معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۱/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۷۱

اخبار اقتصادی ساحل عاج، کامرون و گابن

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشورهای ساحل عاج، کامرون و گابن در هفته دوم فروردین ماه 1403، مندرج در رسانه‌های این کشورها به شرح زیر می‌باشد:

ساحل عاج

گروه پارلمانی حزب دموکرات خواستار افزایش قیمت کاکائو شد

گروه پارلمانی حزب دموکرات ساحل عاج (PDCI) با صدور بیانیه ای از دولت خواست قیمت هر کیلو گرم کائوکائو را برای فصل برداشت این محصول که از ابتدای آوریل آغاز می‌شود حداقل تا  2500 فرانک در هر کیلوگرم افزایش دهد. در بخشی از این بیانیه آمده است: «با توجه به اینکه تولیدکنندگان کشورهایی مانند کامرون در حال حاضر به لطف افزایش قیمت، 4225 فرانک سیفا به ازای هر کیلوگرم کاکائو دریافت می‌کنند، ناعادلانه خواهد بود اگر دولت ساحل عاج افزایش قیمت را برای تولید کنندگان در نظر نگیرد. از دولت می خواهیم تا ابتکارات و اقدامات لازم را در راستای افزایش قیمت به منظور بهره مندی تولیدکنندگان کاکائو انجام دهد.» گفتنی است قیمت کاکائو در بازار بین المللی به بالاترین حد تاریخی رسیده است. در بازار نیویورک، قیمت کاکائو از آستانه 10000 دلار در هر تن در 26 مارس یا حدود 6050 فرانک در هر کیلوگرم کاکائو فراتر رفته است. این در حالی است که قیمت هر کیلو دانه کاکائو در ساحل عاج 1000 فرانک (کمتر از دو دلار) است. بر اساس گزارش بانک توسعه آفریقا ساحل عاج 40 درصد از کاکائوی جهان را تامین می‌کند.

سفر هیات اقتصادی آمریکا به ساحل عاج

هیاتی از اتحادیه صنایع غذایی و بادام هندی آمریکا که از 27 مارس به ساحل عاج سفر کرده است، روز پنج شنبه 28 مارس با آقای آداما کولیبالی رئیس شورای پنبه و بادام هندی ساحل عاج دیدار و گفتگو کرد. در این ملاقات که رئیس اتاق بازرگانی ابیجان نیز حضور داشت، زمینه‌های همکاری در حوزه پنبه و بادام هندی  مورد گفتگو و تبادل نظر قرار گرفت. آقای توره فامان رئیس اتاق بازرگانی و صنعت ساحل عاج در سخنانی حضور هیاتی آمریکایی را فرصت مناسبی بمنظور شناخت بازار و فرصتهای موجود در ساحل عاج دانست و خواستار حضور فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران آمریکایی در بخش پنبه و بادام هندی شد.  

 

کامرون

امضای تفاهمنامه 18 میلیون یورویی میان کامرون و اتحادیه اروپا 

در جلسه ای که روز سه شنبه 26 مارس با حضور وزیر اقتصاد کامرون و نماینده اتحادیه اروپا در این کشور برگزار شد تفاهم نامه همکاری بمنظور تامین مالی چندین پروژه در حوزه‌های انرژی، حمل و نقل، دیجیتال، بهداشت، آموزش و تحقیق به ارزش 12 میلیارد فرانک سیفا (حدود 18 میلیون یورو) میان طرفین امضا شد.

 

گابن

سفر وزیر اقتصاد گابن به فرانسه

آقای مایسی موسی وزیر اقتصاد گابن که در چارچوب تحکیم همکاری اقتصادی به فرانسه سفر کرده است، روز پنجشنبه 28 مارس 2024 با مشاور آفریقای رئیس جمهور فرانسه دیدار کرد. دو طرف در این دیدار درخصوص چالش ها و فرصت ها میان دو کشور، قراردادهای دوجانبه در حال اجرا و سازماندهی همایش اقتصادی آتی گابن و فرانسه و بویژه تدارک سفر رسمی رئیس جمهور انتقالی گابن به فرانسه در سه ماهه دوم 2024 به بحث و گفتگو پرداختند. وی همچنین با معاون وزیر تجارت خارجی فرانسه دیدار و در زمینه تقویت همکاری تجاری و ترویج مبادلات دوجانبه تبادل نظر نمود.

سائوتومه و پرنسیپ

اهدای تعدادی وسیله نقلیه از سوی صندوق جهانی به سائوتومه و پرنسیپ

 در مراسمی‌که روز دوشنبه 25 مارس در وزارت بهداشت سائوتومه برگزار شد، چندین وسایل نقلیه از جمله 10 دستگاه خودرو و 60 دستگاه موتورسیکلت از سوی صندوق جهانی مبارزه با ایدز، سل و مالاریا به دولت سائوتومه و پرنسیب اهدا شد. وزیر بهداشت سائوتومه در سخنانی ضمن تقدیر و تشکر از صندوق جهانی مبارزه با ایدز، سل و مالاریا اعلام کرد این کمکها در راستای مقابله با بیمارهای همچون ایدز و مالاریا  به مناطق مختلف کشور ارسال خواهد شد. 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما