معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۲/۲۱- ۱۱:۴۷ - مشاهده: ۵۶

اخبار اقتصادی قزاقستان- آستانه

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی قزاقستان در هفته سوم اردیبهشت ماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

 رئیس ذخایر گاز قزاقستان و راهبرد جدید صنعت گاز این کشور

شرکت ملی قزاق‌گاز، سنجر ژرکشوف با برنامه زمان نو شبکه تلویزیونی راه ابریشم مصاحبه اختصاصی انجام داد. بنابر اعلام نامبرده 62 تریلیون مترمکعب حجم تخمینی گاز در اعماق زمین قزاقستان است. ذخایر ثبات‌شده و قابل استحصال 4 تریلیون متر مکعب است. 62 تریلیون مترمکعب ذخایر تحمینی، قزاقستان را در بین 10 کشور برتر جهان قرار می دهد. وی همچنین مطالب زیر را بیان داشت:

درباره استراتژی جدید صنعت گاز جمهوری قزاقستان

"تا سال 2029، ما وظیفه داریم تولید خالص داخلی قزاقستان را دوبرابر کنیم و یکی از وظایف، احیای صنعت گاز است. درک این نکته مهم است که قزاقستان همیشه کشور نفت بوده و در صحنه جهانی هیچ کس ما را به عنوان یک کشور گازی نمی‌شناخت. در سال 2022، قزاق‌گاز راهبرد جدیدی برای تحقق بخشیدن به پتانسیل کامل صنعت گاز در قزاقستان ایجاد کرد. اگر در مقیاس جهانی صحبت می‌کنیم، در ترکیب انرژی در حال حاضر تقریباً 70 درصد از تولید برق ما از زغال سنگ تأمین می‌شود. طبق تعهدات خود در توافق پاریس، طبق گفته وزارت انرژی، باید تا سال 2030 این رقم را به میزان قابل توجهی کاهش دهیم. ما باید حدود 30 درصد از تولید برق از گاز را به دست آوریم".

درباره میدان و پایگاه گاز Pridorozhnoye

 "معمولا سیستمی‌ به نام «حمل مالی» وجود دارد که در آن سرمایه‌گذار وارد کشوری می‌شود و تمام ریسک‌ها را بدون تحمیل ریسک‌های مالی یا زمین‌شناسی به عهده خود می‌گیرند. اگر یک کشف، در واقع یک اکتشاف، یک اکتشاف زمین شناسی و فنی و یک اکتشاف تجاری وجود داشته باشد، آنها محصول را به عنوان یک سهم 50-50 از تولید به اشتراک خواهند گذاشت. در طول 2 سال گذشته، ما مجموعه تحقیقاتی بسیار جالبی را توسعه داده ایم. ما حدود 9 مجوز تحقیقاتی را تحت نام قزاق در کمیته زمین شناسی دولتی داریم. سرمایه گذاران خارجی این را می دانند. آن‌ها می‌دانند که مواد موجود است. بنابراین، به‌ویژه برای پریدوروژنی، ما از شرکت‌های چینی، از شرکت‌های ترکیه‌ای سود دریافت کردیم.»

درباره پروژه گاز مشترک قزاقستان، روسیه و ازبکستان

"به نظر من توافق بین روسیه و ازبکستان در مورد خرید گاز یک دستاورد بزرگ بود. چون ازبکستان به گاز نیاز دارد و روسیه گاز دارد و بین این دو کشور قزاقستان وجود دارد که می‌تواند یک کشور ترانزیتی باشد. در مدت زمان بی سابقه، ما توانستیم به سرعت سیستم حمل و نقل گاز خود را بازسازی و بازسازی کنیم تا بتوانیم از آماده بودن سیستم خط لوله گاز خود استفاده کنیم".

 رئیس جمهور در نشست مورخ 19/02/1403 شورای عالی اقتصادی اوراسیا در مسکو در قالب محدود شرکت کرد

قاسم ژومارت توکایف رئیس دولت در نشست شورای عالی اقتصادی اوراسیا (SEEC) که در مسکو برگزار شد، شرکت کرد.

در این اجلاس به همراه رئیس‌جمهور قزاقستان، نخست وزیر جمهوری ارمنستان - نیکول پاشینیان رئیس SEEC، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور فدراسیون روسیه، رئیس جمهور بلاروس، الکساندر لوکاشنکو، صدر جباروف رئیس‌جمهوری قرقیزستان و همچنین باخیتجان ساگینتایف رئیس هیئت مدیره کمیسیون اقتصادی اوراسیا حضور داشتند.

سران کشورها درباره وظایف اصلی و مسیرهای کلیدی برای همکاری بیشتر در چارچوب اتحادیه اقتصادی اوراسیا گفتگو کردند. همچنین در مورد برخی از جنبه‌های عملی فعالیت های EAEU تبادل نظر شد.

منبع: کازاینفورم

اهم اظهارات رئیس‌جمهور قزاقستان در نشست مذکور:

گردش تجاری قزاقستان با کشورهای اوراسیا به 28.5 میلیارد دلار رسید.

قاسم ژومارت توکایف در نشست سالگرد شورای عالی اقتصادی اوراسیا (SEEC) که در مسکو برگزار شد در سخنرانی خود از طرف روسی به دلیل برگزاری درخشان اجلاس و استقبال گرم ابراز قدردانی کرد.

وی همچنین به ولادیمیر پوتین به دلیل تصدی رسمی ریاست جمهوری روسیه تبریک گفت. رهبر قزاقستان به شرکت کنندگان در نشست یادآور شد که ده سال پیش معاهده تاریخی اتحادیه اقتصادی اوراسیا در آستانه امضا شد. وی گفت:"در یک دوره نسبتاً کوتاه، اتحادیه ما به یک انجمن همگرایی مهم و امیدوارکننده در فضای بین‌المللی تبدیل شده است. با تلاش های مشترک، بیش از هزار سند تنظیمی مختلف به تصویب رسید. گردش تجاری قزاقستان با کشورهای عضو اتحادیه 1.7 برابر شد و به 28.5 میلیارد دلار رسید. صادرات بیش از دو برابر شد. همکاری در چارچوب اتحادیه اقتصادی اوراسیا به توسعه مترقی اقتصاد قزاقستان کمک می‌کند. تنها در سال گذشته، تولید ناخالص داخلی قزاقستان 5.1 درصد رشد داشته است. ما این را یک نتیجه خوب می دانیم".

 قاسم ژومارت توکایف معتقد است که برای توسعه پایدار بیشتر در شرایط بی‌ثباتی ژئوپلیتیک، این اتحادیه باید انعطاف‌پذیرتر و موثرتر شود.

وی به برآوردهای بانک جهانی اشاره کرد که نرخ رشد تولید ناخالص داخلی جهانی در نیمه اول دهه جاری ممکن است کمترین میزان در 30 سال گذشته باشد. وی گفت: "اگر جامعه بین المللی تصمیمات موثری اتخاذ نکند، این دوره ممکن است به عنوان «دهه فرصت های از دست رفته» در تاریخ ثبت شود. بدون شک این یک چالش بزرگ برای اتحادیه اقتصادی اوراسیا است که بخشی جدایی‌ناپذیر از اقتصاد جهانی است. ما باید از تمام ذخایر استفاده کنیم و وظایف تعیین شده در زمان ایجاد اتحادیه را به انجام برسانیم. اول از همه، ما در مورد اجرای کامل اصل اساسی اتحادیه اقتصادی - آزادی حرکت کالا صحبت می‌کنیم. ما نیاز به ایجاد یک بازار داخلی بدون موانع واقعاً یکپارچه و سیستماتیک داریم. حذف کامل استفاده از محدودیت های پنهان، "راه‌حل‌های نقطه‌ای" و هرگونه کنترل دستی بسیار مهم است. من معتقدم که این باید به یک اولویت مطلق برای کار کمیسیون اقتصادی اوراسیا تبدیل شود.»

 قزاقستان در سال آینده از عناصر هوش مصنوعی در حمل و نقل ریلی استفاده خواهد کرد

این راه حل های زیرساختی جامع به اتصال بیشتر و گسترش قابلیت های شریان‌های حمل و نقل اوراسیا کمک می‌کند:"صنعت راه آهن قزاقستان از طریق ایجاد یک اکوسیستم دیجیتال یکپارچه، انگیزه جدیدی برای توسعه دریافت خواهد کرد. ما قصد داریم در سال آینده از عناصر هوش مصنوعی در حمل و نقل ریلی استفاده کنیم. استفاده از فناوری‌های پیشرفته به طور قابل توجهی کارایی حمل و نقل و بهینه سازی هزینه‌ها را از جمله برای شرکای ما افزایش می دهد. ایجاد لجستیک «یکپارچه» با هماهنگ کردن سیاست‌های تعرفه‌ای و رویه‌های گمرکی و همچنین ایجاد یک کریدور دیجیتالی واحد اوراسیا مهم است. به عنوان یک اقدام عملی، ما پیشنهاد می‌کنیم که مکانیزمی را برای تأیید از راه دور کلیه اسناد حمل و نقل با استفاده از کدهای QR و شناسایی متقابل اسناد دیجیتال آغاز کنیم".

 رئیس جمهور قزاقستان تعمیق همکاری‌های صنعتی را اولویت بعدی خواند

 همانطور که در سخنرانی گفته شد، امروز حدود 90 درصد از صادرات "پنج اوراسیا" را کالاهای واسطه ای تشکیل می دهند:"در زمینه پیشرفت تکنولوژی جهانی، موضوع افزایش "پیچیدگی" مطرح است. بنابراین، تقویت یکپارچگی فناوری در بخش واقعی اقتصاد ضروری است. همانطور که می دانید از سال جاری کمک های مالی به پروژه‌های همکاری صنعتی از محل بودجه اتحادیه اقتصادی اوراسیا ارائه می‌شود. همچنین حمایت از شرکت های با فناوری پیشرفته که در حال راه اندازی تولید کالاهای با ارزش افزوده بالا هستند، حائز اهمیت است. به طور طبیعی، یک وظیفه مهم ایجاد یک مکانیسم شفاف برای تضمین دسترسی برابر به منابع مالی است. قزاقستان به نوبه خود به سیاست ثابتی با هدف توسعه همکاری‌های صنعتی در فضای اوراسیا ادامه خواهد داد. امروز اجرای بیش از 150 پروژه صنعتی با کشورهای عضو اتحادیه در حال انجام است".

وی به چشم انداز بسیار خوبی برای همکاری در صنعت پتروشیمی اشاره کرد که می‌تواند به نقطه جدیدی از رشد اقتصادی تبدیل شود:"با مشارکت شرکای روسی، ما در حال ساخت کارخانه‌های با تکنولوژی بالا برای تولید پلی پروپیلن، پلی اتیلن و بوتادین هستیم".

 قزاقستان از ابتکار توسعه "چهار آزادی" حمایت می‌کند

"همه می دانند که منطقه اوراسیا یکی از بالاترین ظرفیت های تولید، منابع و صادرات را در جهان دارد. در شرایط رشد جمعیت و محدودیت منابع در سایر مناطق کلان، ما این امکان را داریم که برای حدود 600 میلیون نفر غذا تامین کنیم. در عین حال، نقش اتحادیه در تضمین امنیت غذایی جهانی تنها تقویت خواهد شد. چشم انداز راهبردی ما تبدیل مجتمع کشت و صنعت به یک صنعت با فناوری پیشرفته است. برای این منظور، انجام اقدامات هماهنگ برای معرفی فناوری‌های نوآورانه پیشرفت بر اساس هوش مصنوعی، رباتیک، بیوتکنولوژی و علوم کشاورزی بسیار مهم است. امروزه این تحول دیجیتال موفق است که به عامل تعیین کننده در پیشرفت اقتصادی و حاکمیت تکنولوژیکی نه تنها کشورها، بلکه در کل مناطق تبدیل شده است. برای ما مهم است که جایگاه شایسته خود را به دست بیاوریم و در خط مقدم "مسابقه دیجیتالی" در سطح جهانی باشیم. همکاری در زمینه دیجیتالی شدن باید به نیروی محرکه توسعه پایدار اتحادیه تبدیل شود. بنابراین، قزاقستان از ابتکار کمیسیون اقتصادی اوراسیا برای توسعه "چهار آزادی" اتحادیه در چارچوب دیجیتالی سازی گسترده حمایت می‌کند. به نوبه خود، ما در حال ایجاد یکی از سریع ترین اقتصادهای دیجیتال در حال رشد در بخش خود از جهان هستیم و توجه ویژه ای به هوش مصنوعی داریم".

کاهش تولید روزانه نفت در تنگیز

     تولید روزانه نفت در تنگیز از 1 مه تا 5 مه 25 درصد در مقایسه با سطح متوسط ماه آوریل 2024 کاهش یافته است. پیش از این، اپراتور میدان Tengizchevroil (TCO) تعمیرات برنامه ریزی شده در تنگیز را در ماه مه امسال بدون مشخص کردن زمان کار، اعلام کرد.  به دلیل این تعمیرات، میزان تولید از 782 تن (900470 بشکه) در روز به 580 تن (638000 بشکه) کاهش یافته است.

به گفته منابع، کنسرسیوم خط لوله کاسپینCPC  صادرات نفت مخلوط را در ماه مه از 5.4 میلیون تن در ماه آوریل به دلیل تعمیرات در تنگیز به 4.9 میلیون تن کاهش داد. بر اساس گزارش TCO، حجم تولید نفت در Tengiz در سال 2023 به 28.9 میلیون تن (230.6 میلیون بشکه) رسید. قزاقستان در سال 2023، 89.9 میلیون تن نفت و گاز تولید کرد. امسال دو تعمیر عمده در Tengiz برنامه ریزی شده است: تزریق گاز در ماه مه در کارخانه SGI و در تاسیسات KTL در سپتامبر 2024.

https://azh.kz/ru/news/view/101698

افزایش تعرفه انتقال نفت روسیه به چین از طریق قزاقستان

     پارلمان قزاقستان افزایش هزینه ترانزیت نفت روسیه به چین از مسیر قزاقستان را تصویب کرد. این سند توافقنامه بین قزاقستان و روسیه در مورد حمل و نقل هیدروکربن‌ها از طریق قلمرو جمهوری را اصلاح می‌کند. قرارداد قبلی در دسامبر 2013 امضا شد. طبق اصلاحات جدید، تعرفه ترانزیت در بخش خط لوله Tuimazy-Omsk-Novosibirsk  دو ممیز یک دلار در هر تن و از طریق خاک قزاقستان 15 دلار در هر تن تعیین می‌شود. به گفته سناتور سویندیک آلداشف، این قرارداد تا 1 ژانویه 2034 معتبر خواهد بود.

      پیش از این، آلماسدام ساتکالیف، وزیر انرژی قزاقستان، گفته بود که "روس نفت" قراردادی را با SNPS-Aktobemunaigas برای تامین 100 میلیون تن نفت در مدت ده سال امضا کرده است. تمدید قرارداد تضمین می‌کند که کارخانه پالایش پتروشیمی‌ پاولودار با نفتی که از طریق خط لوله امسک-پاولودار می آید بارگیری شود. پیش‌بینی می‌شود که سود طرف قزاقستان از تعرفه‌های حمل‌ونقل به 1.7 میلیارد دلار برسد.

https://timesca.com/transshipment-of-russian-oil-through-kazakhstan-to-china-to-become-more-expensive/

برگزاری نشست  سفرای منطقه آسه آن در جمهوری قزاقستان در آکتائو

نشستی در آکتائو به ابتکار سفارت تایلند و با حضور سفرای تایلند، ویتنام و اندونزی در قزاقستان، استاندار مانگیستائو و نمایندگان بنادر دریایی آکتائو و کوریک برای بررسی چشم انداز مشارکت انجمن کشورهای آسیای جنوب شرقی (آسه آن) در ایجاد و توسعه راهروهای جدید ترانزیتی از طریق قزاقستان به کشورهای آسیای مرکزی و اروپایی برگزار شد.

در این رویداد، نمایندگان بنادر دریایی آکتائو و کوریک درمورد فرصت ها و چشم انداز سرمایه گذاری در پروژه‌های توسعه حمل و نقل و تدارکات دروازه‌های اصلی دریای قزاقستان صحبت کردند. چچوان ساکورنسین سفیر تایلند در قزاقستان گفت: امروزه کشورهای آسه آن به دلیل دور بودن جغرافیایی از قزاقستان و سایر کشورهای آسیای مرکزی به دنبال مسیرهای تجاری جایگزین هستند. در حال حاضر ما همه چیز را از مسیر راه آهن سیبری حمل می‌کنیم. در ماه نوامبر و در نشست سفرای تایلند از سراسر جهان، جذابیت مسیر تجاری بین المللی ترانس‌کاسپین به عنوان یک مسیر جدید برای عرضه کالا از تایلند به قزاقستان و اروپا مورد بحث قرار گرفت.در این نشست محمد فجرول رحمان سفیر اندونزی در قزاقستان به نمایندگی از کشورهای آسه آن به احتمال سرمایه گذاری شرکت های سنگاپوری در توسعه بندر کوریک اشاره کرد. وی گفت: بندر کوریک می‌تواند در چارچوب مسیر حمل و نقل بین المللی ترانس کاسپین فعالیت کند. این به ما این امکان را می دهد که نه تنها با کشورهای آسیای مرکزی تعامل داشته باشیم بلکه ترافیک محموله را در آینده به کشورهای آ آسه آن افزایش دهیم. به گفته وی تا پایان سال 2022، گردش مالی تجاری بین قزاقستان با کشورهای آسه آن به  رقم 4.5 میلیارد دلار رسیده است. پس از این نشست، طرفین توافق کردند که یک پلتفرم گفتگوی گسترده را برای بحث در مورد اقدامات مشخص برای ایجاد تدارکات بین قزاقستان و کشورهای آسیان سازماندهی کنند.

https://mangystaumedia.kz/ru/region/strani_asean_hotyat_staty_uchastnikami_transkaspiyskogo_mezhdunarodnogo_torgovogo_marshruta

افزایش حمل و نقل بار در امتداد کریدور میانی

      Aibek معاون مدیر کل لجستیک شرکتKTZ Express  قزاقستان گفت: حجم حمل و نقل کالا در مسیر حمل و نقل بین المللی ترانس خزر در سه ماهه اول سال 2024 تقریباً 50 درصد نسبت به مدت مشابه در سال 2023 افزایش یافته است. ارائه خدمات با کیفیت بالا امکان افزایش قابل توجه حمل و نقل بار در کریدور میانی را فراهم کرده است. اگر نتایج سه ماهه اول سال 2024 را با شاخص های مشابه سال گذشته مقایسه کنیم، می‌توان افزایش قابل توجهی را در حمل و نقل بار مشاهده کرد. به طور متوسط 50 درصد در ترافیک ترانزیتی و ترافیک صادراتی و وارداتی با افزایش روبرو بوده ایم. به گفته وی، کریدور میانی در اولویت استراتژی لجستیکی شرکت قرار گرفته است.

     قزاقستان نقش کلیدی در این کریدور ایفا می‌کند و اکثر جاده‌ها و بنادر زمینی دریای خزر را تحت کنترل دارد. KTZ Express در این مسیر، غلات، فلزات آهنی و غیرآهنی، مواد شیمیایی و محصولات غذایی را حمل می‌کند. سفر در بخش زمینی کریدور میانی از ایستگاه آلتینکول تا آکتائو مسیر سه روز طول می‌کشد.

https://en.trend.az/casia/kazakhstan/3894396.html

 جابجایی 300 هزار کانتینر در آکتائو در افق 2025

     ساتجان آبلالیف، معاون وزیر حمل و نقل قزاقستان اعلام کرد که این کشور قصد دارد با ساخت مرکز کانتینری در آکتائو، سالانه تا 300 هزار کانتینر جابجایی را در این بندر مهم رقم بزند. وی اضافه کرد که این مهم تا پایان سال 2025 میلادی به وقوع می‌پیوندد. آبلالیف در مجلس سنا هنگام بررسی قانون جمهوری قزاقستان در مورد تصویب موافقتنامه بین دولت جمهوری قزاقستان و دولت جمهوری ترکیه درباره حمل و نقل ترکیبی بین المللی بار، گفت: امروز دولت قزاقستان به منظور رفع گلوگاه‌های مختلف در مسیر حمل و نقل بین المللی ترانس خزر اقداماتی را برای ساخت مسیر دوم در بخش دوستیک-موینتی، جاده کنارگذر آلماتی و ساخت مسیر ریلی دربازا-مکتارال پیش بینی کرده است. همچنین برای افزایش سرعت حمل و نقل کانتینری، قرار است تا سال 2025 مرکز کانتینری در آکتائو ایجاد شود که امکان جابجایی 300 هزار کانتینر در سال را فراهم می‌کند.

      به گفته وی، پایانه غلات در بندر کوریک در سال 2024 راه اندازی می‌شود. موضوع ساخت ترمینال چند منظوره نیز در حال بررسی است. ابلالیف افزود: علاوه بر این، به همراه همکارانی از آذربایجان، گرجستان و ترکیه، موضوع یکسان سازی رویه‌های بهره برداری به منظور کاهش زمان عبور کالا از کریدور حمل و نقل در حال بررسی است.

https://interfax.com/newsroom/top-stories/99804/

بازگشایی ترمینال غلات Beineu در مانگیستائو

     پس از شش سال، کار بر روی از سرگیری فعالیت ترمینال غلات بینو در منطقه مانگیستائو آغاز شده است.شرکت اوراسیا ترانس لجستیک مالک جدید این شرکت شد.ظرفیت طراحی ترمینال 100 هزار تن ذخیره سازی دانه و همچنین 400 تن تولید آرد در روز خواهد بود. در عین حال ، ترمینال سالانه 25 هزارتن سبوس تولید می‌کند. گردش محموله ترمینال ممکن است به 2 میلیون تن در سال برسد.

     کازبک تاشیموف، رئیس اداره وزارت کشاورزی منطقه مانگیستائو گفت: فصل سرد ، تقاضا برای سبوس و خوراک مرکب سالانه به 28-25 هزار تن می رسد. راه اندازی ترمینال دانه بینو به طور کامل این تقاضا را که در حال حاضر از سمت  منطقه کوستانای، اورالسک و روسیه  تامین می‌شود در منطقه برآورده می‌کند. اگرچه تولید آنها در روسیه ارزان تر است اما حمل و نقل هزینه محصولات را افزایش می دهد. تولید محلی با کاهش هزینه‌های حمل و نقل ، هزینه را 15 تا 20 درصد کاهش داده باعث ایجاد حدود 200 شغل شده و نیاز منطقه به واردات را از بین می‌برد.

     پیش از این، سیریک ژومانگارین معاون نخست وزیر قزاقستان در دیدار با عبدالغنی بارادار معاون نخست وزیر افغانستان پیشنهاد کرده بود که افغانستان ظرفیت های ترمینال بینو را برای افزایش حجم عرضه غلات و آرد قزاقستان به افغانستان در نظر بگیرد زیرا قزاقستان می‌تواند تامین کننده قابل اعتماد این کالاها به بازار افغانستان باشد. ترمینال غلات بینو درسال 2010 به بهره برداری رسید. کارگاه‌های پردازش خودکار غلات و تولید خوراک و یک آسانسور در مساحت 16 هکتار قرار دارد. رییس جمهور قزاقستان، توکایف، قبلا بر اهمیت بازسازی ترمینال به عنوان بخشی از توسعه اجتماعی و اقتصادی منطقه مانگیستائو تاکید کرده بود.

https://www.inaktau.kz/news/3772830/vosstanovit-rabotu-zernovogo-terminala-resili-v-mangistau

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما