معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۲/۱۰- ۰۸:۰۱ - مشاهده: ۷۷

اخبار اقتصادی کشورهای حوزه کارائیب

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی روزنامه‌ها و رسانه‌های کشورهای واقع در حوزه کارائیب در هفته اول اردیبهشت ماه 1403 به شرح ذیل ارائه می‌ گردد:

جمهوری دومینیکن

 دومینیکن در پنج سال آتی رهبری اقتصادی منطقه را حفظ خواهد کرد

جمهوری دومینیکن، هفتمین اقتصاد بزرگ آمریکای لاتین، رشد قابل توجهی را تجربه کرده است که نتیجه ای از افزایش جهانگردی،  ارسال حواله‌های پول ، ساخت و ساز و تولید در مناطق آزاد می‌شود. بر اساس تحلیل نشریه دیجیتال«لاتینوکس» بر اساس داده‌های جدید صندوق بین المللی پول، جمهوری دومینیکن بالاترین نرخ رشد را در آمریکای لاتین طی پنج سال آتی خواهد داشت. اگرچه صندوق بین المللی پول انتظار دارد پاناما بیشترین رشد اقتصادی را در سال جاری ثبت کند، پنج سال آتی تحت سلطه جمهوری دومینیکن با رشد تقریباً 5.1٪ خواهد بود .

https://listindiario.com/economia/20240419/vaticinan-pais-mantendra-liderazgo-economico-proximos-cinco-anos_804773.html

بخش دخانیات 150 هزار  شغل مستقیم در سراسر دومینیکن ایجاد کرده است

آقای رافائل کروز رودریگز، مدیر کل مرکز توسعه صنعتی و رقابت پذیری (Proindustria)، نشستی با اعضای انجمن سیگار و تنباکو دومینیکن (Adocitab) برگزار کرد. آقای کروز رودریگز در دیدار مزبور گفت که بخش دخانیات 150 هزار شغل مستقیم در سراسر کشور ایجاد می‌کند که درصد زیادی از آن متعلق به زنان است که بسیاری از آنها مادران مجرد هستند.

https://acento.com.do/economia/sector-tabacalero-genera-150000-empleos-directos-a-nivel-nacional-9328388.html

 حواله‌ها در سه ماهه اول سال 2024 به 2 میلیارد و 635 میلیون دلار رسید

 بانک مرکزی جمهوری دومینیکن اعلام کرد که طی سه ماهه اول سال 2024، حواله‌های دریافتی به 2 میلیارد و 635 میلیون و 600 هزار دلار آمریکا رسیده است (افزایش 6.2 درصدی نسبت به دوره مشابه سال قبل). عملکرد اقتصادی ایالات متحده یکی از عوامل تأثیرگذار بر ارسال حواله‌های پول به داخل دومینیکن گزارش شده است.

https://acento.com.do/economia/remesas-alcanzaron-us-2635-millones-en-primer-trimestre-de-2024-9330779.html

ایالات متحده جمهوری دومینیکن را از فهرست سیاه مالکیت معنوی حذف کرد

ایالات متحده جمهوری دومینیکن را از فهرست نظارتی گزارش ویژه 301 سال 2024 که کفایت و اثربخشی حمایت از حقوق مالکیت معنوی (IPR) شرکای تجاری این کشور را بررسی می‌کند حذف کرد. آقای ویکتور بیسونو، وزیر صنعت، بازرگانی و شرکت‌های کوچک و متوسط دومینیکن گفت: «در نتیجه، انتظار می‌رود این تصمیم باعث بهبود قابل توجهی در جذب سرمایه‌گذاری خارجی به سوی جمهوری دومینیکن شود».

https://acento.com.do/economia/eeuu-saca-a-republica-dominicana-de-lista-negra-sobre-propiedad-intelectual-9332026.html

برگزاری دور سوم نشست و نمایشگاه«CENI» در دومینیکن

پایتخت دومینیکن بار دیگر محیط منتخب برای برگزاری سومین دور نشست و نمایشگاه CENI (ارتباطات، کارآفرینی، شبکه و اطلاعات) شد، این رویدد پلتفرم مناسبی برای همگرایی کار بازیگران اصلی کشور در زمینه ساخت و ساز و املاک و مستغلات است. رویداد مزبور به عنوان یک فرصت منحصر به فرد برای تشویق کسب و کار و سرمایه گذاری در این بخش های اقتصادی روز پنجشنبه 2 می در سانتو دومینگو برگزار می‌شود. "ارتباط خوب و فروش بیشتر" شعار رویداد است که در آن تجار موفق، کارشناسان بخش ارتباطات، اقتصاددانان، متخصصان حقوق املاک، معماران، رهبران و نمایندگان املاک با ابتکاراتی به نفع توسعه املاک و مستغلات در جمهوری دومینیکن شرکت خواهند کرد . 

https://acento.com.do/economia/anuncian-tercera-edicion-expo-foro-ceni-dirigido-a-los-sectores-construccion-e-inmobiliario-9331508.html

سرمایه گذاری باعث افزایش امکانات هتلداری در جمهوری دومینیکن می‌شود

جمهوری دومینیکن ورود 8.5 میلیون گردشگر از طریق هوایی در سال 2023 را ثبت کرد. این رقم نشان می دهد که این کشور برای پوشش نیازهای بخش مزبور نیاز به افزایش زیرساخت های خود دارد. در همین راستا آقای خورخه فلیز، مدیر اجرایی «هتل‌های کاریسما» گفت: «در سال 2024 ما  1000 اتاق هتل جدید برای تقویت امکانات در اختیار دومینیکنی‌ها و خارجی‌ها خواهیم ساخت. طبق داده‌های اداره ملی آمار دومینیکن 83 هزار و 504 اتاق هتل در طول سال 2023 در این کشور ساخته شده است. 

https://acento.com.do/economia/sostenibilidad-oferta-complementaria-y-diversificacion-ejes-que-trabajara-el-turismo-en-2024-9331516.html

شرکت سرمایه گذاری IDB Invest از مجتمع گردشگری  Four Seasons Resort در جمهوری دومینیکن پشتیبانی می‌کند

شرکت سرمایه گذاری IDB با Cisneros Real Estate برای تأمین مالی 134.6 میلیون دلاری مجتمع گردشگری چهار فصل که بخشی از Tropicalia، یک استراحتگاه با کاربری متنوع پایدار و در حال توسعه در جمهوری دومینیکن است، اعلام آمادگی کرده است. این تأمین مالی شامل 49 میلیون دلار از سرمایه گذاری IDB است که با 85.6 میلیون دلار از بانک های محلی و مؤسسات مالی بین المللی تکمیل می‌شود. این مجتمع گردشگری با کاربری مختلط که چندین کاربری از جمله تجاری و فرهنگی را در یک فضا ترکیب می‌کند و مجموعاً 212.4 میلیون دلار است، انتظار می‌رود بیش از 2000 شغل در طول ساخت، 400 شغل در طول عملیات و یک زنجیره تامین فراگیر ایجاد کند که با ده‌ها نفر از کارآفرینان و کشاورزان محلی ارتباط برقرار می‌کند. این اقامتگاه شامل یک هتل دارای 95 اتاق، 25 اقامتگاه خصوصی با برند و مجموعه ای از امکانات رفاهی مرتبط خواهد بود.

 https://caribbean.loopnews.com/content/idb-invest-supports-four-seasons-resort-dominican-republic

 جامائیکا

ابتکار توسعه جامائیکا به دنبال پرتاب کشور به وضعیت "جهان اول"  است

ابتکار توسعه جامائیکا (DJI) خواستار رعایت یک سری شرایط است که جامائیکا را به وضعیت "جهان اول" پرتاب کند. ابتکار مزبور خواستار تامین مالی 300 میلیون دلاری است که از طریق انتشار اوراق قرضه، از جمله اوراق قرضه جامائیکایی مقیم خارج از کشور، کمک های مالی بین المللی و وام های نرم از موسسات چند جانبه، جمع آوری شود. سرمایه جمع‌آوری ‌شده فقط برای تامین مالی پروژه‌های توسعه‌ای خاص که توسط کارآفرینان، شرکت‌های تاسیس شده و استارت‌آپ‌ هایی که طرح‌های تجاری قانع‌کننده‌ای دارند که توسعه اقتصاد جامائیکا را ثابت کنند استفاده خواهد شد. برای اجرای ابتکار مزبور ، بودجه عملیاتی ارائه می‌گردد که از سقف 5 میلیون دلار آمریکا در سال عبور نکند. سرمایه گذاری‌ها و وام ها نباید بیش از 6 میلیون دلار باشد و شرکت ها باید از تکنیک های نوآورانه استفاده کنند. این ابتکار توسط یک کمیته اجرایی به ریاست نخست وزیر و/یا وزیر توسعه دنبال خواهد شد که سیاست ها را تعیین کرده و بر ابتکار نظارت خواهد داشت.

https://jamaica-gleaner.com/article/news/20240422/julian-reynolds-develop-jamaica-initiative-strives-first-world-status-jamaica

گروه شرکت انرژی‌های نوآور جامائیکا، زیان ناشی از احیای شرکت غیرفعال را ثبت کرده است

گروه شرکت های انرژی نوآور در انتشار اولین نتایج مالی خود از زمان تغییر نام از Ciboney به ENERGY نشان از ضرر دارد. این ضرر، در حالی که جای تعجب ندارد، راه را برای شرکت انرژی هموار می‌کند تا فعالیت های خود را راه اندازی کند و از بازار به عنوان بستری برای جذب سرمایه با استفاده از کانال رسمی‌بازار سهام استفاده کند. در سه ماهه سوم 2024، شرکت زیان 4.42 میلیون دلاری یا بیشتر از زیان 570000 دلاری در سه ماهه مشابه سال مالی قبل را ثبت کرد. این ضررها عمدتاً از ابتکارات برای احیای شرکت ناشی می‌شود. این شرکت گفت که بر تامین انرژی تجدیدپذیر پاک، قابل اعتماد و پایدار به رهبری پروژه‌های خورشیدی تمرکز خواهد کرد. در مجمع عمومی سالانه که در دسامبر برگزار شد، سهامداران تغییر نام شرکت را از Ciboney Group Limited به Innovative Energy Group Ltd در راستای تبدیل برنامه ریزی شده به یک شرکت انرژی پاک یکپارچه تصویب کردند.

https://jamaica.loopnews.com/content/energy-firm-records-loss-reviving-dormant-firm

 Evergo Jamaica مرکز شارژ EV را در سال 2026 راه اندازی می‌کند

شبکه شارژ وسایل نقلیه الکتریکی (EV)، اورگو جامائیکا اعلام کردکه Evergo Connect، مرکز شارژ پیشرفته آن که 100 درصد از انرژی‌های تجدیدپذیر برای استفاده در وسایل نقلیه الکتریکی تولید می‌شود، قرار است در سال 2026 راه اندازی گردد . اورگو جامائیکا در بیانیه ای عنوان کرد که این توسعه نقطه عطفی در چشم انداز شارژ الکتریکی منطقه است که امروز درهای خود را در پونتا کانا افتتاح کرد. Evergo Connect به‌طور یکپارچه فناوری‌های پیشرفته، ابتکارات پایداری و امکانات مدرن را ادغام می‌کند تا تجربه شارژ متناسب را در محیطی راحت به کاربران ارائه دهد. این‌هاب آماده است تا تحرک الکتریکی را در جامائیکا و فراتر از آن متحول کند. در Evergo Connect DR، کاربران 29 نقطه شارژ کاملاً مجهز را پیدا می‌کنند که هر کدام مجهز به شارژرهای فوق سریع هستند که می‌توانند باتری خودروی الکتریکی را در کمتر از 20 دقیقه، بسته به ظرفیت آن، پر کنند. این شارژرها نه تنها وسایل نقلیه مسافربری بلکه نیازهای حمل و نقل بار را نیز تامین می‌کنند. این نسخه که با در نظر گرفتن راحتی کاربر طراحی شده است، می‌گوید که Evergo Connect DR دسترسی رایگان به Wi-Fi، مناطق استراحت، فضاهای کار مشترک، گزینه‌های غذاخوری، منطقه بازی کودکان، خدمات کرایه خودروی برقی، و نمایشگاهی با آخرین نوآوری‌ها را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. شارژرها و امکانات این‌هاب کاملاً با انرژی تجدیدپذیر از تولید فتوولتائیک تغذیه می‌شوند که از طریق مشارکت با شرکت خواهر CEPM و منطقه امتیاز انرژی‌های تجدیدپذیر آن امکان‌پذیر شده است.

https://jamaica.loopnews.com/content/evergo-jamaica-launch-ev-charging-hub-2026

جامائیکا در سال گذشته 43 میلیون مورد حمله سایبری را متحمل شد

بر اساس داده‌های آزمایشگاه فورتی گارد، آزمایشگاه تحلیل و اطلاعات تهدیدات فورتینت، جامائیکا در سال 2023 تعداد 43 میلیون حمله سایبری دریافت کرده است. منطقه آمریکای لاتین و دریای کارائیب در سال 2023 متحمل 200 میلیارد تلاش برای حمله شد که 14.5 درصد از کل گزارش‌های جهانی در سال گذشته را تشکیل می‌دهد. مکزیک، برزیل و کلمبیا کشورهای آمریکای لاتین با بیشترین فعالیت حملات سایبری در سال 2023 بودند. در مقایسه با سال قبل (360 میلیون حمله سایبری در سال 2022)، این رقم بسیار کمتر است، اما این لزوماً خبر خوبی نیست. همانطور که آزمایشگاه FortiGuard گزارش داده است، این یک روند جهانی است زیرا حملات گسترده کمتر و حجم بیشتری از سوء استفاده‌های منحصر به فرد و بدافزارها و انواع باج افزارهای جدید وجود دارد که بسیار بیشتر مورد هدف قرار می‌گیرند. باج افزارها همچنان در سال 2023 فعالیت قابل توجهی داشته اند.

https://jamaica.loopnews.com/content/jamaica-suffered-43-million-cyber-attack-attempts-last-year

BOJ ( بانک ملی جامائیکا ) از کاهش تورم استقبال می‌کند و تغییرات نرخ را به دقت زیر نظر دارد

بانک جامائیکا (BOJ) اعلام کرد که طبق گزارش موسسه آمار جامائیکا که نرخ تورم نقطه به نقطه 12 ماهه از مارس 2023 تا مارس 2024 را 5.6 درصد ثبت کرده است، از کاهش نرخ تورم استقبال می‌کند. این دومین ماه متوالی کاهش تورم کل و اولین مورد همسویی تورم با هدف بانک از اکتبر 2023 است. BOJ همچنین اعلام کرد که نسبت به دوره قبل ، تورم به میزان 0.6 واحد درصد کاهش یافته و همچنین کمتر از آخرین پیش بینی خود است. این بانک از کاهش تورم کل استقبال می‌کند که 0.6 واحد درصد کمتر از نرخ تورم نقطه به نقطه 6.2 درصد برای دوره فوریه 2023 تا فوریه 2024 است. از اکتبر 2022، بانک جامائیکا نرخ بهره سیاستی خود را در سطح هفت درصد حفظ کرده است.

https://jamaica.loopnews.com/content/boj-welcomes-inflation-dip-keeps-close-watch-rate-changes

مستر کارت: 51 درصد از جامائیکایی‌ها از کارت های نقدی برای خرید روزانه استفاده می‌کنند

Mastercard، شرکت فناوری جهانی در صنعت پرداخت، اولین «روز مسترکارت» خود را در جامائیکا میزبانی کرد و نقطه عطفی در تلاش های آن برای تقویت تحول دیجیتال منطقه بود. این رویداد مدیران ارشد و نمایندگان موسسات مالی و فناوری پیشرو را گرد هم آورد تا به روندهای نوظهور، رسیدگی به چالش ها و استفاده از فرصت ها در اکوسیستم پرداخت بپردازند. این رویداد به عنوان بستری برای بحث های روشنگر در مورد ترجیحات در حال تکامل مصرف کنندگان کارائیب عمل کرد. بیش از 51 درصد در حال حاضر از کارت‌های نقدی برای خریدهای روزانه خود استفاده می‌کنند.

https://jamaica.loopnews.com/content/mastercard-51-jamaicans-use-debit-cards-daily-purchases

دولت جامائیکا مرکز آموزشی نوآوری STEM را ایجاد می‌کند

آقای اندرو هولنس، نخست وزیر جامائیکا در هفته جاری طی کنفرانس بین المللی«Future Ready» در محوطه دانشگاه صنعتی گفت که دولت به دنبال ایجاد یک مرکز آموزش نوآوری در زمینه علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات (STEM) در « National Heroes Circle » در کینگستون می‌باشد. آقای نخست وزیر گفت که این تأسیسات بخشی از برنامه‌های توسعه مجدد منطقه خواهد بود و افزود: «من بسیار مراقب هستم که ساختمان‌های استراتژیک را در مناطقی که منطقی است قرار دهیم». سال گذشته، دولت برنامه بورسیه تحصیلی STEM را راه‌اندازی کرد.

https://www.jamaicaobserver.com/2024/04/25/govt-establish-stem-innovation-teaching-centre-heroes-circle/

 کشورهای حوزه کارائیب

پیش بینی رشد اقتصادی ۲ درصدی آمریکای لاتین و کارائیب توسط صندوق بین المللی پول

صندوق بین‌المللی پول (IMF) رشد اقتصادی دو درصدی را برای منطقه آمریکای لاتین و کارائیب (LAC) در سال جاری میلادی پیش‌بینی کرده است که هم انعطاف‌پذیری و هم چالش‌های آینده را نشان می دهد. صندوق بین‌المللی پول می‌گوید که منطقه «کمی انعطاف‌پذیری» از خود نشان داده است. اما علی‌رغم بهبود قابل توجه منطقه، رودریگو والدز، مدیر بخش نیمکره غربی صندوق بین‌المللی پول، در نشست خبری چشم‌انداز اقتصادی منطقه‌ای سالانه این بانک برای نیمکره غربی گفت فعالیت در منطقه به طور کلی در سه ماهه اخیر تعدیل شده است. او گفت که از جنبه مثبت، بازارهای کار بسیار انعطاف پذیر هستند و بیکاری هنوز در سطوح پایین تاریخی تقریباً در همه جا باقی مانده است. ما انتظار داریم رشد در آمریکای لاتین و کارائیب در سال جاری تعدیل شود.

https://caribbean.loopnews.com/content/imf-forecasts-2-cent-economic-growth-latin-america-caribbean

 

سه کشور کارائیب به بانک توسعه آمریکای لاتین و کارائیب ( CAF  ) می‌پیوندند

سه کشور جامعه کارائیب، کاریکوم، به بانک توسعه آمریکای لاتین و کارائیب (Banco de Desarrollo de América Latina y El Caribe) که با عنوان CAF شناخته می‌شود به عنوان اعضای سری C می‌پیوندند. در بیانیه CAF آمده است که هیئت مدیره بانک اجازه تخصیص سهام خود را برای تسهیل ورود کشورهای دومینیکا، گرانادا و باهاما به عنوان اعضای بانک صادر کرده است. در این بیانیه آمده است موقعیت ما در دریای کارائیب ابعاد جدیدی به سازمانی خواهد داد که توسط شش کشور بولیوی، شیلی، کلمبیا، اکوادور، پرو و ونزوئلا ایجاد شده است و اکنون پنجاه و شش سال بعد، دارای 21 کشور سهامدار است. سرجیو دیاز گرانادوس، رئیس اجرایی CAF گفت این گسترش CAF در دریای کارائیب ما را به بانک توسعه با گسترده‌ترین پوشش در آمریکای لاتین و کارائیب سوق خواهد داد.

https://caribbean.loopnews.com/content/three-caribbean-countries-join-caf

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما