معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۳/۰۷- ۱۶:۳۰

اخبار اقتصادی کشورهای حوزه کارائیب

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی روزنامه‌ها و رسانه‌های کشورهای واقع در حوزه کارائیب در هفته اول خرداد ماه 1403 به شرح ذیل ارائه می‌ گردد:

جمهوری دومینیکن

ایالات متحده و آلمان، مقاصد اصلی صادرات تنباکو دومینیکن

به گزارش مرکز صادرات و سرمایه گذاری جمهوری دومینیکن (ProDominicana) در دوره 2023-2020، صادرات بخش تنباکو و جایگزین‌های تنباکو به 5 میلیارد و 72 میلیون و 400 هزار دلار رسید (رشد 35.5 درصدی نسبت به دوره مشابه قبل از بیماری کووید 19 )که یک میلیارد و 214 میلیون و 100 هزار دلار از آن فقط در سال  2023 بوده است.  همچنین در دوره ژانویه تا آوریل 2024، صادرات این فرآورده به 417.7 میلیون دلار آمریکا رسید (رشد 9.7 درصدی نسبت به چهار ماهه اول سال قبل). مقاصد اصلی صادرات تنباکو و جایگزین‌های تنباکو دومینیکن در سال 2023  شامل ایالات متحده با 79.57 درصد، آلمان با 4.80 درصد، بلژیک با 1.79 درصد، پورتوریکو با 1.63 درصد و هندوراس با 1.25 درصد بودند.

https://acento.com.do/economia/estados-unidos-y-alemania-principales-destinos-de-exportacion-del-tabaco-dominicano-9340508.html

جذب 1 میلیارد و 280 میلیون دلار سرمایه خارجی در سه ماهه اول سالجاری میلادی

به گزارش مرکز صادرات و سرمایه گذاری جمهوری دومینیکن (ProDominicana) سرمایه گذاری مستقیم خارجی در دوره ژانویه تا مارس به 1280.9 میلیون دلار رسیده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل 2.4 درصد افزایش یافته است. با وجود اینکه امسال سال انتخابات ریاست جمهوری است سرمایه گذاری در کشور در مدت یاد شده از یک میلیارد دلار فراتر رفته که به تحکیم رهبری منطقه ای کمک می‌کند. تخمین زده می‌شود که سرمایه گذاری مستقیم خارجی در جمهوری دومینیکن تا پایان سال 2024 به حدود 4.5 میلیارد دلار برسد. 

https://acento.com.do/economia/rd-capto-us-1280-millones-por-inversion-extranjera-directa-9342480.html

جذب 4 میلیون توریست در چهار ماه اول سال 2024

آقای دیوید کولادو، وزیر جهانگردی جمهوری دومینیکن گفت که در مجموع 704 هزار و 740 گردشگر در ماه آوریل وارد کشور شدند (3 درصد رشد نسبت به ماه مشابه سال 2023). همچنین در همان ماه 248 هزار و 459 مسافر با کشتی‌های کروز وارد شدند (رشد 37 درصدی نسبت به سال قبل). به طور کلی در چهارماهه اول سال 2024 ، تعداد 4 میلیون و 178 هزار و 683 توریست وارد جمهوری دومینیکن شده اند (43 درصد رشد نسبت به سال 2023). پیش بینی می‌شود که در سال 2024 این کشور از رقم پذیرش11 میلیون گردشگر  خارجی (10 میلیون در سال 2023) فراتر رود. 

https://listindiario.com/economia/20240527/704-740-turistas-abril-llegan-pais-aerea_810173.html

برگزاری نمایشگاه «اگسپو مانگو» از 29 می تا 2 ژوئن در بانی

آقای لیمبر کروز، وزیر کشاورزی جمهوری دومینیکن، در هفته جاری اعلام کرد که نمایشگاه انبه "Expo Mango 2024" از 29 می تا 2 ژوئن در تالار شهرداری «بانی» برگزار می‌شود. در چهارمین نمایشگاه انبه ،  800 تولیدکننده شرکت خواهند کرد. 47 درصد انبه دومینیکن به اتحادیه اروپا، 28 درصد به ایالات متحده آمریکا و 22 درصد به انگلیس صادر می‌شود. مقامات این بخش انتظار دارند که در سال 2024 صادرات به 3 میلیون جعبه ( 12 هزار تن ) افزایش یابد. 

https://acento.com.do/economia/expo-mango-2024-se-realizara-del-29-de-mayo-al-2-de-junio-en-bani-9343402.html

 https://listindiario.com/economia/20240523/republica-dominicana-espera-exportar-tres-millones-cajas-mango-ano_809691.html

دولت دومینیکن اسناد مناقصه خط 3 تله کابین سانتو دومینگو را منتشر کرد

دولت دومینیکن از طریق مناقصه ای که توسط سازمان مربوطه برای توسعه حمل و نقل عمومی در کشور (FITRAM) منتشر شده بود، از کلیه علاقه مندان "مستقر در جمهوری دومینیکن" دعوت کرد که پیشنهادات خود را برای عقد قرارداد طراحی، ساخت، مونتاژ و راه اندازی خط 3 تله کابین «سانتو دومینگو اوئیسته» ارائه دهند. بر اساس اطلاعیه مطبوعاتی، علاقه مندان به دریافت برگه مناقصه ، باید آن را از وب سایت  www.fitram.gob.do دانلود کنند تا پیشنهادات خود را آماده نمایند. 

https://listindiario.com/economia/20240527/gobierno-dominicano-presenta-licitacion-linea-3-teleferico-santo-domingo_810181.html

حمایت اتحادیه اروپا از سرمایه گذاری هوشمند در حمل و نقل پایدار در دومینیکن

دولت دومینیکن و اتحادیه اروپا استراتژی دروازه جهانی (Global Gateway) را برای ترویج سرمایه گذاری‌های هوشمند در کشور دومینیکن در زمینه‌های اولویت دار مانند حمل و نقل پایدار، انتقال دیجیتال و آب و فاضلاب ارائه کردند. مراسم مربوطه در مقر وزارت امور خارجه با حضور خانم راکل پنیا، معاون رئیس جمهور و خانم جوتا اورپیلنن، کمیسر اتحادیه اروپا برای انجمن‌های بین المللی برگزار شد. در آمریکای لاتین و کارائیب دستور کار سرمایه گذاری «دروازه جهانی» در چارچوب اجلاس سران اتحادیه اروپا و سلاک در 17 ژوئیه 2023 معرفی  شد که در آن حدود 130 پروژه ارائه شد و کمیسیون اروپا از سرمایه گذاری 45 میلیارد یورویی در منطقه کارائیب در چهار سال آتی خبر داد. 

https://listindiario.com/economia/finanzas/20240529/union-europea-apoyara-pais-inversiones-inteligentes-transporte-sostenible_810537.html

ممنوعیت صادرات موز در دومینیکن برداشته شد

دولت دومینیکن از طریق شورای ملی حاکمیت و امنیت غذایی و تغذیه (Conassan)، سازمانی وابسته به وزارت ریاست جمهوری ممنوعیت صادرات موز و مشتقات آن که تا به امروز ادامه داشت را لغو کرد. در همین راستا، آقای جوئل سانتوس اچواریا، وزیر ریاست جمهوری گفت: "سطوح بالای تولید موز در کشور  به ما اجازه می دهد تا  چنین تصمیمی را بگیریم و تولید موز را باز هم تشویق کنیم و با ثبات موجود در قیمت ، تاثیری بر مصرف داخلی نخواهد داشت. 

https://listindiario.com/economia/bolsillo/20240529/gobierno-levanta-suspension-exportacion-platano-efecttividad-inmediata_810531.html

  جامائیکا

رئیس بانک جامائیکا مدعی شد که اقتصاد کشور با سرعت متوسط به رشد خود ادامه می دهد

 آقای ریچارد بایلز، رئیس بانک جامائیکا اعلام کرد که اقتصاد کشور همچنان به رشد خود اما با سرعت معتدل‌تری ادامه می‌دهد، آقای بایلز گفت که انتظار می رود تولید ناخالص داخلی واقعی برای سال مالی 2024-2023  بین 1.5 تا 2.5 درصد رشد کند. به گفته وی بانک جامائیکا همچنین انتظار دارد که تولید ناخالص داخلی واقعی بین 1.0 تا 2.0 درصد برای سال مالی 2025-2024 ، با رشد اندک در بخش های هتل سازی و رستوران‌ها و صنایع مرتبط، معادن، کشاورزی، جنگلداری و ماهیگیری، تولید و عرضه برق و آب افزایش یابد. 

https://radiojamaicanewsonline.com/business/economy-continues-to-grow-at-a-moderate-rate-byles

انجمن هتل و جهانگردی کارائیب بر روند مثبت افزایش بازدیدکنندگان خارجی از  جامائیکا تاکید کرد

انجمن هتل و جهانگردی کارائیب (CHTA) اعلام کرد که جامائیکا شاهد روند مثبتی در ورود و پذیرش بازدیدکنندگان خارجی قرار دارد . خانم نیکولا مدن گریگ، رئیس «CHTA»، در همین رابطه گفت هم ورود و هم تقاضا برای سفر به این مقصد در سه ماهه اول سال جاری افزایش یافته است: «ورود گردشگران به جامائیکا بالاتر از تعداد سال 2023 است و باز هم انگلیس، ایالات متحده آمریکا، کانادا و اسپانیا منبع اصلی ارسال جهانگردان به کشور هستند. 

https://radiojamaicanewsonline.com/business/jamaica-seeing-positive-visitor-trends-says-regional-tourism-ssociation

بانک جامائیکا مجددا به بهره وری کم به عنوان علت تورم در کشور اشاره می‌کند  

بانک جامائیکا بار دیگر به بهره وری پایین به عنوان مشکل اصلی در مبارزه با تورم در کشور اشاره کرده است . آقای ریچارد بایلز، رئیس بانک جامائیکا در آخرین جلسه کمیته سیاست پولی، گفت که بهره وری پایین باید مورد توجه قرار گیرد و تاکید کرد: "اقتصاد با بهره وری بالا، کالاها و خدمات را با هزینه‌های کمتر تولید می‌کند و در نتیجه سرعت تورم را کاهش می دهد اما از سوی دیگر، کاهش بهره وری به این معنی است که کالاها و خدمات در طول زمان نسبتاً گران می‌شوند و کاهش تورم را دشوارتر می‌کند." 

https://radiojamaicanewsonline.com/business/boj-seys-low-productivity-indering-fight-against-inflation

وزیر جهانگردی جامائیکا چارچوب چند مقصدی را برای تقویت گردشگری در منطقه کارائیب پیشنهاد کرد

آقای ادموند بارتلت، وزیر جهانگردی جامائیکا گفت که ایجاد یک چارچوب چند مقصدی برای باز کردن فرصت‌های بیشتر گردشگری در منطقه کارائیب کلیدی خواهد بود. آقای بارتلت در حین سخنرانی در رویداد « Caribbean Travel Marketplace » در مونتگو بی، از شرکت کنندگان خواست تا یک توافقنامه چند مقصدی را در نظر بگیرند که ارزش پیشنهادات سفر در حوزه کارائیب را به عنوان یک مقصد گردشگری افزایش دهد. رویداد «Caribbean Travel Marketplace» بزرگترین رویداد بازاریابی گردشگری است که شامل دو روز جلسات تجاری است.

https://radiojamaicanewsonline.com/business/bartlett-suggests-multi-destination-framework-to-boost-caribbean-tourism

  کشورهای حوزه کارائیب

آمریکای لاتین و کارائیب در سال 2024 رشد 2.1 درصدی خواهند داشت

کمیسیون اقتصادی آمریکای لاتین و کارائیب (ECLAC) در پیش بینی رشد خود برای اقتصادهای منطقه در سال 2024 اعلام داشته که میزان  رشد در منطقه می‌تواند 2.1 درصد باشد. با این برآوردها این آژانس سازمان ملل متحد پیش بینی می‌کند که آمریکای جنوبی 1.6 درصد، آمریکای مرکزی و مکزیک 2.7 درصد و منطقه کارائیب (به استثنای گویان) 2.8 درصد رشد اقتصادی خواهند کرد. 

https://acento.com.do/economia/segun-la-cepal-america-latina-y-el-caribe-tendran-crecimiento-economico-de-21-al-concluir-2024-9340876.html

پایان دیدار هیات صندوق بین المللی پول از بارابادوس

هیأت صندوق بین‌المللی پول روز گذشته به سفر 9 روزه خود به باربادوس پایان داد و به توافقی در سطح کارشناسی با مقامات کشور برای  تکمیل سومین دور بررسی‌های مربوط به تسهیلات مالی بخش توسعه و ثبات در منابع مالی کشور رسید. موسسه مالی مزبور مستقر در واشنگتن گفت که اقتصاد باربادوس به سطح قبل از کووید 19 رسیده،  با 12 دوره سه ماهه رشد متوالی، که ناشی از رونق جهانگردی و بخش‌های مرتبط است.

https://radiojamaicanewsonline.com/business/barbados-to-receive-more-imf-support

کارشناسان از آغاز سفرهای بین منطقه ای در کارائیب خبر می دهند

پروفسور و محقق کوبایی خوزه لوئیس پرلو گفت که سفرهای گردشگری بین منطقه ای اوت آینده برای اولین بار در دریای کارائیب آغاز خواهد شد. وی گفت که تخمین زده می‌شود شش میلیون شهروند جامعه کارائیب (Caricom) از اوت 2024 از خدمات سفر کشتی‌های درون منطقه ای برای کالا و سفر بهره مند شوند. دکتر آندره توماس، مدیر اجرایی Pleion Group Inc، گفت که برنامه اولیه او برای شروع کشتیرانی در نوامبر از طریق دو مشارکت اخیر تسریع شده است. او گفت که یکی از آنها با سازمان بخش خصوصی Caricom (CPSO) است که راهنمایی و داده‌های آن به آنها کمک می‌کند سریعتر حرکت کنند. دومین همکاری مهم با گروه Jampur، مستقر در امارات متحده عربی است. او گفت که با آنها به توافق رسیدند تا اولین کشتی‌ها را برای خدمات رسانی به زنجیره سفر به جزیره ارائه کنند. وی گفت: هدف این است که در نهایت حدود 10 کشتی باری و دو کشتی بزرگ لوکس برای سفر با ظرفیت تا 1000 مسافر در یک زمان داشته باشیم.

https://www.plenglish.com/news/2024/05/16/interregional-trips-will-begin-in-the-caribbean-expert-says/

 

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما