اخبار اقتصادی کشورهای حوزه کارائیب
گزیده اخبار و تحولات اقتصادی روزنامهها و رسانههای کشورهای واقع در حوزه کارائیب در هفته دوم فروردین ماه 1403 به شرح ذیل ارائه می گردد:
جمهوری دومینیکن
معرفی 10 محصول صادراتی عمده جمهوری دومینیکن در سال 2023
اداره آمار دولتی ، 10 محصول صادراتی عمده جمهوری دومینیکن طی سال 2023 را اعلام کرد. در سال گذشته کشور دومینیکن 11 میلیارد و 932 میلیون دلار در نتیجه صدور کالا به 157 کشور (از طریق دریایی، هوایی و زمینی) کسب کرده است. 12.7 درصد از محصولات صادراتی به ارزش 1 میلیارد و 516 میلیون و 200 هزار دلار مربوط به ابزار و وسایل پزشکی، جراحی، دندانپزشکی یا دامپزشکی ، 9.8 درصد به ارزش 1 میلیارد و 175 میلیون دلار مربوط به صادرات طلا، 8.7 درصد به ارزش 1 میلیارد و 37 میلیون و 600 هزار دلار مربوط به سیگار و سایر مشتقات تنباکو، 7.6 درصد به ارزش 903 میلیون و 600 هزار دلار مربوط به دستگاههای برش، حفاظت، استخراج یا اتصال مدارهای الکترونیکی، 5.4 درصد به ارزش 647 میلیون دلار مربوط به اقلام و قطعات جواهرات، 4.4 درصد به ارزش 529 میلیون و 300 هزار دلار مربوط به فرآوردهها و اقلام دارویی، 4.2 درصد به ارزش 501 میلیون 800 هزار دلار مربوط به انواع پوشاک از جمله تی شرت و پیراهن، 2.7 درصد به ارزش 318 میلیون و 700 هزار دلار مربوط به آلیاژهای آهن، 1.7 درصد به ارزش 198 میلیون و 900 هزار دلار مربوط به موز تازه یا خشک و 1.7 درصد به ارزش 207 میلیون و 400 هزار دلار مربوط به کالاهای پلاستیکی و تولیدی و مقاصد اصلی صادرات جمهوری دومینیکن نیز کشورهای آمریکا، هلند، آلمان، سوئیس، هند، بلژیک، جامائیکا، هائیتی، هند، چین و جمهوری کره بوده اند.
https://listindiario.com/economia/20240331/10-productos-mas-exportados-2023_802161.html
افزایش 134 درصدی ترخیص و ارسال کالا در مناطق آزاد جمهوری دومینیکن در سال گذشته
برنامه ترخیص یا ارسال کالا بصورت 24 ساعته (D24H) مربوط به اداره کل گمرک جمهوری دومینیکن (DGA) منجر به کاهش هزینههای عملیاتی، بهبود کارایی زنجیره تامین کالاها و افزایش رقابت پذیری در شرکت ها و مناطق آزاد شده است. در ترمینال شرقی بندر «هاینا» و بندر چند منظوره «کائوسدو»، جابجایی کانتینر از ماه اکتبر تا دسامبر سال 2023 در مقایسه با میانگین ثبت شده در 9 ماه اول سال قبل از آن 134 درصد افزایش یافته است. برنامه مزبور شامل کاهش چاپ اسناد، حذف مراحل غیر ضروری، فرآیند اتوماسیون و سیستمهای کارآمد برای تأیید نقل و انتقالات است. ترخیص و ارسال در 24 ساعت یک پروژه دولتی است که هدف از آن ترخیص و ارسال کالاهای کانتینری ظرف 24 ساعت پس از لحظه ای که کالا به سرزمین دومینیکن می رسد. زمان خروج کانتینرها در بنادر را از 6 روز و 20 ساعت به 24 ساعت کاهش می دهد.
https://listindiario.com/economia/20240327/zonas-francas-incrementado-134-octubre-diciembre-2023-despacho-24-horas_801787.html
https://www.aduanas.gob.do/despacho-24h/
اصرار جمهوری دومینیکن بر تبدیل شدن به یک مرکز لجستیکی سوخت
آقای ویکتور بیسونو، وزیر صنعت، بازرگانی و شرکتهای کوچک و متوسط جمهوری دومینیکن گفت که دولت دومینیکن آرزو دارد مراکز لجستیکی خود را به نقطه سوختگیری برای هواپیماها و کشتیهای باری که از کشورهای دیگر وارد میشوند تبدیل نماید . با این استراتژی، دولت می خواهد یک هاب لجستیکی سوخت را در منطقه اجرا کند. سالانه حدود 30 هزار کشتی باری از سواحل غربی کشور عبور میکنند که تعداد کمی از این کشتیهای باری در قلمرو ملی برای سوختگیری توقف میکنند.
https://listindiario.com/economia/20240405/rd-busca-punto-reabastecimiento-combustible-aviones-buques-carga_802852.html
جامائیکا
بانک جامائیکا استانداردهای خدمات ABM را برای بانک ها به اجرا میگذارد
بانک جامائیکا (BOJ) استانداردهای سطح خدمات جدیدی را به عنوان دستورالعملی برای عملکرد دستگاههای خودپرداز بانکی (ABM) توسط مؤسسات سپرده پذیر صادر کرده است. استانداردهای جدید در 2 آوریل صادر شدند و یک دوره انتقال 9 ماهه دارند تا با توجه به ماهیت گسترده استانداردهای سطح خدمات، خود را با دستورالعمل ها مطابقت دهند. هیچ تحریم پولی در نتیجه نقض دستورالعمل اعمال نخواهد شد. با این حال، عدم پایبندی ممکن است منجر به نگرانیهای نظارتی در مورد ایمنی و سلامت با پیامدهای نظارتی مرتبط شود. صدور استانداردها به دنبال مشاوره با DTI ها انجام میشود و دستورالعمل ها در زمینه توسعه رفتار بازار قوی تر و چارچوب حمایت از مصرف کننده برای بخش خدمات مالی ارائه شده است. این استانداردها شامل مواردی از جمله در دسترس بودن پول نقد، نگهداری زیرساخت و مدیریت اختلال در خدمات، هزینههای ABM، استقرار ماشین آلات، دسترسی و سهولت استفاده، به حداقل رساندن تقلب، ایمنی و امنیت مشتریان و آموزش مالی کاربران است.
https://jamaica.loopnews.com/content/boj-issues-abm-service-standards-banks
افزایش ظرفیت تولید سیمان کارائیب
فاز یک پروژه توسعه شرکت سیمان کارائیب (CCCL) با افزایش 30 درصدی در سال آینده به سمت تکمیل کامل پیش می رود. خورخه مارتینز، مدیر عامل تازه منصوب شده شرکت، اشاره کرد که کارهای عمرانی مانند مونتاژ مکانیکی، نصب و راه اندازی و برق در حال حاضر در حال انجام است. این اقدامات همزمان با ورود و تحویل چندین قطعه یدکی و همچنین تهیه تجهیزات اصلی و اجرای قراردادهای خدماتی انجام میشود. این پروژه پس از تکمیل، انتشار کربن را به طور محسوسی کاهش خواهد داد و تولید افزایش یافته از 2600 به 2850 تن کلینکر در روز را برای پاسخگویی به افزایش تقاضای محلی برای سیمان ارائه خواهد کرد. همچنین ظرفیت بررسی گزینههای صادرات به کشورهای دیگر در جامعه کارائیب وجود خواهد داشت.
https://jamaica.loopnews.com/content/carib-cements-production-capacity-expansion-target
جامائیکا پتانسیل صادرات را در EXPOCOMER در پاناما به نمایش گذارد
صادرات متنوع جامائیکا در نمایشگاه تجاری بین المللی EXPOCOMER که در پاناما برگزار شد، در کانون توجه قرار گرفت. زیر پرچم جامائیکا، هیئتی به رهبری کاترین سیلورا، معاون نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان جامائیکا (JMEA) حضور داشت و هر یک از شرکتهای حاضر به طور منحصربهفردی محصولات غنی و متنوع جزیره را به نمایش گذاشتند. این مجموعه شامل طعمدهندههای مصنوعی، سسهای تند، چاشنیها، عصارههای ادویه، چایهای گیاهی، و محصولات مراقبت از مو و لوازم آرایشی، منتخب سوپ های لذیذ، سس های فلفل، خمیر سیر، و همچنین عصاره زنجبیل، خاکشیر و زردچوبه، جو دوسر، آرد ذرت، مخلوط فرنی فوری، شربتهای طعمدار، سرکه، و سس سویای چینی و دیگر محصولات غذایی و نوشیدنی بود.
https://jamaica.loopnews.com/content/jamaica-showcases-export-potential-expocomer-panama
هائیتی
تداوم وضعیت بحران غذایی در هائیتی
بر اساس آخرین گزارش هماهنگی امنیت غذایی ملی که در 22 مارس 2024 منتشر شد، حدود 532 هزار نفر دیگر از اتباع هائیتی به شدت در ناامنی غذایی به سر میبرند (در مقایسه با برآوردهای انجام شده در ماه آگوست 2023). در مجموع، هشت منطقه از سی و دو منطقه تحت پوشش این مطالعه در وضعیت اضطراری هستند و بقیه کشور همچنان وضعیت عمومیبحران ناامنی غذایی را تجربه میکنند. از جمله دلایل این مشکل ، خشونت مداوم و سناریوهای جدید درگیری مسلحانه، افزایش تعداد آوارگان داخلی که مجبور به ترک وسایل زندگی خود هستند و نیز افزایش قیمت محصولات غذایی است که به طور جدی بر زنجیره تامین مواد غذایی تاثیر میگذارد.
https://lenouvelliste.com/article/247361/dautres-zones-sajoutent-a-la-situation-de-crise-alimentaire
نرخ بیکاری در هائیتی
این سوال بسیار ساده است اما امروزه در هائیتی پاسخ به آن بسیار دشوار است. موسسه آمار و انفورماتیک هائیتی (IHSI) اطلاعات جدیدی در اختیار ندارد. یک منبع مهم سرشماری جمعیت است، اما آخرین سرشماری که در هائیتی انجام شد 21 سال پیش (2003) بود. بر اساس دادههای موجود از سال 2012 و تعریف سازمان جهانی کار، آزمایشگاه تحقیقاتی توسعه، مؤسسات و جهانیسازی (DIAL) موسسه تحقیقات توسعه و بانک جهانی نرخ بیکاری ملی برای کل کشور هائیتی 14.1 درصد بود. تفاوت شدیدی بین منطقه پایتخت (25.6٪)، بقیه مناطق شهری (20.1٪) و مناطق روستایی (7.3٪) مشاهده میشود.
https://lenouvelliste.com/article/247479/quel-est-le-taux-de-chomage-en-haiti-aujourdhui
جامعه کشورهای حوزه کارائیب ( کاریکوم )
باهاما مسئولیت شورای دائمی سازمان کشورهای آمریکائی ( OAS ) را بر عهده میگیرد
باهاما ریاست شورای دائمی سازمان کشورهای آمریکایی (OAS) را بر عهده گرفت. نماینده دائم باهاما در OAS، چت نیمور، از 1 آوریل تا 30 ژوئن 2024 در این سمت خواهد بود. رئیس شورای دائمی هر سه ماه یکبار بین کشورهای عضو به ترتیب حروف الفبا چرخش میکند. نیمور در مراسم تحویل سمت جدید گفت امروز که باهاما ردای رهبری را به خود گرفته است، ما مجدداً بر تعهد خود به چندجانبهگرایی، به OAS تأکید میکنیم و معتقدیم که شورای دائمی این سازمان، هیئت مدیره است. فردریک میچل، وزیر امور خارجه باهاما گفت در دوران ریاست باهاما مدیریت یکپارچه آب، ظرفیت سازی بخش عمومی و آموزش مهارت های هوشمند آب و هوا و اصلاح ساختار مالی بینالمللی از طریق تسهیل گفتگو در مورد چالشهای پیش روی کشورهای عضو انجام خواهد شد. باهاما همچنین بر OAS فشار خواهد آورد تا با جامعه بین المللی برای ایجاد امنیت و ثبات در هائیتی همکاری کند. او از آرژانتین و گویان به خاطر تصدی آنها به عنوان رئیس و نایب رئیس قدردانی کرد.
https://caribbean.loopnews.com/content/bahamas-takes-charge-oas-permanent-council
تلاش شرکت هواپیمایی کارائیب برای از سرگیری فعالیت های تجاری
خط هوایی LIAT، قدیمی ترین شرکت هوائی در دریای کارائیب، پروازهای نمایشی را جهت دریافت گواهینامههای مورد نیاز آغاز کرده است که به آن اجازه می دهد حمل و نقل مسافر را از سر بگیرد. در هفته جاری یک هواپیمای ATR در اولین سفر تحت چارچوب LIAT 2020، از آنتیگوا و باربودا به سنت کیتس و نویس پرواز خواهد کرد، که حاصل توافق با شرکت هوایی نیجریه است. همچنین یک پرواز آزمایشی دیگر به جزیره سنت لوسیا انجام خواهد شد و هر دو مسیر یک خدمه از این شرکت به همراه کارمندان اداره هوانوردی غیرنظامیکارائیب شرقی را حمل خواهند کرد که مسئول اعطای مجوز برای شروع مجدد عملیات تجاری هستند. اگر تضمینهای لازم به دست آید، این شرکت هواپیمایی پس از بسته شدن خدمات خود در ژانویه گذشته با انحلال قالب LIAT (1974) به دلیل کمبود سرمایه، یک قدم به بازگشت به آسمان و فعالیت تجاری نزدیکتر خواهد شد.
https://www.plenglish.com/news/2024/04/04/caribbean-airline-seeks-endorsement-to-resume-commercial-operations/
تایید برنامه منطقه ای "یک کارائیب" توسط مدیران ارشد بانک توسعه بین آمریکائی
رؤسای بانک های کارائیبی بانک توسعه بین آمریکایی ( IDB) برنامه "یک کارائیب" را تصویب کردند که چارچوبی جامع برای حمایت از استانداردهای زندگی بهبود یافته در منطقه کارائیب را طراحی می نمایند . برنامه مزبور بر چهار محور: سازگاری با آب و هوا، مدیریت ریسک بلایا و تاب آوری، امنیت شهروندان؛ مشارکت بخش خصوصی و امنیت غذایی و همچنین دو حوزه فرعی : توسعه نهادی و تسهیل تحول دیجیتال تمرکز دارد . امضای این بیانیه در جریان جلسات سالانه IDB و Invest IDB در پونتا کانا جمهوری دومینیکن از 6 تا 8 مارس صورت گرفت.