معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۲/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۶۱

اخبار اقتصادی کوبا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کوبا در هفته دوم اردیبهشت ماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

وزیر حمل و نقل کوبا در یک سفر رسمی وارد ایران شد

ادواردو رودریگز داویلا، وزیر حمل و نقل کوبا، سفر رسمی خود به ایران را با دستور کار برای احیای این بخش در بزرگترین منطقه آنتیل آغاز کرد. به گزارش سفارت هاوانا در تهران وزیر کوبایی اعلام کرد که در مدت اقامت خود با مقامات مختلف ایران با اهداف مشخص در رابطه با احیای شاخه‌های مختلف حمل ‌و نقل در کوبا دیدار و در نمایشگاه این بخش شرکت خواهد کرد. ششمین نمایشگاه بین المللی اکسپو ایران 2024 که از ۲۷ آوریل تا 1 می در محل نمایشگاه‌های تهران برگزار می‌شود، مهمترین رویدادی است که در بخش بازرگانی این کشور برگزار می‌شود. همانطور که توسط وزارت خارجه کوبا تاکید شده است، این نمایشگاه فرصت های بسیار خوبی را برای شرکت ها، تولید کنندگان، تامین کنندگان، رسانه‌های تجاری و سایر فعالان از بخش ها و صنایع مختلف فراهم می‌کند تا محصولات، خدمات، فناوری‌ها و ایده‌های تجاری خود را به نمایش بگذارند.

https://cubasi.cu/es/noticia/llego-iran-ministro-de-transporte-de-cuba-en-visita-oficial

 

شرکت هواپیمایی کوبانا د آویاسیون پروازها به آرژانتین را به دلیل امتناع تامین کننده سوخت به هواپیماهای کوبائی متوقف می‌کند

شرکت هواپیمایی Cubana de Aviación SA لغو پروازهای CU360/CU361 را که برای 23 و 24 آوریل 2024 برنامه ریزی شده بود را اعلام کرد. این تصمیم به دلیل امتناع شرکت های تامین سوخت هواپیمایی در جمهوری آرژانتین از ارائه خدمات به این شرکت هواپیمایی با استناد به مفاد اقدامات محاصره و تحریم های ایالات متحده علیه کوبا اعلام شده است. این امتناع به سایر خطوط هوایی قرارداد شده توسط Cubana de Aviación نیز تعمیم داده شده تا از مسافران آسیب دیده محافظت شود. این امر باعث شده این شرکت هواپیمایی به تعهدات خود در قبال مسافران عمل نکند.

http://www.cubadebate.cu/noticias/2024/04/24/las-garras-del-bloqueo-se-extienden-a-argentina-cubana-de-aviacion-suspende-vuelos-por-negativa-de-proveedores/

نرخ یورو  در برابر پول ملی کوبا مجددا افزایش یافت

در هفته جاری نرخ یورو افزایش یافت و رکورد فروش جدیدی را به ثبت رساند. یورو به رقم 365 CUP در بازار صعود کرد و در 24 ساعت سه پزو افزایش یافت. به این ترتیب فاصله جدید 10 واحدی با دلار پیدا کرد که همچنان 355 پزو ارزش دارد. ارز قابل تبدیل آزاد (MLC) نیز به نوبه خود، به مدت یک هفته بدون تغییر و در رقم ۲۸۵ پزو باقی مانده است. واقعیت این است که ارزهای اروپایی و آمریکایی هیچ نشانه ای از کاهش ارزش فروش خود را نشان نمی دهند. اگرچه دولت کوبا از مشکل مهمی‌که با بازار غیررسمی ارز دارد آگاه است، اما بدون ارائه راه‌حل‌ها یا پیشنهادهای مشخص برای تعیین نرخ ارز و اعمال اقداماتی که اقتصاد را نشاط می‌بخشد، به کار خود ادامه می‌دهد.

https://www.cibercuba.com/noticias/2024-04-18-u1-e129488-s27061-nid280566-nuevo-record-venta-moneda-europea-cuba

کوبا و اتحادیه اروپا در مورد همکاری و انرژی‌های تجدیدپذیر گفتگو نمودند

نمایندگان کوبا و اتحادیه اروپا (EU) کمیته فرعی همکاری را در بروکسل  برای ارزیابی روابط دوجانبه و به اشتراک گذاشتن معیارهای انتقال انرژی در سناریوی چالش برانگیز تغییرات آب و هوایی تشکیل دادند. طرفین چرخه چهارم اجرای توافقنامه گفتگوی سیاسی و همکاری بین کوبا و اتحادیه اروپا را که در سال 2016 امضا شد، تداوم می دهند، جلساتی که از 18 تا 26 آوریل با دستور کار گسترده برگزار می‌شود. این گفتگوها فرصت‌های کوبا را در اجرای دروازه جهانی، استراتژی اروپایی برای تقویت پیوندهای هوشمند، پاک و ایمن در سراسر جهان در حوزه‌های مختلف از دیجیتال، انرژی و حمل ‌و نقل گرفته تا بهداشت، آموزش و پژوهش، برجسته می‌کند. کمیته فرعی همکاری توسط مدیر همکاری کوبا در وزارت تجارت و سرمایه گذاری خارجی، آلبا روزا آلارکون، و مدیر کمیسیون اروپا برای آمریکای لاتین و کارائیب، فلیکس فرناندز-شاو، اداره می‌شود. دستور کار شامل گفتگوها در مورد توسعه منابع انرژی تجدیدپذیر، به ویژه رقابت پذیری و دسترسی کوبا به مکانیسم های تامین مالی در این زمینه است. موضوعات دیگر، چشم انداز سرمایه گذاری اتحادیه اروپا در بیوتکنولوژی کوبا، نوسازی اقتصادی و دیدگاه‌های مشترک در مورد توانمندسازی زنان و جوانان است. هیئت کوبایی بر تعهد این کشور به اجرای توافقنامه گفتگوی سیاسی و همکاری بین کوبا و اتحادیه اروپا تاکید کرد و اهمیت آن را برای رویکردی صادقانه و سازنده به طیف گسترده ای از موضوعات ارزیابی کرد. در همین راستا دیدارهایی با هماهنگ کننده حقوقی و مطالبات گروه اروپایی مرتبط با بیمه اعتباری و ریسک بیمه کریدندو، رومانی پیترز و مسئولان بانک سرمایه گذاری اروپا انجام شده است.

https://www.plenglish.com/news/2024/04/23/cuba-and-eu-discuss-cooperation-and-renewable-energies/

 

کوبا میزبان کنگره بین المللی نظم نوین اقتصادی بین المللی خواهد بود

در روزهای 29 و 30 آوریل، هاوانا میزبان دومین کنگره بین المللی با موضوع عدم تعادل در جهان، فوریت صلح و توسعه و نیاز به نظم جدید اقتصادی بین المللی (NIEO) خواهد بود. این رویداد به مناسبت پنجاهمین سالگرد تصویب اعلامیه و برنامه اقدام برای استقرار نظم اقتصادی بین المللی جدید، مصوب مجمع عمومی سازمان ملل متحد در 1 می 1974 برگزار می‌شود. NIEO نقطه عطفی در مبارزه کشورهای جنوب برای عدالت اقتصادی بین المللی و برای توسعه آنها بود. هدف این کنگره ترویج تبادل و مشارکت اقتصاددانان برجسته، دانشگاهیان، کارشناسان و سیاستمداران از سراسر جهان و سایر افراد علاقه مند در مورد مشکلاتی است که در نتیجه نظم نامتعادل اقتصادی، سیاسی، علمی-تکنولوژیکی و نظامی‌بین المللی مانع توسعه و صلح جهانی می‌شود.

 

https://www.radiohc.cu/en/noticias/nacionales/353329-cuba-will-host-international-congress-on-the-new-international-economic-order

حضور فعالان گردشگری سلامت در FITCuba 2024

در چهل و دومین نمایشگاه بین المللی گردشگری آینده (FITCuba 2024) که برای 1 تا 5 می‌برنامه ریزی شده است، گزارش های مربوط به ظرفیت های سفر مرتبط با سلامت و کیفیت زندگی مورد بحث قرار خواهد گرفت. این نشست در Jardines del Rey Resort، در استان مرکزی کوبا در سیگو د آویلا برگزار خواهد شد که در آن 500 متخصص از سراسر جهان و 80 روزنامه نگار متخصص شرکت خواهند کرد. گردشگری سلامت مرکز ارائه پیشنهاداتی خواهد بود که شرکت بازاریابی خدمات پزشکی کوبا (CSMC S.A.) در FITCuba ارائه خواهد کرد که بستری برای انتشار خدمات گردشگری سلامتی خواهد بود.

https://www.plenglish.com/news/2024/04/27/reports-on-health-tourism-to-be-present-at-fitcuba-2024/

شرکت‌های اقتصادی جدید در نمایشگاه استان کوبا حضور دارند

شرکت های خرد و کوچک و متوسط Laminados Concepción یکی از کارآفرینان جدید در کوبا است که در اولین نمایشگاه استانی ExpoYayabo 2024 شرکت کرده است. Yarisel Concepción، مدیر تجاری شرکت گفت که به عنوان یک پروژه توسعه محلی عمل می‌کند و زنجیره‌های تولید و جایگزینی واردات را ترویج می‌کند. از برنامه‌های آنها می‌توان به زنجیره تولیدی با شرکت آزمایشگاه‌های بیودارویی (Labiofam) اشاره کرد که در آن زباله‌های Laminados Concepción برای به دست آوردن محصولات مبتنی بر الکل و جوهر استفاده می‌شود. وی توضیح داد ما همچنین در حال کار بر روی خط انحصاری سیگارهای‌هابانوس برای تولید بسته‌بندی هستیم. نمایشگاه ExpoYayabo 2024 به مناسبت 510 مین سالگرد تأسیس شهرهای ترینیداد و Sancti Spíritus، به ترتیب سومین و چهارمین شهر از هفت شهر اول کوبا که اسپانیایی‌ها در آن ساکن شدند برگزار می‌شود و به روز اول ماه می، روز جهانی کارگر اختصاص دارد.

https://www.plenglish.com/news/2024/04/26/new-economic-businesses-attend-exhibition-in-cuban-province/

کوبا به پذیرش یک میلیون بازدید کننده خارجی دست یافت

خوان کارلوس گارسیا، وزیر گردشگری تایید کرد که کوبا در سال جاری تاکنون به یک میلیون بازدیدکننده خارجی خدمات ارائه کرده است. دبیر کل سازمان جهانی گردشگری ، زوراب پولیلیکاشویلی، و مدیر منطقه ای قاره آمریکا همان سازمان، گوستاوو سانتوس، به تازگی جهت شرکت در چهل و دومین نمایشگاه بین المللی گردشگری (FITCUBA 2024) که از ۱ تا ۵ می‌برگزار می‌شود وارد کوبا شده اند. هر دو مدیر در شصت و نهمین نشست کمیسیون منطقه ای گردشگری سازمان ملل متحد برای قاره آمریکا در استراحتگاه وارادرو (غرب) قبل از FITCuba ملاقات خواهند کرد. وزیر گردشگری، خوان کارلوس گارسیا، نمایندگان سازمان جهانی گردشگری را پذیرفت. پیش از این، اداره آمار و اطلاعات (ONEI) تا ماه مارس از ورود 809 هزار و 238 بازدیدکننده خارجی به این کشور خبر داده بود که نسبت به سال 2023 افزایش 7.5 درصدی داشته است. کانادا به عنوان اولین صادرکننده گردشگر و پس از آن جامعه کوبایی‌های مقیم خارج از کشور، روسیه، ایالات متحده، آلمان، فرانسه، مکزیک، بریتانیا، اسپانیا و آرژانتین قرار دارند.

 http://www.cubadebate.cu/noticias/2024/04/27/cuba-alcanza-el-millon-de-visitantes-extranjeros/

رویداد ICOM 2024 در زمینه ارتباطات، فناوری و فرهنگ در ماه دسامبر در هاوانا برگزار می‌شود

دانشکده ارتباطات دانشگاه‌هاوانا گزارش داد که یازدهمین نشست بین المللی پژوهشگران و محققان اطلاعات و ارتباطات (ICOM) از 3 تا 6 دسامبر در پایتخت کوبا برگزار می‌شود. ایکوم 2024 فضایی برای بحث تاملی، انتقادی و چند رشته ای در مورد مأموریت اطلاعات، ارتباطات، فناوری و فرهنگ در راستای اهداف برابری، توسعه پایدار و نوآوری خواهد بود. این رویداد که به صورت حضوری و مجازی برگزار می‌شود، دارای برنامه‌ای از همایش‌ها، پنل‌ها، ارائه‌ها و پوسترها، نشست‌های گفتگو، نمایشگاه، بازدیدها و سایر فعالیت‌های مرتبط با ماهیت اطلاعات و ارتباطات و چالش‌های جدید خواهد بود که هوش مصنوعی و ارتباطات سیاسی به رسانه‌ها و دانشگاه‌ها پیشنهاد می‌کند.

http://www.cubadebate.cu/noticias/2024/04/15/icom-2024-evento-sobre-comunicacion-tecnologia-y-cultura-sesionara-en-diciembre/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما