معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۲/۲۱- ۱۲:۲۷

اخبار اقتصادی روسیه

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی روسیه در هفته سوم اردیبهشت ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

قیمت کود در روسیه همچنان ثابت است

سرویس ضد انحصار فدرال گزارش داد که اقدام برای تعیین قیمت کودهای معدنی در بازار داخلی روسیه تمدید خواهد شد.

تولیدکنندگان کودهای معدنی به طور داوطلبانه قیمت های حاشیه ای را در سال 2021 ثابت کردند، از آن زمان آنها بر اساس توصیه‌های سرویس ضد انحصاری فدرال برای شاخص سازی تشکیل شده اند و تا 31 مه امسال باقی مانده اند.

"اقدام برای تعیین قیمت کود تمدید خواهد شد. این به دلیل تصویب فرمان دولت فدراسیون روسیه است که تعیین سهمیه برای صادرات کود را فراهم می‌کند.

https://1prime.ru/20240506/tseny-847932739.html

 شاخص فعالیت تجاری در بخش خدمات در روسیه کاهش یافت

آژانس جهانی S&P در بیانیه ای اعلام کرد که شاخص فعالیت تجاری (PMI) در بخش خدمات روسیه در ماه آوریل از 51.4 امتیاز در ماه مارس به 50.5 امتیاز کاهش یافته است.

این گزارش می‌گوید:" شاخص فعالیت تجاری اصلاح شده در ماه آوریل به 50.5 امتیاز در مقایسه با 51.4 امتیاز در ماه مارس رسید که نشان دهنده افزایش کمی در حجم تولید در شرکت های بخش خدمات ارائه دهندگان خدمات است".

ارزش شاخص بالاتر از 50 امتیاز نشان دهنده افزایش فعالیت اقتصادی است

 https://1prime.ru/20240506/aktivnost-847930432.html

دولت ممنوعیت موقت صادرات شکر از روسیه را اعمال کرد

ممنوعیت صادرات شکر از روسیه به معنای استثنا برای چهار کشور اتحادیه اروپا است. وزارت کشاورزی حجم عرضه به این کشورها را بین صادرکنندگان توزیع خواهد شد.

این محدودیت تا 31 آگوست 2024 اعمال خواهد شد. دولت برای چهار کشور استثنا کرده است: عرضه محدود به ارمنستان (حد 28 هزار تن)، بلاروس (5 هزار تن)، قزاقستان (120 هزار تن) و قرقیزستان (28.5 هزار تن) امکان پذیر خواهد بود. به وزارت کشاورزی دستور داده شد که حجم عرضه به کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا (EAEU) را در میان شرکت کنندگان در فعالیت های تجارت خارجی توزیع کند

https://www.rbc.ru/economics/03/05/2024/66351faa9a7947714a2aa062

وزارت دارایی: حجم دارایی‌های صندوق رفاه ملی طی یک ماه 84 میلیارد روبل افزایش یافت

به گزارش وزارت دارایی روسیه تا تاریخ ۱ مه سال جاری، حجم دارایی‌هایی صندوق رفاه ملی طی یک ماه با ۸۴ میلیارد روبل افزایش به ۵/۱۷۲ (پنج ممیز صد و هفتاد و دو ) تریلیون روبل رسیده است. (۲/۹ -دو ممیز نه - درصد از تولید ناخالص داخلی پیش بینی شده برای سال ۲۰۲۴) . در ماه آوریل ، حجم نقدینگی صندوق رفاه ملی به ۵/۰۸۸ (پنج ممیز صفر هشتاد و هشت) تریلیون روبل ، در ماه مارس – ۵/۰۴۵ (پنج ممیز صفر چهل و پنج ) تریلیون روبل ، در ماه فوریه – ۴/۰۹۷ ( چهار ممیز صفر نود و هفت ) تریلیون روبل و در ماه ژانویه – ۵/۰۱۲ (پنج ممیز صفر دوازده) تریلیون روبل بوده است. حجم کل صندوق رفاه ملی در آغاز ماه مه ۱۲/۷۵ (دوازده ممیز هفتاد و پنج ) تریلیون روبل (۷/۱ ٪ - هفت ممیز یک - درصد از تولید ناخالص داخلی پیش بینی شده برای سال ۲۰۲۴ ) است. در حساب های جداگانه برای دخیره وجوه صندوق رفاه ملی در بانک مرکزی ۲۲۷۶۱۵/۸ ( دویست و بیست و هفت هزار شصدوپانزده ممیز هشت ) میلیون یوان چینی ، ۳۳۴۳۶۷/۳،( سیصد سی و چهار هزار و سیصد و شصت هفت ممیز سه) کیلوگرم طلا ( بدون ذکر عیار و تعداد شمش) ، ۲۹۹/۷ میلیون روبل ذخیره شده است. تفاوت نرخ تسعیر مربوط به دارایی‌های اسمی صندوق رفاه ملی و ارزیابی مجدد ارزش طلا که در آن وجوه صندوق برای دوره ۱ ژانویه تا ۳۰ آوریل ۲۰۲۴ سرمایه گذاری شده بود، در مجموع ، ۳۲۷/۸۶ ( سیصد و بیست و هفت ممیز هشتاد و شش ) میلیارد روبل بود.

https://www.vedomosti.ru/economics/news/2024/05/06/1035801-obem-likvidnih-aktivov-fnb

افتتاح قلمرو نوآوری به عنوان گسترده ترین پروژه روس کنگرس در همایش اقتصادی سن پترزبورگ

در سال ۲۰۲۴ قلمرو نوآوری به عنوان پرچم دار پروژه‌های بنیاد روس کنگرس در زمینه علم و فناوری و سرمایه گذاری‌های ریسک پذیر، در همایش بین المللی اقتصادی سن پترزبورگ در مقیاس جدید افتتاح خواهد شد. از ۵ تا ۸ ژوئن، در مساحتی بیش از ۱۰۰۰ متر مربع، بحث هایی در مورد آینده فناوری، نمایشگاه تولیدات پیشرفته صنایع پیش رو و جلسات معرفی شنیداری-دیداری برای تیم های جوان وجود برگزار می‌گردد. همچنین، برای نخستین بار در تاریخ همایش، با حمایت وزارت توسعه دیجیتال روسیه، آموزش سایبری بین المللی Standoff که توسط Positive Technologies سازماندهی شده است، برگزار می‌شود که در آن متخصصان امنیت اطلاعات با استفاده از مثال یک دولت مجازی، امنیت شرکت ها را از بخش های مختلف اقتصاد بررسی می‌کنند. خود چارچوب که به یک اتاق سرور واقعی تبدیل خواهد شد، غیر معمول خواهد بود. عنصر مرکزی، تجسم بخشی نوری در قالب یک واحد سرور خواهد بود. کاربران قادر خواهند بود با استفاده از حسگر ها و حسگرهای حرکتی با آن تعامل داشته باشند و جهت جریان داده‌های درخشنده را در زمان واقعی تغییر دهند.

 https://rg.ru/2024/05/07/territoriia-innovacij-stanet-samoj-masshtabnoj-za-vsiu-istoriiu-pmef.html

صادرات  چوب روسیه

ترکیه ، ایران و هنگ کنگ خرید چوب از روسیه را در اوایل سال 2024 افزایش دادند. در سه ماهه اول ، افزایش عرضه به هنگ کنگ با 329.4 درصد افزایش به 133.1 هزار متر مکعب ، ترکیه با 225.4 درصد رشد به 292.2 هزار مترمکعب و ایران با 71.9در صد افزایش به 165.7 هزار مترمکعب رسید.

چین از نظر حجم خرید 2564 هزار متر مکعب همچنان پیشرو است، اما سرعت تحویل در آنجا در طول سال 11.1 درصد کاهش یافته است. ازبکستان در جایگاه دوم قرار دارد (375.6 هزار متر مکعب ، کاهش 23.9٪).

https://www.rbc.ru/economics/05/05/2024/66243b0f9a79475fbdd051e0

وزارت دارایی برای بهینه سازی قوانین هزینه‌های بودجه برنامه ریزی کرده است

وزارت دارایی برای بهینه سازی و نظم هزینه‌های بودجه فکر کرده است این سازمان پیشنهاد کرد که انتقال مانده‌های قراردادهای دولتی و یارانه‌ها را برای سال آینده محدود کند و همچنین هزینه‌ها را تحت طرح جدید از طریق صندوق ذخیره توزیع کند.

https://www.rbc.ru/economics/07/05/2024/6638a9df9a79471e45be71f0

صادرات نفت و مازوت از روسیه در ماه آوریل  رکورد کاهشی شدید داشت

در ماه آوریل ، روسیه رکورد کاهشی شدید صادرات نفت و مازوت  از طریق دریا را ثبت کرد

https://www.rbc.ru/business/06/05/2024/66378e5f9a7947443037a4a5?from=column

بانک روسیه فروش ارز خارجی را در بازار داخلی 10 برابر افزایش می دهد

بانک مرکزی فروش ارز خارجی و طلا را در بازار داخلی 10 برابر در چارچوب قانون بودجه افزایش می دهد — از 600 میلیون به 6.25 میلیارد روبل در روز. این رشد با کاهش دوگانه خرید ارز و طلا توسط وزارت اقتصاد همراه است.   
https://www.rbc.ru/finances/06/05/2024/663899759a79474dcaa2bcd7?from=from_main_4

ذخایر نیروی کار در فدراسیون روسیه 5.6 میلیون نفر تخمین زده شد

نیروی کار کم استفاده در فدراسیون روسیه حدود 5.6 میلیون نفر است. این در مقاله مارینا باسکاکووا، محقق برجسته در موسسه اقتصاد آکادمی علوم روسیه بیان شده است. تعداد ذخایر نیروی کار شامل بیکاران (2.5 میلیون نفر)، نیروی کار بالقوه (0.7 میلیون شهروند) و همچنین کسانی است که می خواهند کار کنند، اما به دنبال کار نیستند و آماده شروع آن نیستند، در حال حاضر (2.4 میلیون)می‌باشند. الکساندر سافونوف، استاد گروه روانشناسی و توسعه سرمایه انسانی در دانشکده علوم اجتماعی و ارتباطات جمعی دانشگاه مالی تحت دولت فدراسیون روسیه گفت: اندازه واقعی ذخایر نیروی کار ممکن است کوچکتر باشد، زیرا برخی از روس ها بدون ثبت محل کار، مشغول به کار هستند.

https://iz.ru/1692802/2024-05-07/trudovye-rezervy-v-rf-otcenili-v-56-mln-chelovek

 تورم در روسیه در 2 مه به 7.75 درصد در شرایط سالانه رسید

بر اساس بررسی وزارت توسعه اقتصادی "در مورد وضعیت قیمت فعلی"، تورم در روسیه در 2 مه به 7.75 ٪ در شرایط سالانه رسید.

از 22 آوریل، تاریخ گزارش قبلی، تورم در روسیه در سطح 7.82 ٪ در شرایط سالانه بود.

وزارت توسعه اقتصادی در یک سند گفت:" برای دوره از 23 آوریل تا 2 مه 2024 (10 روز)، تورم در بازار مصرف به 0.06 ٪ ، سال به سال به 7.75 ٪ کاهش یافت.

https://1prime.ru/20240506/inflyatsiya-847953676.html

  بیلااوسوف: نرخ بهره بانک مرکزی تا سال ۲۰۲۷ به ۷-۶ درصد کاهش می یابد

آندری بیلااوسوف معاون نخست وزیر روسیه اعلام کرد نرخ بهره بانک مرکزی روسیه در آینده نزدیک در سطح بالایی باقی خواهد ماند و تا سال ۲۰۲۷ به ۷-۶ درصد کاهش خواهد یافت. وی گفت « روشن است که نرخ بهره بالا، که به هر حال باقی خواهد ماند، (اما) همه ما امیدواریم که پس از کاهش تورم کاهش یابد و باید تا سال ۲۰۲۷ به حدود درصد برسد». پیش از این ، بانک مرکزی اعلام کرده بود که در سه سال آینده نرخ بهره ممکن است زیر ۱۰ درصد باشد. به گفته آندری گاگین ، معاون اول مدیر بخش سیاست پولی بانک مرکزی ، نرخ بهره ۱۶ ٪ به مهار تورم کمک می‌کند. وی خاطرنشان کرد: امروزه تعداد کمی از بنگاهها میتوانند برای افزایش تولید وام بگیرند

 https://www.kommersant.ru/doc/6689143

 نظر بیلا اوسوف معاون نخست وزیر روسیه در مورد احتمال پیشی گرفتن رشد تولید ناخالص داخلی روسیه از ژاپن تا سال ۲۰۳۰

آندری بیلا اوسوف معاون نخست وزیر روسیه اظهار داشت که پیش بینی کلان فعلی نشان می دهد که روسیه می‌تواند از نظر رشد تولید ناخالص داخلی تا سال ۲۰۳۰ از ژاپن پیشی بگیرد. به گفته وی ، پس از آنکه ولادیمیر پوتین ، رئیس جمهور روسیه ، هدف رسیدن به جایگاه چهارم جهان تا سال ۲۰۳۰ و پیشی گرفتن از ژاپن را تعیین کرد ، صندوق بین المللی پول بلافاصله برآورد تولید ناخالص داخلی روسیه را به میزان ۲۰۰ میلیارد دلار کاهش داد. بلوسوف گفت: « با پارامترهای پیش بینی که اکنون می‌بینیم ، هنوز باید در سال ۲۰۳۰ از ژاپن پیشی بگیریم». در آغاز سال ماکسیم رشتنیکوف وزیر توسعه اقتصادی ، اعلام کرد که اقتصاد روسیه می‌تواند در عرض سه تا چهار سال از اقتصاد ژاپن پیشی بگیرد. با این وجود قبل از روسیه اقتصادهای فعال در حال رشد شرکای اصلی تجاری از جنوب شرقی آسیا قرار دارند ، بنابراین رقابت منتفی نیست.م/ب

 https://rg.ru/2024/05/08/belousov-rossiia-mozhet-obognat-iaponiiu-po-rostu-vvp-k-2030-godu.html

 افزایش ۹/۴ (نه ممیز چهار) درصدی محموله‌های کانتینری از ماه ژانویه تا آوریل

 توسط راه آهن روسیه راه آهن روسیه از افزایش ۹/۴ درصدی حمل کانتینری از ابتدای سال نسبت به آمار سال گذشته خبر داد. در مجموع، طبق آمار این هلدینگ، از ماه ژانویه تا آوریل ، ۲/۵ (دوممیز پنج) میلیون کانتینر TEU (کانتیر ۲۰ فوتی) جایجا شده است که شامل صادرات ، واردات و حمل و نقل می‌گردد. طبق گزارش راه آهن روسیه مواد شیمیایی و جوش شیرین (۲۷۸/۴ -دویست وهفتاد و هشت ممیز چهار- هزار TEU) ، چوب و جنگل (۱۹۲/۶ - صد و نود و دو ممیز شش- هزار TEU) ، کودهای شیمیایی و معدنی (۱۵۶/۳ هزار TEU) سه نوع حمل برتر از نطر حجمی‌ بودند. در عین حال هلدینگ راه آهن توضیح می دهد که بیشترین رشد مربوط به حمل و نقل کانتینری محصولات قابل آسیاب شدن (۳/۶ -سه ممیز شش- برابر) ، کود (۱/۸ برابر) ، کالاهای ساختمانی (۱/۴ بار) بوده است. پیش از این، راه آهن روسیه طرح قطار جدیدی را ارائه کرد که در یک بزرگراه پر شتاب از مسکو به سن پترزبورگ حرکت خواهد کرد.

https://rg.ru/2024/05/07/rzhd-perevozki-kontejnerov-vyrosli-s-ianvaria-po-aprel-na-94.html

 

 در تاریخ 1 آوریل، روش محاسبه پرداخت خودروهای وارداتی از اتحادیه اقتصادی اوراسیا (EAEU) در حال تغییر است

این امر براساس این واقعیت  که شرکت های صادق و شهروندانی که پرداخت کامل مالیات گمرکی خود را در شرایط نابرابر با کسانی که از طرح ها برای کاهش ارزش گمرکی استفاده می‌کنند ایجاد شده است.

از 1 آوریل، پرداخت های پرداخت نشده به عنوان بخشی از هزینه بازیافت در نظر گرفته می‌شود که برای افراد و اشخاص حقوقی اجباری است. این امر مزایای غیرمنطقی را که شرکت کنندگان در طرح های مختلف ترخیص گمرکی دریافت کرده اند، از بین می‌برد.

https://ria.ru/20240216/avto-1927694994.html?in=t

چگونه روسیه می‌تواند سهم واردات در تولید ناخالص داخلی را کاهش دهد

سهم واردات از تولید ناخالص داخلی را می‌توان از طریق مالیات یا جایگزینی واردات کاهش داد

راه‌های مختلفی برای کاهش سهم بخش واردات در تولید ناخالص داخلی وجود دارد، اما به احتمال زیاد این کار را با افزایش مالیات بر چنین کالاهایی یا تحریک جایگزینی واردات انجام می دهد. با فرمان ماه مه ، ولادیمیر پوتین ، رئیس جمهور روسیه ، دستور داد تا سهم واردات کالاها و خدمات در ساختار تولید ناخالص داخلی کشور را تا سال 2030 به 17 درصد کاهش دهد.

https://ria.ru/20240507/import-1944547378.html

تحلیلگران کاهش هزینه‌های زیرساختی در مناطق (استانها) روسیه را ثبت کرده اند

 طبق ارزیابی‌های گروه شرپا هزینه‌های بودجه منطقه ای برای تامین زیرساخت ها در سه ماهه اول سال نسبت به مدت مشابه در سال  2023 به میزان 22 درصد کاهش یافته است. دلیل این امر نیز اتمام بسیاری از پروژه‌ها و "نامشخص بودن برنامه‌ها" بیان شده است. صرف نظر از اینکه کشور روسیه اکنون از شرایط اقتصادی باثبات تری برخوردار است، اما کاهش اخیر هزینه‌های بودجه منطقه ای از سه ماهه اول سال 2022 شدیدتر بوده است. در عین حال سرمایه گذاری‌های زیرساختی منطقه ای در سه ماهه اول سال 2021 ، 14.6 درصد کاهش نشان داده بود.

Аналитики зафиксировали спад инфраструктурных расходов в регионах России — РБК (rbc.ru)

 بانک های روسیه ملزم به کسب موافقت بستگان مشتریان خود بمنظور ارائه وام به آنها خواهند شد

بانک های روسیه موظف می‌شوند برای جلوگیری از کلاهبرداری، وام ها و انتقال وجه بین مشتریان خود را بستگان آنان هماهنگ کنند. به گزارش ایزوستیا ممکن است دومای دولتی روسیه چنین لایحه ای را در جلسه بهار تصویب کند. نماینده مجاز مشتری می‌بایست ظرف 12 ساعت یک تراکنش بانکی را تایید یا رد کند. بانک مرکزی روسیه از این ابتکار حمایت کرده و خاطرنشان می‌کند که مکانیسم جدید حمایتی در میان اقشار آسیب‌پذیر اجتماعی و نزدیکان آنها مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

بر اساس این لایحه، مؤسسات اعتباری که بطور سیستماتیک مهم بشمار می روند (در حال حاضر 13 مورد از این نوع موسسات در روسیه وجود دارد) موظف خواهند بود به مشتری اجازه دهند به شخص ثالث وکالت دهد تا این شخص ظرف مدت 12 ساعت از زمان دریافت پیامک از بانک، تراکنش بانکی را رد یا تأیید کند و در صورت عدم پاسخگویی به این پیامک، بانک از انجام آن تراکنش خودداری خواهد کرد.

Спроси и сохрани: от банков потребуют согласовывать кредиты с родственниками клиентов | Статьи | Известия (iz.ru)

 پوتین اعلام کرد که بیش از 90 درصد از پرداخت های داخل اتحادیه اروپا به ارز ملی انجام می‌شود

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در 8 مه گفت که بیش از 90 درصد از پرداخت ها در چارچوب اتحادیه اقتصادی اوراسیا (EAEU) در ارزهای ملی انجام می‌شود. "حجم تجارت متقابل تقریبا دو برابر شده است — از 45 میلیارد دلار به 89 میلیارد دلار ، و بیش از 90 ٪ از تسویه حساب ها در حال حاضر در ارزهای ملی انجام می‌شود ،" او در جلسه شورای عالی اقتصادی اوراسیا در مسکو در چارچوب اجلاس در دهمین سالگرد ایجاد EAEU این مطلب را عنوان کرد. پوتین خاطر نشان کرد که در این دوره، کل تولید ناخالص داخلی کشورهای عضو اتحادیه از 1.6 تریلیون دلار به 2.5 تریلیون دلار افزایش یافته است. در عین حال ، گردش مالی تجاری کشورهای EAEU با کشورهای ثالث 60 درصد افزایش یافته است، از 579 میلیارد دلار به 923 میلیارد دلار و حجم تجارت متقابل تقریبا دو برابر افزایش یافته است.

 https://iz.ru/1693826/2024-05-08/putin-soobshchil-o-provedenii-bolee-90-raschetov-v-ramkakh-eaes-v-natcvaliutakh

وزارت توسعه  دیجیتال قانون جدید غرفه‌های فروش اینترنتی (Market Place) را تهیه می‌کند

ماکسوت شادایف وزیر توسعه دیجیتال روسیه اظهار داشت که مقامات روسیه در حال تهیه قانون تنظیم غرفه‌های فروش اینترنتی هستند. پیش از این الویرا نبی اولینا رئیس کل بانک مرکزی روسیه خبر داده بود که بانک مرکزی در حال مطالعه ضرورت تنظیم تکمیلی پرداخت ها در مارکت پلیس ها است. م/ب

https://rg.ru/2024/05/09/shadaev-kabmin-razrabatyvaet-novyj-proekt-o-regulirovanii-raboty-marketplejsov.html

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما