معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۳/۱۹- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۴۲

چشم انداز اقتصادی ترکیه در سال 2024

بی بی وی ای ریسرچ (BBVA Research )در گزارش اخیر خود در مورد چشم انداز اقتصادی ترکیه، تحلیلی از وضعیت فعلی و چشم انداز آتی اقتصاد این کشور ارائه داده است. این سند پیش بینی رشد ۳.۵ درصدی تولید ناخالص داخلی برای سال ۲۰۲۴ را برجسته کرده است.

براساس این گزارش، بهبود شرایط اقتصادی ترکیه ، مستلزم شرایط مالی سختگیرانه تر برای بازتعادل اقتصاد و مهار انتظارات تورمی است. تحریک مالی چالش هایی را برای چشم انداز تورم ایجاد می‌کند و بانک مرکزی جمهوری ترکیه (CBRT) نرخ بهره بالاتر از ۴۵ درصد را با احتمال افزایش بیشتر آن حفظ کرده است. این گزارش همچنین به نگرانی‌های ژئوپلیتیکی، عادی سازی عرضه و تعدیل تقاضا در زمینه جهانی اشاره می‌کند که بر چشم انداز اقتصادی این کشور تأثیرگذار است.

علاوه بر این، این گزارش بر تأثیر خطرات ژئوپلیتیکی و ابهامات سیاست اقتصادی در مناطق G3، به ویژه تشدید درگیری در خاورمیانه و تأثیرات اقتصادی محدود آن تأکید می‌کند. همچنین به ثبات قیمت کالاها و اختلالات گلوگاهی در بحبوحه تنش های ژئوپلیتیکی و همچنین به پویایی رشد در ایالات متحده، منطقه یورو و چین می‌پردازد و عملکرد شاخص های PMI، تورم CPI و دستمزدهای اسمی در این مناطق را برجسته می سازد.

این گزارش، تأثیر خطرات ژئوپلیتیکی و سایر عوامل بر فشارهای تورمی و نرخ بهره و همچنین رفتار سرمایه گذاران خارجی و جریان ورودی سبد سهام را مورد بحث قرار می دهد. همچنین به روند رشد اعتبارات، نرخ تسهیلات و تقاضای ارز (FC) می‌پردازد و عملکرد بانک های خصوصی و دولتی در اقتصاد ترکیه را توضیح می دهد.

بی بی وی ای ریسرچ همچنین به عواملی که بر رشد اقتصاد ترکیه تأثیرگذار است، مانند تقاضای داخلی، روند اشتغال و تراز تجارت خارجی می‌پردازد. این گزارش به پیامدهای مخارج مالی و نقش بانک مرکزی ترکیه در حفظ ثبات مالی و مدیریت تورم می‌پردازد. علاوه بر این، چالش ها و اقدامات لازم برای کاهش تورم و تثبیت نرخ ارز را برجسته می‌کند.

در مجموع، این گزارش، ارزیابی جامعی از اقتصاد ترکیه ارائه می دهد که جنبه‌های مختلفی مانند شاخص های اقتصادی، ریسک های ژئوپلیتیکی، سیاست های مالی و مدیریت تورم را پوشش می دهد. این سند برای سیاستگذاران، سرمایه گذاران و کسب و کارها بینش ارزشمندی ارائه می دهد و به آنها امکان می دهد در پیمایش چشم انداز اقتصادی تصمیمات آگاهانه تری بگیرند.

به طور خلاصه نکات کلیدی این گزارش عبارت است از:

  • بازتعادل در اقتصاد ترکیه همچنان به کندی پیش می رود. (پیش بینی رشد ۳.۵ درصدی تولید ناخالص داخلی برای سال ۲۰۲۴)
  • میزان مصرف، اخیراً سرعت گرفته است، که مستلزم شرایط مالی سختگیرانه تر برای کمک به بازتعادل اقتصاد و مهار انتظارات تورمی است.
  • تحریک مالی در مسیر خود قرار دارد و بر چشم انداز تورم چالش هایی را اضافه می‌کند.
  • بانک مرکزی (CBRT) نرخ بهره را روی ۴۵ درصد متوقف کرد و از طریق ابزارهای پولی و اقدامات احتیاطی کلان، ادامه روند انقباضی را نشان داد.
  • این گزارش پیش بینی نرخ بهره بالاتر از ۴۵ درصدی را در طول سال ۲۰۲۴ حفظ می‌کند.
  • با توجه به تورم بالای تحقق یافته در ژانویه و فوریه، انتظار می رود شرایط مالی سختگیرانه تری در دوره پس از انتخابات دنبال شود و تورم در محدوده 45 درصد تا پایان سال ۲۰۲۴ باقی بماند.
  • BBVA Research با فرض سیاست های محدودکننده تر مالی از سوی دولت، پیش بینی کسری بودجه و کسری جاری خود را به ترتیب به - 2 درصد و -2 درصد از تولید ناخالص داخلی برای پایان سال ۲۰۲۴ کاهش می دهد (در مقایسه با 6. 5 و -3. 2 درصد قبلی)

منبع: Garanti BBVA Research , March 2024

https://www.bbvaresearch.com/en/publicaciones/turkiye-economic-outlook-february-2024/#:~:text=Rebalancing%20in%20the%20Turkish%20economy,and%20start%20anchoring%20inflation%20expectations

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما