معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۳/۰۷- ۰۷:۵۹

اخبار اقتصادی ساحل عاج، کامرون و گابن

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشورهای ساحل عاج، کامرون و گابن در هفته اول خرداد ماه 1403، مندرج در رسانه‌های این کشورها به شرح زیر ارائه می‌گردد.

ساحل عاج

سلیمان دیاراسوبا برگ برنده‌های اقتصادی ساحل عاج را برای بازرگانان سوئیسی تشریح کرد

هیاتی از تجار و بازرگانان سوئیس در سفر به ساحل عاج، روز پنجشنبه 23 می 2024 با سلیمان دیاراسوبا وزیر بازرگانی و صنعت ساحل عاج دیدار و گفتگو کردند. در این ملاقات وزیر تجارت و صنعت در سخنانی ضمن اشاره به بهبود مستمر فضای کسب و کار در ساحل عاج، فرصتهای اقتصادی و تجاری موجود در کشورش  را ارائه نمود. وی سپس در سخنانی به روابط دو کشور اشاره و خواستار حضور شرکتهای سوئیسی برای سرمایه گذاری شد. وی همچنین افزود : «سوئیس و ساحل عاج روابط اقتصادی و تجاری بسیار قوی دارند، با حجم تجارت 1.8 میلیارد یورو در سال 2023، سوئیس در بین 3 شریک تجاری برتر ساحل عاج قرار دارد.  چندین شرکت سوئیسی قبلاً به ساحل عاج اعتماد کرده اند و در حوزه‌های مختلف اقتصاد ما، به ویژه در صنعت کشاورزی، صنایع دارویی، هیدرولیک، ساخت و ساز و خدمات حضور دارند.» در این دیدار سفیر سوئیس در ساحل عاج و سفیر ساحل عاج در سوئیس نیز حضور داشتند.

 

امضای قرارداد 106 میلیارد فرانکی میان ساحل عاج و فرانسه

آداما کولیبالی وزیر اقتصاد و دارایی ساحل عاج و مدیر آژانس توسعه فرانسه روز چهارشنبه 22 می 2024، چندین موافقتنامه در زمینه تامین مالی چندین پروژه حمل و نقل شهری، بهداشتی و غیره به ارزش 106 میلیارد فرانک سیفا امضا نمودند. این تامین مالی بمنظور حمایت از اجرای برنامه توسعه ملی ساحل عاج در قالب سه قرارداد جدید در نظر گرفته شده است. گفتنی است قرارد اول به ارزش 72 میلیارد فرانک سیفا برای تامین مالی پروژه حمل و نقل روزانه بیش از 6 میلیون نفر در شهر ابیجان، دومین قرارداد به ارزش 24 میلیارد فرانک سیفا جهت تقویت منابع انسانی در حوزه بهداشت و سومین قرارداد به ارزش 10 میلیارد فرانک سیفا جهت حمایت از حکمرانی خوب می‌باشد. شایان ذکر است تخصیص این بودجه بیانگر تعهد مستمر فرانسه به حمایت از توسعه ساحل عاج و بهبود زندگی شهروندان آن است. یادآوری می نماید آژانس توسعه فرانسه از سال 1949 در ساحل عاج حضور دارد و نزدیک به 70 پروژه و برنامه توسعه ای در حوزه‌های کشاورزی، امنیت غذایی، برنامه ریزی و توسعه شهری، تنوع زیستی و محیط زیست، آموزش و پرورش و غیره را تامین مالی کرده است.

 

کامرون

افزایش نرخ فقر در کامرون

بر اساس پنجمین نظرسنجی خانوار کامرون که از سوی موسسه ملی آمار  این کشور در 22 مه 2024 منتشر شد، میزان فقر در کامرون از 37.5% در سال 2014 به 38.6% در سال 2023 رسیده است که با هدف تعیین شده چشم انداز و راهبرد توسعه ملی مبنی بر کاهش فقر به 30.8% تا سال 2030 فاصله دارد. بر اساس این نظرسنجی این  وضعیت نتیجه نابرابری‌های اقتصادی است که همچنان یک چالش بزرگ در کامرون محسوب می‌شود. طبق این نظرسنجی، 20 درصد از ثروتمندترین افراد جامعه حدود 10 برابر بیشتر از 20 درصد فقیرترین مردم مصرف می‌کنند که نشان دهنده نابرابری آشکار در توزیع منابع است. همچنین بر اساس این نظر سنجی، از هر پنج کامرونی دو نفر زیر خط فقر زندگی می‌کنند. نرخ فقر در حدود 40 درصد است و جمعیت فقیر عمدتاً در مناطق روستایی زندگی می‌کنند. موسسه ملی آمار کامرون این وضعیت را نتیجه چندین عامل  از جمله رشد اقتصادی ناکافی، شوک های درون زا و برون زا در ارتباط با درگیری روسیه و اوکراین و همچنین نوسانات قیمت های جهانی مواد خام و محصولات صادراتی ارزیابی نموده است.

 

ابراز خرسندی کامرون و فرانسه از نتایج اجرای پروژه‌های دومین قرارداد کاهش و توسعه بدهی

شانزدهمین جلسه کمیته راهبری و نظارت دومین  قرارداد کاهش و توسعه بدهی (C2D)  با حضور وزیر دارایی و سفیر فرانسه در کامرون، وزرای اقتصاد و برنامه ریزی، مسکن و توسعه شهری و چندین نفر از اعضای دولت کامرون روز سه شنبه 21 مه 2024 در هتل هیلتون یائونده برگزار شد. در این جلسه خانم سلستین کچا وزیر مسکن و شهرسازی کامرون در سخنانی از تأثیر مستقیم و ملموس این برنامه در تحول مثبت زندگی روزمره مردم کامرون، به ویژه در شهرهای بافوسام، برتوآ، گاروا، ماروآ، دوآلا، یائونده و بامندا و غیره ابراز خرسندی کرد و افزود: « همکاری بین کامرون و فرانسه در چارچوب این برنامه امکان تحقق پروژه‌های ساختاری را فراهم کرده است که شرایط زندگی مردم محلی را تغییر می دهد.» گفتنی است همکاری فرانسه و کامرون در قالب دومین  قرارداد کاهش و توسعه بدهی (C2D)  بیش از 967 میلیارد فرانک سیفا برآورد شده است که بیش از 777 میلیارد آن در حال حاضر در برنامه‌های مختلف نسل سوم سرمایه گذاری شده است که همه در مرحله نهایی اجرا هستند. این سرمایه گذاری‌ها حوزه‌های مختلفی از جمله مسکن، بهداشت، آموزش، کشاورزی و توسعه شهری را پوشش می دهد. این برنامه محصول ابتکار کشورهای فقیر به شدت بدهکار که به پیشنهاد فرانسه در سال 1996 راه اندازی شد، می‌باشد.  فرانسه در سال 1999 تصمیم به ایجاد قراردادهای کاهش بدهی و توسعه گرفت. 

گابن

سفر نخست وزیر گابن به صربستان

ریموند اندوگ سیما، نخست وزیر دوره انتقالی گابن در تاریخ 19 می‌به بلگراد سفر نمود و مورد استقبال همتای خود آقای میلوش ووچویچ قرار گرفت. وزرای دفاع، کشاورزی و کار، نخست وزیر را در این سفر همراهی نمودند. تقویت همکاری‌های دو جانبه خصوصا در بخش های کشاورزی، ساخت و ساز و جاده و فن آورری ارتباطات از جمله مهم ترین موضوعات مورد گفتگو در این دیدار بود. قابل ذکر است در این سفر دو توافقنامه در زمینه دفاعی و ورزشی به امضاء رسید.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما