معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۱/۱۵- ۱۸:۰۵

اخبار اقتصادی مالزی

گزیده اخبار اقتصادی،تجاری و بازرگانی مالزی در نیمه اول فروردین ماه 1403 مندرج در رونامه‌ها و سایر رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

سرمایه گذاری‌های انجام شده در مالزی برای سال 2023

تنکو ظفرول عبدالعزیز وزیر تجارت خارجی و سرمایه گذاری می‌گوید: رقم سرمایه گذاری‌های انجام شده در مالزی برای سال 2023 در اوایل ماه آینده اعلام عمومی خواهد شد. وزیر گفت: سرمایه گذاری مصوب سال گذشته بالغ بر 329.5 میلیارد رینگیت بوده که بالاترین میزان در تاریخ کشور بوده است. ما در هفته اول آوریل در مورد سرمایه گذاری‌های محقق شده به روز رسانی خواهیم کرد. به گفته تنکو ظفرول، تحقق سرمایه گذاری‌های مصوب معمولاً بین دو تا سه سال طول می‌کشد. وزیر گفت که برای اطمینان از تحقق سرمایه گذاری‌های مصوب، تمرکز بر اجرای پروژه‌ها ضروری است.  وزیر افزود: کل سرمایه گذاری‌های تایید شده شامل 5101 پروژه بوده و به طور بالقوه می‌تواند بیش از 127000 فرصت شغلی جدید را برای مردم ایجاد کند. بخش خدمات بیشترین سرمایه گذاری را به ثبت رساند که بیش از نیمی یا 51.1 درصد از کل سرمایه گذاری‌های تایید شده با 168.4 میلیارد رینگیت را به خود اختصاص می دهد، پس از آن بخش تولید با 152 میلیارد رینگیت (46.1 درصد) و صنایع اولیه با 9.1 میلیارد رینگیت (2.8 درصد) قرار دارند.

 روزنامه استار Star

تعمیق همکاری‌های مالزی با تایلند در زمینه‌های تجارت، سرمایه گذاری و گردشگری

داتو سری انور ابراهیم نخست وزیر می‌گوید: مالزی در حال تعمیق همکاری‌های خود با تایلند در زمینه‌های تجارت، سرمایه گذاری و گردشگری می‌باشد. انور ابراهیم در سخنان خوشامدگویی خود در مراسم جشن مدنی که با حضورسفرای کشورهای خارجی و سازمان‌های بین المللی مقیم در مالزی در مجتمع سری پردانا برگزار شد گفت که مشتاقانه منتظر همکاری با همتای خود، نخست وزیر تایلند، سرتا تاویسین است. وی گفت: ما با سرتا برای همکاری بیشتر کار می‌کنیم. وزارت خارجه همچنین کمک خواهد کرد تا اطمینان حاصل شود که همکاری‌ها بین آسه آن و روابط دوجانبه با همسایگان ما بیشتر تقویت گردد. تایلند هفتمین شریک تجاری بزرگ مالزی در سال 2023 بود که تجارت آن 113.16 میلیارد رینگیت (24.83 میلیارد دلار آمریکا) رسید. انور ابراهیم همچنین گفت که علاوه بر تایلند، مالزی با سنگاپور برای تکمیل منطقه ویژه اقتصادی جوهور-سنگاپور (JS-SEZ) همکاری می‌کند که انتظار می‌رود تا پایان سال توافقنامه مشترک بین دو کشور امضا شود. این (JS-SEZ) به نفع جنوب مالزی و سنگاپور نیز خواهد بود. انور ابراهیم با تشریح همکاری‌های مالزی در آسه‌آن، گفت که مالزی همکاری‌های خود را در زمینه‌های مختلفی مانند انتقال انرژی، تحول دیجیتال، بهداشت عمومی و آموزش گسترش و تعمیق خواهد داد. در سال 2023، شرکای تجاری اصلی مالزی آسه‌آن، چین، ایالات متحده، اتحادیه اروپا و ژاپن بودند که 67.7 درصد از کل تجارت مالزی را به خود اختصاص دادند.

خبرگزاری رسمی‌برناما BERNAMA

سه پروژه بزرگ در مالزی جهت ارتقای ظرفیت ایالت پراک

داتو سری انور ابراهیم نخست وزیر گفت که سه پروژه بزرگ ظرفیت ارتقای ایالت پراک را به عنوان یکی از ایالت های اصلی تقویت کننده رشد اقتصادی کشور در دست دارند. این سه پروژه - منطقه فناوری پیشرفته خودرو (AHTV) در شهر تانجونگ مالم، شهر صنعتی دریایی لوموت و پارک صنعتی سبز کریان. نخست وزیر گفت: سه پروژه بزرگ در مالزی در پراک مستقر هستند. پراک در مقایسه با جوهور، پنانگ و سلانگور کمی عقب است، اما با برنامه‌ها و همراهی سروزیر این ایالت معتقدیم که طی چند سال آینده، پراک به عنوان یک ایالت اصلی اقتصادی کشور فعال خواهد شد.

خبرگزاری رسمی‌برناما BERNAMA

امنیت سایبری و تضمین حق حاکمیت داده‌ها

داتو سری انور ابراهیم نخست وزیر می‌گوید که افزایش نرخ مالیات بر فروش و خدمات (SST) از 6 درصد به 8 درصد از اول مارس اعمال شده است تأثیر کمی‌بر تورم داشته است و تورم را تنها 0.2 درصد افزایش داده است. نخست وزیر این موضوع را هنگام راه اندازی مرکز عالی امنیت سایبری (CCoE) با همکاری شرکت بلک بری در سابرجایا عنوان کرد و افزود برای تقویت امنیت سایبری و تضمین حق حاکمیت داده‌ها تلاش خواهیم کرد و نخست وزیر گفت: ما از شرکت بلک بری به خاطر کمک به ارتقای مهارت های نسل بعدی مدافعان سایبری و تقویت امنیت و نوآوری ملی و منطقه ای تحسین می‌کنیم. نخست وزیر افزود: ما تا سال 2025 به 25000 کارشناس در امنیت سایبری نیاز داریم. انور ابراهیم راه اندازی CCoE را نقطه عطفی برای ایجاد یک سیستم امنیت سایبری قوی و در عین حال ایجاد مشارکت قوی تر بین بخش های دولتی و خصوصی توصیف کرد و گفت: از طریق این همکاری استراتژیک، ما نه تنها پیشرفت و رفاه اقتصادی را ایجاد می‌کنیم، بلکه با حفظ امنیت داده‌ها، مکالمات شهروندان کشور، انعطاف‌پذیری زیرساخت‌های امنیت سایبری خود را در برابر خطراتی که فضای دیجیتال را فرا گرفته است، تقویت می‌کنیم. انور ابراهیم در مورد عرضه نسل پنجم اینترنت 5G در این کشور گفت که تا فوریه امسال پوشش اینترنت در مناطق پرجمعیت به 97.07 درصد رسیده است. او گفت که ارتباطات به تسریع تحول دیجیتال در کشور ادامه خواهد داد.

روزنامه استار Star

گردشگری داخلی در مالزی

داتو سری، دکتر محمد عذیر محی الدین، رئیس سازمان آمار گفت: گردشگری داخلی در مالزی با 54.3 میلیون گردشگر در سه ماهه چهارم سال 2023 (سه ماهه چهارم 2023) در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، 16.1 درصد افزایش یافته است.

 روزنامه استار Star

راه اندازی صندوق توسعه احسان سلانگور-غزه

سلطان شرف الدین ادریس شاه سلطان ایالت سلانگور، صندوق توسعه احسان سلانگور-غزه را بمنظور تلاش برای کمک به بازسازی غزه پس از جنگ راه اندازی کرده است. سلطان ایالت سلانگور اعلام کرد که این صندوق یک ابتکار مشترک بین دولت ایالتی سلانگور و شورای مشورتی سازمان‌های اسلامی غیر دولتی مالزی (Mapim) است و هدف صندوق راه اندازی شده جمع آوری کمک های مالی حداقل 8.7 میلیون رینگیتی خواهد بود که پس از آن برای تامین مالی سه پروژه توسعه در غزه مورد استفاده واقع شود. سلطان ایالت سلانگور دیروز در بیانیه ای گفت: مردم سلانگور دست به دست هم دهند تا به کاهش بار و رنج مردم غزه از ویرانی‌های ناشی از جنگ کمک کنند. سه پروژه توسعه عبارتند از: ساخت یک بلوک آپارتمان (3 میلیون رینگیت)، یک مسجد (4 میلیون رینگیت)، و یک برج آب (1.7 میلیون رینگیت). سلطان شرف الدین گفت که این صندوق قبلاً کمکی به مبلغ 1.2 میلیون رینگیت از جامعه مسلمان در ایالت سلنگور و 200,000 رینگیت از شورای مذهبی اسلامی سلانگور و 50,000 رینگیت کمک شخصی سروزیری  ایالت سلانگور ارسال کرده است.

خبرگزاری رسمی‌برناما BERNAMA

اجرای سیاست های افزایش گردشگری در مالزی

رئیس انجمن گردشگری چین و مالزی تاکید کرد که با اجرای سیاست لغو ویزا بین مالزی و چین، افزایش انفجاری در بازدید گردشگران چینی از مالزی مشاهده شده است. علاوه بر این، او همچنین فاش کرد که خطوط هوایی چین شرقی و هواپیمایی چین جنوبی تعداد پروازهای بین کوالالامپور و چین را افزایش داده اند. برخی از پروازها که قبلاً چهار بار در ماه انجام می‌شد، اکنون چهار بار در روز انجام می‌شود که بسیار شگفت انگیز است. وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر مالزی، سنگاپور و تایلند همگی سیاست‌های بدون ویزا را برای جذب گردشگران چینی اعمال کرده‌اند که انتظار می‌رود تعداد گردشگرانی که بین مالزی، سنگاپور و تایلند سفر می‌کنند بیشتر شود. با این حال، او تاکید کرد که شرکت های گردشگری محلی نه تنها برای سهمی از بازار گردشگری چین تلاش می‌کنند، بلکه از سایر گردشگران خارج از کشور مانند ژاپن، کره جنوبی، تایوان نیز چشم پوشی نمی‌کنند. سازمان گردشگری مالزی مطمئن است که به هدف جذب بیش از پنج میلیون گردشگر از چین در سال جاری، با پشتیبانی فراوان پروازها از چین به مالزی، دست خواهد یافت. مدیر کل سازمان گردشگری مالزی گفت که سال گذشته مالزی در مجموع از 1.47 میلیون گردشگر از چین میزبانی کرده است و ما در مورد رسیدن به بیش از پنج میلیون گردشگر از چین خوش بین هستیم زیرا تعداد پروازهای فعلی بیش از 247 پرواز در هفته است و از نظر ظرفیت صندلی، تقریباً 4.9 میلیون صندلی از چین به کوالالامپور موجود است.

 روزنامه استار Star

تقویت روابط اقتصادی بین همسایگان آسیای جنوب شرقی

دولت مالزی گفته است که به منظور تقویت روابط اقتصادی بین همسایگان آسیای جنوب شرقی، یک پروژه ریلی 10 میلیارد دلاری (47.3 میلیارد رینگیتی) به رهبری چین را تا مرز خود با تایلند در نظر خواهد گرفت. بخشی از ابتکار کمربند و جاده چین، خط آهن 50.27 میلیارد رینگیتی به طول 665 کیلومتر (413 مایل) برای اتصال سواحل شرقی و غربی شبه جزیره مالزی تا پایان سال 2026 در راه است. آنتونی لوک، وزیر حمل و نقل مالزی، دیروز گفت که دولت آماده پیشنهادات برای گسترش مسیر تا مرز با تایلند، برای ادغام بیشتر در شبکه‌های راه آهن موجود یا توسعه زیرساخت های آینده است.  لوک به مجلس سنای مالزی گفت: زمانی که اتصال خطوط راه‌آهن بین مالزی و تایلند مدرن‌سازی و بهبود یابد، جابه‌جایی بار و مسافر بین دو کشور سریع‌تر می‌شود و در نتیجه رشد اقتصادی را افزایش می دهد.

سایت خبری مالای میل Malaymail

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما