معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۲/۲۳- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۴۲

اخبار اقتصادی پاکستان - کراچی

اهم اخبار و تحولات اقتصادی ایالت سند پاکستان در هفته سوم اردیبهشت ماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

سرکنسول ایران در کراچی: پاکستان و ایران در زمان سختی‌ها از همدیگر حمایت کردند

حسن نوریان، سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در کراچی، طی سخنرانی در باشگاه مطبوعات کراچی (KPC) با اشاره به ریشه‌های روابط تاریخی و فرهنگی ایران و پاکستان، اظهار داشت که پاکستان و ایران در زمان سختی‌ها از همدیگر حمایت کرده اند. ایشان بابت تسهیلاتی که دولت پاکستان در سفر رئیس جمهور ایران به پاکستان ارائه دادند تقدیر و تشکر کرد. سرکنسول ایران با بیان اهمیت و تاریخچه پروژه خط لوله گاز ایران و پاکستان، تاکید داشت که این پروژه بعلت فشار بین المللی به تاخیر افتاده است. حسن نوریان افزود در جریان سفر رئیس جمهور افزایش روابط فرهنگی، اقتصادی از جمله توسعه تجارت بین گوادر و چابهار مورد گفتگو قرار گرفت.

https://pakobserver.net/nourian-emphasizes-bilateral-ties-with-pakistan/#

https://tribune.com.pk/story/2465472/iran-envoy-says-pakistan-determined-to-complete-pipeline

https://www.brecorder.com/news/40302011

https://propakistani.pk/2024/05/06/iran-pakistan-looking-at-options-to-complete-gas-pipeline-project/

https://www.nation.com.pk/07-May-2024/iran-pakistan-committed-to-complete-gas-pipeline-project-iranian-cg

https://www.urduvoa.com/a/iran-pakistan-seek-ways-to-complete-gas-pipeline-project/7600013.html

https://www.facebook.com/story.php?story_fbid=934518018684049&id=100063775781973&mibextid=qi2Omg&rdid=KjGW9f7iQZvtOiaM

https://www.devdiscourse.com/article/headlines/2929176-iran-pakistan-seek-ways-to-complete-gas-pipeline-project

https://www.arabnews.pk/node/2505611/pakistan

https://urdu.dailythedestination.com/?p=12839

https://islamabadpost.com.pk/iran-hails-pakistans-political-determination-to-complete-gas-pipeline-project/

https://www.thenews.com.pk/amp/1186002-iran-pakistan-explore-ways-to-materialise-gas-pipeline-project

https://jang.com.pk/news/1347739

https://www.urdupoint.com/pakistan/news/karachi/national-news/live-news-4007995.html

https://ummat.net/873041/

https://jehanpakistan.com/epaper/detail_news.php?news=%2Fepaper%2Fepaper%2Fkarachi%2F070524%2Fp2-01%20(10).JPG

 اسحاق دار،  پاکستان هیچ گونه فشاردر مورد خط لوله گاز ایران را نمی‌پذیرد

 اسحاق دار وزیر امور خارجه پاکستان گفته است که پاکستان هیچ گونه فشار بر خط لوله گاز ایران را نمی‌پذیرد. او به صراحت اعلام کرد که ملاحظات آمریکا یا عربستان سعودی در مورد این پروژه مشکل ما نیست. هر تصمیمی‌به نفع پاکستان گرفته خواهد شد. وزیر امور خارجه پس از حضور در پانزدهمین اجلاس سران کشورهای اسلامی در بانجول، پایتخت گامبیا، در یک نشست رسانه ای گفت: با هیئت های بسیاری از کشورها در گامبیا دیدارهایی صورت گرفت و با بازگشت نخست وزیر پاکستان، هیئتی به ریاست وزیر خارجه عربستان به پاکستان آمد. اسحاق دار معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه پاکستان گفت که پاکستان به کسی اجازه Veto (رد کردن) نخواهد داد. در مورد پروژه خط لوله گاز با ایران به نفع پاکستان تصمیم گرفته خواهد شد. 

https://e.jang.com.pk/detail/680985

https://epaper.jasarat.com/2024/05/08/240508-1-9/

https://www.express.pk/story/2637935/1/

https://www.nawaiwaqt.com.pk/08-May-2024/1788269

https://ummat.net/epaper/news.php?date=2024/05/08/&p=news-46.gif

 سرمایه گذاران چینی برای دریافت بدهی و سود سرمایه گذاری  به دنبال سرمایه‌های خارج از پاکستان

پاکستان باید سالانه حدود 2.4 میلیارد دلار برای بدهی و سود سرمایه گذاری به چین پرداخت نماید و سرمایه‌گذاران چینی از پاکستان خواسته‌اند با وجوهی را در حساب‌های بانکی اش در خارج از کشور قرار دهد بدهی‌های ایجاد شده برای راه‌اندازی نیروگاه‌های انرژی تحت کریدور اقتصادی چین و پاکستان (CPEC) را تامین کند. مقامات پاکستانی هنوز تقاضای سرمایه گذاران را نپذیرفته اند و به سابقه این کشور در پرداخت بدهی‌های انرژی چین، حتی در دوره‌هایی با ذخایر بسیار پایین، اشاره می‌کنند. پاکستان در مورد واکنش های احتمالی صندوق بین المللی پول به هرگونه امتیاز جدید به پکن محتاط است. منابع معتبر به اکسپرس تریبون اطلاع دادند که مقامات چینی همچنین بر پاکستان فشار می آورند تا ۱۲۵ میلیون دلار سود سهام بدهی به شرکت های چینی فعال در پاکستان را پرداخت کند. با توجه به اندک بودن ذخایر ارزی، بانک مرکزی آزادانه اجازه خروج منابع مالی را نمی‌داد و بازپرداخت سود سهام را کنترل می نماید. چینی‌ها همچنین خواستار تسویه فوری حداقل 125 میلیون دلار، سود سرمایه گذاری شدند. دولت فدرال از بانک مرکزی خواست تا قبل از 15 مه، بدهی خود را تسویه کند تا پیش از نشست JWG سیگنال مثبتی به پکن ارسال کند. در این نشست همچنین به موضوع بدهی‌های معلق بین 517 تا 529 میلیارد روپیه برای پروژه‌های انرژی چین که پاکستان به دلیل محدودیت های مالی و کمبود ذخایر ارزی قادر به پرداخت آن نیست، بحث نمایند. با این حال، هنوز هیچ تصمیمی در این مورد گرفته نشد، زیرا هم وزارت دارایی و هم وزارت انرژی از تخصیص بودجه اضافی ابراز ناتوانی کردند. پرداخت‌های خرید برق به تامین‌کنندگان چینی به دلیل عدم پرداخت پاکستان به بدهی‌های معطل مانده است و خلاف اجرای توافقنامه چارچوب انرژی همانطور که توافق شده بود، با فاکتورهای آنها مطابقت نداشت. برای سال مالی 25-2024، دولت قصد دارد 48 میلیارد روپیه به تسویه بدهی‌های چین اختصاص دهد، اما این مبلغ کافی نیست و نگرانی‌های مالی سرمایه گذاران چینی نیروگاه‌ها را برطرف نخواهد کرد. بدهی‌های معوق 529 میلیارد روپیه از تولیدکنندگان مستقل برق CEPC  مانع بزرگی برای نهایی شدن مالی پروژه‌های کلیدی است.

بر اساس توافقنامه سال 2015، پاکستان موظف به ایجاد یک صندوق برای محافظت از سرمایه گذاران چینی در برابر بدهی‌هایش است. دولت 48 میلیارد روپیه حساب باز کرده است که برای این هدف کافی نیست. دولت چین از پاکستان می‌خواهد به توافقات خود احترام بگذارد. با توجه به تأخیر در تسویه بدهی 529 میلیارد روپیه، دو نیروگاه تحت حمایت چین با ظرفیت مجموع 1824 مگاوات با مشکل مواجه هستند.

https://tribune.com.pk/story/2465456/chinese-investors-seek-offshore-funds

ایران در سال گذشته به 82 کشور خرمای مرغوب صادر کرده است

طبق بیانات روح الله لطیفی، سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت و روابط بین الملل گفته است که ایران در سال گذشته به 82 کشور خرمای مرغوب صادر کرده است. وی خاطرنشان نمود که از 21 مارس 2023 تا 19 مارس 2024 بیش از 389.000 تن خرما که 345 میلیون دلار ارزش داشت، از ایران صادر شده است. طبق بیانیه وی هند در لیست کشورهای وارد کننده خرما از ایران با وارد نمودن بیش از 90 هزار تن خرما با ارزش بیش از 84 میلیون رتبه اول را کسب کرده و پس از آن پاکستان، ترکیه، قزاقستان، چین، عراق و روسیه قرار دارند. کشورهای دیگر نیز از وارد کنندگان خرما از ایران به شمار می آیند.

https://epaper.pakobserver.net/popup.php?newssrc=issues/2024/2024-05-07/8013/8.jpg

وزیر انرژی سند: زغال سنگ منطقه تهر جهت تولید برق، گاز و گازوئیل بسیار مناسب اعلام شده است

سید ناصر حسین شاه، وزیر انرژی، برنامه ریزی و توسعه سند، طی جلسه ای که در رابطه با کیفیت سنجی زغال سنگ منطقه تهر ایالت سند، گزارشی که بعد از بازرسی نمونه‌های زعال سنگ این منطقه از آفریقای جنوبی رسیده است را مورد بررسی قرار داده و اظهار داشت که در این گزارش زغال سنگ منطقه تهر جهت تبدیل نمودن آن به گاز و تولید برق از آن بسیار مناسب اعلام شده است و نیز با همین زغال می‌توان گازوئیل را نیز تهیه کرد. سید ناصر خاطرنشان کرد که بزودی هیاتی از کارشناسان زغال سنگ به چین اعزام شده و فناوری لازم در این زمینه را بررسی خواهد کرد. شایان ذکر است که در همین جلسه قرار شد که ناصر حسین شاه این موضوع را با دولت مرکزی نیز به اشتراک بگذارد.

https://www.brecorder.com/news/40301888/minister-says-thar-coal-best-suited-for-gasification#

https://pakobserver.net/thar-coal-declared-suitable-for-gasification-diesel-best-for-power-generation-nasir-shah/

https://dailypakistan.com.pk/06-May-2024/1708751

 برگزاری نوزدهمین نمایشگاه بین المللی صنعت ساختمان و معماری پاکستان ( 2024 IAPEX) با حضور شرکتهای ایرانی

 نوزدهمین نمایشگاه بین المللی صنعت ساختمان و معماری پاکستان ( 2024 IAPEX) از ۱۴ الی ۱۶ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ در محل نمایشگاه‌های بین المللی کراچی برگزار شد.

این رویداد شامل نمایشگاه تخصصی سه روزه با محوریت معماری، ساختمان وجلسات تخصصی با انجمن معماری، نشست های B2B ، کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی با اساتید بومی و بین المللی  بود. به دنبال برگزاری نمایشگاه‌های موفق IAPEX در سالهای گذشته کنفرانس بین المللی معماری بطور همزمان با نمایشگاه با حضور تولید کنندگان مهندسین فعالان اقتصادی و بازرگانان برجسته و با ارائه معماران و متخصصین اهل فن برگزار شد. این رویداد میزبان تولید کنندگان مطرح منطقه در حوزه‌های مصالح ساختمانی سنتی و نو فناورانه) سازه‌های ثابت و متحرک سازه‌های سبک دکوراسیون داخلی نما ، مبلمان، تاسیسات و اتصالات نور و روشنایی و بسیاری دیگر از محصولات ساختمانی خواهد بود. همزمان با نمایشگاه و در سالن محل برگزاری همایش انجمن معماری پاکستان برگزار خواهد شد که در آن معماران برجسته منطقه آثار خود را ارائه کردند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما