معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۳/۱۳- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۵۹

بازار کار و تجارت موریس

بین سال‌های 2013 تا 2023، بخش صادرات با کاهش قابل توجهی در اشتغال مواجه شد .

داده‌های رسمی نشان می دهد که تعداد مشاغل از 53663 در سال 2013 به 33973 در سپتامبر گذشته کاهش یافته است. کاهش قابل توجه 33.6 درصدی مشاهده شد و به گفته ناظران، به نظر نمی رسد این روند آماده معکوس شدن شود. بنابراین، برای موریس ضروری است که به دنبال استراتژی‌های جدید با هدف تحریک بخش صادرات باشد، اقدامی فوری که برای تولید ارز خارجی و ترویج ایجاد شغل ضروری است.

کارشناسان صنعت صادرات، چالش اصلی کمبود نیروی کار محلی را برجسته می‌کنند که منجر به افزایش وابستگی به نیروی کار خارجی می‌شود. این وضعیت بر بخش های مختلف فعالیت در موریس تأثیر می‌گذارد. آنها پیشنهاد می‌کنند که این کشور می‌تواند از نمونه هنگ کنگ و سنگاپور پیروی کند و تمرکز خود را بیشتر به سمت خدمات اداری تغییر دهد و در عین حال تولید را به خارج از کشور منتقل کند. کاوش در مسیرهای جایگزین، مانند محصولات با ارزش افزوده بالا، برای تحریک صادرات و تنوع بخشیدن به اقتصاد را تشویق می‌کنند.

بخش نساجی همچنان در صنعت صادرات در موریس غالب است. در سال 2021، پوشاک 24.4 درصد از این بخش صنعت و یک چهارم صادرات کشور را تشکیل می داد. صادرات ماهی در رتبه دوم به ویژه تن ماهی 13.5 درصد و شکر با سهم 10 درصدی صادرات در رتبه سوم قرار دارد.

شرکای اصلی صادرات موریس آفریقای جنوبی است که 13.8 درصد از محصولات صادراتی را دریافت می‌کند و پس از آن فرانسه (13.4 درصد)، بریتانیا (9.2 درصد)، ایالات متحده آمریکا (8.3 درصد) و ماداگاسکار (7.7 درصد) قرار دارند. اسپانیا با سهم 6.5 درصد در جایگاه ششم قرار دارد و پس از آن ویتنام با 4.5 درصد و هلند با 3.9 درصد قرار دارند. هند با 3.1 درصد در رتبه دهم قرار دارد. با این حال، آمارهای رسمی نشان می دهد که موریس بیشتر از صادراتش واردات دارد.

در حال حاضر تآمین نیروی کار برای بخش های مهم صنعتی، خدماتی و کارگری این کشور به یک معضل تبدیل شده است و بازار کار این جزیره رو به رشد به شدت با کمبود نیروی مناسب مواجه است. 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما