوآوری کل فرآیند شامل تحقیقات اساسی + پیشرفت های فناوری + تجاری سازی دستاوردها + فین تک + منابع انسانی  و ایجاد یک مرکز نوآوری صنعتی S&T با نفوذ جهانی تاکید می‌کند.

لازم به ذکر است از زمانی که شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین در سپتامبر سال گذشته اصطلاح «نیروهای مولد جدید» را معرفی کرد، رسانه‌ها به طور گسترده این مفهوم را پیگیری کرده اند. نیروهای تولیدی جدید برای دور شدن رشد اقتصادی از محرک های رشد سنتی مورد نیاز است. با پیشروی نوآوری، نیروهای مولد جدید به معنای بهره وری پیشرفته بدون مدل های سنتی رشد اقتصادی است.

 https://www.newsgd.com/node_99363c4f3b/35fb9e3901.shtml

بیستمین نمایشگاه بین المللی صنایع فرهنگی چین (شنزن):

بر اساس کنفرانس مطبوعاتی اداره اطلاعات شهرداری شنژن، بیستمین نمایشگاه بین المللی صنایع فرهنگی چین (شنژن) (ICIF) از 23 تا 27 می 2024 در شنژن برگزار می‌شود. آماده سازی بیستمین ICIF با افزایش قابل توجه مشارکت در مقایسه با سال های گذشته در حال انجام است. در مجموع 6015 غرفه‌دار از ارگان‌های دولتی، سازمان‌های فرهنگی و شرکت‌ها شرکت خواهند کرد که نشان‌دهنده افزایش 2419 غرفه‌دار نسبت به سال گذشته است.  بیستمین ICIF با جذب 302 غرفه‌دار خارجی از 60 کشور یا منطقه، گامی مهم به سوی بین‌المللی شدن است. شایان ذکر است، نمایشگاه کتاب فرانکفورت، بزرگترین نمایشگاه نشر جهان نیز در این نمایشگاه شرکت خواهد کرد. تالار تجارت بین المللی فرهنگی برای اولین بار به منظور تسهیل تجارت و تبادل فرهنگی با مشارکت شرکت ها و موسسات جهانی از اسپانیا، اسکاتلند، ژاپن، نپال و غیره ایجاد شده است. غرفه داران داخلی شامل غول های فناوری مشهور جهان مانند Tencent و Byte Dance هستند که فناوری‌های پیشرفته را در بخش تجارت فرهنگی به نمایش خواهند گذاشت. «سه کالای جدید» صادرات فرهنگی چین، یعنی ادبیات خالص، نمایش اینترنتی، و بازی آنلاین، که در بین مصرف کنندگان خارج از کشور محبوبیت پیدا می‌کند، نیز در این نمایشگاه به نمایش گذاشته می‌شود.

ICIF بیستم در مجموع دارای 8 غرفه خواهد بود. این غرفه‌ها به 3 غرفه جامع تقسیم می‌شوند که طیف گسترده‌ای از شرکت‌ها، محصولات و پروژه‌های فرهنگی را که توسط دولت‌های منطقه‌ای در سطوح مختلف در چین گروه‌بندی شده‌اند، بدون توجه به دسته‌بندی محصولات خاص، ارائه می‌کنند. 5 غرفه باقیمانده بر روی دسته‌ها یا موضوعات خاص، از جمله میراث فرهنگی ناملموس، هنر و طراحی، فیلم و تلویزیون، ورزش های الکترونیکی، گردشگری فرهنگی و مصرف، و تجارت بین المللی و غیره تمرکز خواهند کرد. محل اصلی در مرکز همایش و نمایشگاه جهانی شنژن واقع شده است که با 52 شعبه در مناطق مختلف شهر پراکنده شده است. علاوه بر این، یک ICIF VR از طریق وب‌سایت ICIF و حساب WeChat دسترسی همزمان به نمایشگاه را فراهم می‌کند. انتظار می رود که بیستمین ICIF بیش از 90000 خریدار در محل جذب کند و 30000 خریدار خارجی به صورت آنلاین یا آفلاین به آن بپیوندند.

 https://www.newsgd.com/node_99363c4f3b/f206524477.shtml

انجمن اندیشکده رسانه توسعه منطقه ای RCEP 2024 در هایکو، هاینان برگزار شد:

در 19 مه، مجمع اندیشکده رسانه توسعه منطقه ای RCEP 2024 در هایکو، هاینان برگزار شد. نزدیک به 300 نماینده از رسانه‌های جریان اصلی، اتاق های فکر، و کارآفرینان از 19 کشور و سازمان‌های بین المللی، و همچنین بخش ها و موسسات تحقیقاتی مرتبط از مناطق مختلف چین در این کنفرانس شرکت کردند. مهمانان حاضر مبادلات عمیقی پیرامون موضوع «تقسیم سود سهام و ترویج توسعه با هم» داشتند و فعالانه پیشنهاداتی را برای ترویج اجرای جامع RCEP (موافقتنامه مشارکت اقتصادی جامع منطقه ای) ارائه کردند.

چی فولین، رئیس موسسه تحقیقات اصلاح و توسعه چین (هاینان) اظهار داشت که بندر تجارت آزاد هاینان در مرکز RCEP واقع شده است و دارای بالاترین سطح سیاست های باز و مزایای سازمانی است. این استان شرایط تبدیل شدن به مرز جدیدی برای گشایش نهادی چین، پایگاه مهمی‌برای تجارت آزاد آسه آن چین و مرکز مهم چین برای ارتباط با بازار منطقه ای RCEP را دارد.

http://news.hndaily.cn/html/2024-05/20/content_58465_17423976.htm

شیامن و دوربان تجربیات خود را در توسعه اقتصاد دریایی تبادل می‌کنند:

به منظور تقویت مبادلات اساسی و همکاری بین شیامن و شهر خواهر خوانده دوربان در آفریقای جنوبی و نیز تعمیق یادگیری متقابل در زمینه دریایی، این دو شهر اخیرا کنفرانس تبادل تجربیات مدیریت جامع منطقه ساحلی را از طریق ویدئو کنفرانس با موضوع: مدیریت جامع مناطق ساحلی به عنوان اهرمی‌کلیدی برای اقتصاد آبی برگزار نمودند. در این نشست 200 نفر از مسئولان، کارشناسان و دانش پژوهان حوزه‌های اقتصادی، دریایی، برنامه ریزی، امور خارجه، گردشگری و سایر بخش های شهر دوربان و همچنین دانشگاه‌ها حضور داشتند. به دعوت شهر دوربان، ژو لومین، یکی از اعضای گروه کارشناسان دریایی دولت شهرداری شیامن، در این نشست تجربیات و شیوه‌های مدیریت جامع منطقه ساحلی شیامن را معرفی کرد و به سوالات حاضران پاسخ داد.

https://epaper.xmrb.com/xmrb/pc/con/202405/20/content_25979.html

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما