معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۲/۱۴- ۱۶:۲۱ - مشاهده: ۶۹

اخبار اقتصادی پاکستان - کراچی

اهم اخبار و تحولات اقتصادی ایالت سند پاکستان در هفته دوم اردیبهشت ماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

میزان تبادلات تجاری پاکستان با آسیا

در آخرین سال مالی منتهی به ژوئن 2023، پاکستان 35.2 میلیارد دلار از طریق صادرات کالا و خدمات به دست آورد. بر اساس گزارش بانک مرکزی پاکستان (SBP) از این میزان، 8.3 میلیارد دلار یا 23.7 درصد کل، از ایالات متحده تامین شده است. در همان سال، این کشور 2.6 میلیارد دلار یا 7.5 درصد از کل صادرات را نیز از چین به دست آورد. این شکاف بزرگ در سهم بازارهای شماره یک و شماره دو جهان در درآمدهای صادراتی پاکستان ممکن است در سال های آینده کاهش یابد زیرا اسلام آباد گام های مشخصی برای تقویت صادرات به چین برداشته است. پاکستان همچنین در تلاش است تا صادرات خود را به افغانستان و ایران را افزایش دهد. در سال مالی گذشته، صادرات کالاهای پاکستان به هند و ایران به ترتیب تنها 0.3 میلیون دلار و 28000 دلار بوده است. در مورد افغانستان، صادرات پاکستان در حال حاضر رو به کاهش است. بر اساس گزارش SBP، صادرات کالا به کابل در سال مالی گذشته از 553 میلیون دلار در سال گذشته به 522 میلیون دلار کاهش یافته است. علاوه بر این، در سال قبل، عواید صادراتی از افغانستان از 346.5 میلیون دلار در سال جاری به 320 میلیون دلار کاهش یافت. برای به حداکثر رساندن منافع اقتصادهای - تجاری، پاکستان اکنون باید رویکرد «نگاه به آسیا» را دنبال کند و بر همسایگان و شرکای توسعه در شورای همکاری خلیج فارس - کویت، قطر، عربستان سعودی و امارات متحده عربی تمرکز نماییم. همچنین یک تصدیق عملی از افزایش سهم آسیایی در اقتصاد جهانی و تجارت رو به رشد درون آسیایی خواهد بود. با این حال، برای تغییر مسیر صادرات کالا، اسلام آباد باید به تدریج از غرب به شرق تغییر مکان دهد. صادرات کالاهای پاکستان به عربستان سعودی هم اکنون در حال افزایش است. در سال مالی گذشته، صادرات کالا به عربستان سعودی در مجموع 503.4 میلیون دلار بوده است که نسبت به 420.4 میلیون دلار در سال قبلی، افزایش یافته است. و درآمد صادراتی از عربستان سعودی به پاکستان درحال حاضر به مرز 443 میلیون دلار رسیده است. بر اساس گزارش بانک مرکزی پاکستان، کسری حساب جاری پاکستان از 4.05 میلیارد دلار در مدت مشابه سال گذشته به 508 میلیون دلار کاهش یافت. این امر هم به دلیل افزایش شدید صادرات و کاهش شدیدتر واردات امکان پذیر شد.

https://www.dawn.com/news/1830172/pakistans-trade-potential-in-asia

درخواست بخش خصوصی نفت و گاز از دولت پاکستان برای تسویه بدهی آنها

شرکت‌های اکتشاف بخش خصوصی نفت و گاز به دولت هشدار داده‌اند که بدهی مالی دولت به آنها بسیار زیاد است، زیرا مبلغ معوقه از سوی دولت تقریباً به 1.5 تریلیون روپیه رسیده است. انجمن شرکت‌های اکتشاف و تولید نفت پاکستان (PPEPCA) در نامه‌ای به مصدق مالک، وزیر نفت پاکستان اعلام کردند که بخش بالادستی نفت و گاز در وضعیت بحرانی قرار دارد. صنعت ما با مجموعه پیچیده ای از چالش ها مواجه است که نیاز به اقدام فوری دارد. در این نامه آمده است، مبالغ نگران کننده مطالبات معوق از SSGC و SNGPL در حال حاضر 1.5 تریلیون روپیه است که بیش از 600 میلیون دلار آن به شرکت های خارجی قابل پرداخت است. این سازمان اضافه کرد که تأخیر در پرداخت ها مانع مهمی‌برای توانایی شرکت های بالادستی برای سرمایه گذاری می‌باشد. این انجمن گفته است که در نتیجه این تاخیرها، پاکستان شاهد کاهش قابل توجه تولید نفت و گاز بومی‌بوده است. این کمبود با واردات پرهزینه انرژی، به ویژه LNG، و همچنین کمبود فزاینده انرژی متعادل گردید. بخش بالادستی نفت و گاز همچنین تاکید کرده است که یک بحران پیچیده و عظیم درجریان نقدینگی، این شرکت ها را مجبور به کاهش شدید فعالیت های اکتشاف و توسعه کرده است. تا فوریه 2024، از 23 حلقه چاه اکتشافی برنامه ریزی شده برای سال، تنها 9 حلقه چاه کاوشگر بودند، در حالی که تنها 19 حلقه از 42 حلقه موجود در کشور فعال بودند و همچنین کاهش قابل توجهی در فعالیت وجود داشت. این موضوع اعتماد سرمایه گذاران و اعتباردهندگان را تضعیف می‌کند و مانع از جریان سرمایه و فناوری لازم برای فعالیت های اکتشافی و توسعه ضروری می‌شود. در این نامه آمده است که طی چند سال گذشته هیچ شرکت بین‌المللی بالادستی در هیچ بلوک یا فرصتی سرمایه‌گذاری نکرده است، در حالی که چندین شرکت بین‌المللی E&P از کشور خارج شده‌اند.

https://www.dawn.com/news/1831603?ref=whatsapp

مصادره و معدوم شدن یک محموله برنج  پاکستانی در روسیه

یک محموله برنج پاکستانی در 15 مارس وارد بندر شد، یک غافلگیری ناخوشایند در انتظار مقامات روسیه بود. محموله برنج سفید دارای یک حشره مگاسلیا اسکالاریس (LOEW) بود این اولین بار نیست که این اتفاق می افتد. پاکستان در سال 2019 با وضعیت مشابهی با روسیه روبرو شد و مجبور شد با ممنوعیت این کشور مواجه شود. بنابراین، این مشکل اخیر چه تأثیری بر تجارت مواد غذایی روسیه و پاکستان خواهد داشت؟

آقای محمد شوکت حیات، رایزن تجاری و سرمایه گذاری در سفارت پاکستان در روسیه هشدار داد که به منظور جلوگیری از هرگونه ممنوعیت احتمالی صادرات برنج از پاکستان به روسیه، تحقیق در مورد موضوع ارسال حمل برنج مذکور به روسیه باید انجام شود و نتایج آن را فوراً با روسیه به اشتراک بگذارد تنها به 19 کارخانه و شرکت برنج از جمله شرکت غیرمنطبق (Garribson) اجازه صادرات برنج را می دهد. این وحشت موجه بود زیرا سابقه نشان می دهد که در گذشته FSVPS واردات برنج از پاکستان را در سال 2006 ممنوع کرده است و سپس در سال 2019 محموله‌های برنج آلوده را متوقف کرده است. طبق استانداردهای بین المللی بهداشتی و گیاهی، وقتی کشوری وارداتی را در بندر خود که دارای ارگانیسم مضری است رهگیری می‌کند، سه گزینه دارد. مصادره و معدوم نمودن محموله، ضد عفونی کردن و اخراج محموله؛ یا عملیات ضد عفونی اضطراری و ترخیص محموله در داخل کشور. مشخص شده است که محموله رهگیری شده پس از ورود به خشکی به جای بازگرداندن متاسفانه مصادره و معدوم شده است.

https://www.dawn.com/news/1831603?ref=whatsapp

 جمهوری آذربایجان به دنبال از سرگیری صادرات LNG  به پاکستان

جمهوری آذربایجان قبلاً قراردادی را برای خرید یک محموله LNG با پاکستان منعقد کرده است. آذربایجان تاکید کرده است که پاکستان باید واردات گاز طبیعی مایع (LNG) از این کشور آسیای مرکزی را برای تامین نیازهای رو به رشد مصرف داخلی خود از سر بگیرد. پیش از این، در زمان تصدی دولت جنبش دموکراتیک پاکستان (PDM)، دو طرف قراردادی را برای واردات حداقل یک محموله LNG در ماه امضا کردند. این توافق بر اساس بند بحث‌برانگیز «بگیر یا بپرداز» نبود، بلکه یک معامله تجاری بود که می‌توانست برای پاکستان بهتر باشد. با این حال، اسلام آباد تنها چند محموله LNG از آذربایجان وارد کرد و نتوانست به طور منظم به واردات خود ادامه دهد.

وزیر بازرگانی پاکستان با تاکید بر روابط تاریخی، سیاسی و اقتصادی پاکستان و آذربایجان، بر لزوم گسترش تجارت دوجانبه به ظرفیت واقعی آن با پرداختن به چالش‌های عمده تاکید کرد.وی به افزایش صادرات به آذربایجان از 9.70 میلیون دلار در سال 2021-2022 به 12.08 میلیون دلار در سال 2022-23 اشاره کرد که در کنار آن افزایش قابل توجه واردات عمدتاً به دلیل خرید کود است. سفیر بر اهمیت انجام دیدارهای سطح بالا برای تقویت روابط دوجانبه و همچنین ارتقای همکاری‌های سه جانبه با ترکیه تاکید کرد.

در حال حاضر، پاکستان و آذربایجان فعالانه در حال مذاکره بر سر قرارداد تجارت ترحیجی هستند و پیش نویس آن در حال نهایی شدن است. قابل ذکر است، آذربایجان به عنوان یک حسن نیت، برنج پاکستانی را تا دسامبر 2027 از حقوق گمرکی معاف کرده است و بر تعهد پاکستان به تقویت روابط تجاری و اقتصادی تاکید دارد و در عین حال بر اهمیت ارتباطات مردمی و امضای آن برای تقویت حجم تجارت و ایجاد فرصت‌های تجاری جدید تاکید کردند.

https://tribune.com.pk/story/2461684/azerbaijan-seeks-to-resume-lng-supply

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما