معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۲/۱۴- ۱۲:۰۱

اخبار اقتصادی کشورهای حوزه کارائیب

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی روزنامه‌ها و رسانه‌های کشورهای واقع در حوزه کارائیب در هفته دوم اردیبهشت ماه 1403 به شرح ذیل ارائه می‌ گردد:

جمهوری دومینیکن  

 منطقه آزاد سانتیاگو  در دومینیکن "بهترین منطقه آزاد صنعتی در آمریکای لاتین و کارائیب" شد

منطقه آزاد شهر سانتیاگو (CZFS) تلاش می‌کند تا سانتیاگو را به مرکز تجاری و سرمایه گذاری قاره آمریکا تبدیل کند. پس از 50 سال فعالیت در پایتخت منطقه «سیبائو» شرکت منطقه آزاد سانتیاگو (CZFS) توسط مجله بین المللی «کاپیتال فاینانس اینترناشیونال» (CFI) به عنوان "بهترین منطقه آزاد صنعتی در آمریکای لاتین و  کارائیب در سال 2024" انتخاب شد و با توجه به "کمک برجسته خود در توسعه اقتصادی جمهوری دومینیکن" نیز مورد تقدیر قرار گرفت. تیم ارزیابی مجله متخصص در مسائل مالی گفت که این دو جایزه به تعهد شرکت به پایداری و نیز ابتکارات زیست محیطی، مسئولیت اجتماعی و حکمرانی اخلاقی آن بر می‌گردد. 

https://acento.com.do/economia/la-czfs-la-mejor-zona-franca-industrial-de-latinoamerica-y-el-caribe-9332092.html

در رویداد «پروسیبائو» عملیات تجاری به ارزش بیش از 28 میلیون دلار ارائه گردید

خانم بیویانا ریویرو، مدیر اجرایی مرکز صادرات و سرمایه گذاری جمهوری دومینیکن (ProDominicana) اعلام کرد که طی نشست های تجاری هماهنگ شده توسط موسسه در چارچوب رویداد «Procibao 2024» ، پشنهاداتی برای عملیات تجاری با خریداران و صادرکنندگان بین المللی در منطقه  به ارزش بیش از 28 میلیون دلار آمریکا ارائه شد. در این راستا وی تاکید نمود که بیشترین تقاضای محصولات در رابطه با محصولاتی مانند  آووکادو با حدود 6 میلیون دلار، سبزیجات مختلف با 3.4 میلیون دلار، کاکائو با 2.8 میلیون دلار و شیر 2.4 میلیون دلار. خریدارانی از کاستاریکا، آنتیگوا و باربودا و برزیل علاقه قابل توجهی به محصولات دومینیکن نشان داد اند. 

https://listindiario.com/economia/20240424/presentan-intencion-negocio-us-28-mm_805418.html

51 تاجر دومینیکنی در رویداد تجاری در کلمبیا شرکت می‌کنند

حداقل 51 تاجر دومینیکنی این هفته در "Macrorrueda 100" در کلمبیا شرکت می‌کنند، فضایی که برای تبادل تجاری بین خریداران و تامین کنندگان از کشورهای مختلف در نظر گرفته شده است. هیات دومینیکن (چهارمین هیات  بزرگ از بین 55 کشور حاضر) شامل بخش های کشاورزی، مکانیک فلزات، ساخت و ساز، مواد شیمیایی، لوازم آرایشی و مد است. علاوه بر خریداران مواد غذایی در این رویداد خریداران محصولات نیمه تمام از حوزه‌های مکانیک فلزات، محصولات ساختمانی، مواد شیمیایی، لوازم آرایشی و بهداشتی نیز شرکت می‌کنند. 

https://listindiario.com/economia/20240424/51-empresarios-dominicanos-participan-macrorrueda-100-colombia_805549.html

 دومینیکن میزبان نشست خدمات هوایی خواهد بود

آقای خوزه ارنستو مارته پیانتینی، رئیس هیئت هواپیمایی کشوری (JAC)، اعلام کرد که جمهوری دومینیکن میزبان هفدهمین کنفرانس خدمات حمل و نقل هوایی سازمان بین‌المللی هوانوردی غیرنظامی (ایکائو) خواهد بود.. هدف از این رویداد که 193 کشور عضو در آن شرکت خواهند کرد، فراهم کردن فضای مساعد برای مذاکرات دوجانبه در مورد خدمات هوایی است.

https://listindiario.com/economia/20240502/pais-sera-sede-evento-negociacion-servicios-aereos_806572.html

 شرکت‌های کوچک و متوسط در نمایشگاه «اکسپو فومنتا» دومینیکن ، 25 میلیارد پزو وام دریافت خواهند کرد

 هفتمین دور «اکسپو فومنتا- شرکت‌های کوچک و متوسط» مربوط به بانک «بانکرزورواس» با درخواست های مالی برای حدود 25 میلیارد و 500 میلیون پزو به پایان رسید که بیش از 12 میلیارد از آن پرداخت شده است و 5800 کارآفرین خرد، کوچک و متوسط از این منابع مالی بهره مند شدند. آقای ساموئل پریرا، مدیر کل مؤسسه، معتقد است که این وام ها به تقویت بیشتر اقتصاد کمک می‌کند، زیرا مقصد آنها یکی از بخش هایی است که بیشترین تعداد شغل را ایجاد می‌کند. 

https://listindiario.com/economia/20240503/mipymes-solicitan-rd-25-000-mm-expo-fomenta-banreservas_806738.html

 «Procompetencia» و «Promipyme» دومینیکن برای دفاع از شرکت‌های متوسط متحد می‌شوند

کمیسیون ملی دفاع از رقابت (Procompetencia) و برنامه ترویج و حمایت از شرکت های خرد، کوچک و متوسط (Promipyme) در جمهوری دومینیکن ، نشست راهبردی را با هدف تقویت تلاش های مشترک جهت تقویت رقابت آزاد و منصفانه در بخش MSME در سطح ملی برگزار کردند.  به منظور ترویج یک محیط تجاری عادلانه و پویا برای شرکت های خرد، کوچک و متوسط، دو نهاد گرد هم آمدند که زمینه‌های همکاری به نفع رقابت عادلانه در این بخش استراتژیک اقتصاد ملی را شناسایی ‌کنند. 

https://listindiario.com/economia/20240429/procompetencia-promipyme-unen-esfuerzos-proteger-intereses-mipymes

 اداره مالیات دومینیکن در ماه آوریل سال جاری 94 میلیارد و 760 میلیون پزو جمع آوری کرده است

اداره کل مالیات های داخلی (DGII) گزارش داد که میزان جمع آوری مالیات ها در ماه آوریل رقم 94 میلیارد و 760 میلیون پزوی دومینیکن (حدود 1 میلیارد و634 میلیون و 38 هزار دلار) بود که تحت تأثیر افزایش حقوق بگیران و فعالیت در بخش هتل ها، کافه‌ها و رستوران‌ها بوده است. ماه آوریل با 23.3 درصد افزایش (17 میلیارد و 280 میلیون و 500 هزار پزو  بیشتر) در مقایسه با مدت مشابه سال 2023، بیشترین رشد را نشان داده است. کل مالیات جمع آوری شده در دوره ژانویه تا آوریل 2024 بالغ بر 302 میلیارد و 398 میلیون و 500 هزار پزو (رشد19.3 درصد نسبت به سال قبل) می‌باشد. 

https://acento.com.do/economia/dgii-recauda-rd-94760-millones-en-abril-de-este-ano-9335244.html

 مرکز جدید کارآفرینی در دومینیکن افتتاح شد

 اتاق بازرگانی سانتو دومینگو (CCPSD) و اتاق بازرگانی بین المللی (ICC) دیروز یک "مرکز کارآفرینی ICC" جدید را در جمهوری دومینیکن با هدف ترویج مشارکت شرکت های کوچک و متوسط (SMEs) در سطح بین المللی افتتاح کردند. این نوع از مراکز که در حال حاضر در 14 کشور و چهار قاره دیگر وجود دارد، نه تنها به عنوان بستری برای تبادل ایده عمل می نماید، بلکه تجارت بین المللی را تقویت می‌کند و ارزش SME ها را در تجارت جهانی افزایش می دهد، زیرا باعث گشایش فرصت هایی برای آنها به سمت بازارهای جدید و فرصت های جدید در خارج از جمهوری دومینیکن است. اتاق بازرگانی بین المللی (ICC) نماینده نهادی بیش از 45 میلیون شرکت در بیش از 170 کشور جهان است.

https://listindiario.com/economia/20240504/inauguran-nuevo-centro-emprendimiento_806866.html

   دولت دومینیکن 900 میلیون پزو به برنامه خرید تولید مازاد مرغ اختصاص خواهد داد

دولت یک برنامه تعهدی برای بخش طیور به مبلغ 900 میلیون دلار دارد که توسط انجمن طیور دومینیکن به عنوان مکانیزمی‌برای مقابله با تولید بیش از حد مرغ اجرا خواهد شد. برنامه خرید مرغ های مازاد در مزرعه با تولیدکنندگان کوچک آغاز می‌شود. ولی این مازاد به رشد دائمی صنعت طیور بر می‌گردد. در حال حاضر 21.5 میلیون عدد  مرغ آماده فروش وجود دارد که بالاترین تولید در پنج سال گذشته است. صنعت طیور دومینیکن در سال 2023  بیش از 432 هزار تن مرغ و بیش از سه میلیارد تخم مرغ (بیش از 1.17 میلیون دلار درآمد برای اقتصاد ملی) بهمراه آورد . 

https://acento.com.do/economia/gobierno-dispone-programa-de-pignoracion-por-rd9-00-millones-por-excedente-de-produccion-9335608.html

جامائیکا  

برگزاری هفته تجاری دومینیکن در جامائیکا

دومین دور «هفته دومینیکن» در جامائیکا، رویدادی که با حمایت سفارت دومینیکن در این کشور و نهادهای مختلف دولتی و تجاری برگزار می‌گردد با موفقیت به پایان رسید. هدف از این فعالیت نه تنها ترویج تجارت و سرمایه گذاری با دومینیکن، بلکه تسهیل تجارت و سرمایه گذاری بین هر دو کشور است. امسال، انجمن تجاری جامائیکا از موفقیت دور اول این رویداد تجاری در سال قبل پیشی گرفت. تخمین زده می‌شود که بیش از 370 نشست برگزار و توافقاتی برای صادرات محصولات در بخش هایی مانند تنباکو، مواد غذایی، نوشیدنی، پلاستیک و مصالح ساختمانی حاصل گردید. حدود 400 شرکت جامائیکائی در این رویداد تجاری حضور داشتند .

https://listindiario.com/economia/20240429/foro-negocios-atrae-mas-400-empresas-dominicanas-jamaica_806225.html

 نمایشگاه مجازی به مناسبت گرامیداشت روز کشاورزی و کارگر در جامائیکا

با هدف ایجاد ارتباط بین تولید کنندگان و مشتریان به مناسبت روز کشاورزی و کارگر، شرکت «Santelec Solutions » از همه دوستداران صنایع دستی و محصولات کشاورزی دعوت نمود تا در نمایشگاه مجازی که از 1 تا 5 می 2024 در جامائیکا برگزار می‌شود، شرکت کنند. همانند نمایشگاه‌های سنتی به مناسبت روز کشاورزی و کارگر، سازمان‌ها و شرکت های تولیدی متعددی در رویداد مزبور شرکت خواهند کرد. بدین ترتیب «Santelec Solutions» فروشندگان و خریداران را به هم متصل می‌کند و از طریق پلتفرم Komandel.com، مشتری می‌تواند با خیال راحت خرید خود را با استفاده از  تلفن همراه انجام دهد.

https://lenouvelliste.com/article/247929/une-foire-virtuelle-pour-marquer-la-fete-de-lagriculture-et-du-travail

 وزارت کشاورزی جامائیکا حمایت از کشاورزان آسیب دیده از خشکسالی را افزایش می دهد

آقای فلوید گرین، وزیر کشاورزی، شیلات و معدن به جامائیکایی‌ها اطمینان می دهد که دولت علیرغم عواقب برنامه ریزی شده در تولید  سبزیجات، آنچه را که لازم است برای تضمین امنیت غذایی در طول دوره خشکسالی فعلی انجام خواهد داد. وزیر افزود که تاکنون در حال غلبه بر خشکسالی هستیم، اما اگر این خشکسالی ادامه پیدا کند حفظ حجم تولید سبزیجات سخت تر می‌شود. آقای گرین اطلاعاتی در مورد تأثیر خشکسالی بر محصولات نداد، اما گفت که در هفته آتی قادر به ارزیابی وضعیت فعلی خواهیم بود. 

https://www.jamaicaobserver.com/2024/04/25/ministry-ramps-support-farmers-hit-dought/

 دولت جامائیکا نسبت به بازگشایی کارخانه تولید آلومینا «JISCO/Alpart » خوش بین است

آقای فلوید گرین وزیر کشاورزی، شیلات و معدن، می‌گوید که دولت نسبت به بازگشایی پالایشگاه بوکسیت و آلومینا «جیوکوان آهن و فولاد» (جیسکو/آلپارت) در نائین، منطقه سنت الیزابت خوش بین است و بی صبرانه در انتظار ارائه برنامه‌های تولیدی از سوی « جیسکو/آلپارت» می‌باشد. عملیات در این پالایشگاه از سال 2019 به حالت تعلیق درآمد تا نوسازی و توسعه کارخانه را تسهیل کند. آقای وزیر تاکید نمود که «بازگشایی جیسکو/آلپارت همچنان در اولویت این دولت قرار می‌گیرد. ما از تأثیر قابل توجه جیسکو/آلپارت بر رابطه بین سنت الیزابت و منچستر می دانیم، اما مهمتر از آن، تاثیر آن بر اقتصاد ملی است. آلپارت اکنون زیر نظر JISCO است و تنها پالایشگاه آلومینیوم با دمای بالا در کشور است که توانایی منحصربه‌فردی برای فرآوری آن بوکسیت با کیفیت پایین‌تر که در برخی مناطق جامائیکا پیدا شده است. 

https://www.jamaicaobserver.com/2024/04/25/govt-optimistic-reopening-jisco-alpart-refinery

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما