معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۲/۲۹- ۱۲:۰۸ - مشاهده: ۸۸

اخبار اقتصادی غنا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور غنا در هفته چهارم اسفندماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

الف) خبرهای اقتصادی جمهوری غنا:

کاهش 10 درصدی سفرهای هوایی داخلی غنا در سال 2023(13 مارس 2024)

به گزارش تارنمای خبری ghanaweb.com، بر اساس داده‌ های شرکت فرودگاه‌های غنا (GACL)، به دنبال افزایش چشمگیر سفرهای داخلی هوایی این کشور پس از پایان COVID-19 در سال های 2020 الی 2022، علیرغم چشم ‌انداز مثبت پیش ‌بینی ‌شده توسط شرکت های هواپیمایی و کارشناسان این حوزه، غنا شاهد کاهش قابل توجه مسافران متقاضی سفرهای هوایی در سال 2023 بود به طوریکه پروازهای داخلی از اکرا به پنج فرودگاه اصلی داخلی شامل: وا، تاماله، کوماسی، سونیانی و تاکورادی، با کمبود حدود 76439 مسافر مواجه گردیده اند.

بر اساس اطلاعات آماری شرکت فرودگاه‌ های غنا (GACL) و اداره هوانوردی غیرنظامی غنا (GCAA)، تعداد مسافران پروازهای داخلی از 423718 مسافر در سال 2020 به 722721 مسافر در سال 2021 و سپس به 852101 مسافر در سال 2022 افزایش یافته است که نشان دهنده رشد بیش از 101 درصدی نسبت به ارقام ثبت شده در سال 2020 است و علاوه بر این، نشان دهنده افزایش 23 درصدی نسبت به 690,314 مسافر در سال 2019 است. همچنین این ارقام نشان می دهد که تعداد مسافران سفرهای داخلی در سال مورد بررسی به 775662 رسیده است که نسبت به تعداد مسافران در سال 2022، کاهش 9.9 درصدی را نشان می‌دهد.

کارشناسان بخش هوانوردی، دو اپراتور  AWA و Passion Air را متهم به محدود سازی عمدی عرضه بلیط به منظور افزایش کاذب قیمت ها دانسته اند. به طوریکه آنها تعداد صندلی ‌های موجود برای خرید در سال 2023 را نسبت به سال 2022 کاهش داده ‌اند. به عنوان مثال، متوسط هزینه تهیه بلیط بر حسب دلار آمریکا در مقایسه با ارقام سال 2019، حدود 50 درصد افزایش یافته است.

 

تعلیق پروژه 57.44 میلیون دلاری توسعه فرودگاه بین المللی غنا (KIA) (13 مارس 2024)

به گزارش تارنمای خبری graphic.com.gh، به دنبال تأخیر در تأمین بودجه توسط شرکت فرودگاه ‌های غنا (GACL) جهت تکمیل پروژه در ملی 57.44 میلیون دلاری توسعه فرودگاه بین المللی کوتوکا (KIA)، علی رغم انجام حدود 31 درصد از عملیات عمرانی، ادامه این پروژه برای مدت نامعلومی‌توسط پیمانکار تا زمان تأمین بودجه مورد نیاز، به حالت تعلیق درآمده است.

خانم یوون نانا آفری اوپاره مدیر عامل شرکت فرودگاه ‌های غنا (GACL)، طی نشست خبری که به همین منظور هفته جاری در اکرا برگزار گردید، اعلام کرده است که قرار بود، بودجه این پروژه که با هدف افزایش ظرفیت فضای فرودگاه جهت پذیرش هواپیماهای جدید و مسافرین صورت می‌گرید، از محل درآمدهای داخلی شرکت فرودگاه ‌های غنا (IGF) GACL تأمین گردد، اما تأخیر در پرداخت ها به پیمانکار، منجر به تعلیق فعالیت های ساخت و ساز گردیده است که به محض در دسترس قرار گرفتن اعتبار مورد نیاز، مجدداً از سر گرفته خواهد شد.

این پروژه که در سال 2019، با هدف توسعه افزایش ظرفیت فرودگاه بین المللی کوتوکا KIA به منظور پذیرش هواپیماهای بیشتر و افزایش تعداد مسافرین و همسویی با دیدگاه دولت برای تبدیل غنا به قطب هوانوردی غرب آفریقا عنوان گردیده است

افزایش همکاری‌های تجاری غنا با ترینیداد و توباگو (12 مارس 2024)

به گزارش تارنمای خبری ghanaweb.com، یک هیئت عالی رتبه تجاری به رهبری خانم پائولا گوپی اسکون، وزیر تجارت و صنعت ترینیداد و توباگو، هفته جاری به منظور بررسی فرصت های تجاری و سرمایه گذاری در بخش های تولیدی و صادراتی دو کشور، به غنا سفر کردند و با آقای کوبینا طاهر هاموند وزیر تجارت و صنعت غنا در اکرا ملاقات کردند.

خانم گوپی اسکون در ملاقات با آقای‌هاموند گفت که ترینیداد و توباگو فراتر از نفت و گاز در حال گسترش اقتصاد خود با استفاده از ظرفیت های بخش تولید است و علاقه مند به صادرات محصولات خود از جمله مواد غذایی و مواد شیمیایی به غنا و واردات محصولات غنایی به ترینیداد و توباگو می‌باشد.

در جریان این بازدید، انجمن صنایع غنا (AGI) و انجمن تولیدکنندگان ترینیداد و توباگو، یادداشت تفاهمی‌به منظور همکاری تجاری در بخش تولید امضا کردند. این دو موسسه قرار است در زمینه ‌های تجارت صادراتی و فناوری و آموزش مهارت ‌ها در صنعت نفت و گاز با یکدیگر همکاری کنند.

پیش بینی افزایش نرخ کاکائو در بازه قیمتی 4882 تا 4922 دلار در هر تن در ماه مارس 2024(12 مارس 2024)

به گزارش تارنمای خبری ghanaweb.com، بر اساس گزارش بانک مرکزی غنا با عنوان چشم انداز قیمت کالا، پیش بینی می‌شود که قیمت کاکائو در مارس 2024، شاهد نوسان قیمتی بین 4882 تا 4922 دلار در هر تن باشد.

این گزارش، افزایش قیمت کاکائو را ناشی از کاهش میزان قابل توجه عرضه و همچنین شرایط نامساعد آب و هوایی در ساحل عاج پیش ‌بینی کرده است.

در دسامبر 2023، قیمت کاکائو با 4.9 درصد افزایش، به 4235.6 دلار در هر تن رسید که ناشی از کاهش عرضه و انتظار برای سومین کسری متوالی در فصل زراعی جاری بود. همچنین در مقایسه با سال گذشته، قیمت کاکائو شاهد افزایش قابل توجه بیش از 66.0 درصدی بوده است که عمدتاً به دلیل شرایط نامساعد جوی، شیوع آفات و کمبود کودهای کشاورزی است که در مجموع، میزان عرضه را کاهش داده است.

مذاکرات غنا با بنین و گامبیا به منظور ارائه خدمات رایگان رومینگ تلفن همراه (12 مارس 2024)

به گزارش تارنمای خبری myjoyonline.com، آقای دکتر محمودو باومیا معاون رئیس جمهور غنا، هفته جاری طی مراسمی‌که به منظور استقبال رسمی از شرکت ارائه دهنده خدمات مخابراتی Telecel Ghana در اکرا برگزار گردید، اظهار داشت که دولت غنا از طریق سازمان ملی ارتباطات در حال مذاکره با کشورهای گامبیا و بنین به منظور ارائه خدمات رومینگ تلفن همراه رایگان برای شهروندان خود است.

آقای باومیا گفت، این اقدام بخشی از یک ابتکار گسترده ECOWAS است که هدف آن تسهیل ارتباطات دیجیتالی کشورهای عضو است و این بدان معناست که تجار و گردشگران غنایی که به این کشورها سفر می‌کنند، ملزم به پرداخت هزینه اضافی برای استفاده از تلفن همراه نخواهند بود.

وی افزود که در همین راستا، دولت تا کنون توانسته است با توگو به توافق برسد و در حال حاضر، سازمان ملی ارتباطات در حال امضای قرارداد مشابه با کشورهای بنین و گامبیا می‌باشد.

غنا در رتبه دهم کشورهای آفریقایی با مقرون به صرفه ترین قیمت سوخت در سال 2024(11 مارس 2024)

به گزارش تارنمای خبری myjoyonline.com، بر اساس گزارش وبسایت GlobalPetrolPrices.com، غنا در رتبه دهم کشورهای آفریقای دارای مقرون به صرفه ترین قیمت سوخت در مارس 2024 قرار گرفته است و این کشور با میانگین قیمت سوخت 13.03 سدی برای هر لیتر، ارزان تر از میانگین جهانی 1.30 دلار، در جایگاه سی و نهم ارزان ترین سوخت در مقیاس جهانی قرار دارد.

بر اساس این گزارش قیمت سوخت مقرون به صرفه، نقش مهمی در اقتصاد ها، به ویژه آنهایی که سطح درآمد پایین تری دارند، ایفا می‌کند. به طور مثال، کاهش قیمت بنزین برای توانمند سازی مصرف ‌کنندگان و کسب‌ و کارها از طریق افزایش قدرت خرید که به اقتصاد پویا تر تبدیل می‌شود، سود می ‌رساند.

لازم به ذکر است که در حال حاضر، قیمت بنزین در غنا بین 12.20 تا 13.29 سدی و گازوئیل بین 13.21 تا 14.60 سدی در هر لیتر به فروش می رسد که نسبت به نرخ های قبلی افزایش یافته است.

اعمال هزینه 20 دلاری در بلیط مسافرین فرودگاه بین المللی غنا از ابتدای ماه مه سال جاری جهت انجام خدمات تعمیر و نگهداری تجهیزات فرودگاهی(11 مارس 2024)

به گزارش تارنمای خبری ghanaweb.com، خانم یوون نانا افریی اوپاره مدیر شرکت فرودگاه ‌های غنا (GACL) طی حکمی، خطاب به رئیس کمیته اپراتورهای فرودگاهی فرودگاه بین ‌المللی کوتوکا، اعلام کرده است که مسافران هوایی از تاریخ 1 می 2024، ملزم به پرداخت 20 دلار در بلیط های رفت و برگشت به منظور تأمین بودجه مورد نیاز تعمیرات اساسی تجهیزات فرودگاهی خواهند بود و این هزینه برای همه بلیط‌ های رفت و برگشت اعمال می‌شود.

هیئت مدیره شرکت فرودگاه ‌های غنا پس از بحث و گفتگو با مدیران کمیته اپراتورهای فرودگاه در خصوص تعمیرات اساسی تجهیزات فرودگاهی و مسائل مربوط به تعمیر و نگهداری تسمه نقاله‌های جابجایی چمدان‌ها، با مشورت وزارت حمل ‌و نقل این کشور، هزینه تعمیر و نگهداری 20 دلاری را برای همه متقاضیان سفر هوایی در مسیر رفت و برگشت (از هر طرف 10 دلار) تعیین نمود.

 

ب) خبرهای اقتصادی جمهوری توگو:

توگو دهمین وارد کننده بزرگ برنج آفریقا در سال 2023 (15 مارس 2024)

به گزارش تارنمای خبری togofirst.com، بر اساس گزارش آژانس Ecofin، توگو سال گذشته با واردات 52568 تن برنج تایلندی، این کشور را به دهمین وارد کننده بزرگ برنج تایلندی در آفریقا تبدیل کرده است.

بر اساس گزارش مذکور، پنج کشور برتر وراد کننده برنج در سال 2023، آفریقای جنوبی، سنگال، کامرون، موزامبیک و ساحل عاج با مجموع واردات 2.48 میلیون تن و پس از آنها زیمبابوه (55691 تن)، الجزایر (76747 تن)، آنگولا (135909 تن)، بنین (139206 تن) و توگو قرار گرفتند.

پس از هند، تایلند دومین صادر کننده بزرگ برنج به آفریقا است که سال گذشته، توگو نزدیک به 90 درصد برنج خود را از هند تأمین نمود.

همچنین این کشور در سال 2021 نیز 229173 تن برنج وارد کرد که از این میزان، 201363 تن (88 درصد) از کشور هند وارد گردید.

بین سال‌ های 2010 تا 2019، واردات برنج توگو از 74000 تن به تقریباً 195000 تن افزایش یافت.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما