معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۲/۲۱- ۱۳:۴۷ - مشاهده: ۵۱

اخبار اقتصادی کشورهای حوزه کارائیب

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی روزنامه‌ها و رسانه‌های کشورهای واقع در حوزه کارائیب در هفته سوم اردیبهشت ماه 1403 به شرح ذیل ارائه می‌ گردد:

 جمهوری دومینیکن

 افزایش استفاده از پول و پرداخت های دیجیتال در جمهوری دومینیکن

در 5 سال اخیر استفاده از واحد پول دیجیتال و خدمات مالی وابسته به آن رشد قابل توجهی در آمریکای مرکزی، پاناما و جمهوری دومینیکن داشته است.  بانک توسعه بین آمریکایی (IDB) اعلام کرد که درصد بزرگسالانی که در منطقه دارنده حساب دیجیتال  هستند دو برابر شده است (از 4% در سال 2017 تا 8% در سال 2021 ). با وجود پیشرفت، منطقه با چالش های مختلف برای دستیابی به سطح سایر نقاط جهان در استفاده از پول های دیجیتال مواجه است به ویژه در رابطه با پیاده سازی ابزارهای مالی دیجیتال، توسعه استراتژی‌های ملی جهت فراگیری مالی، آموزش های مالی، ارتقای رقابت و بهبود نرخ بازیابی اعتبارات.

https://acento.com.do/economia/uso-de-dinero-movil-y-pagos-digitales-se-acelera-en-centroamerica-y-republica-dominicana-9335876.html

اختصاص بیش از 116 میلیون پزو به پروژه‌های اجتماعی در دومینیکن

انجمن مردمی‌برای پس انداز و وام (APAP) در دومینیکن بیش از 116 میلیون پزو (تقریباً 2 میلیون دلار آمریکا) به پروژه‌های مرتبط با آموزش، فراگیری افراد دارای معلولیت و محیط زیست اختصاص داد. از این بودجه، 44 میلیون پزو به پروژه‌های قابل دسترسی بین رشته ای اختصاص یافت و همچنین 43.1 میلیون پزو برای آموزش متوسطه و عالی؛ 26 میلیون پزو برای نهادهای غیرانتفاعی و 3.5 میلیون پزو برای پروژه‌های زیست محیطی.

https://acento.com.do/economia/apap-destina-mas-de-rd-116-millones-a-proyectos-comunitarios-9336318.html

رئیس جمهور دومینیکن  از رقابت در بخش هوایی حمایت و از امکان وجود "عناصر کمیاب" در کشور خبر داد

آقای لوئیس آبینادر، رئیس جمهوری دومینیکن گفت که در روزهای آتی دولتش «سیاست آسمان‌های باز را» تصویب خواهد کرد که باعث رقابت بیشتر میان شرکت های هواپیمایی خواهد شد. آقای آبینادر در دیدار با خبرنگاران دومینیکنی که  وی را در سفر به واشنگتن همراهی می‌کنند گفت که این اقدام به نفع شهروندان دومینیکن است که بلیط هواپیما ها را ارزان‌تر در دسترس خواهند داشت زیرا رقابت بین خطوط هوایی قیمت بلیط را کاهش می‌دهد. رئیس جمهور در پاسخ به سوال دیگری اعلام کرد که این امکان وجود دارد که جمهوری دومینیکن دارای عناصر کمیاب زمین باشد، مواد معدنی که تقاضای بالایی برای صنعت فناوری مدرن دارند. وی توضیح داد که از  17 نوع عناصر شیمیایی کمیاب در خاک ، ممکن است عناصر کمیاب زمین دومینیکن دارای 13 نوع از آنها باشند که برای تهیه ماده ای با ارزش بسیار بالا کافی است. وی  همچنین گفت که کاستاریکا و ایالات متحده به بهره برداری از عناصر کمیاب زمین در دومینیکن علاقه مند هستند.

https://acento.com.do/economia/abinader-afirma-que-la-competencia-entre-aerolineas-bajara-precio-de-los-pasajes-9336568.html

کاستاریکا، برزیل و پاناما مهمترین مقاصد مهاجرت از  سوی اتباع دومینیکنی در سال 2023   بوده اند

کاستاریکا، برزیل و پاناما، کشورهایی هستند که مهاجرت دومینیکنی‌ها  در آنها بیشترین رشد را در سال 2023 داشته است. طبق آمار رسمی، در سال گذشته 11 هزار و 123 اتباع دومینیکنی به خارج از کشور مهاجرت کرده و از 2 میلیون 835 هزار و 593  تعداد شهروند دومینیکنی مقیم خارج از کشور در سال 2022  به تعداد  2 میلیون و 846 هزار و 716 در سال 2023  رسید. قاره آمریکا همچنان مقصد اصلی مهاجرت است (90.2٪ یا 2 میلیون و 569 هزار و 78 نفر). اروپا میزبان 274 هزار و 885 نفر و بقیه جهان 2753 نفر یا فقط 0.1٪ هستند. تعداد مهاجران دومینیکن در کاستاریکا 232.5 درصد افزایش یافته است (از 1475 نفر در سال 2022 به 4905 نفر در سال 2023). در برزیل از 1371 نفر در سال 2022 به 2037 نفر و در پاناما از 6141 نفر در سال 2022 به 8785 نفر در سال 2023 رسیده است. اگرچه ایالات متحده مقصد مورد علاقه دومینیکنی‌ها است اما جمعیت دیاسپورا دومینیکنی تنها 0.12 درصد رشد کرد ( از 2,393,718 نفر در سال 2022 به 2,396,784 در سال 2023). مهاجرت به ورود وجوه ارسالی به جمهوری دومینیکن کمک کرده است که رقم آن 10 میلیارد و 157 میلیون و 200 هزار دلار در سال 2023 بوده است .

https://acento.com.do/actualidad/costa-rica-brasil-y-panama-naciones-que-mas-vieron-crecer-la-diaspora-dominicana-en-2023-9335992.html

کوبا سه شرکت دومینیکنی را برای خرید محصولات طیور تایید کرده است

دولت کوبا مجوز مورد نیاز به نفع سه شرکت مرغداری دومینیکن را برای بازاریابی محصولات خود در این کشور صادر کرد. بر اساس گزارش انجمن طیور آمریکای لاتین (ALA)، جمهوری دومینیکن به عنوان نهمین کشور با بالاترین تولید طیور در منطقه رتبه بندی شده است. آقای میگل لاحارا  عضو انجمن طیور دومینیکن گفت که جمهوری دومینیکن در حال حاضر محصولات طیور خود را به طور مداوم به کوبا، باربادوس و کشورهای دیگر  حوزه کارائیب صادر می‌کند. وی افزود که کشور در موقعیتی قرار دارد که فروش محصولات طیور را به بازارهای منطقه افزایش دهد بدون اینکه به تقاضای ملی برای تخم مرغ و مرغ (48.21 کیلوگرم سرانه در سال) خدشه وارد شود. در سال 2023 صنعت ملی طیور دومینیکن بیش از 432 هزار تن مرغ و بیش از سه میلیارد تخم مرغ (بیش از 117 میلیون دلار) تولید کرد. 

https://acento.com.do/economia/cuba-certifica-a-tres-empresas-dominicanas-para-adquirir-productos-avicolas-9336317.html

جامائیکا

نسبت بدهی جامائیکا به تولید ناخالص داخلی 72.2 درصد در پایان سال جاری مالی برآورد شده است

انتظار می رود که نسبت بدهی جامائیکا به تولید ناخالص داخلی 72.2 درصد در پایان سال مالی 2024/2023 (ماه آوریل 2023 تا ماه مارس 2024) باشد. نسبت بدهی به تولید ناخالص داخلی یک معیار مالی است که برای ارزیابی تاثیر بدهی یک کشور نسبت به اندازه اقتصاد آن استفاده می‌شود. کمیته نظارت بر برنامه‌های اقتصادی (EPOC) معتقد است که این رقم کمتر از پیش بینی اولیه برای این دوره 12 ماهه(74.2 درصد) می‌باشد. آخرین گزارش EPOC نشان می دهد که کل بدهی این کشور 2.2 تریلیون دلار جامایکایی است. دولت جامائیکا قصد دارد نسبت بدهی به تولید ناخالص داخلی خود را به حدود 60 درصد یا کمتر کاهش دهد.

https://radiojamaicanewsonline.com/business/jamaicas-debt-to-gdp-ratio-estimated-at-722-at-end-of-20232024-fiscal-year

 JMEA میزبان اولین همایش تولید در نوع خود در جامائیکا است

انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان جامائیکا (JMEA) قرار است همایش مورد انتظار تولید 360 درجه خود را در 8 می در هتل AC در کینگستون پایتخت کشور میزبانی کند. این همایش که اولین در نوع خود در کشور است، کارشناسان بین‌المللی و وزرای دولت را در کنار رهبران تجاری و تصمیم‌گیرندگان گرد هم می‌آورد تا بینش‌های عملی، راهبرد ‌ها و ارتباطات را به اشتراک بگذارند که به تولیدکنندگان داخلی امکان می‌دهد ظرفیت های صنایع تولیدی جامائیکا را به حداکثر برسانند. این همایش با تأکید بر تقویت همکاری و تبادل دانش، بستری را برای تولیدکنندگان فراهم می‌کند تا گرد هم آیند، ایده‌ها را تبادل کنند و دیدگاه‌های ارزشمندی در مورد صنعت به دست آورند. شرکت‌کنندگان می‌توانند منتظر یک رویداد پویا با ارائه‌های اصلی، بحث‌های صنعتی، جلسات همتا به همتا و فرصت‌های شبکه‌ای ارزشمند باشند.

https://jamaica.loopnews.com/content/jmea-host-first-its-kind-manufacturing-conference

اقتصاددان جامائیکائی خواستار مطالعه در مورد سهم اقتصادی گردشگری در کل اقتصاد کشور شد

علیرغم اینکه گردشگری یکی از بزرگ‌ترین بخش های اقتصاد جامائیکا در کنار دریافت حواله‌های پولی از خارج به داخل می‌باشد ، یکی از اقتصاددانان برجسته جامائیکا، دکتر دیمین کینگ، پیشنهاد کرده است که مطالعه‌ای برای تعیین سهم واقعی گردشگری در اقتصاد کشور انجام شود. دکتر کینگ، مدیر اجرایی موسسه تحقیقات سیاست کارائیب (CAPRI)، این پیشنهاد را هنگام سخنرانی در مراسم رونمایی گزارش موسسه تحقیقات سیاست کارائیب (CAPRI)  و بحث در مورد تجزیه و تحلیل آن از بودجه سال 2024 در 2 می ارائه کرد. پیشنهاد کینگ چند روز پس از آن مطرح شد که ادموند بارتلت، وزیر گردشگری جامائیکا به عملکرد رکوردشکنی جامائیکا در بخش گردشگری در سال گذشته اشاره کرد. پیش بینی می‌شود که درآمد ناخالص برای سال مالی 2023 الی 2024 که به تازگی به پایان رسیده به 4.38 میلیارد دلار بالغ گردد که در مقایسه با سال قبل 9.6 درصد افزایش داشته است. دکتر کینگ استدلال می‌کند که هنگام نگاه کردن به گردشگری به نوع متفاوتی از تجزیه و تحلیل برای تعیین دقیق اثر آن بر بازده اقتصادی کشورنیاز است.

https://jamaica.loopnews.com/content/king-urges-study-tourisms-economic-contribution

وزیر دارایی جامائیکا از رویکرد مشترک مدیریت بدهی‌ها در کشور حمایت می‌کند

دکتر نایجل کلارک، وزیر دارایی، بر نیاز به مسئولیت جمعی در مدیریت بدهی‌های کشور تأکید کرده و اظهار داشته است که کابینه نباید صرفاً افزایش بیش از یک آستانه مشخص را دیکته کند. او این اظهارات را در پاسخ به این سوال مطرح کرد که آیا دولت باید قانونی را تصویب کند که میزان مجاز استقراض را در زمانی که بدهی جامائیکا به زیر 60 درصد تولید ناخالص داخلی (GDP) تا سال 2028 یا قبل از آن کاهش می یابد را محدود کند یا خیر ؟  این سوال در جریان ارائه گزارش موسسه تحقیقات سیاست کارائیب (CAPRI) و بحث در مورد تجزیه و تحلیل آن از بودجه 2024 مطرح شد. پیش‌بینی می‌شود که نسبت بدهی جامائیکا به تولید ناخالص داخلی در پایان مارس امسال 74 درصد تولید ناخالص داخلی باشد. وی گفت کشورهای کوچک موفق دنیا همگی نسبت بدهی کمی‌به تولید ناخالص داخلی دارند. از جمله این کشورها می‌توان به نیوزلند، استونی، لتونی، ایرلند و ایسلند اشاره کرد. وقتی شما کوچک هستید، 50 صنعت ندارید که در درآمدهای صادراتی نقش داشته باشند، شما تعداد کمی صنعت دارید. ما پنج صنعت داریم که بیش از 80 درصد از درآمد ارزی ما را تشکیل می دهند، اگر درآمد ناشی از دریافت حواله‌های پولی از خارج از کشور را به عنوان صنعت در نظر بگیرید. سایر موارد عبارتند از گردشگری، تولید و صادرات بوکسیت، کشاورزی، برون سپاری فرآیند کسب و کار (BPO) و برخی از فرآوری‌ها و تولیدات  کشاورزی.

https://jamaica.loopnews.com/content/finance-minister-advocates-joint-debt-management-approach

 4.2درآمد میلیارد دلاری گردشگری جامائیکا در سال 2023 

بر اساس آمار منتشره از سوی وزارت گردشگری جامائیکا ، این کشور کارائیبی موفق گردیده از 3.88 میلیون بازدیدکننده در سال 2023 پذیرائی کند که شامل 2.74 میلیون مسافر توقفگاهی و 1.13 میلیون مسافر کشتی‌های کروز با درآمد تخمینی 4.2 میلیارد دلار آمریکا است. دونوان وایت، مدیر ارشد گردشگری گفت برای سال 2024، انتظار می رود این تعداد به 4.59 میلیون بازدیدکننده و 4.3 میلیارد دلار درآمد افزایش یابد و در سال 2025، پیش‌بینی ما این است که به پنج میلیون بازدیدکننده و درآمد بیش از 5 میلیارد دلار دست پیدا کنیم.

https://jamaica.loopnews.com/content/us42-billion-tourism-earnings-projected-2023

جامائیکا در 5 ماه اول سال پذیرای 1.7 میلیون بازدید کننده بوده است

جامائیکا 1.7 میلیون بازدیدکننده و گردشگر خارجی را در پنج ماه اول سال ثبت کرده است. بر اساس داده‌های اولیه، این جزیره به ترتیب در روزهای 5 و 7 می 1،016،185 مسافر توقفگاهی و بیش از 700،000 مسافر کشتی کروز را ثبت کرد که تقریباً 1.8 میلیارد دلار درآمد را نصیب کشور نموده است . این نشان دهنده افزایش 4.6 درصدی برای مسافران توقفگاهی و 23 درصدی افزایش برای مسافران وارد شده بوسیله کشتی‌های کروز است که از 581822 به 713983 نفر در سال 2023 رسیده است. ادموند بارتلت، وزیر گردشگری، گفت رسیدن به مرز هفت میلیون نفر گردشگر یک شاهکار فوق العاده است و نشان دهنده تعهد و کار سخت تیم گردشگری ما به رهبری قلب صنعت ما،  یعنی کارکنان بخش گردشگری در کشور است. وی افزود که این جزیره در مسیر استقبال از پنج میلیون بازدید کننده و درآمد 5 میلیارد دلاری تا سال 2025 است.

https://jamaica.loopnews.com/content/jamaica-welcomes-17-million-visitors-first-5-months-year

وزارت کشاورزی جامائیکا به دنبال ترویج کشت محلی فلفل است

وزارت کشاورزی جامائیکا اعلام کرد که منابع مالی را به سمت توسعه صنعت تولید فلفل محلی هدایت می‌کند. آقای فلوید گرین، وزیر کشاورزی از ساخت  دو گلخانه در مرکز تحقیقات بادلز در سنت کاترین جهت تولید بذر به‌ویژه فلفل دلمه‌ای اسکاچ خبر داد و. افزود: «ما تولید بذر خود را تغییر داده‌ایم و ظرفیت را از 20000 بذر در سال 2022 به 50000 بذر در سال گذشته افزایش داده‌ایم. ما همچنین یک گلخانه جدید در ایستگاه تحقیقاتی مونپلیه ایجاد کرده ایم تا تولید فلفل قرمز را افزایش دهیم. 

https://radiojamaicanewsonline.com/business

تولید کنندگان نارگیل در جامائیکا به دنبال گسترش تولید هستند

سازمان صنعت نارگیل جامائیکا به دنبال گسترش تولید و فرآوری نارگیل به منظور افزایش صادرات با ارزش افزوده (حداقل پنج درصد در سال) می‌باشد. در سال 2023 صنعت نارگیل با 386.68 میلیون دلار به اقتصاد ملی کمک کرد.

https://radiojamaicanewsonline.com/business/coconut-board-looking-to-expand-agro-processing-output-and-value-added-exports

ایجاد طرح بازنشستگی کارگران شاغل در بخش جهانگردی در جامائیکا

از جمله میراث کاری آقای ادموند بارتلت به عنوان وزیر جهانگردی می‌شود به این نکته مهم اشاره کرد که تحت مدیریتش طرح بازنشستگی کارگران بخش جهانگردی (TWPS) ایجاد شد. ایده «TWPS» همیشه عالی و تحولی در نظام صنعت گردشگری بود  زیرا تخمین زده می‌شود که 80 درصد کارگران آن بخش تا چند ماه پیش بدون هیچ گونه ترتیبات یا قرارداد برای دریافت حقوق بازنشستگی بازنشسته می‌شدند. با توجه به این که برای مدت طولانی جهانگردی منبع اصلی ورود ارز به اقتصاد کشور و بزرگترین کارفرمای خصوصی بوده است، وضعیت موجود یک واقعیت ظالمانه بود. هفته گذشته آقای بارتلت در مجلس نمایندگان اعلام کرد که تقریباً 10000 کارگر در طرح بازنشستگی ثبت نام کرده اند که 7027 نفر از آنها هنوز مشغول به کار هستند. بر اساس آخرین آمار تعداد کارگران بخش جهانگردی به 350 هزار نفر می رسد. 

https://www.jamaicaobserver.com/2024/05/02/time-tourism-workers-will-call-minister-edmund-bartlett-blessed/

بانک جهانی 550 میلیون دلار در 4 سال آتی در جامائیکا سرمایه گذاری خواهد کرد

بانک جهانی از سرمایه گذاری 550 میلیون دلاری در جامائیکا طی چهار سال آینده (بین سال های 2024 تا 2027) خبر داده است. این ابتکار بخشی از مشارکت استراتژیک جدید بین بانک مزبور و دولت جامائیکا است که بر ارتقای توسعه سبز، تاب آور و فراگیر تمرکز دارد. برنامه فوق همچنین بر تقویت سرمایه انسانی، ایجاد مشاغل با کیفیت بالاتر و تقویت تاب آوری در برابر بحران تاکید می نماید. 

https://radiojamaicanewsonline.com/business/world-bank-projects-us550m-investment-in-jamaica-from-2024-2027

کشورهای حوزه کارائیب

 پیش بینی صندوق بین المللی پول از رشد اقتصادی 2 درصدی  برای آمریکای لاتین و کارائیب

صندوق بین‌المللی پول (IMF) رشد اقتصادی دو درصدی را برای منطقه آمریکای لاتین و کارائیب (LAC) در سال جاری پیش‌بینی کرده است که هم انعطاف‌پذیری و هم چالش‌های جاری را برجسته می‌کند. صندوق بین‌المللی پول می‌گوید که منطقه کمی انعطاف‌پذیری از خود نشان داده است و بازیابی مجدد پس از همه‌گیری ویروس کرونا (COVID-19) قوی‌تر از آنچه قبلاً انتظار می‌رفت بوده است. اما علیرغم بهبود قابل توجه شرایط اقتصادی منطقه، رودریگو والدز، مدیر بخش نیمکره غربی صندوق بین المللی پول، در نشست خبری چشم انداز اقتصادی منطقه ای سالانه این بانک برای نیمکره غربی به خبرنگاران گفت که فعالیت در منطقه به طور کلی در سه ماهه اول سال 2024 تعدیل شده است. او گفت که از جنبه مثبت، بازارهای کار نسبتاً انعطاف پذیر باقی مانده اند و بیکاری هنوز در سطوح پایین تاریخی تقریباً در همه جا باقی مانده است. وی گفت ما انتظار داریم رشد در آمریکای لاتین و کارائیب در سال جاری تعدیل شود.

https://caribbean.loopnews.com/content/imf-forecasts-2-cent-economic-growth-latin-america-caribbean

 مشکل فنی " بانک جمهوری " بر برخی از مشتریان شرق کارائیب تأثیر می‌گذارد

" بانک جمهوری " ( Republic Bank Limited ) تایید کرده است که در نتیجه یک مشکل فنی در برخی از حساب‌های مشتریانش به موقع برای معاملات و تجارت الکترونیکی مبلغ کسر نشده است. بیانیه بانک پس از آن منتشر شد که بسیاری از مشتریان از چندین جزیره کارائیب شرقی در مورد کسر غیرمنتظره تراکنش‌های معوق، که برخی از آنها سال‌ها پیش اتفاق افتاده بود، شکایت کردند. " بانک جمهوری " در بیانیه ای که برای چندین جزیره کارائیب شرقی از جمله آنگیلا، سنت وینسنت و گرنادین‌ها، جزایر ویرجین بریتانیا و گرانادا صادر شد، به مشتریان اطمینان داد که این مشکل فنی حل شده است. با توجه به حجم تراکنش‌ها، لازم بود بانک زمان لازم را برای اعتبارسنجی دقیق تراکنش‌ها و ایجاد ارتباط شخصی با هر مشتری تحت تأثیر، با فهرست کردن تراکنش‌های مربوطه به منظور ایجاد یک رویکرد کاملاً شفاف، اختصاص دهد. این بانک خاطرنشان می‌کند که آماده است به همکاری نزدیک با مشتریان خود ادامه دهد تا نگرانی‌های آنها را به طور رضایت بخش و به موقع حل کند. این بانک به حفظ بالاترین استانداردهای خدمات متعهد است و تعهد خود را به مشتریان ارزشمند خود تأیید می‌کند.

https://caribbean.loopnews.com/content/anguilla-republic-bank-resolving-concerns-following-technical-issue

بانک مرکزی کارائیب شرقی (ECCB) تاخیر مشکل بدهی " بانک جمهوری " را نا امیدکننده خواند

بانک مرکزی کارائیب شرقی (ECCB) به نگرانی‌های مربوط به " بانک جمهوری " در رابطه با بدهی‌ حساب‌های مرتبط با هزینه‌های تاخیری مربوط به بیش از یک سال پاسخ داده است. هفته گذشته، ریپابلیک بانک لیمیتد در بیانیه‌ای رسانه‌ای مشکل فنی خود را تأیید کرد. این موضوع پس از آن آشکار شد که بسیاری از مشتریان از چندین جزیره کارائیب شرقی از جمله آنگیلا، جزایر ویرجین بریتانیا، سنت وینسنت و گرنادین‌ها و گرانادا در مورد کسر غیرمنتظره تراکنش‌های معوق، که برخی از آنها بیش از یک سال پیش رخ داده، شکایت کردند. بانک مرکزی کارائیب شرقی اعلام کرد که به تضمین ثبات مالی در اتحادیه ارز کارائیب شرقی متعهد است. ECCB مرجع پولی برای جمعیتی بیش از 600000 نفر است که شامل شش کشور مستقل است: آنتیگوا و باربودا، مشترک المنافع دومینیکا، گرانادا، سنت کریستوفر (سنت کیتس) و نویس، سنت لوسیا، و سنت وینسنت و گرنادین‌ها و دو قلمرو بریتانیا: آنگیلا و مونتسرات.

https://caribbean.loopnews.com/content/eccb-says-republic-bank-delayed-debit-issue-disappointing

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما