معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۱/۰۷- ۱۴:۲۵ - مشاهده: ۵۳

اخبار اقتصادی تایلند

گزیده اخبار اقتصادی تایلند در هفته اول فروردین ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

افزایش صادرات برنج تایلندی در سه ماهه اول 2024

سخنگوی دولت تایلند اعلام نمود که صادرات برنج تایلند در سه ماه اول سال 2024 به 2.5 میلیون تن رسید که 500000 تن بیشتر از رقم ثبت شده در سه ماهه اول سال 2023 است. وی اطمینان دارد که هدف صادرات برنج در سال 2024 که 7.5 میلیون تن است، محقق خواهد شد و حتی احتمال افزایش میزان صادرات به 8 میلیون تن  نیز وجود دارد.  آقای چای اظهار داشت که هم عوامل داخلی و هم عوامل خارجی به تولید مثبت در مزارع برنج کمک نمود . تلاش‌های مثبت و تاثیر گذار دولت برای تسهیل تجارت و صادرات این محصول همراه با حفظ ویژگی‌های قوی برنج تایلندی، صادرات به موقع و کیفیت مناسب آن همگی باعث افزایش اعتماد خریداران و در نتیجه افزایش صادارت آن در سال جدید به نسبت مدت مشابه سال قبل گردید.  نخست وزیر سرتا تاویسین بر مذاکره با خریداران برنج برای ایجاد اعتماد فشار آورده است. وی بر اهمیت نظارت و پیگیری‌های دقیق دستگاه‌های دولتی برای تسریع در کار تاکید  نموده که این اقدامات به وضوح نتایج مثبتی را به همراه داشته است.

خبر نخست وزیر تایلند در مورد کیف پول های دیجیتال

طرح 10000 بات شارژ از طریق کیف پول های دیجیتال برای مردم بار دیگر به تیتر خبرها تبدیل شد و آقای سرتا تاویسین نخست وزیر و وزیر دارایی تایلند تأیید کرد که این پروژه در سه ماهه چهارم سال 2024 پرداخت به شهروندان واجد شرایط را آغاز خواهد کرد. نخست وزیر تنها به سوالات خبرنگاران در مورد منبع تامین مالی 500 میلیارد باتی این پروژه پاسخ داد و گفت: "لطفا منتظر بمانید تا جزئیات در 10 آوریل مشخص شود."

آقای سرتا تاکید کرد که اقتصاد تایلند برای مدت طولانی کمتر از پتانسیل خود در حال توسعه بوده و با چالش‌های داخلی و جهانی مانند بازیابی درآمد نابرابر پس از همه‌گیری کرونا مواجه است و بار بهره همیشه بالاست و لذا اینگونه مشوق های برای انجام اقدامات محرک اقتصادی ضروری است. وی ادامه داد که می‌خواهم بر طرح 10000 بات با استفاده از کیف پول دیجیتال تأکید کنم. این یکی از گام های کوتاه مدتی است که به افزایش حجم پول در گردش در اقتصاد کمک می‌کند و سپس بین مردم توزیع می‌شود. «این پروژه باید پیش برود و هر چه زودتر به اجرایی شود. ».

وی سپس به سازمان‌های مسئول پروژه از جمله وزارت دارایی دستور داد تا مشخصاتی را که با شرایط و اقدامات احتیاطی یا نظرات ارگان‌های مختلف مطابقت دارد،  و یا هر یک از مراحل مورد نیاز قانونی که می‌بایست  به صورت شفاف و تایید شده و با حفظ انضباط مالی سخت توسط دولت انجام شود. را مطالعه و نتایج ان را ارائه نماید. وی همچنین به وزارت اقتصاد و جامعه دیجیتال و هیئت دولت دیجیتال دستور داد تا پیشرفت و آمادگی سیستم را برای مشارکت باز توسط موسسات مالی و اپراتورهای کسب و کار کیف پول در این طرح مشخص کنند. نخست وزیر در دستور دیگری، پلیس سلطنتی تایلند را مسئول ایجاد چارچوبی برای تحقیقات،پذیرش شکایات و اتهامات و اعمال بازپرداخت است. نخست وزیر اظهار داشت که در 10 آوریل، همه طرف ها به نتیجه می رسند و آن را برای بحث به کابینه می آورند. او همچنین جدول زمانی را که قبلا توسط معاون وزیر دارایی فاش شده بود، را تکرار نموده و تاکید کرد که خرده فروشان و عموم مردم در سه ماهه سوم شروع به ثبت نام خواهند کرد. مردم این پول را در سه ماهه چهارم دریافت خواهند کرد. همه بخش‌ها از جمله دبیر کل شورای توسعه اقتصادی و اجتماعی ملی و رئیس بانک تایلند موافقت کرده‌اند. پس منتظر خبرهای خوب در 10 آوریل باشید.».

در انتخابات سراسری پارلمانی سال گذشته، سیاست اصلی کمپین حزب Pheu Thai ابتکار کیف پول دیجیتال بود. با این حال، سازمان‌های مستقل و کارشناسان مالی عملکرد آن را زیر سوال برده اند. کمیسیون ملی مبارزه با فساد اداری این پروژه را برای بازنگری به حالت تعلیق درآورده است. با این حال، مردم در بسیاری از مناطق همچنان از نخست وزیر در طول سفرهایش سؤال می‌کنند.

سفر وزیر تجارت خارجی و همکاری‌های توسعه فنلاند به تایلند

آقای ویل تاویو، وزیر تجارت خارجی و همکاری‌های توسعه فنلاند که در راس یک هیئت تجاری فنلاند به تایلند سفر نمود ، در تاریخ  27 مارس 2024 با آقای جاکاپونگ سانگمانی قائم مقام وزیر امور خارجه تایلند دیدار و گفتگو کرد. در این دیدار طرفین ، راه‌های تقویت روابط دوجانبه، به ویژه تجارت و سرمایه گذاری و نوآوری سبز را مورد بحث و بررسی قرار دادند. طرف تایلندی خواسته‌های خود برای تسریع در مذاکرات امضا موافقتنامه آزاد تجاری(FTA  ) تایلند- اتحادیه اروپا و همچنین درخواست تایلند برای عضویت در OECD  را به طرف فنلاندی منعکس نمود. به همین مناسبت، وزارت امور خارجه تایلند با همکاری سفارت فنلاند در بانکوک و سفارت سلطنتی تایلند در هلسینکی، یک سخنرانی عمومی‌با عنوان «چرا فنلاند شادترین کشور جهان است» با سخنرانی آقای ویل تاویو   تنظیم نموده که در این رویداد بیش از 150 شرکت کننده از جمله دانشجویان، دانش پژوهان، نمایندگان بخش دولتی و خصوصی و همچنین مطبوعات و هیئت دیپلماتیک  حضور داشتند . این سفر به مناسبت هفتادمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک تایلند و فنلاند صورت گرفته که اولین سفر سطح یکی از مقامات عالیرتبه فنلاند به تایلند در در 6 سال گذشته بوده است.

توافق اگزیم بانک تایلند با  UKEF انگلیس برای تقویت تجارت و سرمایه گذاری تایلند-بریتانیا

آقای راک رئیس بانک صادرات و واردات تایلند (EXIM تایلند) و آقای لرد جانسون از Lainston CBE، تفاهم نامه ای را با هدف درک متقابل برای تقویت تجارت و سرمایه گذاری در تایلند، بریتانیا و کشورهای ثالث امضا کردند.  تحت این توافقنامه ، EXIM تایلند، به عنوان بانک توسعه سبز، با آژانس اعتبار صادارتی بریتانیا تحت عنوان ( UK Export Finance (UKEF)،  که زیر نظر اداره ضمانت اعتبارات صادرات، وزارت تجارت  انگلیس فعالیت می‌کند،یک راهکار جامعی را برای همکاری دو کشور با هدف ارتقا رقابت‌پذیری کسب‌وکارهای تایلندی و بریتانیایی به‌طور جامع، شامل اعتبار، تضمین‌ها و سایر ابزارهای مالی برای تقویت توسعه پایدار اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیطی ترسیم خواهند نمود.

در سال 2023، تایلند کالاهایی به ارزش 4.073 میلیارد دلار به بریتانیا صادر کرد، در حالی که کالاهایی به ارزش 2.667 میلیارد دلار از بریتانیا وارد کرد. صادرات عمده تایلند به بریتانیا شامل وسایل نقلیه و قطعات، مرغ فرآوری شده، جواهرات و زیور آلات، دستگاه‌های تهویه مطبوع و محصولات لاستیکی است. واردات تایلند از بریتانیا شامل ماشین آلات و قطعات، مدارهای الکترونیکی و نوشیدنی است. علاوه بر این، بریتانیا به عنوان یک مقصد سرمایه گذاری قابل توجه برای تایلند در بخش های مختلف مانند صنایع غذایی، فرآوری کشاورزی، انرژی، پتروشیمی و خرده فروشی عمل می‌کند. سرمایه گذاران بریتانیایی نیز به طور فعال در بخش انرژی، خرده فروشی، خدمات مالی، هوانوردی، خودرو و قطعات تایلند درگیر هستند.

تصویب بودجه ه 2.95 میلیارد  بات برای برنامه ناهار رایگان برای سال تحصیلی 2025

کابینه تایلند  2.95 میلیارد  بات  برای برنامه ناهار رایگان برای سال تحصیلی 2025 تصویب کرده است. 575983 دانش آموز در 7344 مدرسه در سراسر کشور از این برنامه غذایی بهره مند خواهند شد. معاون سخنگوی دولت گفت که این برنامه 6855 مدرسه را تحت نظارت دفتر کمیسیون آموزش پایه، 376 مدرسه زیر نظر اداره محلی، 109 مدرسه زیر نظر مدیریت شهری بانکوک و چهار مدرسه را تحت نظارت پلیس مرزی تحت پوشش قرار می دهد. وی با اشاره به رقم تصویب شده گفت که متوسط بودجه ناهار سرانه 24 بات ( حدود   70 سنت برای هر نفر ) در روز برای 200 روز سال تحصیلی برای حدود 57.5 هزار دانش آموز در نظر گرفته شد.

تصویب حداقل دستمزد در کابینه تایلند برای برخی از مشاغل خاص در نقاط خاص

وزارت کار تایلند تصمیم گرفت که حداقل دستمزد را به 400 بات برای کارمندان شاغل در هتل های 4 ستاره در مناطق خاص که حداقل 50 کارمند در مناطق خاص در 10 استان دارند را افزایش دهد. این افزایش دستمزد از از 13 آوریل اعمال می‌شود.

مناطق خاص عبارتند از: بانکوک: فقط برای هتل های واقع در مناطق Pathumwan و Wattana. ، استان کرابی: فقط در مناطق تحت صلاحیت سازمان اداری Ao Nang Tambon.، استان چون بوری: فقط در شهر پاتایا. چیانگ مای: فقط در منطقه شهرداری چیانگ مای.،Prachuap Khiri Khan: فقط در منطقه شهرداری Hua Hin.Phang-nga: در منطقه شهرداری کرک کاک. استان پوکت Rayong: فقط در منطقه Ban Phe.Songkhla: فقط در منطقه شهرداری Hat Yai. استان سوره ثانی: فقط در کوه سامویی.

کمیته دستمزد وزارت کار با بیان اینکه صنعت گردشگری برای اقتصاد تایلند مهم است و ده استان درآمدهای قابل توجهی از گردشگری کسب کرده اند، افزود که تصمیم آنان بر اساس نظرات همه ذینفعان به ویژه نظر کارفرمایان و کارمندان در بخش هتلداری اتخاذ شده که باعث افزایش انگیزه و اشتقاق کارگران این هتل ها برای کار و  فعالیت بیشتر و در نتیجه خدمات رسانی بیشتر به توریستها خواهد شد.

صادرات کشاورزی تایلند تحت قرارداد آزاد تجاری به 500 میلیارد بات رسید

دبیر کل دفتر اقتصاد کشاورزی (OAE) در وزارت کشاورزی و تعاون، تصویر کلی تجارت کشاورزی تایلند با جهان در سال 2023 را اعلام کرد. ارزش تجارت تایلند در مجموع 2.372 تریلیون بات  معادل (65.2 میلیارد دلار) بوده که ، کاهش 0.13 درصدی نسبت به سال 2022 که 2.375 تریلیون بات بوده است را نشان می دهد. . با این حال، تایلند همچنان 951 میلیارد بات مازاد تجاری داشت. تنها با نگاهی به کشورهایی که به توافقنامه تجارت آزاد (FTA) ملحق شده اند، یعنی چین، ژاپن، کره جنوبی، استرالیا، نیوزلند، پرو، شیلی، هند و هنگ کنگ (به استثنای کشورهای آسه آن)، می‌توان مشاهده نمود که آنها همچنان به رشد ثابت خود ادامه می دهند. در سال 2023، کل تجارت کشاورزی تایلند با این 9 کشور 3.25 درصد یا 1.01 تریلیون بات (27.7 میلیارد دلار) نسبت به سال 2022 رشد کرد و تایلند به مازاد تجاری 529 میلیارد بات (14.5 میلیارد دلار) دست یافت.

مهمترین بازارهای صادراتی محصولات کشاورزی چین، ژاپن، کره جنوبی، هند و استرالیا هستند. 5 محصول برتر کشاورزی صادر شده توسط تایلند عبارتند از دوریان (139 میلیارد بات)، گوشت مرغ فرآوری شده (53.2 میلیارد بات)، لاستیک طبیعی (49.1 میلیارد بات)، کاساوا (39.9 میلیاد بات) و گوشت مرغ منجمد و کله پاچه خوراکی (36.1 میلیارد بات).ن

با نگاهی به ارزش تجارت و نرخ رشد تک تک کشورهای همکار FTA در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، مشاهده می‌شود که چین همچنان بازاری است که تایلند بیشترین محصولات کشاورزی را به آن صادر می‌کند. ارزش آنها بیش از 449 میلیارد بات بود که 10.60 درصد افزایش داشت. صادرات عمده شامل دوریان (137 میلیارد بات)، چیپس یا گلوله کاساوا (39.4 میلیارد بات) و لاستیک طبیعی (35 میلیارد بات) است.

سایر شرکای تجارت آزاد که در آنها صادرات کشاورزی تایلند در سال گذشته افزایش یافته است عبارتند از:

نیوزلند: 7.39 میلیارد بات، افزایش 11.18 درصدی. صادرات عمده شامل غذای سگ و گربه (878 میلیون بات)، کنسرو ماهی تن (860 میلیون بات) و شکر از نیشکر (801 میلیون بات) است.

شیلی: 2.42 میلیارد بات، افزایش 11.75 درصدی. صادرات عمده شامل کنسرو ماهی تن (1.69 میلیارد بات)، غذای سگ و گربه (294 میلیون بات) و آناناس فرآوری شده (95 میلیون بات)

پرو: 1.79 میلیارد بات، افزایش 15.98 درصدی. صادرات عمده شامل کنسرو ماهی تن (1.3 میلیارد بات)، ذرت برای کاشت (187 میلیون بات) و برنج (179 میلیون بات) .

کشورهایی که صادرات محصولات کشاورزی تایلند در آنها کاهش یافت عبارتند از: ژاپن: 5.31 درصد کاهش، کره جنوبی: 8.47 درصد کاهش، و هند: 22.49 درصد کاهش. صادرات عمده شامل روغن پالم خام (24.4 میلیارد بات)، لاستیک طبیعی (3.48 میلیارد بات) و روغن سویا (2.88 میلیارد بات) است. علیرغم نوسانات در اقتصاد جهانی به دلیل افزایش نرخ بهره و مسائل ژئوپلیتیکی حل نشده در بسیاری از مناطق، صادرات به طور کلی با سرعت کمتری رشد کرده است. با این وجود، محصولات کشاورزی تایلند هنوز هم می‌توانند رشد کنند و درآمد ثابتی برای این کشور فراهم کنند. با این حال، محصولات کشاورزی تایلند هنوز نیاز به بهبود کیفیت و استانداردهای محصولات برای رقابت در بازار جهانی به ویژه از نظر تولید سازگار با محیط زیست هنوز به شدت رقابتی دارند.

 

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما