معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۲/۱۶- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۴۲

فعالیت شرکت کشتیرانی دریای خزر در بندر آکتائو در سال 1402

شرکت کشتیرانی دریای خزر به عنوان یکی از بزرگترین شرکت های حمل و نقل دریایی در خزر نقش مهمی در توسعه کریدور شمال – جنوب در بخش دریایی ایفا می‌کند.

 بنا به گزارش این شرکت، در هفت ماه ابتدایی سال 1402 در بخش حمل کالا‌های مربوط به کریدور‌های شمال-جنوب نسبت به سال گذشته افزایش ۳۵۰ درصدی را تجربه کرده است. همچنین یک فروند از کشتی‌های این ناوگان با کل ظرفیت، کانتینر‌ یخچالی حمل می‌کند و این مزیت در منطقه تنها در اختیار کشتیرانی دریای خزر است.

شرکت کشتیرانی دریای خزر به تنهایی 70 درصد حمل و نقل دریایی و کشتی‌های ورودی و خروجی به بندرآکتائو قزاقستان را تحت پوشش خود دارد. بر اساس آمارهای موجود، حجم مبادلات میان جمهوری اسلامی ایران با قزاقستان از طریق بندر آکتائو در سال 1402 به شرح ذیل می‌باشد:

آمار حجم صادرات ایران به قزاقستان از طریق  بندر آکتائو(1401-1402)

سال

غیرکانتینری

کانتینری

مجموع(میانگین)

1401

250هزار تن

2050 تی ای یو

300هزار تن

1402

180هزار تن

2670 تی ای یو

245هزار تن

به صور ت میانگین هر TEU ، 23تن حساب می‌شود.

آمارحجم واردات ایران از قزاقستان از طریق  بندر آکتائو(1401-1402)

سال

غیرکانتینری

کانتینری

مجموع(میانگین)

1401

650هزار تن

350 تی ای یو

658هزار تن

1402

300هزار تن

360 تی ای یو

310هزار تن

به صورت میانگین هر TEU،23تن حساب می‌شود.

تعداد کشتی‌های ورودی کشتیرانی دریای خزر به بندر آکتائو(1400-1402)

سال

فروند

1400

225

1401

188

1402

114

 

     طبق آمار دریافتی از دفتر شرکت کشتیرانی دریای خزر در مقایسه با سال 1401، میزان حجم بار حمل شده از طریق کشتی‌های این شرکت(واردات/صادراتی) از طریق بندر آکتائو در سال 1402 با کاهش حجم روبرو بوده ولی بر اساس آمار دریافتی از مقامات استان مانگیستائو از لحاظ ارزشی با افزایش همراه بوده است و تراز تجاری نیز به نفع کشورمان مثبت می‌باشد.

https://khazarshipping.ir/%D8%A7%D8%AE%D8%A8%D8%A7%D8%B1-%D8%B4%D8%B1%DA%A9%D8%AA/471-AF

https://mangystaumedia.kz/ru/region/na_14_protsentov_virosla_perevalka_gruzov_cherez_port_aktau

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما