معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۱/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۸۹

اخبار اقتصادی یونان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی یونان در هفته چهارم فروردین ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

پیش‌بینی بانک مرکزی یونان در مورد رشد اقتصادی 2024

استورناراس رئیس بانک مرکزی یونان در آخرین گزارش این بانک پیرامون شاخص‌های اصلی اقتصادی کشور اظهار داشت که رشد اقتصادی یونان در سال 2024 به 2.3 درصد، در سال 2025 به 2.5 درصد و در سال 2026 به 2.3 درصد خواهد رسید. بانک مرکزی نرخ تورم برای سال‌های 2024 تا 2026 را نیز به ترتیب 2.8 درصد، 2.2 درصد و 2.1 درصد پیش‌بینی کرده است. به گفته استورناراس، رشد اقتصادی یونان بسیار بالاتر از میانگین رشد اقتصادی کشورهای عضو یورو خواهد بود. وی مصرف خصوصی و سرمایه‌گذاری را اهرم اصلی رشد اقتصادی کشور در سال‌های آتی عنوان کرد. استورناراس با اشاره به کسب درجه سرمایه‌گذاری توسط یونان آنرا نشانه ترمیم اعتماد به اقتصاد یونان توصیف کرد و خواستار حفظ ثبات سیاسی، ثبات مالی و ثبات نظام بانکی کشور شد. رئیس بانک مرکزی تاکید کرد که یونان در زمینه‌هایی چون رسیدگی به پرونده‌های قضایی، مبارزه با بروکراسی و مقابله با پدیده فرار مالیاتی ایراداتی دارد که باید به آن رسیدگی شود. 

https://www.kathimerini.gr/economy/local/562970500/tte-provlepei-anaptyxi-2-3-kai-plithorismo-2-8-to-2024/

افزایش 16.4 درصدی جریان مسافر در سه ماهه اول سال در فرودگاه آتن

فرودگاه بین‌المللی آتن اعلام کرد که در سه ماهه اول سال 2024 جریان مسافر در این فرورگاه به میزان 16.5 درصد در مقایسه با دوره نسبی 2023 افزایش یافته است. جریان مسافر در سه ماهه اول سال به 5.2 میلیون نفر رسید که 3.6 میلیون نفر مسافران پروازهای خارجی بودند. تعداد پروازهای انجام شده در سه ماهه اول سال نیز به میزان 12.8 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافت. مدیریت فرودگاه بین‌المللی آتن مدعی است که ظرفیت فرودگاه تا سال 2028 به 33 میلیون نفر مسافر، تا 2030 به 40 میلیون نفر مسافر و تا 2046 به 50 میلیون نفر مسافر خواهد رسید. 

https://www.kathimerini.gr/economy/562967827/el-venizelos-enischythike-kata-16-5-i-epivatiki-kinisi-to-a-3mino/

یونان آماده پذیرش میلیون‎ها جهانگرد

در حالی که عید پاک یونان نزدیک می‌شود یونان با سرعت بالا خود را برای پذیرایی و میزبانی از میلیون‎ها بازدید کننده از سراسر جهان آماده می‎کند. همه چیز حاکی از آن است که یونان در سال 2024 به رکورد جدیدی از ورود جهانگرد و درآمد دست خواهد یافت. در پایان سال 2023 که درآمد و ورود گردشگری به اوج جدیدی رسید، بیش از 20.5 میلیارد یورو درآمد و بیش از 33 میلیون گردشگر برای یونان پیش‌بینی می‎شود. تعداد قابل توجهی از خطوط هوایی در حال آماده شدن برای پاسخگویی به افزایش تقاضا برای سفر به یونان در تابستان امسال با افزایش ظرفیت و افزودن مقاصد جدید هستند. هر دو اپراتور تور با پروازهای چارتر و خطوط هوایی برنامه‌ریزی شده ارتباطات خود را با فرودگاه‌های یونان افزایش می‌دهند. گروه Jet2 قبلاً اعلام کرده است که امسال بزرگترین برنامه پروازی و تعطیلات را برای یونان ایجاد کرده است و ظرفیت صندلی‎های خطوط هوایی نسبت به سال 2023 میلادی 12 درصد افزایش یافته است.

افزایش 27.13 درصدی واردات میوه در یونان

به گزارش انجمن شرکت‌های صادرات و واردات میوه و سبزیجات (Incofruit Hellas)، واردات میوه و سبزیجات در سه ماهه اول سال 2024 به میزان 27.13 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافت و از 183.158 تن به 232.854 تن رسید. به نقل از انجمن مذکور محصولات اصلی وارداتی یونان در سه ماه اول سال جاری به شرح زیر است:

220 تن سیب زمینی که 44.77 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. بخش عمده واردات سیب زمینی از مصر، قبرس و فرانسه بوده است.

301 تن موز که 1.96 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. بخش عمده واردات واردات از اکوادور، کاستاریکا و کلمبیا بوده است.

847 تن پیاز که 32.79 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. بخش عمده واردات از هلند، اتریش و آلمان بوده است.

948 تن پیاز که 267.44 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. بخش عمده واردات از آلمان، ترکیه و مصر بوده است.

1492 تن فلفل که 29.07 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. بخش عمده واردات از سرزمین‌ اشغالی، بنگلادش و هند بوده است.

498 تن لیمو که 79.78 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. بخش عمده واردات واردات از ترکیه، هلند و اسپانیا بوده است.

261 تن سیب که 222 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. بخش عمده واردات از مقدونیه شمالی، ایتالیا و لهستان بوده است.

355 تن آووکادو که 159.6 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. بخش عمده واردات از هلند، سرزمین‌ اشغالی و قبرس بوده است.

1086 تن کیوی که 670.41 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. بخش عمده واردات از ایران، ایتالیا و اسپانیا بوده است.

570 تن پرتقال که 957 درصد افزایش یافته است. بخش عمده واردات از مصر بوده است.

218 تن قارچ که 0.81 درصد افزایش یافته است. بخش عمده واردات از لهستان، رومانی و ایتالیا بوده است.

https://www.cnn.gr/oikonomia/anaptyxi/story/413573/afksimenes-kata-36-96-oi-eisagoges-froyton-kai-laxanikon-ton-martio-2024

تاثیرات مثبت دانشگاه‎های خصوصی در بازار مسکن یونان

تصویب لایجه تاسیس دانشگاه‎های خصوصی در یونان که زمینه را برای ورود دانشگاه‌های خصوصی به یونان فراهم می‌کند، تحولات چشمگیری در بازار املاک داخلی ایجاد کرده و باعث ایجاد بازاریابی اساسی در موضوع عمده مسکن دانشجویی می‌شود. به گفته مدیران بازار، بخش جدیدی در بازار املاک یونان در حال افتتاح است که برای مدت طولانی دست نخورده باقی مانده است و با توسعه مجتمع‎های مسکونی دانشجویی در آتن و سایر شهرهای بزرگ یونان، بخش بعدی بازار املاک خواهد بود. ظاهرا یک شرکت در حال مذاکره با دو طرف ذینفع برای احداث واحد دانشگاهی خصوصی در بخشی از ملک به مساحت 50 هزار مترمربع است که به لطف مجاورت با دانشگاه کشاورزی آتن نیز توسعه خواهد یافت. بر اساس اطلاعات موجود، دانشگاه نیکوزیا نیز در منطقه «هلینیکون» با همکاری گروه بهداشت و درمان هلنیک (HHG) که شامل کلینیک‌های مختلفی است، به دنبال سرمایه‌گذاری در این زمینه است. در واقع، نزدیک به منطقه‎ای که دانشگاه خصوصی جدید نیکوزیا در آن مستقر خواهد شد، ایجاد یک مجتمع مسکونی دانشجویی مورد توجه بازار املاک و مستغلات برای دانشجویان مسکن است. در حال حاضر بازیگران بزرگ و کوچکتر بازار علاقه خود را به این بخش از املاک و مستغلات معطوف کرده‌اند.

آغاز به کار مجمع اقتصادی دلفی در یونان

نهمین «مجمع اقتصادی دلفی یونان» برای نهمین سال متوالی در شهر یاد شده کار خود را آغاز کرد. عنوان نشست امسال که تا شنبه 13 آوریل 2024 ادامه خواهد داشت، «گذار بزرگ» است و محور اصلی بحث، گذارهای چندوجهی است که تقریباً در هر حوزه از زندگی مدرن رخ می‎دهد. مجمع اقتصادی دلفی مانند هر سال زیر نظر رئیس جمهور یونان شروع به کار می‎کند. رهبران سیاسی، دانشگاهیان برجسته، کارآفرینان برجسته، مدیران ارشد نهادها و سازمان‌های بین‌المللی، اندیشکده‌های تأثیرگذار و دانشمندان پیشگام، تحولاتی را که دنیای امروز ما را متحول می‌کند، تحلیل خواهند کرد. چهار رئیس جمهور، رئیس کمیسیون اروپا، معاون رئیس اتحادیه اروپا و دیگر شخصیت‌های سازمان‎های بین‌المللی همچون دبیر کل سازمان توسعه و همکاری اقتصادی (OECD)، رئیس سابق کمیسیون اروپا و وزرای امور خارجه برخی کشورها در این نشست شرکت دارند. مجمع اقتصادی دلفی که یک سازمان مستقل و غیرانتفاعی است و هدف این مجمع ترسیم چارچوبی واقع‌بینانه از اهداف و اقدامات، جستجوی سیاست‌هایی برای رسیدگی به چالش‌های جهانی و یافتن راه‌حل‌های مناسب برای مسائل پیچیده و وابسته به یکدیگر است که یونان، اروپای جنوب شرقی و مدیترانه شرقی با آن مواجه هستند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما