معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۲/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۱۶

اخبار اقتصادی شرق افغانستان – جلال آباد

اهم اخبار و تحولات اقتصادی شرق افغانستان در دهه اول اردیبهشت ماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

هیئت سازمان ملل، از وضع مهاجران اخراجی در خط فرضی تورخم دیدن کرد

روزنامه دولتی باختر در مطلبی نوشته است، وزارت امور مهاجرین از دیدار هیئت دفتر هماهنگ‌کننده کمک‌های انسان دوستانه سازمان ملل متحد، از خط فرضی تورخم خبر داد. دفتر مطبوعاتی وزارت امور مهاجرین با انتشار این خبر گفته است، بر اساس گزارش ریاست امور مهاجرین ننگرهار، مسئولین دفتر هماهنگ‌کننده کمک‌های انسانی سازمان ملل متحد در آن استان از خط فرضی تورخم در تاریخ ۲۹ فروردین دیدن نمودند.

در این بازدید فعالیت‌های مؤسسات در تورخم از نزدیک موردبررسی قرارگرفته که از سوی دیگر مسئولین مرزی تورخم اطلاعات مربوط به تشخیص، ثبت و فعالیت‌های حوزه کاری، خدمات بهداشتی و غیربهداشتی ارائه شد. مسئولین سازمان بین‌المللی مهاجرت و کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان نیز در مورد کارکرد خویش اطلاعات را شریک ساخته از مسئولین مرزی به خاطر هماهنگی کامل با نهادهای امدادرسان و رسیدگی به مشکلات قدردانی نمودند.

بخت جمال گوهر خدران رئیس مرزی، تورخم از سفر آن‌ها ستایش نموده گفت امارت اسلامی تمام تلاش خود را به خرچ می‌دهد تا بازگشت آبرومندانه مهاجرین، کمک‌های اولیه و ادغام آن‌ها را در استان‌هایشان فراهم گردد و مشکلات آن‌ها به‌موقع حل شود. نامبرده افزود، در این راستا از اینکه نهادهای کمک‌کننده نهایت تلاش خود را کرده‌اند سپاسگزاریم و متعهد هستیم که فرصت‌های بیشتری را برای نهادهای کمک‌کننده ایجاد و مشکلات آن‌ها را به‌موقع حل کنیم.

https://www.bakhtarnews.af/dr/هیئت-سازمان-ملل،-از-وضع-مهاجران-اخراجی/

بازگشایی دوباره بزرگ‌راه نورستان – کنر

مسئولین وزارت رفاه طالبان می‌گوید که بزرگ‌راه نورستان – کنر را دوباره به روی ترافیک بازکرده است. این بزرگ‌راه به دلیل لغزش کوه و برف‌ از چند روز به این طرف به روی ترافیک مسدود بود. مسئولین وزارت رفاه طالبان گفته‌اند این بزرگ‌راه روز چهارشنبه 29 اسفند، دوباره به روی ترافیک بازشده است. بااین‌وجود، اعلامیه افزوده پاک کاری جاده‌ها در شهرستان‌های کامدیش، برگ‌متال، مندول و دوآب نورستان از رسوبات سیل‌ها، ادامه دارد و مسیرهای مواصلاتی این‌ شهرستان‌ها تاکنون بازگشایی نشده است.

https://www.jomhornews.com/fa/news/171162/

افزایش محصولات پیاز در استان ننگرهار

روزنامه سپوژمی در مطلبی نوشته است که در سال جاری در ننگرهار بیش از 4000 هکتار پیاز کشت شد که تخمین زده می‌شود بیش از 66 هزار تن محصول پیاز داشته است در ادامه این مطلب آمده است که کشاورزان ننگرهار نسبت به افزایش محصولات ابراز خرسندی کرده ولی گفت محصولات آن‌ها امسال افزایش‌یافته ولی از آن‌ها از تجار خواستند تا پیاز را از بیرون کشور وارد نکنند تا به محصولات آن‌ها زیان نرسد.

https://www.spogmairadio.com/94170/

ژاپن در پروژه‌های آب‌رسانی استان ننگرهار همکاری می‌کند

روزنامه دولتی باختر در مطلبی نوشته است تفاهم‌نامه سه‌جانبه اجرای پروژه آب‌رسانی در اطراف استان ننگرهار به ارزش نزدیک به ۲ میلیون دلار آمریکایی امضا شد. دفتر رسانه‌های وزارت انرژی و آب‌رسانی با ارسال خبرنامه‌ای نوشته است تفاهم‌نامه سه‌جانبه اجرای پروژه آب‌رسانی در شهرستان نازیان به ارزش ‍۱.۸ میلیون دلار میان مولوی سعید احمد بنوری، معاون استاندار ننگرهار، سید فضل احد هاشمی رئیس حوزه رودخانه‌ای ننگرهار و خانم فوجیتا مسئول موسسه PMS ژاپن امضاء شد.

بر اساس این تفاهم‌نامه در شهرستان نازیان از سوی موسسه مذکور در چارچوب حوزه رودخانه‌ای ننگرهار چهار شبکه آب‌رسانی به طول 9 کیلومتر، 12 جوی (آب رو) و یک ذخیره آب به‌صورت اساسی‌ترمیم و به هدف ذخیره نمودن آب باران هفت چکدم (ذخیره آب) ساخته می‌شود که به ساخت این شبکه ۱۸۰۶ جریب زمین زراعتی آب‌رسانی خواهد شد. معاون استاندار ننگرهار از اجرای پروژه‌های آب‌رسانی و بهداشت از سوی موسسه PMS در استان ننگرهار قدردانی نمود و در اجرای تمام امور به آن‌ها وعده هر نوع همکاری را داد. از سوی دیگر رئیس ریاست رودخانه‌ای ننگرهار به مسئولین موسسه پی، ام، اس ژاپن جهت اجرای این پروژه وعده همکاری داد و در این راستا خواستار اجرا همچو پروژه‌های دیگر نیز شد.

دفتر مطبوعاتی استان ننگرهار نیز در مطلبی از این قرارداد نوشته گفته است که این پروژه آب‌رسانی در ماه آوریل سال جاری میلادی آغاز و در ماه سپتامبر سال 2026 میلادی به انجام رسد، پس از به بهره‌برداری آن به مدت پنج سال موسسه مذکور حفظ و مراقبت آن را انجام می‌دهد و سپس حفظ و مراقبت آن از سوی حوزه رودخانه‌ای ننگرهار انجام خواهد شد.

https://t.me/nmic96/110949

https://www.bakhtarnews.af/dr/چاپان-درپروژه-های-آبیاری-ولایت-ننگرها/

ساخت مجتمع واحد دولتی در شهرستان اچین

دفتر مطبوعاتی استان ننگرهار در مطلبی نوشته، مولوی سعید احمد بنوری، معاون استاندار ننگرهار که مولوی احمد حمزه رئیس مالی و تأمیناتی مقام استان، فرمانداران شهرستان‌های اچین، اسپین‌غر، شینوار و برخی دیگری از مقامات این استان نیز وی همراهی می‌کردند برای ساخت مجتمع واحدهای دولتی در شهرستان اچین از نقاط مختلف این شهرستان برای انتخابات جای مناسب بازدید کردند. در ادامه این مطلب آمده که مسئولین مذکور در منطقه عدل خیل اچین برخی از مناطق که در نزدیکی بازار شهرستان مذکور و در جاده عمومی موقعیت دارند را به خاطر ساخت مجتمع واحدهای دولتی برگزیدند که پس از مشاورهای کار عملی روی ساخت آن آغاز خواهد شد.

معاون استاندار ننگرهار گفت، در این مجتمع مقام فرمانداری، دادگاه، فرماندهی پلیس، اطلاعات، شهرداری، حج و ارشاد، درمانگاه، شهرسازی و سایر ادارات قرار خواهد داشتند. به گفته آقای بنوری، ساختمان قبلی شهرستان اچین به فرمانداری شهرستان اسپین‌غر داده خواهد شد که در آن نیز تمامی ادارات شامل خواهد شدند و ساختمان برای آن نیز ساخته خواهد شد.

https://t.me/nmic96/111045

پایان کارگاه امنیت اقتصادی در استان ننگرهار

دفتر مطبوعاتی استان ننگرهار در مطلبی نوشته که از سوی کمیته هلال‌احمر افغانی، یک کارگاه پنج‌روزه برای مدیران ادارات، کارکنان، داوطلبان منطقه مشرقی در مورد امنیت اقتصادی برگزار کرد. در این کارگاه ارزیابی امنیت اقتصادی، مدت‌زمان پروژه، پرداخت‌کار و سایر موضوعات مشابه موردبحث و بررسی قرار گرفت و همچنان به سؤالات شرکت‌کنندگان این دوره از سوی مربایان پاسخ داده شد. همچنین به‌منظور تأمین امنیت اقتصادی منطقه شرق، ایده‌هایی به شرکت داد شد تا در آینده موردبحث و بررسی قرار گرفت.

https://t.me/nmic96/111058

 تعمیر ۶۰۰ خانه در استان ننگرهار

مولوی سعید احمد بنوری، معاون استاندار ننگرهار از مسئولین UN-HABITAT در ریاست رسیدگی به حوادث به خاطر ترمیم 600 منزل مسکونی در شهر جلال‌آباد، شهرستان‌های کامه و بتی‌کوت و مساعدت بسته‌های زمستانی به 600 خانواده دیگر تشکر کرد. در ادامه این مطلب آمده که معاون استاندار ننگرهار از مسئولین UN-HABITAT خواست تا در سایر شهرستان‌ها نیز پروژه‌های جدید را به خاطر کمک به مردم اجرا برسانند.

https://t.me/nmic96/111077

ساخت مزارع کوچک مرغداری برای 40 زن سرپرست خانوار در استان ننگرهار

دفتر مطبوعاتی استان ننگرهار به نقل از مسئولین ریاست زراعت، آب‌رسانی و دامپروری ننگرهار نوشته است که در چارچوب برنامه‌های این ریاست و همکاری موسسه داگار مزارع کوچک مرغداری برای 40 زن فقیر در شهرستان‌های چپرهار، پچیراگام و ده بالای ننگرهار ساخته‌شده است. بر اساس اطلاعات به هر خانم 20 مرغ خانگی، دویست کیلو غلات، دارو توزیع‌شده است.

https://t.me/nmic96/111102

توزیع وسایل زراعتی بین کشاورزان در استان نورستان

برای صدها نفر از کشاورزان استان نورستان بذرهای سبزی‌های تازه و وسایل کاری توزیع گردید. به کمک مالی اداره خوراک و زراعت سازمان ملل متحد برای حدود چهارصد و پنجاه نفر از کشاورزان پارون مرکز استان نورستان و شهرستان وامای نورستان  بذرهای سبزی‌ و وسایل کاری توزیع گردید. روح الهدی نواب زاده، مسئول نهاد امدادرسان موسوم به ابرار که این برنامه را عملی نموده می‌گوید به هر یک از کشاورزان  پنج نوع بذرهای سبزی، کود شیمیایی موردنیاز، داروی ضد حشرات و وسایل کاری داده شد. روح الهدی نواب زاده می‌گوید هدف آن‌ها ترویج سبزی در استان نورستان، حل مشکل اقتصادی خانواده‌ها و همچنان خودکفایی آن‌ها می‌باشد.

https://parstoday.ir/dari/news/afghanistan-i246524

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما