معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۲/۱۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۴۳

برنامه هند برای خودکفایی در تولید کود اوره تا پایان سال 2025

طبق اعلام وزیر مواد شیمیایی و کودهای هند، این کشور واردات کود اوره را تا پایان سال 2025 متوقف خواهد کرد. کود اوره پرمصرف ترین کود شیمیایی در کشاورزی هند بوده و مصرف سالانه آن حدود 35 میلیون تن برآورد می‌شود. اهم اقدامات و برنامه دولت هند جهت خودکفایی در تولید و توقف واردات اوره به شرح ذیل اعلام شده است:

1- افزایش ظرفیت تولید داخلی

       نیاز داخلی هند به کود اوره طی سال‌ 2022 به 35.7 میلیون تن رسید. در حال حاضر ظرفیت تولید داخلی این کشور حدود 31 میلیون تن بوده و شکاف بین تولید داخلی سالانه و تقاضا حدود 4 میلیون تن می‌باشد. دولت چهار کارخانه اوره تعطیل شده را مجددا راه اندازی کرده و در حال احیای یک کارخانه دیگر است. این ظرفیت پس از راه اندازی کارخانه پنجم به حدود 32.5 میلیون تن خواهد رسید و 2 تا 2.5 میلیون تن تقاضای باقیمانده را از طریق جایگزینی با نانو اوره مایع تامین خواهد کرد.

2- تولید و ترویج استفاده از کودهای جایگزین

      دولت هند با هدف استفاده از کودهای جایگزین، به دنبال تولید و گسترش استفاده از « نانو اوره مایع» و «نانو مایع دی آمونیوم فسفات» (DAP) بین کشاورزان این کشور است. در نتیجه این سیاست، مصرف اوره معمولی هند در سال گذشته 2.5 میلیون تن کاهش یافته است.

      شرکت IFFCO به عنوان بزرگترین تولید کننده و واردکننده کود هند، طی چند سال گذشته تولید نانو اوره مایع را راه اندازی کرده است و علاوه بر آن فناوری راه اندازی کارخانه نانو اوره را در اختیار برخی شرکت های دیگر قرار داده است. یک بطری نانو اوره معادل یک کیسه (45 کیلوگرمی) اوره معمولی است که از لحاظ حجم، کیفیت و صرفه اقتصادی دارای مزیت است. ادعا می‌شود تنها با 20 گرم نانو اوره می‌توان به نتایج اوره معمولی با وزن 20 کیلوگرم دست یافت.

3- کاهش پرداخت یارانه به کشاورزان

       کود اوره و 22 رقم کود فسفات و پتاس تحت حمایت یارانه ای هستند که با پرداخت مستقیم به تولیدکنندگان یا واردکنندگان انجام می‌شود. در حال حاضر، حداکثر قیمت خرده فروشی کود اوره معمولی به ازای هر کیسه 45 کیلوگرمی، 242 روپیه است (به استثنای هزینه‌های جانبی و مالیات). درصورتی که هزینه واقعی آن که توسط دولت پرداخت می‌شود 2650 روپیه است. در مقابل، فروش یک بطری نیم لیتری نانو اوره بدون تکیه بر حمایت یارانه ای با قیمت 240 روپیه ارائه می‌شود.

       دولت یارانه کود را از 23 میلیارد دلار در سال 2023 به 20 میلیارد دلار در  2024 کاهش داده است. این میزان در سال 2022 بالغ بر 31.11 میلیارد دلار بوده است که نشان از روند نزولی پرداخت یارانه‌ها دارد.

4- طرح­های حمایتی دولت

            واردات کود اوره هند توسط دولت انجام می­شود. دولت در جهت حمایت از کشاورزان و رسیدن به خودکفایی طرح های متعددی را اجرا نموده است. از جمله:

- طرح (PM-PRANAM) با هدف تشویق ایالت ها جهت استفاده از کودهای جایگزین و استاندارد سازی استفاده از کودهای شیمیایی

- «طرح یارانه اوره» (USS)، طبق این طرح دولت مابه التفاوت قیمت تولیدکنندگان و قیمت خرده فروشی را به تولیدکنندگان می‌پردازد.

- طرح «یارانه مبتنی بر مواد مغذی» (NBS)، طبق این طرح مقدار ثابتی یارانه به صورت سالانه/نیمه سالانه برای تهیه کودهای P&K (فسفاته و پتاسیم) با قیمت‌های مناسب برای کشاورزان پرداخت می‌شود.

براساس داده‌های وزارت بازرگانی و صنعت هند، طی سال 2022 واردات  انواع کودهای شیمیایی به هند به 18.8 میلیارد دلار رسید که 1.59 میلیارد بیشتر از سال 2021 بود. درحالیکه میزان واردات اوره در همین سال به  58 میلیون تن رسید که نسبت به سال قبل آن (9.13 میلیون تن) کاهش یافت.

هفت کشور عمده صادرکننده کود اوره به هند از لحاظ ارزش در سال 2023 به ترتیب چین، عمان، روسیه، امارات، قطر، عربستان و اندونزی بوده اند. 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما