معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۲/۳۱- ۰۹:۰۶

اخبار اقتصادی تاجیکستان - دوشنبه

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی تاجیکستان در هفته چهارم اردیبهشت ماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

دیدار امامعلی رحمان با مدیر عامل صندوق بین المللی پول

 خبرگزاری خاور: کریستالینا جورجیوا رئیس صندوق بین المللی پول (IMF) در سفر خود به تاجیکستان روز پنج شنبه 16 ماه می‌ با امامعلی رحمان رئیس جمهوری تاجیکستان و رستم امامعلی شهرداری پایتخت جمهوری تاجیکستان دیدار کرد.

امامعلی رحمان و کریستالینا جورجیوا در مورد همکاری در زمینه‌های ارتقای اصلاحات اقتصادی، تضمین ثبات اقتصاد کلان، حمایت از تراز پرداخت‌ها، حفظ ثبات ذخایر بین المللی و بهبود سطح زندگی مردم تبادل نظر کردند. موضوعات مهم مورد بحث در این نشست راه‌های افزایش تاب آوری اقتصاد تاجیکستان در برابر تأثیر منفی عوامل خارجی از جمله تنش خطرات ژئوپلیتیکی، بی ثباتی منطقه‌ای و پیامدهای تغییرات آب و هوایی بود.

برای پایداری توسعه اقتصادی- اجتماعی و بهبود فضای سرمایه گذاری در کشور تاجیکستان، ادامه اصلاحات اقتصادی و تخصیص اعتبارات کمکی ضروری عنوان شد.

طرفین همچنین در مورد گسترش همکاری با شرکای توسعه در بخش‌های اولویت دار در صنعت، کشاورزی، انرژی و در زمینه تقویت ظرفیت انسانی تبادل نظر کردند.

رستم امامعلی شهرداری پایتخت جمهوری تاجیکستان نیز با رئیس صندوق بین المللی پول دیدار و گفتگو نمود. طی این دیدار شهردار شهر دوشنبه گفت: جمهوری تاجیکستان تقویت و گسترش همکاری با صندوق بین المللی پول برای اجرای بیشتر اصلاحات اقتصادی و توسعه پایدار کشور را ضروری می‌داند. از جمله زمینه‌های اولویت‌دار برای همکاری بیشتر، ارتقای ثبات مالی، تقویت سیستم بانکی، حمایت از پروژه‌هایی با هدف ایجاد اقتصاد «سبز»، گسترش دیجیتالی شدن، و حل مشکلات اجتماعی، آب و هوا مورد بحث قرار گرفت.

https://khovar.tj/rus/2024/05/prezident-respubliki-tadzhikistan-uvazhaemyj-emomali-rahmon-prinyal-direktora-rasporyaditelya-mezhdunarodnogo-valyutnogo-fonda-mvf-gospozhu-kristalinu-georgievu/

https://khovar.tj/rus/2024/05/predsedatel-madzhlisi-milli-madzhlisi-oli-respubliki-tadzhikistan-predsedatel-goroda-dushanbe-rustami-emomali-vstretilsya-s-direktorom-rasporyaditelem-mezhdunarodnogo-valyutnogo-fonda-kristalinoj-geor/

 برگزاری نمایشگاه گردشگری «Travel HUB»  در شهر دوشنبه

خبرگزاری خاور: کمال الدین مومن‌زاده رئیس کمیته توسعه گردشگری وابسته به حکومت جمهوری تاجیکستان در دیدار با آقای آرسنی آریداف رئیس دفتر گردشگری «Aredov Travel»  و خانم ایرینا میزای مدیر اجرایی شورای کاری تاجیکستان و روسیه ابراز نمود که در سپتامبر سال جاری میلادی نمایشگاه گردشگری «Travel HUB» در شهر دوشنبه برگزار خواهد شد که در آن شرکت‌های گردشگری روسیه برای توسعه روابط دوجانبه و آشنایی با ظرفیت‌های گردشگری تاجیکستان حضور خواهند یافت.

در قالب نمایشگاه گردشگری «Travel HUB»  تورهای آشنایی بین شرکت‌های دو کشور به منظور جذب بیشتر گردشگران برگزار می‌شود. این تورها به طور ویژه برای گردشگران برگزار می‌شود تا دانش خود را در مورد بخشهای مختلف از جمله هتل‌ها، مسیرها و خدمات تقویت و گسترش دهند.

این نمایشگاه به منظور استفاده مؤثر از بهترین شیوه‌های روسیه در ارتقای صنعت گردشگری و همکاری سودمند کمیته توسعه گردشگری تاجیکستان با انجمن مجریان تور روسیه و همچنین تقویت دوستی و توسعه گردشگری برگزار خواهد شد.

https://khovar.tj/2024/04/travel-hub-mo-i-sentyabr-dar-d1ushanbe-namoishgo-i-sajyo-doir-megardad/

 عزم تاجیکستان و منطقه سین کیانگ چین برای ایجاد بنگاه‌های مشترک صنعتی

 اوستا: آقای ذوقی ذوقی زاده وزیر توسعه اقتصادی و تجارت تاجیکستان بعد از شرکت در سیزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک چین و تاجیکستان در پکن، روز 9 ماه می در شهر اورمچی ایالت خودمختار ایغور ملاقات کاری غیر رسمی‌ با آقای سان‌ هانگمی معاون رئیس این ایالت داشت.

در این دیدار آقای ذوقی زاده فرصتهای گسترده تاجیکستان در زمینه‌های تجاری، اقتصادی، صنعتی، انرژی و کشاورزی را معرفی نمود. وی اظهار داشت در سال 2023 حجم روابط دو کشور از 1.2 میلیارد دلار بالاتر رفت که بیش از 24 درصد بیشتر از سال 2022 بوده است.

دوطرف توافق نمودند در جهت تحقق دستورات امامعلی رحمان رئیس جمهور تاجیکستان و نیز در چارچوب کمیته فرعی کمیسیون مشترک دو کشور درخصوص توسعه همکاری‌ها بین ایالت زینجیانگ اویغور و جمهوری تاجیکستان در حوزه‌های اولویت دار به ویژه ایجاد شرکت‌های صنعتی مشترک، نیروگاه‌های تولید برق خورشیدی، فراوری مواد معدنی، تجارت الکترونیک و صادرات محصولات محلی تاجیکستان به استان ایغور تشریک مساعی جدی داشته باشند.

 آقای ذوقی زاده از معاون نخست وزیر ایالت ایغور آقای سون هونگمی دعوت کرد تا در آخر ماه می در مراسم بیستمین سالگرد افتتاح گمرک مرزی کولما – کاراسو که در ناحیه مرغاب و نیز شهر دوشنبه برگزار می‌شود، شرکت نماید. این دعوت با پاسخ مثبت طرف چینی مواجه شد.

https://avesta.tj/2024/05/13/tadzhikistan-i-suar-knr-namereny-sozdat-sovmestnye-promyshlennye-predpriyatiya/

 نشست مجمع " زنان در فناوری" در دانشگاه دولتی حقوق، تجارت و سیاست تاجیکستان

خبرگزاری خاور: به ابتکار پارک فناوری دانشگاه دولتی حقوق، تجارت و سیاست تاجیکستان هفتمین مجمع «Woman in Tech» در مرکز آموزش دیجیتال دانشگاه دولتی حقوق، تجارت و سیاست تاجیکستان برگزار شد که در آن بیش از پانصد نفر به تبادل دانش و تجربه پرداختند.

سخنرانان این مجمع از شهرهای دوشنبه، خجند، تاشکند تاجیکستان و جیزاخ جمهوری ازبکستان در مورد زمینه‌های فناوری، نوآوری، رباتیک صحبت کردند و تجربیات و موفقیت‌های خود را به حاضرین بیان کردند.

همچنین نمایندگان بیش از پنجاه و شش شرکت پیشرو به ارائه شغل پرداختند و رهبران و نمایندگان مؤسسات آموزشی در مورد فرصت‌های خود در سطح داخلی و بین المللی صحبت کردند.

به شرکت کنندگان فعال این مجمع اهدای لوح سپاس، افتخارنامه و هدایایی از سوی مدیریت دانشگاه و پارک فناوری اعطا شد.

این مجمع به یک رویداد دائمی‌ پارک فناوری دانشگاه دولتی حقوق، تجارت و سیاست تاجیکستان مبدل شده است که به موضوعات اساسی اشتغال جوانان، توسعه نوآوری و فرصت‌های فناوری اختصاص دارد.

 https://khovar.tj/2024/05/dar-donishgo-i-davlatii-u-u-biznes-va-siyosati-to-ikiston-forum-barguzor-shud/

آمار تأمین منابع مالی برای سرمایه گذاری در مناطق مختلف کشور در سه ماه اول 2024

خبرگزاری خاور: طی سه ماه نخست سال جاری میلادی، برای سرمایه گذاری در مناطق مختلف کشور از کلیه منابع تأمین مالی مبلغ 4.6 میلیارد سامانی (حدود 426 میلیون دلار) پرداخت شده است.

دریافتی‌ها برای سرمایه گذاری بر اساس منطقه عبارتند از: استان بدخشان 109.1 میلیون سامانی (2.4 درصد)، ختلان 570.5 میلیون سامانی (12.4 در صد)، سغد 593.8 میلیون سامانی (12.9 در صد)، دوشنبه 1.126 میلیون سامانی (24.4 در صد) و نواحی تابع جمهوری 2.208 میلیون سامانی (47.9 در صد).

از نظر بخش های اقتصادی، مبلغ 2.8 میلیارد سامانی (61.3 درصد) برای تاسیسات صنعتی، مبلغ 8/1 میلیارد سامانی (38.7 درصد) برای تاسیسات غیرصنعتی جمهوری تاجیکستان پرداخت شده است.

 حدود 2 میلیارد سامانی برای ساخت تاسیسات انرژی هزینه شده است که در مقایسه با سه ماه اول سال 2023، مبالغ پرداخت شده در ساخت تاسیسات انرژی 1.5 برابر افزایش یافته است.

در بخش حمل و نقل و ارتباطات نیز مبلغ 445 میلیون سامانی پرداخت شده است که نسبت به مدت مشابه در سال قبل 75 در صد افزایش داشته است.

https://khovar.tj/rus/2024/05/obem-osvoennyh-investitsij-na-stroitelstvo-obektov-energetiki-uvelichilsya-v-tadzhikistane-v-1-5-raza/

 20 هزار هکتار باغ زردآلو در ناحیه اشت استان سُغد

خبرگزاری خاور: مزرعه «کوهسار» ناحیه اشت استان سغد دارای 13 هکتار باغ زردآلو است که امسال به دلیل مساعد بودن هوا از رشد خوبی برخوردار است. باغداران امسال تصمیم گرفته‌اند زردآلوها را صادر کنند. یک مزرعه 3 هکتاری زردآلوهای زودرس را هر ساله به فدراسیون روسیه و قزاقستان صادر می‌کند.

ناحیه اشت 20 هزار هکتار باغ زردآلو دارد و اقداماتی برای بسته بندی زردآلو با طرحی جذاب، و ساخت کارخانه فرآوری و تولید آب میوه زردآلو و صادرات محصولات نهایی نیز در جریان است.

https://khovar.tj/2024/05/dar-no-iyai-asht-20-000-gektar-bo-i-zardolu-mav-ud-ast/

بازدید معاون نخست وزیر تاجیکستان از مزارع کشاورزی در ناحیه مستچاه

 خبرگزاری خاور: سلیمان ضیازاده معاون نخست وزیر جمهوری تاجیکستان با وضعیت بخش کشاورزی از جمله کشت محصولات زراعی، فعالیت گلخانه‌ها و وضعیت پرورش کرم ابریشم در ناحیه مستچاه آشنا شد.

ضیازاده با کشت محصولات اولیه از جمله گندم، سیب زمینی و پنبه در مزرعه آموزشی دانشکده کشاورزی این ناحیه آشنا شد. مساحت کل مزرعه آموزشی دانشکده کشاورزی 89.14 هکتار می‌باشد و کارشناسان امسال 46 هکتار پنبه، 7 هکتار گندم، 5 هکتار انواع خربزه ، 4 هکتار بادام زمینی، 3 هکتار ذرت، 2 هکتار سیب زمینی زودرس، 2 هکتار آفتابگردان و 21 هکتار محصول علوفه برای دام کشت کردند.

معاون نخست وزیر با فعالیت گلخانه‌های مزرعه «واسع» نیز آشنا شد. به گفته مسئولان، در گلخانه‌ها گوجه فرنگی و سایر سبزیجات کشت می‌شود و در اولین برداشت بیش از 25 تن گوجه فرنگی از گلخانه‌ها به دست می‌آید. مالک این مزرعه در نظر دارد پس از اولین برداشت در ماه ژوئن، گوجه فرنگی را برای بار دوم نیز در گلخانه کشت نماید و دو بار برداشت کند.

ایجاد چنین گلخانه‌های مدرن یک اقدام ضروری و به موقع تلقی شد و مسئولان بخش زراعت موظف شدند از این تجربه در سایر مناطق ناحیه استفاده کنند. همچنین ضیازاده در شهرک بوستان با فعالیت‌های پرورش کرم ابریشم در خانواده عبدالله محمدقل‌اف آشنا شد. در این فصل 150 جعبه کرم ابریشم بین خانواده‌های با تجربه توزیع شده است که هم اکنون پرورش آنها در حال انجام است.

در ناحیه مستچاه بیش از 200 هکتار زمین توت وجود دارد که از آن برای پرورش کرم ابریشم استفاده می‌شود. پرورش کرم ابریشم یکی از حوزه‌های اولویت‌دار کشاورزی است و در توسعه صنایع سبک و تولید پارچه‌های از جهت محیط‌زیست پاک، نقش بسزایی دارد.

https://khovar.tj/2024/05/muovini-sarvaziri-to-ikiston-sulajmon-ziyozoda-dar-no-iyai-mastcho-bo-vazi-so-ai-kishovarz-shinos-shud/

 احداث 277 تاسیسات مختلف در ناحیه بالجوان استان ختلان

خبرگزاری خاور: در مرکز ناحیه، آخرین مراحل عملیات عمرانی و محوطه‌سازی آمفی تئاتر و پارک تفریحی در حال انجام است و بر اساس برنامه امسال به بهره برداری خواهد رسید.

همچنین عملیات ساخت ساختمان مدرسه ریاست جمهوری ویژه دانش آموزان مستعد ادامه دارد. این موسسه برای 1200 دانش آموز در نظر گرفته شده است. مؤسس این تاسیسات اداره ساخت و ساز تاسیسات دولتی وابسته رئیس جمهور تاجیکستان و پیمانکار شرکت خصوصی «صافا- یک» می‌باشد. این شرکت شرایط کاری مطلوبی را برای کارگران ساختمانی فراهم می‌کند.

https://khovar.tj/2024/05/35-solagii-isti-loli-davlat-dar-bal-uvon-277-inshooti-tajinoti-gunogun-ba-istifoda-doda-meshavand/

 گام‌های پایدار در توسعه صنعتی استان بدخشان

 نورادنایه گازتا: حبیب چارشنبه‌اف رئیس اداره صنعت، انرژی و ارتباطات نهاد اجرایی استان بدخشان گفت: در استان مختار کوهستان بدخشان 103 شرکت تولیدی وجود دارد و حجم تولید محصولات و خدمات صنعتی در سه ماهه اول سال جاری میلادی، 39.5 میلیون سامانی (حدود 3.7 میلیون دلار) بوده است که در مقایسه با مدت مشابه قبل 19.6 درصد یا 6.4 میلیون سامانی بیشتر است.

طی 2 سال گذشته 51 کارخانه جدید با 431 شغل در منطقه ایجاد شده است و حجم تولید محصولات و خدمات صنعتی در سال 2023 بالغ بر 204.5 میلیون سامانی (حدود 19 میلیون دلار) بوده است که 24.4 درصد بیشتر از سال گذشته است. تنها در 3 ماه سال جاری، 3 شرکت صنعتی جدید خصوصی «Sanobodsohtmon»، «Nadim» «Amoch» به بهره برداری رسید.

بر اساس اطلاعات مدیران شهر خاروغ و نواحی استان، در سال 2024، احداث و راه اندازی بیش از 45 کارخانه و کارگاه تولیدی با 463 شغل جدید در منطقه برنامه ریزی شده است.

علیشیر میرزا نبات استانداری بدخشان تاکید کرد: مسئولان اجرایی منطقه توجه مستمری به توسعه صنعت دارند و سال به سال با همکاری کارآفرینان و با حمایت دولت تعداد بنگاه‌ها و کارخانه‌ها در این منطقه در حال افزایش است که باعث بهبود سطح و کیفیت زندگی مردم خواهد شد. امسال با راه اندازی بیش از 45 بنگاه صنعتی، زمینه اشتغال بسیاری از ساکنان منطقه فراهم می‌شود.

میرزانبات یادآورشد: امسال به منظور توسعه و گسترش بیشتر ساخت بنگاه‌های تولیدی، مجمع بعدی «پامیر اینوست -2024» (Pamirinvest-2024) برگزار می‌شود که قرار است مهمانان زیادی از کشورهای همسایه در آن شرکت کنند.

http://www.narodnaya.tj/index.php?option=com_content&view=article&id=19910:2024-05-08-08-37-57&catid=119:godi-razvitiya-promishlenosti&Itemid=275

 دریافت وام برای ساخت بزرگترین پل در تاجیکستان

آسیا پلاس: پارلمان تاجیکستان توافقنامه وام بین جمهوری تاجیکستان و بانک سرمایه گذاری زیرساخت آسیا (AIIB) برای پروژه ساخت بزرگراه آبیگرم - نورآباد را به تصویب رساند.

فیض‌الدین قهارزاده وزیر دارایی تاجیکستان با ارائه این موافقتنامه به نمایندگان مجلس خاطرنشان کرد که بر اساس سند امضا شده 3 آوریل سال جاری، حجم کل وام جذب شده 75.5 میلیون دلار می‌باشد. وی تاکید کرد: این وام برای مدت 29 سال با مهلت شش سال ترجیحی صادر می‌شود. این وام برای ساخت جاده آبیگرم - نورآباد به طول 73 کیلومتر به ویژه پل در این جاده به طول 920 متر استفاده می‌شود.

عزیز غیث الدین، رئیس کمیته اقتصاد و دارایی پارلمان خاطرنشان کرد: به منظور شکستن بن بست ارتباطی جمهوری تاجیکستان و تبدیل آن به کشور ترانزیتی، در حال حاضر 17 پروژه سرمایه گذاری در صنعت حمل و نقل در حال اجراست. بودجه کل آن بیش از 13 میلیارد سامانی (حدود 1.2 میلیارد دلار) می‌باشد. همچنین ساخت و نوسازی بزرگراه راغون - آبیگرم - نورآباد با اعتبار 3.3 میلیارد سامانی (بیش از 300 میلیون دلار) ادامه دارد. تصویب این سند ساخت بزرگترین پل (از نظر طول) را در جمهوری تاجیکستان ممکن می‌سازد.

بانک سرمایه گذاری زیرساخت آسیا (AIIB) به پیشنهاد چین ایجاد شد. هدف اصلی این سازمان مالی تحریک همکاری‌های مالی در منطقه آسیا و اقیانوسیه و تأمین مالی پروژه‌های زیرساختی در آسیا است.

این بانک در سال 2014 ایجاد شد و اعضای آن در حال حاضر شامل 57 کشور از جمله تاجیکستان می‌باشد. دفتر مرکزی AIIB در شهر پکن قرار دارد.

https://asiaplustj.info/ru/news/tajikistan/economic/20240514/tadzhikistan-poluchit-kredit-dlya-prokladki-krupneishego-mosta-v-strane

 بررسی اجرای پروژه سیستم حمل و نقل هوشمند در دوشنبه

 خبرگزاری خاور: دیداری بین فردوس سعیدزاده معاون رئیس شهر دوشنبه و مدیر بخش فروش خارجی شرکت «Rexgen Co LTD» (از کره جنوبی) در دوشنبه برگزار شد.

 طرفین در مورد اجرای پروژه سیستم حمل و نقل هوشمند گفتگو کردند. این امر به بهبود کارایی ایمنی جاده برای حل مشکلات حمل و نقل جمعیت رو به رشد و اجرای استراتژی ملی برای توسعه لجستیک و مراکز حمل و نقل کمک خواهد کرد.

 در مورد چگونگی اجرای این پروژه و مساعدت آن به توسعه کارآمد و پایدار سیستم حمل و نقل نیز بحث و گفتگو شد

https://khovar.tj/rus/2024/05/v-dushanbe-obsuzhdyon-vopros-realizatsii-proekta-intellektualnoj-transportnoj-sistemy/

 اجرای پروژه جدید برای توسعه صنایع غذایی در دانشگاه فناوری تاجیکستان

 خبرگزاری خاور: به مناسبت سال‌های توسعه صنعتی (2026-2022) و همچنین ارتقای سطح صلاحیت استادان و دانشجویان، در دانشگاه فناوری جمهوری تاجیکستان اولین جلسه از پروژه برنامه ارسموس اتحادیه اروپا «OFINU - دانشگاه آزاد نوآوری‌ها در غذا» در آسیا مرکزی برگزار شد.

 مهمانان این نشست از دانشگاه علوم و فنون زیستی لتونی (LBTU)، دانشگاه کشاورزی اسلواکی در شهر نیترا، موسسه کشاورزی و فناوری کشاورزی اندیجان، موسسه تحقیقات و نوآوری کشاورزی شهر سمرقند، موسسه فناوری و مدیریت نوآورانه شهرکولاب، شعبه دانشگاه فنی تاجیکستان در اسفره بودند.

امروزه این دانشگاه دارای بیش از 400 استاد واجد شرایط است که در 8 دانشکده و 20 گروه آموزشی متخصصان رقابتی بازار کار در 43 تخصص در مقطع کارشناسی، 36 تخصص در مقطع کارشناسی ارشد و 8 رشته علمی در مقطع دکتری آموزش می‌بینند. مشخص شد شورای پایان نامه در دو حوزه فنی (صنایع غذایی و صنایع سبک) برای حفاظت از پایان نامه‌های علمی در دانشگاه فعالیت می‌کند.

ایرینا کولیتانه، هماهنگ کننده پروژه از دانشگاه علوم و فنون زیستی لتونی بیان کرد که هدف از این پروژه توسعه و اجرای شکل جدیدی از آموزش در دانشگاه‌های عضو کنسرسیوم از آسیای مرکزی است. فرآیند یادگیری در آن به صورت مدولار اجرا می‌شود که در تعامل با دانشجویان و فراگیران خارجی انجام می‌شود و افرادی که می‌خواهند دانش حرفه‌ای در فراوری مواد غذایی یا آموزش عالی کسب کنند، را در بر می‌گیرد.

اجرای این پروژه فرصت جدیدی را برای دانشگاه‌های همکار از آسیای مرکزی برای پیاده سازی و آموزش متخصصان رقابتی بازار کار در صنایع غذایی فراهم می‌کند.

https://khovar.tj/2024/05/dar-donishgo-i-tehnologii-to-ikiston-baroi-rushdi-sanoati-h-rokvor-loi-ai-nav-amal-meshavad/

 ثبت 819 نوع داروی هندی در تاجیکستان

خبرگزاری خاور: به گزارش وزارت تندرستی جمهوری در تاجیکستان، نمایندگان 103 شرکت داروسازی هند ثبت دولتی 819 نوع دارو و محصولات پزشکی را به تصویب رساندند.

در حال حاضر کمیسیون مشترک بین دولتی تاجیکستان و هند در زمینه همکاری‌های تجاری، اقتصادی، علمی و فنی وجود دارد، وزارت تندرستی و حفظ اجتماعی اهالی تمامی اقدامات را برای اجرای مفاد مربوطه این کمیسیون انجام می‌دهد.

https://khovar.tj/rus/2024/05/v-tadzhikistane-zaregistrirovano-819-vidov-medikamentov-iz-indii/

 ارائه فرصت‌های سرمایه گذاری و گردشگری تاجیکستان در مجمع STI

خبرگزاری خاور: شیرعلی کبیر وزیر صنایع و فناوری‌های نوین جمهوری تاجیکستان در نهمین همایش چندجانبه ذینفعان علم، فناوری و نوآوری برای هزاره توسعه پایدار (STI) که در نیویورک برگزار شد، گفت: تاجیکستان به عنوان کشوری با منابع طبیعی غنی و جمعیت جوان، در آستانه تغییرات قابل توجهی قرار دارد.

تاکید شد جمهوری تاجیکستان نقش علم و فناوری را در حل مشکلات ملی و جهانی از جمله تغییرات اقلیمی، فقر، بهداشت و آموزش مهم می‌داند. «استراتژی توسعه هوش مصنوعی تا سال 2040» در جمهوری تاجیکستان به تصویب رسیده که اولین تجربه در آسیای مرکزی است.

فرصت‌های سرمایه گذاری و گردشگری تاجیکستان در مجمع STI ارائه شد. وزیر صنایع و فناوری‌های نوین جمهوری تاجیکستان اطلاعات دقیقی از دستاوردهای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی کشور، اهداف استراتژیک و برنامه‌های دولتی، فضای مساعد و پروژه‌های مختلف سرمایه گذاری همچنین فرصت‌های تجاری، اقتصادی و گردشگری فراوان به حاضرین ارائه کرد.

https://khovar.tj/2024/05/dar-forumi-sti-imkoniyati-sarmoyaguzor-va-sajyo-ii-to-ikiston-muarrif-gardid/

بازگشت تاجیکستان تا پایان ماه جاری به حلقه یکپارچه انرژی آسیای مرکزی

اوستا: جورابیک میرزامحموداف، وزیر انرژی ازبکستان در جریان هفته انرژی (UEW 2024) در تاشکند گفت: تاجیکستان می‌تواند تا پایان ماه می سال جاری میلادی به سیستم یکپارچه انرژی آسیای مرکزی بپیوندد.

وی گفت: ما در حال توسعه تجارت بین منطقه‌ای و همکاری‌های بین منطقه‌ای هستیم، در حال حاضر در تأمین، صادرات و واردات و ترانزیت برق با همسایگان خود - قزاقستان، قرقیزستان، ترکمنستان، همکاری بسیار نزدیکی داریم. در این ماه انتظار داریم تاجیکستان نیز به شبکه یکپارچه انرژی آسیای مرکزی بپیوندد.

در پایان سال 2021، تاجیکستان بحث بازگشت این کشور به سیستم یکپارچه انرژی آسیای مرکزی را آغاز کرد. شیرعلی کبیر وزیر صنایع و فناوری‌های نوین گفت که تاجیکستان در سال 2022 به سیستم یکپارچه انرژی بازخواهد گشت اما این موضوع چندین بار به تعویق افتاده است.

 دلیرجمعه وزیر انرژی و ذخایر آب تاجیکستان گفت: ما همچنان قصد داریم تا پایان سال جاری بخش شمالی سیستم انرژی تاجیکستان را برای اتصال آماده کنیم، اما راه اندازی واقعی این خط در آوریل 2024 انجام خواهد شد.

https://avesta.tj/2024/05/15/tadzhikistan-do-kontsa-tekushhego-mesyatsa-vernut-v-edinoe-energokoltso-tsentralnoj-azii/ Avesta.tj

 انتخاب شرکت هوش مصنوعی تاجیکستانی به عنوان بهترین استارت آپ در امارات

خبرگزاری حالوا: بانک تجاری بین المللی (Commercial Bank International) و zypl.ai برندگان مسابقات بین المللی AI World Series توسط جوایز ARCET شدند. آنها در دو بخش بهترین هوش مصنوعی در ریسک و بهترین هوش مصنوعی در تجزیه و تحلیل پیشگو به طور همزمان برنده شدند. این مسابقه بیش از 2 هزار و 500 شرکت کننده و 400 داور از سراسر جهان را جذب کرده است که بیش از ده سال است که دستاوردهای نوآورانه در زمینه هوش مصنوعی را ارزیابی می‌کنند.

بانک تجاری بین المللی یک بانک نوآورانه مستقر در دبی است که زمانی در استارتاپ zypl.ai سرمایه گذاری می‌کرد. سهامدار اصلی آن بانک ملی قطر (QNB) است. در حال حاضر، سبد وام CBI در بازار امارات 3.3 میلیارد دلار را تشکیل می‌دهد.

استارت آپ zypl.ai در سال 2021 توسط عزیزجان عظیمی تأسیس شد. اکنون در پردیس هوش مصنوعی و وب 3 مرکز مالی بین المللی دبی (DIFC) مستقر است و همچنین دفاتری در تاجیکستان و ازبکستان دارد. توسعه دهندگان در ابتدا این محصول را برای راه حل‌های هوش مصنوعی در بازار تاجیکستان ایجاد کردند. امروزه zypl.ai با تعدادی از مؤسسات مالی برجسته کشور همکاری می‌کند. (نام قبلی این شرکت Tajrupt.ai بوده است)

https://halva.tj/news/iskusstvennyy_intellekt_ot_tadzhikskikh_razrabotchikov_priznan_luchshim_/

 همکاری تاجیکستان و آژانس‌های سازمان ملل متحد برای ایجاد پارک‌های فناوری مشترک

خبرگزاری خاور: وزارت صنایع و فناوری‌های نوین جمهوری تاجیکستان با همکاری نمایندگی دائم تاجیکستان در سازمان ملل متحد و سایر کشورهای همکار در دفتر سازمان ملل در نیویورک رویداد جانبی «اهمیت ایجاد پارک‌های فناوری با استفاده از مواد خام موجود» را برگزار کرد.

شیرعلی کبیر وزیر صنایع و فناوری‌های نوین جمهوری تاجیکستان در این رویداد ایجاد پارک‌های فناوری و نقش آنها را در توسعه صنعت این کشور مهم خواند و از سازمانهای صنعتی ملل متحد، مؤسسات مالی بین‌المللی، شرکای توسعه و کشورهای عضو خواست تا در تبادلات علمی و فناوری، جذب آژانس‌های صنعتی بین‌المللی و ایجاد پارک‌های فناوری مشترک همکاری مؤثر داشته باشند. همچنین راهبردهای توسعه و فرصت‌های همکاری اقتصادی در تاجیکستان به شرکت کنندگان ارائه کرد

این رویداد به عنوان بخشی از نهمین مجمع چندجانبه علم، فناوری و نوآوری برای دستیابی به اهداف توسعه پایدار برگزار شد.

https://khovar.tj/rus/2024/05/tadzhikistan-i-uchrezhdeniya-oon-razvivayut-sotrudnichestvo-po-sozdaniyu-sovmestnyh-tehnologicheskih-parkov/

 بررسی حوزه‌های مختلف پروژه «ملت سالم» در دوشنبه

خبرگزاری خاور: جمال الدین عبدالله‌زاده وزیر تندرستی و حفظ اجتماعی اهالی تاجیکستان با نمایندگان بانک جهانی دیدار کرد. با تأمین مالی این بانک، چندین طرح در حوزه تندرستی و درمان و حفظ اجتماعی اهالی با موفقیت در کشور اجرا شد که نشان از همکاری دوجانبه سودمند این بانک با دولت جمهوری تاجیکستان است.

وزیر کشور یادآور شد که پروژه «ملت سالم» به عنوان بخشی از اجرای "استراتژی بهداشت ملی جمهوری تاجیکستان تا سال 2030" توسعه یافته است و هدف آن ارتقای بیشتر سطح و کیفیت مراقبت‌ها و خدمات پزشکی به جمعیت این کشور است.

https://khovar.tj/rus/2024/05/v-dushanbe-obsudili-razlichnye-napravleniya-proekta-zdorovaya-natsiya/

بررسی تولید پنل‌های خورشیدی در منطقه سغد

خبرگزاری خاور: استاندار سغد با نمایندگان شرکت چینی «State Investment Group Company» دیدار کرد و در این دیدار طرفین در مورد موضوع همکاری واردات تجهیزات مدرن برای تولید برق خورشیدی گفتگو کردند.

جمهوری تاجیکستان توجه ویژه‌ای به توسعه این صنعت دارد و تقاضای شرکت‌ها برای برق سال به سال افزایش می‌یابد. با توجه به این موضوع، استان سغد آمادگی خود را برای تولید انرژی برق بیشتر از فناوری‌های مدرن اعلام کرد.

این شرکت چینی در زمینه تولید انرژی خورشیدی شناخته شده است و چندین پروژه در کشورهای مختلف اجرا کرده است.

رئیس منطقه به مسئولان دستور داد تا به این شرکت در زمینه تخصیص زمین برای تولید انرژی «سبز»، ساخت ساختمان اداری و تهیه مدارک لازم به شرکت مساعدت نمایند.

https://khovar.tj/2024/05/dar-viloyati-su-d-masalai-iste-soli-panel-oi-oftob-barras-gardid/

گسترش فرصت‌های همکاری صندوق بین‌المللی پول با تاجیکستان

خبرگزاری خاور: کریستالینا جورجیوا رئیس صندوق بین المللی پول پس از این دیدار با امامعلی رحمان رئیس جمهور تاجیکستان در مصاحبه با رسانه‌ها گفت: در جریان گفت‌وگو با رحمان مسائل مربوط به همکاری‌های عمیق و پربار صندوق بین المللی پول و تاجیکستان مورد بحث و بررسی قرار گرفت. ما برنامه جدید صندوق بین المللی پول برای تاجیکستان را که از اصلاحات این کشور جهت افزایش جذابیت برای سرمایه‌گذاران، بهبود فضای کسب و کار و استفاده از منابع تأمین مالی با هدف تأمین نیازهای اجتماعی و حمایت از جمعیت، پشتیبانی می‌کند، را مورد بحث و بررسی قرار دادیم.

به گفته رئیس صندوق بین المللی پول، این برنامه با توجه به ساخت و ساز نیروگاه برق آبی «راغون» توسط تاجیکستان – یکی از مهمترین پروژه‌ها نه تنها برای این کشور، بلکه منطقه- اهمیت ویژه‌ای دارد. وی در ادامه خاطرنشان کرد که نیروگاه برق ابی راغون منبع تولید انرژی سبز برای کسب و کار مردم این کشور خواهد بود. رئیس صندوق بین المللی پول همچنین گفت که این صندوق از طریق مکانیسم مالی ترجیحی اقلیم «صندوق توسعه پایدار» با دوره بازپرداخت 20 ساله - که 10.5 سال آن دوره مهلت است - ابزار مالی بلندمدت جدیدی را به اعضا خود ارائه می‌دهد.

وی افزود: در این راستا، صندوق بین المللی پول با 18 کشور سرو کار دارد که از این ابزار استفاده می‌کنند و امیدوار است که تاجیکستان را نیز به سرعت وصل کند تا از حمایت نقدینگی این موسسه مالی بین‌المللی برخوردار شود. وی تصریح کرد: ما برداشت‌های بسیار مثبتی از تاجیکستان داریم. شاخص‌های اقتصادی این کشور عالی هستند. رشد اقتصادی آن بیش از 8 درصد است و تورم آن که حدود 3 درصد است یکی از کمترین‌ها بوده و بدهی این کشور نیز به 27 درصد از تولید ناخالص داخلی کاهش یافته است.

https://khovar.tj/rus/2024/05/kristalina-georgieva-mezhdunarodnyj-valyutnyj-fond-rasshirit-vozmozhnosti-sotrudnichestva-s-tadzhikistanom/

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما