معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۲/۰۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۰۲

اخبار اقتصادی کوبا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کوبا در هفته اول اردیبهشت ماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

رشد تورم سالانه در بازار رسمی‌کوبا در ماه مارس

تورم سالانه در بازار رسمی‌کوبا در ماه مارس به 33.17 درصد رسید که در مقایسه با 32.08 درصد ثبت شده در فوریه افزایش یافته است. بر اساس گزارش اداره ملی آمار و اطلاعات کوبا (ONEI) گزارش داد بیشترین میزان تورم در سومین ماه سال در  بخش حمل و نقل با 47.95 درصد بوده است. در این ماه دولت کوبا قیمت سوخت را  400 تا 500 درصد افزایش داد. پس از آن بخش رستوران‌ها و هتل ها با 41.01 درصد، مواد غذایی و نوشیدنی‌های غیر الکلی با 36.80 درصد و کالا و خدمات متفرقه با 23.66 درصد در رتبه‌های بعدی قرار دارند. این آژانس خاطرنشان کرد که این ارقام ، بازار غیررسمی را که در آن قیمت‌ها به دلیل کمبودهای گسترده در جزیره بیشتر افزایش می یابند شامل نمی‌شود.

https://www.cibercuba.com/noticias/2024-04-21-u1-e199894-s27061-nid280759-inflacion-interanual-mercado-formal-cuba-ubico-3317

 کوبا در سه ماهه اول سال پذیرای 800 هزار گردشگر بوده است

کوبا با هدف پذیرش 3.2 میلیون گردشگر در سال 2024 و به لطف افزایش گردشگران روس، در سه ماهه اول سال، 809238 بازدیدکننده بین المللی را پذیرفت. آمار منتشره توسط اداره ملی آمار و اطلاعات (ONEI) نشان می دهد که در این بازه کانادا با 399272 بازدیدکننده همچنان منبع اصلی گردشگران خارجی کوبا بوده است. ظاهراً به لطف توافقات با مسکو و شرکت های روسی، روسیه با تعداد 75,386 گردشگر اعزامی در حقیقت دو برابر سال گذشته گردشگر را به ثبت رسانده است. به نوبه خود، ایالات متحده 46717 و آلمان 22097  نفر گردشگر داشته است. با این حال، اسپانیا که به طور سنتی در بین پنج بازار صادرکننده برتر قرار داشت، با تنها 14036 مسافر به رتبه نهم سقوط کرد. در مقایسه، مقاصد کارائیب مانند پونتا کانا و کانکون در مکزیک ، کوبا تعداد بازدیدکنندگان بیشتری را پس از همه گیری تجربه می‌کنند. با وجود مشکلات اقتصادی سرمایه گذاری در هتل های گردشگری توسط کوبا متوقف نشده است.

https://www.cibercuba.com/noticias/2024-04-21-u1-e199894-s27061-nid280725-cuba-recibe-800000-turistas-primer-trimestre-ano

 شرکت هواپیمایی کلمبیایی آویانکا پروازهای خود به کوبا را در ماه جولای از سر می‌گیرد

خوان کارلوس گارسیا گراندا، وزیر گردشگری کوبا اعلام کرد که شرکت هواپیمایی کلمبیایی آویانکا به زودی پروازهای خود به کوبا را پس از چهار سال بدون استفاده از مسیری که‌هاوانا را به بوگوتا متصل می‌کند، از سر می‌گیرد. ورود این ایرلاین کلمبیایی به کوبا نشان دهنده رقابت برای سایر شرکتهای همچون خطوط هوایی کوپا و لاتام است که مسیرهای پروازی در آمریکای جنوبی را ارائه می دهند، ، هرچند در مورد آویانکا امکان اتصال گردشگری برزیل به جزیره وجود دارد. Avianca پروازهای خود به کوبا را در سال 2012 با دو پرواز رفت و برگشت هفتگی افتتاح کرد. هشت سال بعد، در 15 ژانویه 2020، به دلیل تحریم های ایالات متحده پروازهای خود به این کشور را تعلیق کرد.  بازگشت آویانکا در شرایطی اتفاق می افتد که چندین شرکت هواپیمایی ورود خود را به خاک کوبا متوقف کرده اند، مانند Aerolíneas Argentinas که در 8 مارس آخرین پرواز خود را به‌هاوانا انجام داد. اخیرا نیز شرکت هواپیمایی TUI، پیشرو در سفرهای تعطیلات در اروپا، از تعلیق قطعی پروازهای خود به تفرجگاه وارادرو کوبا از آمستردام، پایتخت هلند خبر داد.

https://www.cibercuba.com/noticias/2024-04-16-u1-e208933-s27061-nid280422-aerolinea-colombiana-avianca-retomara-vuelos-cuba

 کوبا شصت و سومین کمپین واکسیناسیون ضد فلج اطفال را آغاز کرد

بنا به اعلام وزارت بهداشت عمومی‌کوبا (Minsap) این کشور شصت و سومین کمپین ملی واکسیناسیون ضد فلج اطفال خوراکی دو ظرفیتی را برای حذف این بیماری در کشور آغاز می‌کند. هدف این است که تمام کودکان بالای یک ماه و زیر سه سال با دو نوبت در دو مرحله واکسینه شوند. اولین مرحله از کمپین فعلی ایمن سازی علیه فلج اطفال مصادف با بیست و دومین هفته واکسیناسیون قاره آمریکا و سیزدهمین هفته جهانی ایمن سازی با شعارهای «اکنون برای محافظت از آینده شما» و «واکسن‌ها برای یک زندگی کامل» انجام خواهد شد. کوبا اولین کشور در قاره آمریکا بود که فلج اطفال را از سال 1962 حذف و در سال 1995 گواهینامه ریشه کنی فلج اطفال را توسط سازمان بهداشت پان آمریکا دریافت کرد. در حال حاضر، کل جمعیت زیر 70 سال در برابر این بیماری بسیار مسری دوران کودکی محافظت می‌شوند.

https://www.radiohc.cu/en/noticias/nacionales/352823-cuba-begins-63rd-anti-polio-vaccination-campaign

 مجله Mercosur نمایشگاه گردشگری آینده FITCuba 2024 را مورد توجه قرار داد

مجله مسافرتی و گردشگری بازار مشترک جنوب (مرکوسور) گزارش مفصلی از نمایشگاه بین المللی آینده صنعت اوقات فراغت (FITCuba 2024) که در کوبا برگزار می‌شود، منتشر کرد. به گفته سردبیر اصلی، خولیو سزار دبالی اروگوئه ای FITCUBA 2024 از تاریخ 1 تا 5 می در Jardines del Rey برگزار می‌شود. وی تاکید کرد که این نمایشگاه به آمریکای لاتین و کارائیب اختصاص خواهد داشت که بیش از 40 کشور در سراسر جهان در آن حضور پیدا می‌کنند .

https://www.plenglish.com/news/2024/04/22/mercosur-magazine-highlights-upcoming-tourism-fair-fitcuba-2024/

 ویتنام 1650 تن برنج به کوبا اهدا کرد

کوبا و ویتنام طی پروتکلی موافقت کردند که توافقنامه‌های جدیدی را برای تقویت همکاری‌های دوجانبه در بخش های متعددی از اقتصاد، تجارت، سرمایه گذاری و سایر زمینه‌ها مانند آموزش و علم پوشش دهند. این سند نتیجه چهل و یکمین کمیسیون بین دولتی برای همکاری‌های اقتصادی و علمی-فنی دوجانبه است که توسط معاون نخست وزیر ویتنام، تران لو کوانگ و وزیر تجارت خارجی و سرمایه گذاری خارجی جمهوری کوبا، ریکاردو کابریساس رویز نهایی شده است. کابریساس گفت صمیمانه ترین قدردانی حزب کمونیست کوبا را از دولت ویتنام برای اهدای 1640 تن برنج که به زودی وارد کشور خواهد شد، تکرار می‌کنیم. اگرچه این اهدا برای رفع تقاضا برای یک محصول اساسی در رژیم غذایی کوبا کافی نیست، اما ارسال رایگان برنج ویتنامی امری رایج است. در سال 2023، مطبوعات رسمی حداقل سه محموله، یکی 5000 تن در ماه می، دیگری 2000 تن در ماه سپتامبر و 1200 تن در پایان اکتبر، علاوه بر همکاری بین دو کشور برای تولید غلات تا سال 2025 را اعلام کردند. لازم به ذکر است که پیش از این همکاری تکنسین‌های ویتنامی‌با شهرداری La Sierpe در Sancti Spíritus شکست خورد. این متخصصان آسیایی که 20 سال قبل با تجهیزات و ماشین آلات به کوبا آمده بودند، هرگز به بازده مورد انتظار دست نیافتند و در اواسط سال 2022 جزیره را ترک کردند.

https://havanatimes.org/news/vietnam-donates-1650-tons-of-rice-to-cuba/

 چین و کوبا روابط تجاری بین خود را تقویت می‌کنند

پلت فرم پارک صنعتی آمریکای لاتین چین (PICLA) قراردادهایی را با شرکت ها و موسسات ملی در بزرگترین استان کوبا امضا کرد. بخش های کلیدی پیشرفت کوبا مانند حمل و نقل یا ساخت و ساز توسط پیشرفته ترین فناوری چین برای ارتقای پروژه‌های مختلف در کشورهای در حال توسعه محافظت خواهند شد. خورخه سوتیل، فرماندار کاماگوئی در بیانیه‌ای به رسانه‌های محلی گفت که این فرصت بزرگی خواهد بود که واردات نهاده‌ها را برای بهبود و بهره‌برداری از مناطق بلااستفاده در زمینه‌های کشاورزی و صنعتی تسهیل می‌کند. PICLA به رهبری خوانگ کویا مینگ طرفدار پیشرفت تدریجی و پیشرفت در متنوع ترین مسائل اقتصادی است. خوانگ، انتقال کانتینرها به کوبا با تجهیزات ساده حمل و نقل و در عین حال همگون با محیط زیست را تضمین و خاطرنشان کرد که PICLA ظروف شیشه ای، سخت افزار و لوازم خانگی را با قیمت های مقرون به صرفه برای مردم کوبا در اختیار بازار قرار می دهد. PICLA، ابتکاری توسط دولت های چین و کوبا است که موجب توسعه صنعتی کوبا شده و علاوه بر تجارت الکترونیک، یک پلت فرم پیشرفته تر برای نفوذ در بازار چندین کشور آمریکای لاتین فراهم می‌کند.

https://www.plenglish.com/news/2024/04/16/china-and-cuba-strengthen-commercial-ties/

 نرخ دلار در کوبا رکورد زد

قیمت دلار در بازار آزاد کوبا با شکستن یک رکورد به قیمت ۳۵۲ پزو رسید. همچنین قیمت یورو به ۳۶۰ پزو رسید. ارز قابل تبدیل آزاد (MLC) بدون تغییر در قیمت 285 CUP ماند. مقامات کوبا معتقدند نرخ ارز در بازار غیررسمی‌توسط سایت " ال تو که " و از خارج از کشور تعیین می‌شود. مائوریسیو دی میراندا پاروندو، دکتر اقتصاد بین‌الملل و توسعه در جریان مناظره چند اقتصاددان کوبایی گفت: متأسفانه، نمی‌توان دانست که چه معاملات واقعی انجام شده است، اما اگر یک بازار رسمی‌شفاف وجود داشته باشد، می‌توان آن را مشاهده کرد. پاول ویدال، اقتصاددان نیز طی مناظره ای با دیگر اقتصاددانان به این نتیجه رسید که نرخ ارز بازتابی از عدم قطعیتی است که جزیره در حال تجربه آن است.

https://www.cibercuba.com/noticias/2024-04-16-u1-e129488-s27061-nid280444-dolar-bate-cifra-record-venta-cuba

 کشتی متعلق به ناوگان اکو ، کوبا را بدون تخلیه سوخت ترک کرد

پس از 50 روز دریانوردی در آب های کوبا، نفتکش Eco Fleet بدون تخلیه 40000 تن سوخت از تونس جزیره را ترک کرد. این خبر توسط رسانه دیجیتال 14 y Medio به نقل از خورخه پینون، محقق دانشگاه تگزاس، گزارش شده است که گفته است این کشتی باری پس از خروج از آبهای کوبا به کینگستون، پایتخت جامائیکا رسیده است. به گفته این منبع، این کشتی برای چندین هفته در حال حرکت در بندر هاوانا بود و احتمالاً به دلیل عدم پرداخت پول توسط دولت کوبا، قادر به تخلیه 260000 بشکه گازوئیل خود نشد. این وضعیت برای ۹ کشتی دیگر از جمله کشتی‌های فله‌بر Eco Tide و Hydra Down نیز تکرار شده است. استثناها مربوط به کشتی بالسا 88 و ناگارای فدرال بودند که اگرچه هفته‌ها را در اطراف جزیره گذراندند، اما سرانجام هفته گذشته توانستند در بندر هاوانا پهلو بگیرند. با وجود این، در سایر نقاط کشور، حرکت نفتکش ها، به ویژه در خلیج نیپه، در هولگین، برای تامین نیروگاه ترموالکتریک لیدیو رامون پرز، در فلتون مشاهده شده است. همچنین، در ماتانزاس در مجموع 165000 تن سوخت در کشتی بارگیری شده در ونزوئلا، پتیشن و همچنین دلسا، لوردس و ماریان VV عرضه شد. در پایان ماه مارس، دولت کوبا ورود یک کشتی با مبدا روسی با بیش از 90 هزار تن نفت را به بندر جزیره تأیید کرده است.

https://www.cibercuba.com/noticias/2024-04-16-u1-e208933-s27061-nid280425-buque-eco-fleet-cuba-descargar-sus-40000-toneladas

 کوبا 62 شرکت جدید خرد ، کوچک و متوسط ( MSME ) را تأیید کرد

دولت کوبا تاسیس 62 نقش آفرین جدید اقتصادی را به عنوان شرکت های خرد، کوچک و متوسط (MSMEs) به منظور تقویت تولید کالا و خدمات در این کشور تصویب کرد. وزارت اقتصاد و برنامه ریزی (MEP) تصریح کرد که از این تعداد  59 شرکت خصوصی و ۳ شرکت دولتی هستند. با رشد سریع از زمان تصویب در سال 2021، این اشکال مدیریت اقتصادی در حال حاضر در شاخه‌های مختلف از جمله تولید مواد غذایی، بازیافت و بازیابی مواد اولیه، واردات و صادرات و فروش انواع مختلف محصولات، فعالیت های برنامه نویسی کامپیوتری، باغبانی و ساخت و ساز فعالیت می‌کنند. در ابتدا 35 شرکت کوچک و متوسط در سپتامبر 2021 مجوز گرفتند. دو سال بعد و در پایان سپتامبر 2023 نماینده پارلمان اروپا تقریباً 9000 سرمایه گذاری با این ماهیت را در 15 استان و در 167 شهرداری از 168 شهرداری کشور اعلام کرد که رقم فعلی به 11118 رسید. تحلیل‌های مربوط به این موضوع در مجلس ملی (پارلمان) در سال 2023 نشان داد که بخش خصوصی و تعاونی که شرکت‌های کوچک و متوسط به آن تعلق دارند حدود 13 درصد از تولید ناخالص داخلی (GDP) و تقریباً هشت درصد از واردات را تشکیل می‌دهند. صنایع غذایی، ساخت و ساز، صنایع تولیدی و تولید مواد غذایی و نوشیدنی‌های صنعتی تجارتی بیشترین حضور شرکت های MSME را در جزیره دارند.

https://www.plenglish.com/news/2024/04/18/cuba-approved-62-new-msme-enterprises/

 افزایش امنیت غذایی کوبا با تقویت همبستگی با چین 

وزیر تجارت داخلی کوبا، بتسی دیاز عنوان کرد که کمک های مالی چین به کوبا از سیاست امنیت غذایی این کشور حمایت می‌کند، موضوعی که امروزه در دستور کار دولت کوبا قرار دارد. تجهیزات پخت و پز به بیش از 6700 نفر تحویل داده شد که در حال حاضر توسط این سامانه در منطقه اولویت دارند. صفحه فیس بوک وزارت تجارت داخلی کاماگوئی اضافه کرد که این کمک همچنین شامل پارچ، لیوان، بشقاب پهن و ته گود ، کاسه، فلاسک های خلاء برای نگهداری مواد غذایی، تابه‌های درب دار و سطل های 15 لیتری است. این مراکز و همچنین مراکزی در سراسر کشور، می‌توانند خدمات بهتری را به افراد آسیب پذیر ارائه دهند. دیاز در جریان سفر خود به کاماگوئی همچنین پیشرفت توزیع محصولات سبد غذایی استاندارد و عملکرد آن را بررسی کرد و علاوه بر بازدید از چندین مؤسسه خصوصی و دولتی برای تبادل و مشارکت با معیارهایی برای عملکرد بهتر، از آن بازدید کرد. کوبا که به دلیل تأثیرات محاصره اقتصادی ایالات متحده برای مقابله با مواد غذایی و تجاری سازی محصولات مختلف برای مردم دائماً با موانع متعددی روبرو است، با حمایت متحدانی مانند چین، برنامه‌هایی که شامل همکاری متقابل می‌شود را اجرا می‌کند.

https://www.plenglish.com/news/2024/04/18/chinas-solidarity-boosts-food-security-in-cuba/

تبادلات علمی و فنی بین کوبا و مغولستان در زمینه بیوتکنولوژی کشاورزی

نمایندگان کوبا و مغولستان در مورد توسعه بیوتکنولوژی مبتنی بر کشاورزی و دامداری و همچنین همکاری‌های دوجانبه مرتبط با این بخش ها در جزیره کارائیب گفت و گو نمودند . در یک کنفرانس ویدئویی، مدیران گروه تجاری بیوتکنولوژی کوبا Labiofam S.A و وزارت غذا، کشاورزی و صنایع سبک مغولستان نیز در مورد برخی از محصولات شاخص تولید شده توسط Labiofam تبادل نظر کردند. این نشست شامل ارائه فیلم هایی در زمینه فعالیت های علمی، صنایع نوین و نتایج لابیوفام در تولید واکسن‌های دام و کودهای زیستی، محرک های زیستی و آفت کش های زیستی کشاورزی بود. لابیوفام همچنین Biorat را برای مبارزه با جوندگان، یکی از مشکلاتی که مراتع دام در مغولستان با آن مواجه است، ارائه کرد. این محصول ساخت 39 سال پیش در بیش از 23 کشور آمریکای لاتین و کارائیب، آفریقا و آسیا ثبت شده است و در دامداری‌ها، شهرها و مزارع استفاده می‌شود.

https://www.radiohc.cu/en/noticias/nacionales/352601-cuba-and-mongolia-exchange-on-biotechnology-in-agriculture

 مرکز تفریحی برای FITCuba 2024 آماده می‌شود

مرکز تفریحی Jardines del Rey در حال آماده شدن برای چهل و دومین نمایشگاه بین المللی گردشگری (FITCuba 2024) است که قرار است از 1 تا 5 می در آنجا برگزار شود. این کار فراتر از امکانات، با نوسازی و نگهداری همه جانبه محیط زیست و معرفی پیشرفت های تکنولوژیکی برای اطمینان از کیفیت رویداد گسترش می یابد. Jardines del Rey مقصد گردشگری شناخته شده در شمال سیگو دی آویلا، در حال آماده شدن برای نشست مهم، مرتبط ترین تبادل گردشگری در کوبا و کارائیب است. فرانک پاون، مدیر کل پروژه‌های تجاری شرکت مخابرات کوبا (ETECSA) اعلام کرد که برای اولین بار، شبکه تلفن همراه Long Term Evolution (LTE) به این مرکز گردشگری خواهد رسید. این شبکه در فرکانس های 700 و 900 مگاهرتز فعالیت خواهد کرد که باعث بهبود خدمات در کل منطقه خواهد شد. وی همچنین تصریح کرد سامانه ارتباط بی سیم دارای پایگاه‌های رادیویی جدید در نقاط استراتژیک خواهد بود.

https://www.plenglish.com/news/2024/04/19/recreational-center-prepares-for-fitcuba-2024/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما