معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۱/۰۷- ۱۱:۵۹ - مشاهده: ۶۳

اخبار اقتصادی تایلند

گزیده اخبار اقتصادی تایلند در هفته اول فروردین ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

دیوید کامرون به تایلند و ملاقات وی با نخست وزیر این کشور

دیوید کامرون، وزیر امور خارجه بریتانیا، روز چهارشنبه 20 مارس 2024 با آقای سرتا تاویسین، نخست وزیر تایلند، دیدار نمود .

وزیر خارجه انگلیس در این ملاقات عنوان نمود که تایلند یکی از بزرگترین اقتصادهای آسیای جنوب شرقی است. ارزش روابط تجاری دو کشور حدود 6 میلیارد پوند در سال است.. وی همچنین عنوان نمود که می خواهد با همکاری یکدیگر امنیت را در منطقه ارتقا دهد.

در این  نشست تقویت تجارت و سرمایه گذاری، به ویژه از طریق ایجاد توافقنامه تجارت آزاد تایلند و بریتانیا (FTA) را نیز مورد بحث قرار گرفت. هر دو طرف همچنین راه‌هایی را برای ترویج پروازهای مستقیم و گردشگری بررسی کردند. طرف تایلندی از وزیر خارجه انگلیس درخواست کرد که معافیت ویزا را برای افزایش گردشگران تایلندی به بریتانیا را مورد توجه جدی قرار دهد.

در دیدار دوجانبه وزرای خارجه دو کشور نیز، لرد کامرون وزیر خارجه انگلیس نقشه راه مشارکت استراتژیک تایلند-بریتانیا را که رسماً روابط دوجانبه آنها را به مشارکت استراتژیک ارتقا می دهد، با Parnpree Bahiddha-Nokara معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه امضا کرد. آنها همچنین قرارداد خدمات هوایی را امضا کردند. بر اساس اعلام وزارت امور خارجه، هر دو طرف در مورد ارتقای تجاری و اقتصادی از طریق راه اندازی FTA تایلند-بریتانیا که بر اساس پیشرفت مشارکت تجاری تقویت شده (ETP) و همچنین همکاری در زمینه امنیت، علم و فناوری، گردشگری معافیت تحصیلی و ویزا برای دارندگان پاسپورت عادی تایلند نیز تبادل نظر نمودند.

طرفین همچنین‌ها در مورد موقعیت های منطقه ای از جمله وضعیت میانمار و درگیری روسیه و اوکراین تبادل نظر کردند. در این مناسبت، طرف تایلندی همچنین از حمایت بریتانیا از درخواست عضویت تایلند در سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD) قدردانی کرد. ارتقاء به سمت مشارکت استراتژیک تایلند و بریتانیا نقطه عطف مهمی در روابط دو کشور است، زیرا آنها 170 سالگرد روابط دیپلماتیک خود را در سال آینده جشن خواهند گرفت. بریتانیا اولین کشور اروپایی است که تایلند با آن شراکت استراتژیک دارد.

دیدار معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه با وزیر امور خارجه و تجارت مجارستان

در 19 مارس 2024، آقای پرنپری باهیدها نوکارا، معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه تایلند از آقای پیتر سجیراتو وزیر امور خارجه و تجارت مجارستان در سفر رسمی خود به تایلند استقبال نمود . ر دو طرف در مورد همکاری در صنعت خودروهای برقی، انتقال انرژی پاک، دفاع، کشاورزی، آموزش و همچنین همکاری در سازمان‌های بین المللی و در داخل اتحادیه اروپا، به ویژه حمایت از مذاکرات منطقه آزاد تجاری تایلند و اتحادیه اروپا، درخواست تایلند برای بحث و گفتگو کردند. عضویت سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD) و معافیت ویزای شینگن برای دارندگان پاسپورت معمولی تایلند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما