معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۲/۲۹- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۷۱

بروز مجدد نوسانات ارزی در اقتصاد کوبا

سه ارز ( دلار ، یورو و MLC )، چهار نرخ مبادله و دو بازار ( رسمی و آزاد )، تورم و کمبود مشخصه های امروز اقتصادی کوبا است اما دولت کوبا سعی دارد در آن نظم ایجاد کند.

نرخ رسمی مبادله یک دلار به ازای 24 پزو برای شرکت ها و یک دلار به ازای 120 پزو برای شهروندان عادی است. بر اساس شاخص رسانه مستقل " ال توکه " ، مرجع بازار غیررسمی ، دلار در حال حاضر پس از کاهش بیش از 1000 درصدی پول ملی کوبا در سه سال اخیر در بازار غیر رسمی ، در حال حاضر با بیش از 392 پزو معامله می‌شود. همچنین ارز قابل تبدیل آزاد (MLC) - یک ارز مجازی با ارزش تئوریکی معادل دلار که ارزش آن در خیابان کمتر از دلار واقعی است و در برخی از فروشگاه‌های دولتی برای خرید کالا معتبر بوده ولی استفاده از آن رو به کاهش است - با نرخ 390، و یورو در برابر 400 پزو در بازار غیر رسمی ارز معامله می‌شود .

در حال حاضر علاقه فزاینده به دلار و یورو توسط افراد (برای مهاجرت) و شرکت های خصوصی (برای واردات) قابل مشاهده بوده و این ارزهای معتبر بدلیل افزایش نرخ تورم و روند از دست دادن ارزش پول ملی در حال عبور از مرزهای قابل پیش بینی هستند.

بعضی از اقتصاددانان داخلی معتقند است که کاهش ارزش پول ملی باید در برنامه‌ای تنظیم شود که شامل «تحول مولد های اقتصادی»، کاهش نقش دولت در اقتصاد و تقلیل بروکراسی و «برنامه تعدیل و تثبیت شاخص های اقتصاد کلان» باشد. این اقتصاددانان معتقدند که سقوط پول ملی به مانند "تب" بیمار است و به عبارت دیگر علت نیست بلکه معلول شرایط اقتصادی کل کشور است لذا باید به علل و نه فقط علائم رسیدگی شود. بنابراین پزو باید عملکرد خود را به عنوان پول بازیابد. البته این امر لزوما" برای مردمی‌که فقیرتر می‌شوند مزایایی ایجاد نمی‌کند. در بین اقتصاددانان اجماع زیادی در مورد اثرات تورمی این اقدام های تعدیلی وجود دارد که به افزایش بیش از 400 درصدی قیمت سوخت بر تورم کلی که اخیراً اعمال شده می‌افزاید.

کوبا 80 درصد از آنچه را که مصرف می‌کند، وارد می‌کند، بنابراین کاهش ارزش پول ملی باعث افزایش شدید قیمت ها در سال های اخیر شده است . 77.33 درصد در سال 2021 و 39.07 درصد در سال 2022 و 31.34 درصد در سال 2023 میلادی. بر این اساس عده ای از صاحبنظران به یک نرخ ارز «انعطاف‌پذیر» و « تک نرخی » که «توسط یک بازار نهادی، قانونی و شفاف» تعیین می‌شود اعتقاد دارند ، البته نحوه تعیین نرخ جدید ارز نیز با توجه به فاصله زیاد بین نرخ رسمی و غیررسمی مشکل ساز خواهد بود، همانطور که همه کارشناسان با دفاع از این نرخ جدید ارز موافق هستند، زیرا معتقدند بانک مرکزی کوبا ذخیره ارز خارجی لازم را ندارد.

https://oncubanews.com/en/cuba/cuban-economy-monetary-chaos/

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما