معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۳/۰۷- ۱۷:۲۲

اخبار اقتصادی کوبا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کوبا در هفته اول خرداد ماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

کوبا به منابع انرژی تجدیدپذیر متکی است

کوبا برای رفع کمبودهای تولید برق ناشی از کمبود سوخت، به توسعه منابع انرژی تجدیدپذیر (RES)، مانند باد، فتوولتائیک و بیوگاز متکی است. میگوئل دیاز کانل، رئیس جمهور کوبا اعلام کرد کوبا مجموعه‌ای از توافق‌نامه‌ها را با دیگر کشورها امضا کرده است که این کشور را قادر می‌سازد تا در کمتر از دو سال بیش از دو هزار مگاوات تولید کند و تا قبل از سال 2030 بیش از 20 درصد منابع انرژی پاک را به دست آورد. وی توضیح داد که بخشی از پارک های فتوولتائیک در کشور انرژی ذخیره می‌کنند، بنابراین در ساعات عصر از آنها استفاده می‌شود و در نتیجه مصرف سوخت کاهش می یابد. به لطف RES، سوخت بیشتری به اقتصاد، به ویژه به تولید مواد غذایی، کشاورزی و فرآیندهای تولیدی که بسیار محدود هستند، اختصاص خواهد یافت زیرا بیشتر هیدروکربن‌ها برای تولید برق استفاده می‌شود. کوبا همچنین به دنبال سرمایه گذاری‌های خارجی است تا به این کشور امکان تقویت، به روز رسانی و بهبود فرآوری نفت خام ملی در پالایشگاه‌های خود را بدهد و به حل مسئله انرژی که تحت تأثیر محاصره آمریکا قرار گرفته است، کمک کند.

https://www.plenglish.com/news/2024/05/16/cuba-relies-on-renewable-energy-sources/

 اسکار پرز-اولیوا فراگا به عنوان وزیر تجارت خارجی و سرمایه گذاری خارجی منصوب شد

شورای دولتی به پیشنهاد رئیس جمهور و تأیید قبلی دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست کوبا PCC با انجام اقدامات زیر موافقت کرد: رفیق ریکاردو کابریساس رویز از مسئولیت خود به عنوان وزیر تجارت خارجی و سرمایه گذاری خارجی رها شده ولی به عنوان معاون نخست وزیر دولت به فعالیت های خود ادامه خواهد داد. رفیق Oscar Pérez Oliva-Fraga، معاون اول وزیر فعلی سازمان، به عنوان وزیر تجارت خارجی و سرمایه گذاری خارجی منصوب می‌شود. پرز اولیوا، 53 ساله، مهندس الکترونیک است. او دارای تجربه مدیریتی گسترده ای بوده که بیش از 15 سال در فعالیت تجارت خارجی انباشته شده است. وی به عنوان مدیر شرکت، معاون وزیر در این سازمان و مدیر ارزیابی کسب و کار در منطقه توسعه ویژه ماریل خدمت کرده است. به همین ترتیب کارلوس لوئیس خورخه مندز به عنوان معاون اول وزارت تجارت خارجی و سرمایه گذاری خارجی توسط دولت جمهوری تصویب شد. وی 36 سال دارد و دارای مدرک اقتصاد است. او مسئولیت های مختلفی در فعالیت تجارت خارجی به عنوان مشاور وزیر، مدیر کل سرمایه گذاری خارجی و معاون فعلی این وزارتخانه داشته است.

http://www.cubadebate.cu/noticias/2024/05/23/nombran-a-oscar-perez-oliva-fraga-como-ministro-del-comercio-exterior-y-la-inversion-extranjera/

 ارائه دسترسی به بخش غیردولتی اقتصاد کوبا به منابع مالی و خدمات اینترنتی از سوی دولت آمریکا

دفتر نظارت بر دارایی‌های خارجی (OFAC) وابسته به وزارت خزانه‌داری ایالات متحده، با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد «دسترسی بخش غیردولتی اقتصاد کوبا به منابع مالی و خدمات اینترنتی» را تسهیل می‌کند. این مصوبه به خویش‌فرمایان کوبایی امکان می‌دهد به‌صورت برخط از حساب‌های بانکی مفتوح در ایالات متحده برای انجام تراکنش‌های مجاز استفاده کنند. دولت کوبا ضمن استقبال از تسهیل فعالیت خویش‌فرمایان، دولت ایالات متحده را به دلیل تداوم محدودیت‌های بخش عمومی اقتصاد کوبا، به فلج‌کردن خدمات عمومی‌با هدف تفرقه‌افکنی میان مردم متهم و این رویکرد ریاکارانه را سرزنش کرد. دولت کوبا تأکید دارد پیامدهای تحریم‌های مالی بخش عمومی (دولتی) تمام مردم کوبا را تحت تأثیرات زیان‌بار قرار داده است.

 مجمع تجاری کوبا و اتحادیه اقتصادی اوراسیا در هاوانا آغاز می‌شود

مجمع تجاری اتحادیه اقتصادی کوبا و اوراسیا با هدف دستیابی به پایداری پروژه‌ها و توسعه روابط اقتصادی تجاری آغاز به کار کرد. این نشست که در هتل ناسیونال هاوانا برگزار گردید به فضای دیگری برای تقویت روابط بین جامعه تجاری کوبا و کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا تبدیل می‌شود. در آغاز این ماه، میگل دیاز کانل، رئیس جمهور کوبا در شورای عالی دهمین سالگرد اتحادیه شرکت و اراده ملت کارائیب برای افزایش مشارکت خود در توسعه سازوکارهای این بلوک را تایید کرد. دیاز کانل بر اهمیتی که این جزیره برای روابط اقتصادی، تجاری، مالی و همکاری با اتحادیه اروپا و کشورهای عضو آن قائل است، با در نظر گرفتن روابط تاریخی که آنها را متحد می‌کند، تأکید کرد. در این دیدار، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه اعلام کرد که رشد حجم تجارت اتحادیه اوراسیا نشانه اثربخشی این اتحادیه در مواجهه با محاصره تحریم‌ها است که مجموع تولید ناخالص داخلی کشورهای عضو ۱.۶ تا 2.5 تریلیون دلار عنوان شد. EEU یک انجمن اقتصادی همگرائی بین المللی است که از اول ژانویه 2015 فعالیت می‌کند و اعضای آن روسیه، ارمنستان، بلاروس، قزاقستان و قرقیزستان هستند. کوبا از سال 2020 وضعیت ناظر EEU را به خود اختصاص داده است و از آن زمان تاکنون دستور کار فشرده ای را برای همکاری با این اتحادیه به کار گرفته است.

https://www.radiohc.cu/en/noticias/nacionales/355230-cuba-eurasian-economic-union-business-forum-will-begin-in-havana

کارشناسان از آغاز سفرهای بین منطقه ای در کارائیب خبر می دهند

پروفسور و محقق کوبایی خوزه لوئیس پرلو گفت که سفرهای گردشگری بین منطقه ای اوت آینده برای اولین بار در دریای کارائیب آغاز خواهد شد. وی گفت که تخمین زده می‌شود شش میلیون شهروند جامعه کارائیب (Caricom) از اوت 2024 از خدمات سفر کشتی‌های درون منطقه ای برای کالا و سفر بهره مند شوند. دکتر آندره توماس، مدیر اجرایی Pleion Group Inc، گفت که برنامه اولیه او برای شروع کشتیرانی در نوامبر از طریق دو مشارکت اخیر تسریع شده است. او گفت که یکی از آنها با سازمان بخش خصوصی Caricom (CPSO) است که راهنمایی و داده‌های آن به آنها کمک می‌کند سریعتر حرکت کنند. دومین همکاری مهم با گروه Jampur، مستقر در امارات متحده عربی است. او گفت که با آنها به توافق رسیدند تا اولین کشتی‌ها را برای خدمات رسانی به زنجیره سفر به جزیره ارائه کنند. وی گفت: هدف این است که در نهایت حدود 10 کشتی باری و دو کشتی بزرگ لوکس برای سفر با ظرفیت تا 1000 مسافر در یک زمان داشته باشیم.

https://www.plenglish.com/news/2024/05/16/interregional-trips-will-begin-in-the-caribbean-expert-says/

بحث های کوبا در مورد فرصت ها و چالش های تامین مالی

موسسات بین المللی، سهامداران همکاری و آژانس های دولتی در کنفرانس تامین مالی برای توسعه در کوبا گرد هم می آیند تا در مورد منابع و ابتکارات نوآورانه برای تامین مالی توسعه بحث کنند. برنامه توسعه سازمان ملل متحد (UNDP) گزارش داد که چالش ها و فرصت های کشور برای دسترسی به منابع مالی بین المللی در زمینه‌هایی از جمله انتقال انرژی، تولید دارو و حفاظت از محیط زیست از جمله اهداف این نشست است که تا 17 می ادامه دارد. UNDP همچنین بهترین شیوه‌های جهانی را در هدایت منابع مالی خارجی برای توسعه از طریق بانک های توسعه منطقه ای و زیر منطقه ای و تجربیات در عملیات و ایجاد بانک های توسعه ملی یا سایر مکانیسم های نوآورانه برجسته می‌کند. وزارت اقتصاد و برنامه ریزی (MEP)، بانک مرکزی کوبا (BCC) و UNDP با مشارکت وزارت تجارت خارجی و سرمایه گذاری خارجی (MINCEX)، وزارت امور خارجه (MINREX) و با هماهنگی با بانک مرکزی آمریکا برای یکپارچگی اقتصادی (CABEI) در این نشست حضور دارند. سایر موسسات مالی بین المللی از جمله بانک توسعه آمریکای لاتین و کارائیب (CAF)، بانک های توسعه ملی در منطقه، صندوق های بین المللی مرتبط با تامین مالی آب و هوا، شرکت های خارجی مستقر در کوبا و نمایندگان سیستم سازمان ملل متحد نیز در این کنفرانس شرکت می‌کنند.

https://www.plenglish.com/news/2024/05/16/cuba-debates-on-financing-opportunities-and-challenges/

کوبا برای دستیابی به حاکمیت اقتصادی روی تولید داخلی حساب می‌کند

رئیس جمهور میگل دیاز کانل گفت که کوبا به شکل مجدانه برای تحریک تولید ملی به منظور دستیابی به حاکمیت اقتصادی و رفع نیازهای داخلی این کشور تلاش می‌کند. وی اطمینان داد که کوبا می‌تواند بخش مهمی از مواد غذایی مورد نیاز خود را تولید  و محصولات کمتری وارد کند. امروز ما برای واردات مواد غذایی به بیش از دو میلیارد دلار نیاز داریم که اگر این رقم سرمایه گذاری شود نیاز به واردات از بین می رود. وی همچنین به استفاده از علم و نوآوری در کشوری مانند کوبا اشاره کرد، کشوری با منابع طبیعی کم که دارای سرمایه انسانی بسیار با استعدادی است. وی توضیح داد که کشور برنامه تثبیت اقتصاد کلان را طراحی کرده است که تا سال 2030 تدوین خواهد شد و ما باید دائماً آن را تعدیل کنیم تا در کوتاه ترین زمان ممکن به تعادل های کلان اقتصادی مورد نیاز کشور دست یابیم. وی تصریح کرد این برنامه شامل سیاست های پولی، سیاست های مالی، مشوق های تولید ملی، صادرات و همچنین رسیدگی به مشکلات تورم، بازار مبادلات، از جمله جنبه‌های مرتبط با تخصیص منابع، نقش شرکت های دولتی و رابطه آنها با بقیه فعالان اقتصادی است.

https://www.plenglish.com/news/2024/05/15/cuba-bets-on-domestic-production-to-achieve-economic-sovereignty/

 همایش تامین مالی برای توسعه در کوبا به پایان رسید

کنفرانس تامین مالی برای توسعه در کوبا پس از گرد هم آوردن نهادهای بین المللی و سازمان‌های دولتی برای بحث در مورد منابع و ابتکارات نوآورانه پایان یافت. سه پانل راه‌حل‌های نوآورانه برای کمک به تامین مالی را با هدف نشان دادن گزینه‌های بدیع که به تنوع منابع مالی اجازه می‌دهند، بحث و گفتگو کردند. این مراسم توسط وزارت اقتصاد و برنامه ریزی، بانک مرکزی کوبا و برنامه توسعه سازمان ملل متحد و همچنین وزارتخانه‌های تجارت خارجی و سرمایه گذاری خارجی و وزارت امور خارجه و با هماهنگی بانک مرکزی آمریکای اقتصادی برگزار شد. سایر موسسات مالی بین‌المللی مانند بانک توسعه آمریکای لاتین و کارائیب، بانک‌های توسعه ملی در این منطقه، صندوق‌های بین‌المللی مرتبط با تامین مالی آب و هوا، شرکت‌های خارجی مستقر در جزیره و نمایندگان سازمان ملل نیز در آن حضور داشتند.

https://www.radiohc.cu/en/noticias/nacionales/354959-conference-on-financing-for-development-in-cuba-concludes

 کوبا ماشین آلاتی برای کاهش مشکلات آب و هوایی دریافت خواهد کرد

فائو اعلام کرد، پروژه ای که توسط سازمان ملل پشتیبانی می‌شود، ماشین آلاتی را برای بهبود دسترسی به آب در شهرداری‌هایی که بیشترین تأثیرات آب و هوایی را دارند، در اختیار کوبا قرار می دهد. تامین تجهیزات در راستای پروژه "تاب آوری آب و هوا در اکوسیستم های کشاورزی کوبا" است که توسط وزارت کشاورزی این کشور با کمک فنی سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (FAO) و تامین مالی از صندوق سبز تغییر اقلیم اجرا می‌شود. در مجموع، ابتکار عمل 38 میلیون دلار توسط GCF با هدف توسعه سیستم‌های کشاورزی-غذایی که مزایایی را برای غذا و کشاورزی در هفت شهرداری فراهم می‌کند. این پروژه برای ساخت مخازن برای ذخیره آب باران، با هدف آبیاری محصولات برای سیستم های جنگلداری و زراعت جنگلی و همچنین برای مصرف توسط حیوانات است.

https://www.radiohc.cu/en/noticias/nacionales/354996-cuba-will-receive-machinery-to-mitigate-climate-problems

 کوبا به دنبال جایگزین‌هایی برای کمک به مردم در وضعیت انرژی الکتریکی ناپایدار کشور است

با توجه به وضعیت پیچیده انرژی الکتریکی در کشور، دولت در سومین شهر پرجمعیت کوبا به دنبال گزینه‌های جایگزین برای تامین غذا و گزینه‌های تفریحی است. برای تضمین اینکه بخش مهمی از مردم به نیازهای اولیه دسترسی دارند، اقداماتی مانند توزیع غذاهای فرآوری شده به بخش‌های آسیب‌پذیر انجام می‌شود. رئیس مجمع شهرداری منطقه ، دیکسامی رودریگز توضیح داد که ابتکار عملی که توسط مجمع شوراهای محلی منطقه، همراه با شرکت رستوران‌ها و مراکز تفریحی شهرداری (EMURE) و گروه تجاری بازرگانی تصویب شده، تاکنون تأثیر مطلوبی داشته است.

https://www.radiohc.cu/en/noticias/nacionales/355362-cuba-seeks-alternatives-to-the-electro-energy-situation

کوبا در کنفرانس بین المللی نفت و گاز روسیه شرکت کرد

هیئتی از اتحادیه نفت کوبا (CUPET) در سی و دومین کنفرانس بین المللی نفت و گاز که در شهر اوفا، پایتخت جمهوری باشقیرستان روسیه برگزار گردید ، شرکت نمود. این رویداد به عنوان بخشی از نمایشگاه بین المللی تخصصی گاز، روغن، فن‌آوری‌ها و مجمع پتروشیمی روسیه از 21 تا 24 می در مجموعه نمایشگاهی «EXPO» این شهر برگزار گردید . حضور هیئت کوبایی در این رویداد فرصتی برای تبادل نظر و تعیین فرصت های تجاری جدید در صنعت نفت بود. نمایندگان CUPET از مناطق مؤسسه نفت اوفا بازدید کردند که در آن 44 دانشجوی کوبایی به عنوان بخشی از فعالیت های خود در تخصص های مختلف صنعت نفت آموزش می‌بینند. همچنین بازدیدی از دانشکده‌های مختلف این موسسه داشته و از توانمندی‌های انجام شده در گروه‌های تحقیقاتی کاری قدردانی و از مناطق آموزشی ایمنی صنعتی و آتش نشانی بازدید کردند. این هیئت با رئیس مؤسسه نفت، اولگ باولین، ملاقات کرد و طی آن وی تمایل خود را برای گسترش همکاری در زمینه آموزش دانشجویان و کادرها تأیید کرد.

https://www.plenglish.com/news/2024/05/22/cuba-participates-in-russian-international-oil-and-gas-conference/

چشم انداز مالی کوبا توجه دولت را به خود جلب کرده است

کسری مالی و بودجه، پرداخت های مالیاتی در کوبا، اقداماتی برای اصلاح انحرافات قیمتی، کانون توجه دولت در چشم انداز مالی برای تضمین ثبات اقتصاد کلان این کشور است. در جریان حضور وزیر دارایی و قیمت گذاری، ولادیمیر رگئیرو، در برنامه تلویزیونی " میزگرد " ( مسا ردوندا ) ، وی یادآور شد که در آخرین جلسه مجلس ملی و پارلمان کشور، لزوم کاهش تدریجی کسری تراز مالی ، فراتر از تحلیل یک ساله توضیح داده شد. درآمدها برای تضمین هزینه‌های انجام شده، یعنی کسری مالی کافی نیست. وی یادآور شد 63 درصد از هزینه‌های سال 2024 برای تأمین مالی تحقیقات و علوم، بهداشت، آموزش، کمک های اجتماعی و سایر برنامه‌های اجتماعی است. با این حال، اگرچه درآمدهای امسال قابل توجه است، اما کافی نیست. تعهدات دولت در قبال جامعه قابل چشم پوشی نیست. در سال‌های اخیر به سیستم بانکی روی آورده‌ایم، فرآیندی که از طریق قراردادها و تامین مالی با بانک‌های تجاری در حال تحول است.

https://www.plenglish.com/news/2024/05/22/cubas-financial-panorama-focuses-government-attention/

بر اساس شواهد موجود ، مهاجران چینی به تولید شکر در کوبا کمک کرده اند

یکی از ویژگی‌های متمایز تولید شکر در قرن 19 در مرکز کوبا، استان Sancti Spíritus کنونی، حضور چینی‌ها در بخش برش و برداشت نیشکر بود. صنعت شکر که در کارخانه‌های قند در ترینیداد توسعه یافته بود، در شمالی ترین سرزمین‌های کوبای مرکزی اهمیت یافت و در نیمه دوم دهه 1800، 41 کارخانه قند وجود داشت. آسیاب های کوچک که حدود بیست تای آنها مجهز به موتور بخار بودند. کارخانه‌های Sancti Spiritus در سال 1862 حضور تعداد 223 کارگر چینی را گزارش کردند در حالی که منابع دیگر گزارش می‌دهند که این جمعیت نزدیک به 500 کارگر بود. روبرتو ویتلوخ، مدیر دفتر کیوریتور گفت که استثمار و کار سخت در مزارع باعث بیماری و مرگ و میر در میان آسیایی‌ها و همچنین فرار آنها شد. انطباق بین ملیت کوبایی و مردان و زنانی که از سرزمین‌های دور، اسپانیایی‌ها، آفریقایی‌ها و چینی‌ها آمده‌اند، اثر خود را در این جزیره بر جای گذاشته است.

https://www.plenglish.com/news/2024/05/16/chinese-immigrants-contributed-to-sugar-production-in-cuba/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما