معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۲/۱۵- ۱۶:۳۶

اخبار اقتصادی اکوادور

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی و تجاری اکوادور در نیمه اول فروردین ماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

آمریکا یک فروند هواپیمای C130‌ به اکوادور اهداء کرد

روز سه‌شنبه ۲۶ مارس، دولت آمریکا طی مراسمی در فرودگاه لاتاکنگاه در ۱۰۶ کیلومتری کیتو با حضور دانیل نوبوآ رئیس جمهور اکوادور و مایک فیتزپاتریک سفیر آمریکا و همچنین وزیر دفاع اکوادور، یک فروند هواپیمای ترابری C130‌ را در چارچوب همکاری‌های دو کشور در زمینه مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازماندهی شده به نیروهای مسلح اکوادور اهداء کرد. سفیر آمریکا طی سخنانی در این مراسم، اهداء این هواپیما را نشانه‌ای عینی از همبستگی پایدار آمریکا با اکوادور توصیف کرده و این اقدام را بیانگر تعهد کشورش در تقویت توانمندی‌های نیروهای مسلح اکوادور و کمک به امنیت شهروندان اکوادوری دانست. لازم به توضیح است که اهدای این هواپیماء آمریکایی به اکوادور واکنشهای منفی از سوی کاربران فضای مجازی و چهره‌های سیاسی اکوادوری از جمله رافائل کورئا، رئیس جمهور اسبق اکوادور را به دنبال داشته است که تاکید کرده‌اند که مطمئناً اکوادور در ازای این کمک، باید تمامیت خود را به آمریکا واگذار کند. رافائل کورئا در این خصوص با کنایه در حساب توئیت خود گفته است: دولت اسباب خنده است: کسانیکه  قصد داشتند تجهیزات نظامی روسی ساخت دهه ۹۰ را به عنوان آهن‌قراضه به آمریکا بفروشند، الآن از خوشحالی به هوا می‌پرند که بهشان یک هواپیمای آمریکایی مدل ۱۹۷۳ را هدیه کرده‌اند!

منبع: رسانه لا پریمیسیاس و حساب توئیتر رافائل کورئا

افزایش ۱۹ درصدی صادرات معدنی اکوادور در سال ۲۰۲۳

اتاق معادن اکوادور از افزایش ۱۹ درصدی صادرات معدنی این کشور در سال ۲۰۲۳ خبر داد. بنا به گزارش این اتاق، در سال ۲۰۲۳ ارزش صادرات معدنی اکوادور رقم ۳ میلیارد و ۳۲۴ میلیون دلار بوده که به معنی افزایش ۶۰۰ میلیون دلاری نسبت به سال ۲۰۲۲ می‌باشد. بدین ترتیب صادرات معدنی در جایگاه چهارمین محصول صادراتی اکوادور بعد از نفت، میگو و موز قرار گرفته و با در بر گرفتن ۶۳.۴۴٪ صادرات مواد اولیه غیرسنتی و ۳۵.۷۵٪ از کل صادرات غیرسنتی در سال ۲۰۲۳، جایگاه خود به عنوان نخستین محصول صادراتی غیر سنتی اکوادور را تثبیت کرده‌است. مطابق با گزارش اتاق معادن اکوادور، پرداختی مالیاتی بخش معادن این کشور در سال ۲۰۲۳ رقم ۷۶۲ میلیون دلار بوده است. اتاق مذکور همچنین خاطرنشان نموده که اکوادور طبق شاخص فراسر (Fraser) جایگاه چهارم جهانی از نظر پتانسیل معدن‌کاری را به خود اختصاص داده که گواه آن، امضاء قراردادهای جدید تعهد سرمایه‌گذاری معدنی با شرکتهای کانادایی طی بازدید رئیس جمهور اکوادور از نمایشگاه معدنی تورنوتو کانادا طی ماه مارس ۲۰۲۴ می‌باشد.

منبع: روزنام ال اونیورسو اکوادور

رکورد تاریخی افزایش قیمت جهانی کاکائو؛ امیدواری صادرکنندگان اکوادوری به افزایش درآمد

بنا به اعلام خانم مرلین کاسانوبا، مدیر اجرایی اتحادی ملی صادرکنندگان و صنایع کاکائو اکوادور،‌ قیمت جهانی هر تن کاکائو از ۹۶۴۹ دلار فراتر رفته و یک رکورد تاریخی را رغم زده است. به گفته وی طی سالهای ۷۰ شرایط مشابهی در بازار جهانی کاکائو اتفاق افتاده است. ولیکن هیچگاه سابقه افزایش قیمت تا سطوح کنونی وجود نداشته است.  افزایش قیمت جهانی کاکائو از ابتدای سال ۲۰۲۴ آغاز شده و انتظار می‌رود طی هفته‌های آتی این روند ادامه یابد. دلیل اصلی این افزایش قیمت بی‌سابقه، سقوط برداشت محصول در کشورهای ساحل عاج و غنا است که در مجموع ۶۰٪ از تولید جهانی کاکائو را در اختیار دارند. طبق آمار سال ۲۰۲۲ سازمان جهانی غذا (فائو) اکوادور با تولید سالانه ۵۲۰ هزار تن کاکائو در جایگاه هفتم تولیدگنندگان کاکائو در جهان و در میان کشورهای آمریکای لاتین بعد از برزیل (با ۸۷۰ هزار تن) در جایگاه دوم قرار دارد. طبق این آمار، ساحل عاج با تولید ۶.۶ میلیون تن در جایگاه نخست، اندونزی با ۲.۱ میلیون تن در جایگاه دوم و غنا با تولید سالانه ۲ میلیون تن در جایگاه سوم قرار دارد. در سال ۲۰۲۳ ارزش صادرات کاکائو اکوادور ۱ میلیون و ۱۷۱ هزار دلار بوده و چهارمین محصول صادراتی غیرنفتی این کشور بعد از میگو، موز و ماهی تن بشمار می‌رود. با قیمتهای کنونی کاکائو، برآورد می‌شود ارزش صادرات این محصول اکوادوری تا پایان سال ۲۰۲۴ بین ۱.۸ تا ۲ میلیارد دلار برسد. دلیل کاهش تولید کاکائو در ساحل عاج و غنا، بیماریهای نباتی و تغییرات اقلیمی‌بوده که موجی از افزایش قیمت در بازارهای کاکائو نیویورک و لندن را به دنبال داشته است. علاوه بر مشکلات تولید کاکائو در کشورهای مذکور، از پایان سال ۲۰۲۴، الزامات اتحادیه اروپا مبنی بر ممنوعیت واردات محصولات کشاورزی کشت شده در اراضی جنگل‌زدایی شده و اجبار رعایت حقوق کارگری می‌تواند در قیمت کاکائو فاکتوری تعیین کننده باشد. لازم به ذکر است که طبق مصوبه ۱۱۱۵ کمیسیون اروپا، به منظور مبارزه جدی با جنگل‌زدایی، از ابتدای سال ۲۰۲۵ واردات هفت محصول کشاورزی شامل چوب، فرآورده‌های دامی،‌ کائوچو، سویا، پالم، کاکائو و قهوه که در اراضی جنگل‌زدایی کشت شده باشند ممنوع خواهد بود.

منبع: رسانه لاپریمیسیاس اکوادور

اکوادور در سال ۲۰۲۴ نیمی از درآمدهای نفتی خود را به واردات سوخت اختصاص خواهد داد

مطابق با پیش‌بینی لایحه بودجه ۲۰۲۴ اکوادور، این کشور در سال جاری میلادی ۱۴ میلیارد و ۳۴۰ میلیون دلار از محل فروش نفت درآمد ناخالص خواهد داشت که طبق برآوردها از این میزان تنها ۱ میلیارد و ۲۶۱ میلیون دلار معادل ۹٪ درآمد نفتی جهت پوشش نیازهای بودجه‌ای در اختیار دولت قرار خواهد گرفت. به عبارتی از هر ۱۰ دلار درآمد نفتی تنها ۸۰ سنت به بودجه کشور اختصاص خواهد یافت و مابقی به هزینه‌های اجرایی شرکت ملی نفت و واردات سوخت اختصاص داده ‌خواهد شد. از مبلغ کل درآمدهای نفتی شامل ۶.۶ میلیارد از محل فروش نفت خام، ۳.۸۴ میلیارد دلار فروش سوخت، ۳۷ میلیون دلار از محل فروش گاز طبیعی و ۸۰۵ میلیون دلار صادرات سوخت؛‌ مبلغ ۶.۵۷ میلیارد دلار به واردات سوخت اختصاص یافته و از مبلغ کل اختصاصی به واردات سوخت،‌ رقم ۳ میلیارد دلار به عنوان سوبسید سوخت از سوی دولت پوشش داده خواهد شد. لازم به توضیح است که اکوادور تنها ۲۰۹ هزار بشکه در روز سوخت تولید و مابقی نیاز سوخت خود را وارد می‌کند. به عنوان مثال در سال ۲۰۲۳ اکوادور ۱۸۱ هزار بشکه در روز سوخت وارد کرده که از این میزان ۸۸.۲ هزار بشکه در روز به واردات گازوئیل،‌ ۵۵.۲ هزار بشکه در روز به واردات بنزین و ۳۷.۱ هزار بشکه به واردات گاز مایع تعلق داشته است.

منبع: روزنامه ال اونیورسو ،۱۲ مارس ۲۰۲۴

قانون افزایش مالیات بر ارزش افزوده از روز ۱ آوریل ۲۰۲۴ در اکوادور جاری شد

طبق دستور دانیل نوبوآ، رئیس جمهور اکوادور قانون افزایش مالیات بر ارزش افزوده از ۱۲٪ به ۱۵٪ از ابتدای روز دوشنبه ۱ آوریل ۲۰۲۴ در سراسر این کشور جاری شد. طبق حکم ریاست جمهوری این قانون برای قیمت انواع سوخت از جمله بنزین، گازوئیل و گاز خانگی نیز اجرای خواهد شد. بر این اساس قیمت هر گالون بنزین معمولی و گازوئیل که از سال ژوئن ۲۰۲۲ و پس از اعتراضات سراسری بومیان ثابت مانده بود، به ترتیب از ۲.۴۰ دلار و ۱.۷۵ دلار به ۲.۴۶۵ و ۱.۸۰ افزایش یافت. گفتنی است که دولت دانیل نوبوآ، در پی تشدید وضعیت ناامنی اکوادور از ابتدای ماه ژانویه ۲۰۲۴، لایحه‌ای را برای افزایش مالیات بر ارزش افزوده با هدف پوشش بودجه مورد نیاز برای مقابله با جرایم سازماندهی شده به مجلس ارسال نمود که مجلس ضمن رد پیشنهاد دولت برای افزایش مالیات بر ارزش افزوده، مالیاتهای جدیدی بر سود خالص بانکها و شرکتهای بزرگ در لایحه افزود. در نهایت دانیل نوبوآ با استفاده از اختیارات ریاست جمهوری بار دیگر پیشنهاد اصلی خود در خصوص افزایش مالیات بر ارزش افزوده از ۱۲٪ به ۱۵٪ را به مصوبه مجلس اضافه کرد و بدین ترتیب هم پیشنهاد افزایش مالیات بر ارزش افزوده و هم مالیاتهای ویژه بر سود شرکتهای خصوصی و سیستم بانکی به تصویب رسید.

منبع: روزنامه لا پریمیسیاس

درخواستها در کلمبیا برای تعلیق صادرات برق به اکوادور به دلیل کم‌آبی نیروگاه‌های برقابی و احتمال کمبود برق در این کشور

مرکز ملی توزیع برق کلمبیا، از معاون برق وزارت انرژی این کشور خواست تا به عنوان یکی از تمهیدات پیشگیرانه برای مقابله با بحران احتمالی کمبود برق به دلیل کاهش سطح آب سدهای نیروگاه‌های برقابی، میزان صادرات برق به اکوادور را طی ماه‌های آتی کاهش دهد. لازم به توضیح است که با توجه به بحران قطعی برق در اکوادور طی ماه‌های پایانی سال ۲۰۲۳ و ادامه این مشکل طی سال ۲۰۲۴، این کشور برای جبران کمبود برق خود واردات برق از کلمبیا را افزایش داد و اکنون اخبار مربوط به احتمال تعلیق صادرات برق از کلمبیا نگرانی شهروندان و مقامات اکوادوری را برانگیخته است. طی ماه دسامبر ۲۰۲۳ اکوادور ۱۳۳ گیگاوات در ساعت از کلمبیا برق وارد کرده و پس از کاهش واردات برق در ماه فوریه که ۱۳ گیگاوات بوده این میزان در ماه مارس ۲۰۲۴ بار دیگر افزایش یافته و به ۱۲۹ گیگاوات بر ساعت رسیده است. مقامات کلمبیایی تاکنون فقط مجوز صادرات برق حرارتی به اکوادور را داده اند و مرکز ملی توزیع برق کلمبیا خواستار کاهش صادرات این نوع برق به منظور کاهش بار کاری و آماده نگه داشتن نیروگاه‌های حرارتی برای جبران کاهش احتمالی تولید نیروگاه‌های برقابی شده است.

ثبت رکورد ارسال وجه به اکوادور از سوی مهاجرین

طبق گزارش بانک مرکزی اکوادور، طی سال ۲۰۲۳ مهاجرین اکوادوری ساکن کشورهای خارجی در مجموع مبلغ ۵ میلیارد و ۴۴۸ میلیون دلار برای خانواده‌های خود وجه ارسال کرده اند. این رقم که معادل حدود ۵٪ تولید ناخالص داخلی اکوادور است ۱۵٪ نسبت به سال ۲۰۲۲ بیشتر افزایش داشته و یک رکورد از زمان دلاری شدن واحد پول اکوادور در سال ۲۰۰۰ بشمار می‌رود.  بیشترین میزان ارسال وجه از سوی مهاجرین اکوادوری ساکن آمریکا با ثبت رقم ۳ میلیارد و ۸۸۰ میلیون دلار بوده و ارسال پول از مبدا اسپانیا در این مدت ۸۷۶ میلیون دلار و از مبدا ایتالیا ۳۷۲ میلیون دلار و از سایر کشورها نیز ۵۰۹ میلیون دلار بوده‌است.  دلیل اصلی افزایش مقادیر ارسال وجه، افزایش آمار مهاجرین اکوادوری به دلیل بحران اقتصادی طی سالهای اخیر در این کشور است. گفته می‌شود طی سال ۲۰۲۳ تعداد ۵۰ هزار و ۳۹۵ شهروند اکوادوری برای رسیدن به آمریکا به صورت غیرقانونی از جنگل خطرناک دارین پاناما عبور کرده‌اند. 

منبع: روزنامه ال اونیورسو اکوادور

کاهش سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در اکوادور طی سال ۲۰۲۳

طبق گزارش بانک مرکزی اکوادور، میزان سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در این کشور از ۸۴۵ میلیون دلار در سال ۲۰۲۲ به ۳۷۲ میلیون دلار طی سال ۲۰۲۳ کاهش داشته که کمترین میزان سرمایه‌گذاری خارجی از سال ۲۰۱۶ بشمار می‌رود. بیشترین میزان سرمایه گذاری خارجی اکوادور در این مدت مربوط به فعالیتهای معدنی و ۱۷۸ میلیون دلار بوده است. بخش بازرگانی با ۷۰ میلیون دلار در جایگاه دوم و حوزه‌های حمل و نقل و مخابرات، خدمات احتماعی و شخصی در جایگاه‌های بعدی قرار گرفته اند.

منبع: روزنام ال اونیورسو اکوادور

اکوادور در سال ۲۰۲۴ نیمی از درآمدهای نفتی خود را به واردات سوخت اختصاص خواهد داد

مطابق با پیش‌بینی لایحه بودجه ۲۰۲۴ اکوادور، این کشور در سال جاری میلادی ۱۴ میلیارد و ۳۴۰ میلیون دلار از محل فروش نفت درآمد ناخالص خواهد داشت که طبق برآوردها از این میزان تنها ۱ میلیارد و ۲۶۱ میلیون دلار معادل ۹٪ درآمد نفتی جهت پوشش نیازهای بودجه‌ای در اختیار دولت قرار خواهد گرفت. به عبارتی از هر ۱۰ دلار درآمد نفتی تنها ۸۰ سنت به بودجه کشور اختصاص خواهد یافت و مابقی به هزینه‌های اجرایی شرکت ملی نفت و واردات سوخت اختصاص داده‌خواهد شد. از مبلغ کل درآمدهای نفتی شامل ۶.۶ میلیارد از محل فروش نفت خام، ۳.۸۴ میلیارد دلار فروش سوخت، ۳۷ میلیون دلار از محل فروش گاز طبیعی و ۸۰۵ میلیون دلار صادرات سوخت؛‌ مبلغ ۶.۵۷ میلیارد دلار به واردات سوخت اختصاص یافته و از مبلغ کل اختصاصی به واردات سوخت،‌ رقم ۳ میلیارد دلار به عنوان سوبسید سوخت از سوی دولت پوشش داده خواهد شد. لازم به توضیح است که اکوادور تنها ۲۰۹ هزار بشکه در روز سوخت تولید و مابقی نیاز سوخت خود را وارد می‌کند. به عنوان مثال در سال ۲۰۲۳ اکوادور ۱۸۱ هزار بشکه در روز سوخت وارد کرده که از این میزان ۸۸.۲ هزار بشکه در روز به واردات گازوئیل،‌ ۵۵.۲ هزار بشکه در روز به واردات بنزین و ۳۷.۱ هزار بشکه به واردات گاز مایع تعلق داشته است.

منبع: روزنامه ال اونیورسو ،۱۲ مارس ۲۰۲۴

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما