معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۱/۱۶- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۸۰

نگاهی به تولید خودروهای برقی در هند و شرکت های فعال در این حوزه

خودروهای الکتریکی (EV ) جدیدترین گرایش در عرصه تولید خودرو است و کلیه کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه استفاده از خودروهای برقی به جای خودروهای رایج با موتور درونسوز (ICE)را تشویق می‌کنند. به دلیل تلاش برای کاهش وابستگی به سوخت های فسیلی این فناوری در سراسر جهان توجه اذهان را به خود جلب نموده است.

در حال حاضر هند چهارمین منتشر کننده بزرگ گاز دی اکسید کربن در جهان است. این کشور در کنفرانس اخیر تغییرات اقلیمی سازمان ملل متحد (COP26) متعهد شد تا میزان خالص ضایعات کربنی تولیدی خود را تا پایان سال 2070  به صفر برساند.

هند قصد دارد تا فروش خودروهای برقی خود را افزایش دهد و تا پایان سال 2030 میلادی میزان خودروهای برقی در رده‌های خودروهای شخصی به 30 درصد، خودروهای تجاری به 70 درصد و موتورهای سه چرخه و دو چرخه ای را به 80 درصد ارتقا دهد.

در راستای نیل به این هدف هند با معرفی طرح های یارانه ای و تشویقی مختلف در سطح دولت مرکزی و دولت های فدرال، استفاده هرچه بیشتر از خودروهای برقی را تشویق می‌کند.

بر اساس پورتال انقلاب جابجایی الکترونیکی در حمل و نقل هند (e-Amrit)  تا کنون 796000 دستگاه خودروی برقی در هند ثبت شده اند و تنها 1800 ایستگاه شارژ خودرو در هند ساخته شده است. اما طبق دستور العمل زیر ساخت سوخت جایگزین، به ازای هر 10 دستگاه خودروی برقی یک ایستگاه شارژ باید احداث گردد. میزان فروش خودروهای برقی از سال مالی 2015 تا سال مالی 2020، 133 درصد افزایش یافته است. با این حال در سال مالی 2021 تنها 1.32درصد از کلیه خودروهای فروخته شده برقی بودند.

در هند میزان فروش خودروهای برقی تنها در 9 ماه اول سال 2023 میلادی فراتر از 1 میلیون دستگاه بوده است. ایالت های اوتارپرادش، ماهاراشترا و کارناتاکا به ترتیب بیشترین میزان خودروهای برقی را داشته اند. 

پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که بازار خودروهای برقی هند، که ارزش آن در سال 2023 میلادی به ۲ میلیارد دلار رسید، می‌تواند تا سال ۲۰۲۵ به 7.09 میلیارد دلار افزایش یابد. برآوردهای صنعتی همچنین پیش‌بینی می‌کنند بازار خودروهای برقی داخلی تا سال ۲۰۳۰ به ۱۰ میلیون فروش سالانه دست یابد.

بر اساس گزارش Bain & Co، تا سال 2030، حدود 40 تا 45 درصد از کل موتورها، اسکوترها و دوچرخه‌ها و حدود 15 تا 20 درصد خودروهای چهارچرخ برقی خواهند شد. با این حال، طبق گزارش سازمان توسعه اقتصادی هند (Niti Aayog)، دولت هند در نظر دارد در این مدت زمان، میزان اتوبوس های برقی را به 40 درصد، خودروهای شخصی برقی را به 30 درصد،  وسایل نقلیه تجاری را به 70 درصد و خودروهای دو چرخه ای را به 80 درصد افزایش دهد.

بازیگران اصلی در بازار خودروهای الکتریکی هند در سال 2023، تاتا موتورز (72 درصد) و پس از آن ام‌جی موتورز (10.8 درصد) و ماهیندرا (9 درصد) می‌باشند، پس از آن سیتروئن eC3 EV با 3.5 درصد سهم بازار را در اختیار دارند.

 مدل‌های تیاگو، نکسون و تیگور از پرفروش‌ترین مدل های شرکت تاتا موتورز ، MG ZS و ماهیندرا XUV400  از مدل های شرکت ام جی موتورز می‌باشند.

تأسیسات تولید خودروهای برقی در هند به سامانه‌های خودکار و رباتیک تولید برای بخش های لجستیک و جابجایی مواد، ساخت و رنگ‌آمیزی، مونتاژ و تضمین کیفیت مجهز می‌باشند.

معرفی مهم ترین مراکز تولید خودروهای برقی در هند:

شرکت حمل و نقل الکتریکی گریوز با مسئولیت محدود(GEMPL) یک بازیگر کلیدی در صنعت خودروهای برقی با بیش از 13 سال تجربه در طراحی و تولید، ارائه راه کارهای حمل و نقل برقی است. در بخش خودروهای دو چرخه ای برقی (اسکوتر الکترونیکی)، GEMPL j,gdn ;kkni برند« Ampere » است که در بازار حضوری قوی داشته است. این شرکت یک کارخانه تولیدی در شهر رانیپت - ایالت تامیل نادو دارد. شرکت‌های تابعه و وابسته GEMPL، شرکت Bestway Agencies  و شرکت MLR Auto Limited، از شرکت های فعال در بخش سه چرخه‌های برقی می‌باشند.

شرکت انرژی آتر با مسئولیت محدود(Ather Energy) پنجمین شرکت بزرگ هند در این بخش است. این شرکت که در سال 2013 تأسیس شد، تولیدکننده موتور های برقی است که دفتر مرکزی آن در ایالت کارناتاکا قرار دارد. این شرکت دو مرکز تولید دارد، یکی در شهر بنگالورو ایالت کارناتاکا و دیگری در شهر هوسور Hosur ایالت تامیل نادو، که در 25 مایلی جنوب شرقی بنگالورو قرار دارد. کارخانه EV در هوسور با مساحت 400,000 فوت مربع و با سرمایه گذاری حدود 99 میلیون دلار آمریکا راه اندازی شده است و می‌تواند سالانه 110,000 اسکوتر الکترونیکی و 120,000 بسته باتری بسازد. در ماه سپتامبر، شرکت هیرو موتو  Hero MotoCorp که برای تولید خودروهای موتورسیکلت شهرت دارد، سرمایه گذاری به ارزش 5.5 میلیارد روپیه در شرکت آتر انرژی را اعلام کرد. این شرکت امیدوار است ظرفیت تولید سالانه خود را از 420000 دستگاه به 1.5 میلیون دستگاه افزایش دهد. شرکت انرژی آتر در صدد افزایش 30 تا 40 درصدی سهم خود در این بازار طی چند سال آینده را دارد و مدل های مقرون به صرفه تری را روانه بازار کرده است.

شرکت خودروسازی آتول(ATUL) نامی‌برجسته در بازار خودروهای الکتریکی، متخصص در تولید طیف گوناگونی از خودروهای الکتریکی، از جمله سه چرخه‌های برقی است که کارخانه اصلی آن با ظرفیت تولید سالانه 60000 واحد در فاصله  18 کیلومتری شهر راجکوت، گجرات، قرار دارد.

شرکت خودروسازی باجاج(Bajaj Auto Limited) که در سال  1926 تاسیس شده است حضور خود را در بخش خودروهای الکتریکی هند تقویت کرده است و طبق گزارش ها چهارمین تولید کننده بزرگ خودروهای دو چرخ و سه چرخ در جهان است. این شرکت کارخانه‌های تولیدی خود در شهرهای والوج و چاکان در ایالت ماهاراشترا و شهر  پانت نگر در ایالت اوتارانچال را احداث کرده است. همچنین کار خود را در یک مرکز جدید به مساحت 500000 فوت مربع در آکوردی در پونا، ماهاراشترا با ظرفیت تولید سالانه 500000 خودروی برقی آغاز نموده است.

شرکت الکتروترم (Electrotherm)یک بازیگر نوظهور در این حوزه است. از جمله فعالیت های این شرکت که یک شرکت فناوری هندی است در بخش‌های مختلف این حوزه تولید و فرآوری فولادسازی، ریخته‌گری، عملیات حرارتی، طراحی و ساخت وسایل نقلیه الکتریکی و بکارگیری انرژی‌های تجدیدپذیر می‌باشد. این شرکت بیشتر به دلیل موفقیت موتورهای برقی YO Bykes  خود شناخته شده است. پایگاه تولید و صادرات آن در شهر احمدآباد ایالت گجرات است و بازارهای اصلی صادراتی آن نپال، بنگلادش، سریلانکا، الجزایر و کنیا هستند.

شرکت خودروسازی برقی هیرو(Hero Electric Vehicles Pvt. L): این شرکت در بخش موتورهای برقی، با تمرکز قوی بر تولید اسکوترهای برقی کم مصرف و باکیفیت در بازار هند حضور یافته است و در حال حاضر به دنبال ایجاد برندهای متمایز است و امیدوار است که با نام تجاری A2B وارد بخش دوچرخه‌های الکترونیکی لوکس شود. شرکت خودروسازی برقی هیرو در آستانه افتتاح یک مرکز تولیدی جدید در حومه شهر لودیانا در ایالت پنجاب با ظرفیت تولید سالانه 200000 واحد است. این شرکت با گروه ماهیندرا مشارکت پنج ساله دارد که در حال تولید اسکوترهای الکتریکی Optima و NYX خود در شهر پیتامبور در ایالت مادهیا پرادش است.

شرکت هیوندای موتور(Hyundai Motor India Ltd (HMIL)): این شرکت کره ای دومین خودروساز بزرگ هند است و مدل های برقی را در هند تحت برندهای هیوندای  Ioniq 5و کیا EV6  به فروش می رساند. این شرکت همچنین قصد دارد خودروهای الکتریکی جدید را از کارخانه خود در Sriperumbudur در نزدیکی چنای معرفی کند. هیوندای موتور تفاهم نامه ای را با دولت ایالت تامیل نادو در راستای توسعه ظرفیت تولید و ایجاد یک اکوسیستم مطلوب برای خودروهای برقی با سرمایه گذاری 200 میلیارد روپیه طی 10 سال را امضا کرده است. HMIL همچنین یک واحد مونتاژ باتری با ظرفیت سالانه 178000 واحد راه اندازی خواهد کرد و در پنج سال آینده 100 ایستگاه شارژ برقی خودرو در تامیل نادو احداث خواهد کرد. علاوه بر تامیل نادو، این شرکت با خرید کارخانه ای از شرکت جنرال موتور هند در شهر تالِگاون در ایالت ماهاراشترا، حضور تولیدی خود در هند را گسترش می‌دهد. ظرفیت کارخانه GMI سالانه 130000 دستگاه است. تا سال 2032، هیوندای قصد دارد پنج مدل EV را در هند عرضه کند.

گروه جی بی ام: گروه جی بی ام به طور فعال در تولید و تامین قطعات و سیستم های خودرو و همچنین وسایل نقلیه الکتریکی و اتوبوس ها، مصالح EV و زیرساخت های شارژ فعالیت دارد. این شرکت در 17 شهر هند از جمله بنگالورو، هوسور، چنای، پونا، سنند، دهلی و همچنین 9 کشور دیگر حضور دارد. شعبه مرکزی و بین المللی این شرکت در آلمان است.

شرکت ماهیندرا و ماهیندرا(Mahindra & Mahindra Limited):  این شرکت خودروسازی بازیگر کوچکی در بازار خودروهای الکتریکی است ماهیندرا و ماهیندرا علیرغم اکتساب شرکت خودروساز برقی Reva، هنوز در بخش خودروهای برقی وارد عمل نشده است. با این حال، این شرکت به دنبال عرضه چندین مدل برقی تحت برند Born Electric بین سال‌های 2024 و 2025 است. در حال حاضر تنها محصول آن مدل XUV 400 است. این شرکت در ژانویه اعلام کرد که با سرمایه گذاری 100 میلیارد روپیه کارخانه ای برای تولید خودروهای برقی در شهر پونا در ایالت ماهاراشترا را راه اندازی خواهد کرد. علاوه بر این، ماهیندرا و ماهیندرا همچنین با سرمایه‌گذاری 10 میلیارد روپیه، یک کارخانه تولیدی در ظهیرآباد در ایالت تلنگانا راه‌اندازی خواهد کرد تا خودروهای برقی سه و چهار چرخه ای بسازد.

 شرکت خودروسازی ام جی موتور(MG Motor India Pvt. Ltd.): این خودروساز گام‌هایی آهسته اما پیوسته‌ در بازار خودروی هند برداشته است و دارای یک واحد تولیدی در هالول در گجرات است که ظرفیت تولید سالانه 120000 دستگاه را دارد. در حال حاضر، این شرکت باتری‌های EV خود را از چین تامین می‌کند و  با شرکت هندی جیو برای راه اندازی ایستگاه‌های شارژ شریک شده است. ام جی موتور هند به بازارهای آسیای جنوبی از جمله نپال نیز صادرات دارد.

شرکت اولکترا(Olectra Greentech Limited):  شرکت پیشگام در تولید اتوبوس های برقی است و بازیگری مسلط در این بخش بازار است. این شرکت پس از ارتقای استانداردهای ایمنی خودروهای برقی توسط دولت هند، گواهی‌های ایمنی باتری‌ها را برای تمام اتوبوس های الکترونیکی خود اخذ کرده است. اولکترا کارخانه خود را در سیتارام پور حومه حیدرآباد را با ظرفیت تولید سالانه 5000 اتوبوس/کامیون و قابلیت ارتقای کیفی 10000 واحد را افتتاح نموده است. این شرکت پشتیبانی فنی را از غول خودروهای برقی چین BYD دریافت کرده است. در بخش سه چرخ، این شرکت یک سرمایه گذاری مشترک با شرکت اتریو Etrio را راه اندازی کرده است.

شرکت پویایی اومگا سیکی(Omega Seiki Mobility (OSM)):درصدد تولید خودروهای تجاری کوچک با نیروی محرک هیدروژن سبز(SCV ) از جمله خودروهای سه چرخه و کامیون‌های سنگین با ظرفیت یک تن در هند است. برای دستیابی به این هدف، اومگا سیکی با یک شرکت فرانسوی به نام Hydrogen Intelligence SA شریک شده است. طبق گزارش ها، این شرکت فرانسوی، با برنامه ریزی اولیه برای تولید 5000 خودرو در ماه و افزایش این میزان تا 10000 خودرو در ماه تا سال 2026، تولید محصولات خود را در ایالت تامیل نادو آغاز خواهد کرد. انتظار می رود این مرکز تا مارس 2025 راه اندازی شود. در حال حاضر، اومگا سیکی کارخانه‌های خودروهای برقی خود را در شهرهای فریدآباد، ایالت هاریانا و چاکان پونا در ایالت ماهاراشترا اداره می‌کند.

Piaggio & C. S.p.A.  این شرکت بازیگر کلیدی در بخش سه چرخه‌های حمل محموله‌ها در هند، این شرکت با مدل سه چرخه‌های برقی بارکشی خود یعنی Ape Electrik وارد بخش L5N EV شده است. این شرکت مدل‌های الکتریکی خود، Ape E-City و Ape E-Xtra را - که هم به صورت باتری ثابت و هم قابل تعویض عرضه می‌شود - در پونا ایالت ماهاراشترا مونتاژ می‌کند.

تاتا موتورز: این خودروساز هندی با 72 درصد از سهم بازار، رهبر بازار خودروهای الکتریکی هند است و در نیمه اول سال 2023، 34000 خودروی برقی فروخته است. مدل‌های محبوب این شرکت تاتا تیاگو، تاتا نکسون و تاتا تیگور هستند. تاتا موتورز قصد دارد چهار برند دیگر خودروهای برقی را در سال 2024 میلادی تولید کند و در نظر دارد تا سال 2027 میلادی 50 درصد از کارکنان خود را به تولید خودروهای برقی منتقل کند. این شرکت تجهیزات پیشرفته تولید، تحقیق و توسعه و طراحی را در بیش از 25 شعبه در سراسر جهان هند، اروپا، چین، انگلستان و آمریکای شمالی ایجاد کرده است. تاتا موتورز خودروهای برقی خود را در سنند، گجرات تولید می‌کند و پس از خروج شرکت آمریکایی فورد، تأسیسات آن در سنند را نیز تصاحب کرده است. در سال 2022، تاتا موتورز سالانه 10000 خودروی برقی را در کارخانه فعلی سنند خود تولید کرده است. در ماه ژوئن سال 2023، گروه تاتا امضای قراردادی کلی جهت احداث کارخانه تولید باتری‌های لیتیوم یونی با سرمایه‌گذاری 1.58 میلیون دلاری در شهر سنند را اعلام کرد. انتظار می رود این کارخانه باتری EV در کمتر از سه سال شروع به کار کند. ظرفیت تولید اولیه آن  20 گیگاوات خواهد بود که در مرحله دوم توسعه می‌تواند به دو برابر نیز افزایش یابد.

شرکت تی‌وی‌اس موتور: از یک تولیدکننده سنتی موتور سیکلت، تی‌وی‌اس موتور اکنون با اسکوتر برقی خود در عرصه خودروهای برقی ورود نموده است. این شرکت قصد دارد تولید خود را از 50,000 دستگاه در سال مالی23-2022 به 100,000 دستگاه در سال مالی 24 افزایش دهد. از جولای 2023، TVS Motor پس از Ola Electric، بیست و دو درصد از سهم بازار خودروهای دو چرخه ای را در اختیار داشت. این شرکت بزرگترین فروشنده دوچرخه برقی در سوئیس است و قصد دارد تولیدات خود را به سایر نقاط اروپا نیز صادر کند. طبق گزارش ها، این شرکت 90 میلیون دلار در صنعت ، مدل سازی ریسک، اینترنت اشیا و استارت آپ های برقی سرمایه گذاری کرده است. تی وی اس موتور یک کارخانه اختصاصی خودروهای برقی در هوسور، تامیل نادو دارد.

شرکت(Lohum Cleantech): این شرکت از زمان تاسیس در سال 2018، با بکارگیری روش‌هایی مانند بازیافت، تغییر کاربری و پالایش کم کربن، به‌عنوان مهم ترین تولیدکننده پایدار مواد خام باتری‌های لیتیومی در هند شناخته شده است و این شرکت 60 تا 70 درصد از بازار بازیافت باتری هند را در بر دارد.

شرکت Lohum اولین شرکتی است که به فناوری بازیافت و استخراج باتری لیتیوم مِتِلک  Metelec دست یافته که توانایی بازیافت 95 درصدی مواد را دارد، این نوآوری با جلوگیری از 50 درصد از انتشار گاز دی اکسید کربن و 500 برابر مصرف کمتر آب به ازای هر تن معدن کاوی و در مقایسه با روش‌های سنتی ، اثرات زیست‌محیطی را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد. این شرکت امیدوار است تا سال 2026 بیش از 4 میلیون تن از انتشار CO2e را کاهش دهد. کارخانه اصلی این شرکت در شهر نویدا در حومه دهلی نو احداث شده است.

مشوق های دولت هند برای خرید و تولید خودروهای برقی

دولت هند به منظور دستیابی به اهداف بلندپروازانه خود تا سال 2030، گام های مهمی از جمله مشوق هایی برای توسعه تولید بومی‌برداشته است که در ادامه به برخی از این طرح های اشاره خواهد شد.

-طرح ماموریت ملی حمل و نقل الکتریکی  ( NEMMP 2020)

این طرح در سال 2013 توسط بخش صنایع سنگین هند به عنوان نقشه راهی برای تولید و پذیرش سریعتر خودروهای الکتریکی در هند راه اندازی شد. هدف این طرح دستیابی به فروش 6 تا 7 میلیون خودروی هیبریدی و الکتریکی در سال از سال 2020 به بعد بوده است.

-طرح پذیرش و ساخت سریع‌تر خودروهای هیبریدی و الکتریکی (FAME India)

بخشی از NEMMP 2020، طرح پذیرش و ساخت سریع‌تر خودروهای هیبریدی و الکتریکی در هند  (FAME India)است که در آوریل 2015 با هدف ترویج تولید فناوری خودروهای الکتریکی و هیبریدی معرفی شد.

این طرح در دو فاز اجرا شده است که طی آن 1.2 میلیارد دلار طی 5 سال صرف افزایش تولید خودروهای برقی شده است و عمدتاً در چهار حوزه تمرکز دارد که عبارتند از - ایجاد تقاضا، ایجاد بسترهای فناوری، پروژه‌های آزمایشی و زیرساخت شارژ باتری. در این طرح تخصیص مشوق ها عمدتاً به صورت کاهش قیمت خرید بوده است.

این طرح در سال 2015  با هدف کاهش اتکا به سوخت‌های فسیلی و مقابله با مسائل مربوط به انتشار گازهای گلخانه‌ای از وسایل نقلیه آغاز شد. نزدیک به 86 درصد از بودجه این طرح صرف افزایش تقاضای خودروهای الکتریکی شامل  7000 دستگاه اتوبوس 500000 دستگاه  سه چرخه 55000  دستگاه خودروی سواری و 1 میلیون وسیله نقلیه دو چرخ برقی شده است

-سیاست های دولت های ایالتی برای خودروهای برقی: بسیاری از دولت های ایالتی هند سیاست های مختص خود را برای ایجاد محیطی مناسب برای خرید و تولید بومی خودروهای الکتریکی معرفی کرده اند. به عنوان مثال می‌توان به تامیل نادو، تلانگانا، گجرات، ماهاراشترا، هاریانا، راجستان، چاتیسگر و اودیشا اشاره کرد.

-طرح تشویقی تولید محور برای بخش خودرو: این طرح در سپتامبر 2021 با هزینه 3.1 میلیارد دلار آمریکا برای تقویت تولید داخلی محصولات فناوری پیشرفته خودرو (AAT) و جذب سرمایه گذاری در زنجیره ارزش تولید خودرو راه اندازی شد. این طرح شامل دو بخش  Champion OEM برای وسایل نقلیه الکتریکی یا هیدروژنی و Component Champions برای قطعات با ارزش و تکنولوژی بالا است. این طرح موفق به جذب سرمایه گذاری پیشنهادی 9 میلیارد دلار طی پنج سال شده است.    

-طرح PLI برای برنامه ملی ذخیره سازی باتری سلولی پیشرفته شیمی (ACC)

  این طرح PLI که در سال 2021 با هزینه ای بالغ بر 2.1 میلیارد دلار در طول هفت سال راه اندازی شد، با هدف ارتقای قابلیت های تولیدی هند برای تولید باتری‌های ACC انجام شد. این مشوق ها طی پنج سال بر اساس فروش باتری‌های ساخت داخل پرداخت می‌شود. در حال حاضر سه شرکت با ظرفیت تولید 30 گیگاوات انتخاب شده اند. قرار است فاز دوم این طرح به زودی راه اندازی شود.

دولت هند علاوه بر مزایای فوق تمهیدات دیگر برای تسریع در حمل و نقل پاک منظور نموده که عبارتند از:

  • معافیت عوارض گمرک برای وادرات ماشین آلات و کالاهای سرمایه ای مورد نیاز برای تولید باطری‌های لیتیومی
  • مالیات بر خودروهای برقی از 12 درصد به 5 درصد کاهش یافت و همچین مالیات بر دستگاه وایستگاه‌های شارژ از 18 درصد تا 5 درصد کاهش یافت.
  • هر دو نوع خودروهای تجاری و شخصی الکترونیکی دارای پلاک های سبز هستند و از صدور گواهی‌های آلاینده معاف هستند.
  • معافیت مالیات جاده و خیابان‌ها برای خودروهای برقی و کاهش متعاقب هزینه اولیه خودروهای برقی برای مصرف کنندگان

لازم به ذکر است به رغم توسعه بازار خودروهای برقی، رشد این محصولات در هند 1/1 درصد کمتر از میزان متوسط رشد در سطح آسیا است و این حاکی از وجود فرصت های متعدد تولید خودروهای برقی برای دستیابی به ارقام مورد هدف در شاخص های زیست محیطی است با این حال دولت هند در صدد تخصیص یارانه‌های وارداتی برای واردات خودروهای برقی از شرکت هایی مانند تسلا، بی ام وی و غیره و جذب سرمایه گذاری دراین حوزه و ارائه مشوق های متنوع برای توسعه این صنعت است.

 

فهرست منابع:

https://www.india-briefing.com/news/indias-prospects-as-an-ev-hub-consumer-market-and-production-capacity-30157.html/

https://e-amrit.niti.gov.in/about-the-portal#:~:text=This%20is%20the%20e%2DAMRIT,of%20electric%20vehicles%20in%20India

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما