معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۳/۱۳- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۹۱

بازار تجهیزات و خدمات پزشکی در ترکیه

ترکیه با جمعیت 84 میلیونی، بازار رو به رشدی برای فناوری‌های پزشکی و خدمات بهداشتی محسوب می‌شود. وزارت بهداشت (MoH) این کشور مسئول برنامه ریزی و اجرای سیاست های بهداشتی و بزرگترین ارائه دهنده خدمات بهداشتی است.

ترکیه با  جمعیت 84 میلیونی، بازار رو به رشدی برای فناوری‌های پزشکی و خدمات بهداشتی محسوب می‌شود. وزارت بهداشت (MoH) این کشور مسئول برنامه ریزی و اجرای سیاست های بهداشتی و بزرگترین ارائه دهنده خدمات بهداشتی است. براساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، هزینه سرانه سلامت ترکیه در سال 2022 با 1827 دلار معادل 3. 4 درصد تولید ناخالص داخلی این کشور بوده است که کمتر از میانگین 4986 دلار کشورهای عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی(OECD  ) است. این کشور یکی از واردکنندگان اصلی فناوری‌های پزشکی است، به طوری که 85 درصد از تجهیزات پزشکی آن وارداتی است و حدود 20 درصد آن از ایالات متحده وارد می‌شود. بخش عمده ای از خرید تجهیزات پزشکی نیز متعلق به بخش دولتی است و بیشتر توسط اداره کل بیمارستان‌های دولتی صورت می‌گیرد. وزارت بهداشت، مسئول ساخت، مدیریت و عملیات پزشکی بیمارستان‌های دولتی است که به بیش از 90 درصد جمعیت خدمات درمانی ارائه می‌کنند. بیمارانی که توانایی پرداخت هزینه‌های بهداشتی خصوصی را دارند، تحت پوشش بیمه‌های خصوصی قرار می‌گیرند. افراد دارای بیمه تامین اجتماعی نیز ممکن است در بیمارستان‌های خصوصی که با سازمان تامین اجتماعی (SGK) قرارداد دارند، تحت درمان قرار گیرند.

طبق گزارش  آوریل 2024 آژانس دارو و تجهیزات پزشکی ترکیه، تجهیزات پزشکی در این کشور به دسته‌های مصرفی (26 %)، تصویربرداری تشخیصی (18 %)، ارتوپدی و پروتز (9 %)، محصولات کمک به بیمار (سمعک، دستگاه تنفس، ضربان ساز وغیره) (10 %)، لوازم دندانپزشکی (8 %) و سایر وسایل (29 %) دسته بندی می‌شوند. ارزش بازار تجهیزات پزشکی ترکیه در سال ۲۰۲۱ از ۲.۵ میلیارد دلار فراتر رفت و انتظار می رود تا سال ۲۰۲۶ به ۲.۶ میلیارد دلار برسد. با این حال در این گزارش آمده است که بازار این کشور، عمدتاً شامل محصولات وارداتی است و اکثر دستگاه‌های تولید داخل از فناوری کم تا متوسط برخوردار هستند. البته تحلیل داده‌های سال های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۳ نشانگر سرعت در رشد صادرات تجهیزات پزشکی نسبت به واردات است.

گزارش صنعت تجهیزات پزشکی همچنین شامل مشوق‌های سرمایه‌گذاری برای افزایش رقابت‌پذیری ترکیه نیز می‌شود. بخشی از نظام تشویقی مربوط به حمایت دولت از افزایش سرمایه‌گذاری در تحقیق و توسعه ساخت تجهیزات پزشکی است. در عین حال در این گزارش ذکر شده است که نسبت به دیگر کشورهای عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی، هزینه‌های تحقیق و توسعه در ترکیه پایین تر است.

از دیگر اقدامات دولت ترکیه در مورد بازار تجهیزات پزشکی، تلاش‌های قانون گذاری برای هماهنگ‌سازی قوانین تجهیزات پزشکی با قوانین اتحادیه اروپا، انتشار مقررات تجهیزات پزشکی و روند انتقال مقررات تجهیزات پزشکی تشخیصی آزمایشگاهی می‌باشد. به طور کلی، بازار تجهیزات و خدمات پزشکی در ترکیه فرصت‌هایی را برای شرکت‌های داخلی و بین‌المللی که مایل به سرمایه‌گذاری در این بخش رو به رشد هستند، فراهم می‌کند. با این حال، رقابت نیز در حال افزایش است و شرکت‌ها را ملزم می‌کند تا خود را از طریق نوآوری، کیفیت و کارایی متمایز کنند.

در حال حاضر ترکیه دارای 947 بیمارستان دولتی، ۶۳ دانشگاه و ۵۷۵ بیمارستان خصوصی است که در مجموع ۲۳۷,۵۰۰ تخت بیمارستانی را در خود جای داده است. از مدل مشارکت بخش دولتی و خصوصی برای ساخت سیزده بیمارستان دولتی جدید و پنج بیمارستان دیگر در حال ساخت استفاده شده است که تقریباً ۱۰ درصد از کل ظرفیت تخت های بیمارستانی ترکیه را تشکیل می دهد. امروزه، تقریباً تمام فناوری‌های پزشکی پیشرفته‌ی مهم در بیمارستان‌های ترکیه در دسترس هستند. بیمارستان‌های ترکیه دارای ۴۳,۴۸۸ تخت مراقبت‌های ویژه (ICU) هستند که ۷۵ درصد از آنها مجهز به ونتیلاتور (دستگاه تنفس مصنوعی) می‌باشند.

به طور خلاصه، بازار تجهیزات و خدمات پزشکی ترکیه طی سال‌های اخیر شاهد رشد قابل توجهی بوده است. این موضوع متاثر از عواملی مانند افزایش هزینه‌های بهداشتی، رشد جمعیت، تقاضای فزاینده برای درمان‌های پزشکی پیشرفته و ابتکارات دولتی برای بهبود زیرساخت‌های بهداشتی است. برخی از جنبه‌های کلیدی بازار تجهیزات و خدمات پزشکی در ترکیه عبارتند از:

  • ابتکارات دولتی: دولت ترکیه ابتکارات مختلفی را برای ارتقای زیرساخت‌ها و خدمات بهداشتی این کشور اجرا کرده است. این ابتکارات اغلب شامل سرمایه‌گذاری در تجهیزات پزشکی، مراکز بهداشتی و ارتقای فناوری می‌شود.
  • تقاضای در حال رشد: افزایش سن جمعیت و شیوع بیشتر بیماری‌های مزمن، تقاضا را برای تجهیزات و خدمات پزشکی پیشرفته افزایش داده است. این شامل تجهیزات تصویربرداری تشخیصی، ابزار جراحی، تخت‌های بیمارستانی و سایر وسایل پزشکی می‌شود.
  • رشد بخش خصوصی: بخش مراقبت‌های بهداشتی خصوصی در ترکیه به سرعت در حال گسترش است و منجر به افزایش سرمایه‌گذاری در تجهیزات و فناوری‌های پزشکی مدرن شده است. بیمارستان‌ها و کلینیک‌های خصوصی اغلب برای جذب بیمارانی که به دنبال خدمات بهداشتی با کیفیت بالا هستند، در تجهیزات پیشرفته سرمایه‌گذاری می‌کنند.
  • گردشگری سلامت: ترکیه به عنوان یک مقصد محبوب برای گردشگری سلامت در حال ظهور است و بیماران زیادی را از اروپا، آمریکا، آسیا و کشورهای همسایه جذب می‌کند. این امر با توجه به تلاش مراکز بهداشتی برای برآورده کردن نیازهای بیماران بین‌المللی، به رشد بازار تجهیزات و خدمات پزشکی کمک کرده است.
  • محیط نظارتی: ترکیه دارای مقررات مربوط به واردات، فروش و استفاده از تجهیزات و وسایل پزشکی است تا اطمینان حاصل شود که استانداردهای ایمنی و کیفیت رعایت می‌شود. شرکت‌های فعال در بخش تجهیزات پزشکی برای ورود به بازار باید با این مقررات مطابقت داشته باشند.
  • فرصت‌های نوآوری: با ادامه پیشرفت بخش مراقبت‌های بهداشتی در ترکیه، فرصت‌هایی برای نوآوری در فناوری و خدمات پزشکی وجود دارد. شرکت‌هایی که می‌توانند راه‌حل‌های نوآورانه‌ای برای رفع چالش‌های بهداشتی این کشور ارائه دهند، می‌توانند از تقاضای رو به رشد بازار بهره‌مند شوند.
متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما