معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۳/۰۲- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۶۴

اخبار اقتصادی اکوادور

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی و تجاری اکوادور در نیمه دوم فروردین ماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

قرارداد سرمایه‌گذاری شرکت ملی معدن اکوادوری با سه شرکت خارجی

شرکت ملی معدن اکوادور روز ۴ آوریل با سه شرکت فراملی خارجی قراردادهای سرمایه‌گذاری به ارزش کل ۱۷۲ میلیون دلار امضاء نمود. این قراردادها با شرکت هانکوک پراسپکتینگ استرالیا (Hancock Prospecting) به ارزش ۱۲۰ میلیون دلار، و دو شرکت سولاریس ریسورس (Solaris Resourses) و باریک اینترنشنال کانادا به ترتیب با ارزش ۲۵ میلیون و ۲۷.۵ میلیون دلار به امضاء رسیده است. این اقدامات شرکت ملی نفت اکوادور به منظور خرج از بحران به دلیل تراز منفی ۵ میلیون دلاری در سال ۲۰۲۳ صورت گرفته است.

منبع: رسانه لاس پریمیسیاس اکوادور

قیمت هر تن کاکائو در بازار جهانی از مرز ۱۰ هزار دلار گذشت

قیمت جهانی دانه کاکائو، روز چهارشنبه ۱۰ آوریل با عبود از مرز تنی ۱۰ هزار دلار به ۱۰ هزار و ۵۳۲ رسید. قیمت جهانی کاکائو از ماه ژانویه ۲۰۲۴ به دلیل کاهش تولید این محصول در ساحل عاج و غنا، روندی افزایشی یافته و پیش‌بینی می‌شود طی ماه‌های آتی نیز ادامه یابد. ساحل عاج و غنا دو کشور نخست و سوم جهان در تولید کاکائو بشمار رفته و در مجموع ۶۰٪ تولید این محصول و «دانه طلایی» را به خود اختصاص داده‌اند. لازم به توضیح است که اکوادور با تولید ۵۰۲ تن بر اساس آمار سال ۲۰۲۲، بعد از ساحل عاج، اندونزی، غنا، نیجریه،‌ کامرون و برزیل در جایگاه هفتم تولید جهانی کاکائو قرار دارد. در سال ۲۰۲۳ صادرات کاکائو اکوادور یک میلیارد و ۱۷۱ میلیون بوده که  بعد از میگو، موز و ماهی تن سومین محصول صادراتی غیرنفتی این کشور محسوب می‌شود.

منبع: روزنامه ال‌اونیورسو

بحران قطعی برق در اکوادور

به دلیل تشدید خشکسالی و پایین آمدن سطح آب نیروگاه‌های برقابی اکوادور، طی دو هفته گذشته روزانه بیش از ۶ ساعت در شهرهای مختلف این کشور برق قطع شده است. به رغم انکار ابتدایی دولت در خصوص مشکل کمبود برق،‌ روز چهارشنبه ۱۷ آوریل، ریاست جمهوری اکوادور با انتشار بیانیه ای‌ ضمن تایید بحران کم‌آبی و تولید انرژی، از برنامه قطعی برق سراسری به مدت ۸ تا ۹ ساعت در روز خبر داد و علاوه بر این دو روز پنجشنبه و جمعه ۱۸ و ۱۹ آوریل را برای بخش خصوصی و دولتی تعطیل اعلام کرد. همچنین ضمن اعلام وضعیت فوق‌العاده ۶۰ روزه در بخش برق، از پذیرش ۵۰٪ از هزینه قبوض ماه آوریل مشترکین به دلیل ساعات طولانی قطع برق خبر داد. مشکل قطعی برق در حالی اتفاق افتاده که قرار است روز یکشنبه آتی (۲۱ آوریل ۲۰۲۴) یک همه‌پرسی به پیشنهاد دانیل نوبوآ رئیس جمهور اکوادور جهت استعلام موضوعات اساسی کشور برگزار شود و گفته می‌شود که دلیل اعلام تعطیلی دو روزه از سوی دولت، صرفه جویی شدید برق به منظور اجتناب از احتمال لغو همه‌پرسی بوده‌است.

منبع:‌رسانه لاپریمیسیاس اکوادور

 

توافق احتمالی اکوادور و صندوق بین‌المللی پول برای دریافت خط اعتباری

طبق گزارش رسانه‌های اکوادور، در نتیجه بازدیدهای اخیر نمایندگان صندوق بین‌المللی پول از اکوادور، احتمال می‌رود دو طرف طی روزهای آتی در خصوص اعطای یک خط اعتباری ۳ میلیارد دلاری در ازای اجرای برنامه‌های اصلاحات اقتصادی این صندوق به توافق برسند. گفته می‌شود که اصلاحات اقتصادی اخیر دولت دانیل نوبوآ، از جمله افزایش مالیات بر ارزش افزوده از ۱۲ به ۱۵ درصد و افزایش مالیات ویژه بر درآمدهای شرکتها، در جلب نظر صندوق بین‌المللی پول تاثیر مثبتی داشته است. البته مهمترین نگرانی‌های این صندوق، مساله واکنشهای مردمی‌به تمهیدات احتمالی برای حذف سوبسید سوخت و همچنین شکایات قانونی متعدد احزاب و تشکلهای اجتماعی و حتی شکایات بخش خصوصی به دیوان قانون اساسی اکوادور علیه «قانون افزایش مالیات» می‌باشد.

منبع: روزنامه ال اونیورسو اکوادور

افزایش دوبرابری ارزش صادرات کاکائو اکوادور در ۲ ماه نخست سال ۲۰۲۴

به دنبال افزایش بی سابقه قیمت جهانی هر تن دانه کاکائو، از ۲۵۰۰ دلار در سال ۲۰۲۳ به ۱۰ هزار و ۶۰۰ دلار در ماه‌های نخستین سال ۲۰۲۴، ارزش صادرات کاکائو اکوادور طی دو ماهه نخست سالجاری میلادی، با ثبت افزایش ۱۰۰ درصدی به ۳۲۵ میلین دلار رسید و حجم صادرات این محصول نیز افزایش ۶۱٪ را تجربه کرده‌است. افزایش قیمت جهانی دانه کاکائو به دلیل سقوط شدید تولید کشورهای ساحل عاج و غنا به عنوان تامین‌کننده ۶۰٪ از کاکائو جهان می‌باشد. در سال ۲۰۲۳ صادرات کاکائو اکوادور یک میلیارد و ۱۷۱ میلیون بوده که  بعد از میگو، موز و ماهی تن سومین محصول صادراتی غیرنفتی این کشور محسوب می‌شود.

منبع: روزنام ال اونیورسو اکوادور

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما