معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۳/۱۳- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۹۴

صنعت نساجی هند

هند یک بازیگر کلیدی در صادرات نساجی محسوب می‌شود و در سال مالی 2022 با 44.4 میلیارد دلار دومین صادرکننده بزرگ منسوجات و پوشاک در جهان بوده است. پیش بینی‌ها حاکی از گسترش قابل توجه اندازه این بازار دارد. طبق بررسی‌های انجام شده انتظار می‌رود اندازه این صنعت در اقتصاد هند تا سال 2030 به 350 میلیارد دلار برسد.

هند به عنوان یکی از سریعترین اقتصادهای جهان در تلاش است تا سال 2027 به اقتصاد 5 تریلیون دلاری برسد و تا سال  2047 اقتصاد 30 تریلیون دلاری را هدف گذاری کرده است. در این مسیر صنعت نساجی نقش کلیدی ایفا می‌کند. هند یک بازیگر کلیدی در صادرات نساجی محسوب می‌شود و در سال مالی 2022 با 44.4 میلیارد دلار دومین صادرکننده بزرگ منسوجات و پوشاک در جهان بوده است. پیش بینی‌ها حاکی از گسترش قابل توجه اندازه این بازار دارد. طبق بررسی‌های انجام شده انتظار می‌رود اندازه این صنعت در اقتصاد هند تا سال 2030 به 350 میلیارد دلار برسد که نشان‌دهنده پتانسیل این بخش برای توسعه بیشتر و رقابت جهانی می‌باشد. این صنعت همچنین نقش عمده در اشتغال برای این کشور دارد و به عنوان دومین بخش بزرگ بعد از کشاورزی برای بیش از 35 میلیون نفر اشتغال مستقیم ایجاد کرده است.

هند تقریباً 27 درصد از درآمد ارزی خود را  از طریق صادرات منسوجات و پوشاک به دست می آورد. این بخش حدود 14 درصد از تولید صنعتی و نزدیک به 3 درصد از تولید ناخالص داخلی (GDP) این کشور را تشکیل می دهد. همچنین 21 درصد از کل اشتغال هند در این بخش است. پیش‌بینی می‌شود که سهم صنعت نساجی در تولید ناخالص داخلی این کشور تا پایان این دهه به 5 درصد افزایش یابد. این کشور توانسته است تا سال مالی 2022 نزدیک به 4 میلیارد دلار سرمایه گذاری مستقیم خارجی را نیز جذب کند.

بر اساس گزارش های منتشره، صنعت نساجی هند با ثبت رکورد صادرات خود در جولای 2023، با مجموع 127.6 میلیون کیلوگرم نخ تابیده شده، به دستاورد قابل توجهی دست یابد. این افزایش 108.4 درصدی نسبت به ماه مشابه در سال قبل و افزایش 56.7 درصدی نسبت به ژوئن 2023 نشان می‌دهد. چه در داخل و چه در سطح بین المللی گامهای بزرگی در صنعت نساجی این کشور در حال رخ دادن می‌باشد.

هند با 12.4 میلیون هکتار زمین زیر کشت، بزرگترین سطح زیر کشت پنبه در دنیا را دارد که حدود 36 درصد از کل 34.1 میلیون هکتار زمین زیر کشت در سطح جهانی می‌باشد. همچنین تولید پنبه هند در طول سال‌های 2022-23 (MMT[1] 5.84) تخمین زده شده است، یعنی 23.83 درصد از تولید پنبه جهان با حجم(MMT24.51). این کشور با مصرف تخمینی(MMT 5.29) یعنی 22.24 درصد از مصرف پنبه جهانی با حجم(MMT 23.79) دومین مصرف کننده بزرگ پنبه در جهان است. اما یاد آور می‌شود اگرچه هند سهم زیادی در تجارت جهانی نخ پنبه دارد، اما تجارت پوشاک آن تنها 4 درصد از کل تجارت جهانی است.

هند بزرگترین تولید کننده جوت جهان ( نزدیک به 70 درصد) است، که البته با توجه به نیاز داخلی سومین صادرکننده این محصول به شمار می آید.  همچنین پس از چین (70 درصد تولید ابریشم جهان) دومین تولید کننده ابریشم (18 درصد از تولید ابریشم جهان) می‌باشد. هند هفتمین تولیدکننده پشم خام در جهان است. با این حال، به دلیل نیاز فراون داخلی، این کشور به واردات پشم خام از استرالیا و نیوزلند نیز وابسته است.

این کشور دومین تولید کننده بزرگ الیاف مصنوعی در جهان است. در حال حاضر، این کشور 1441 میلیون کیلوگرم الیاف مصنوعی و بیش از 3000 میلیون کیلوگرم رشته‌های مصنوعی تولید می‌کند. انتظار می‌رود که تقاضا برای منسوجات سازگار با محیط زیست فنی به‌ویژه در کاربردهای پزشکی، ، صنعتی، ورزشی، مراقبت‌های بهداشتی، خودرو و مسکن افزایش یابد.

عوامل مثبت  بر صادرات نساجی هند

نرخ ارز: نوسانات نرخ ارز بر رقابت پذیری صادرات نساجی هند تأثیر می‌گذارد. به عنوان مثال، در سناریوی فعلی، کاهش ارزش روپیه هند در برابر ارزهای اصلی مانند دلار آمریکا می‌تواند منسوجات هندی را در بازارهای بین المللی رقابتی تر کند.

تولید ناخالص داخلی: عملکرد اقتصادی کشور و رشد تولید ناخالص داخلی بر تقاضا برای صادرات نساجی تأثیر می‌بگذارد. با رشد بیش از 7.6 درصدی تولید ناخالص داخلی هند ، چشم انداز مثبتی برای افزایش تقاضای داخلی و افزایش بالقوه صادرات نساجی وجود دارد.

سرمایه گذاری مستقیم خارجی[2] در سال 2023، ورودی FDI به بخش نساجی 15 درصد افزایش یافته است که نشان دهنده افزایش اعتماد سرمایه گذاران و پتانسیل برای توسعه صادرات است.

سهمیه‌های تجاری: سهمیه‌های اعمال شده بر صادرات نساجی بر حجم و دسترسی هند به بازار منسوجات تأثیر گذاشته است. در حال حاضر، هند با موفقیت از سهمیه‌های تجاری عبور کرده است، به طوری که صادرات نساجی علیرغم چالش های تجاری جهانی، افزایش ثابتی را نشان می دهد.

پیشرفت های تکنولوژیکی: پذیرش فناوری و نوآوری در بخش نساجی می‌تواند قابلیت های صادرات را افزایش دهد. با سرمایه گذاری در فناوری و دیجیتالی شدن، صادرکنندگان منسوجات هندی کارایی و کیفیت را بهبود بخشیده اند.

ثبات سیاسی: ثبات سیاسی نقش مهمی در ایجاد یک محیط مساعد برای صادرات نساجی در هند دارد. محیط سیاسی باثبات ، بستری را برای حمایت از رشد صادرات نساجی فراهم کرده است که به عملکرد این بخش کمک می‌کند.

عامل چین: ممنوعیت اخیر ایالات متحده در مورد پنبه سین کیانگ توجه خریداران را به کشورهای دیگر معطوف کرده است که فرصت های جدیدی را برای هند در بازار جهانی فراهم کرده است.

[1] Million Metric Tons

[2] FDI

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما