معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۲/۲۱- ۱۱:۲۳

اخبار اقتصادی بولیوی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی بولیوی در هفته سوم اردیبهشت ماه 1403، مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

رشد اقتصادی بولیوی در سال 2023

سرخیو کوسیکانی وزیر برنامه ریزی برای توسعه اعلام نمود که تولید ناخالص داخلی در سال گذشته میلادی افزایش 3.1 درصدی را ثبت نموده است. به گفته ی وی رشد مذکور، نشان دهنده مدیریت خوب اقتصاد در شرایط نامطلوب ناشی از عوامل داخلی و خارجی است. وگفت: « بولیوی بعد از پاراگوئه که 4.7 درصد رشد داشته، دومین کشور منطقه با بیشترین میزان رشد اقتصادی است. ما حتی از پیش بینی‌های سازمان‌های بین المللی از جمله بانک جهانی، صندوق بین المللی پول (IMF) و کمیسیون اقتصادی آمریکای لاتین و کارائیب  سازمان ملل (ECLAC) فراتر رفته ایم .». لازم به ذکر است که بانک جهانی رشد 2.4 درصد، صندوق بین المللی پول رشد 1.8 درصد و کمیسیون اقتصادی آمریکای لاتین و کارائیب  سازمان ملل رشد 2.2 درصدی را برای سال گذشته 2023  پیشنهاد کرده بود. وزیر برنامه ریزی برای توسعه اظهار داشت که تمامی‌بخش ها به جز بخش مشتقات نفتی که رکود داشته، رشد مثبتی را تجربه نموده اند. وی همچنین به تلاش دولت به منظور احیای بخش نفت و گاز از طریق سرمایه گذاری در پروژه‌های اکتشافی و تاثیر مثبت برنامه‌های صنعتی سازی و بهبود بخش کشاورزی بر رشد اقتصادی اشاره نمود. رئیس‌جمهور لوئیس آرسه نیز در مراسمی اظهار داشت که به پیش‌بینی‌های رشد اقتصادی کشور که توسط سازمان‌های بین‌المللی انجام می‌شود اهمیتی نمی‌دهد، زیرا اقتصاد بولیوی همیشه بالاتر از این پیش‌بینی‌ها رشد داشته است.

https://eldeber.com.bo/economia/crecimiento-economico-de-bolivia-fue-de-31-en-2023-senala-el-gobierno_365056

نرخ تورم در سال جاری در کشور

سرخیو کوسیکانی وزیر برنامه ریزی برای توسعه گزارش داد علیرغم تمام شایعات منتشر شده در مورد وضعیت اقتصادی کشور و همچنین شرایط نامطلوب بین المللی، ثبات قیمت ها با تورم پایین و کنترل شده حفظ می‌شود. وی افزود در 4 ماه نخست سال جاری میلادی میزان تورم تنها 1.31 درصد بوده است. این رقم بولیوی را در رتبه ی دوم کشورهای منطقه با تورم پایین قرار می دهد.

https://www.la-razon.com/economia/2024/05/06/en-cuatro-meses-bolivia-acumula-una-inflacion-de-131-y-es-la-segunda-mas-baja-de-la-region/

صادرات برق به آرژانتین

بر اساس داده‌های منتشر شده توسط موسسه ملی آمار (INE)، بین ماه مارس سال 2023 تا ماه فوریه سال 2024، درآمد حاصل از صادرات انرژی الکتریکی به آرژانتین 7.6 میلیون دلار بوده است. لازم به ذکر است که از ماه مارس سال 2023، بولیوی صادرات برق خود را به آرژانتین از طریق خط انتقال انرژی الکتریکی به نام "Juana Azurduy de Padilla" با ولتاژ 132 کیلو ولت (KV) آغاز نمود؛ این واقعه به یک نقطه عطف تاریخی برای این کشور تبدیل شد، زیرا پیشتر هرگز برق صادر نکرده بود.

https://www.la-razon.com/economia/2024/05/06/bolivia-obtiene-us-76-mm-por-exportacion-de-electricidad-en-un-ano/

میزان درآمد مالیاتی کشور

بر اساس گزارش سازمان امور مالیاتی بولیوی، درآمد مالیاتی در 4 ماه نخست سال جاری میلادی، نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 12.5 درصد افزایش یافت و به یک میلیارد و 869 میلیون دلار رسید.

https://www.la-razon.com/economia/2024/05/07/a-abril-sin%e2%80%88recauda-en-el-mercado-interno-bs-13-031-millones/

میزان ذخایر گاز بولیوی

آرمین دورگاتن رئیس شرکت ملی نفت، پیشتر اعلام نمود که "در روزهای آینده" نتایج مطالعات مربوط به ذخایر هیدروکربنی در بولیوی برای سال های 2022 و 2023 اعلام خواهد شد. با این حال، بنیاد میلنیو (Milenio) در گزارش اخیر خود محاسبه نمود که ذخایر اثبات شده (P1) گاز طبیعی بولیوی تا 31 دسامبر سال 2023 به میزان 2.13 تریلیون فوت مکعب (TCF) بوده است.

https://eldeber.com.bo/economia/crecimiento-economico-de-bolivia-fue-de-31-en-2023-senala-el-gobierno_365056

بولیوی از اولویت های تعرفه ای برای صادرات در چهار کشور برخوردار است

خانم سسیلیا کابررا رئیس اداره ی تایید صادرات ملی، اظهار داشت که در چارچوب توافق نامه‌های اقتصادی، بولیوی از اولویت های تعرفه ای به منظور صادرات به چهار کشور مکزیک، کوبا، ونزوئلا و شیلی برخوردار است.

https://www.la-razon.com/economia/2024/05/06/bolivia-obtiene-us-76-mm-por-exportacion-de-electricidad-en-un-ano/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما