معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۲/۰۷- ۱۴:۴۴

اخبار اقتصادی کوبا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کوبا در هفته اول اسفند ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

ارزش MLC  (  واحد ارز قابل تبدیل ) در کوبا پس از تقریبا دو هفته با همان روند گذشته افزایش یافت

پس از دو هفته ثابت ماندن قیمت MLC روی 260 پزو میانگین فروش ارز قابل تبدیل آزاد به میزان ۱ پزو افزایش یافت. با این حال، MLC فاصله زیادی با قیمت دلار (305) و یورو (310) دارد. تحلیلی از حرکت ارزها در بازار غیررسمی منتشر شده توسط تارنمای elToque اشاره می‌کند که علت افزایش قیمت پزوی کوبا اعلام افزایش قیمت سوخت و نرخ حمل و نقل عمومی در آغاز سال 2024 بود حتی علیرغم اینکه چنین اقداماتی انجام نشد. همچنین عدم اطمینان در مردم منجر به تداوم شرایطی می‌شود که تقاضا برای ارز خارجی افزایش می یابد. پاول ویدال، اقتصاددان کوبایی و محقق اصلی OMFi خاطرنشان کرده است  که از پایان دسامبر 2023، افزایش تقاضا برای ارز خارجی بالاتر از عرضه در داده‌های نظارت شده در وب سایت های طبقه بندی شده بوده است.

https://www.cibercuba.com/noticias/2024-02-19-u1-e129488-s27061-sube-valor-mlc-cuba-tras-casi-dos-semanas-al-mismo-precio

 بازیگران غیر دولتی سهم بیشتری در اقتصاد کوبا بدست آورده اند

تعداد بازیگران غیر دولتی در اقتصاد کوبا در بخش های خصوصی و تعاونی در سال 2023 به طور قابل توجهی افزایش یافتند و در حال حاضر سهمی‌ بالغ بر 15 درصد تولید ناخالص داخلی (GDP) را به خود اختصاص می دهند. خوزه لوئیس رودریگز، اقتصاددان کوبائی در این رابطه ابراز داشته که شرکت های خرد، کوچک و متوسط (MSME) به بیش از 10000 شرکت رسیده اند و این بازیگران جدید حدود 35 درصد از اشتغال در کوبا را پوشش می دهند و فعالیت های خود را عمدتاً در زمینه غذا و خدمات مسکن  (22.1 درصد)، ساخت و ساز (19.5 درصد)، صنعت تولید (18.4) و تولید صنعتی مواد غذایی و نوشیدنی‌ها (12.7 درصد) توسعه داده اند. در پایان سال 2023، تنها تعداد 685 شرکت کوچک و متوسط به میزان ۷.۲ درصد از کل این شرکت ها در مدیریت خود زیان گزارش کرده اند.

وی در خصوص تجارت خارجی نیز خاطرنشان کرد در سال 2023 شرکت های غیردولتی بیش از یک میلیارد دلار واردات داشته اند که البته نتوانسته اند با همین میزان تولیدات خود را در بازارهای خارجی عرضه کنند. صادرات این شرکت ها به 200 میلیون دلار نرسید و تنها معادل 0.2 درصد از کل صادرات کشور در طول سال گذشته بود.

https://www.plenglish.com/news/2024/02/20/more-economic-stockholders-in-cuba/

 استان کوبایی کاماگوئی به دنبال پیشرفت در تولید عسل است

زنبورداری در بزرگترین منطقه کوبا امروز به دنبال بازگشتی است که بتواند ارز خارجی تولید کند و متخصصان این بخش تولید حدود 760 تن عسل را در نظر دارند. در ارزیابی اخیر وزارت تجارت خارجی و سرمایه گذاری خارجی و همکاری‌های بین المللی استان کاماگوئی، املیو باربا، مدیر واحد تجاری پایه زنبورداری، بیان کرد که سال 2023 سال بسیار پیچیده ای بود. او گفت اول به این دلیل که شرایط آب و هوایی مانع گل دهی خوب شد، دوم به این دلیل که می‌دانیم کوبا وضعیت بسیار پیچیده‌ای در زمینه سوخت دارد و این باعث شد که تنها در ماه‌های می و ژوئن بیش از 500 کندو  را از دست بدهیم. مشکلات تنها اجازه تولید حدود 80 تن عسل برای ماه دسامبر را به آنها داده است. باربا گفت کوبا یک سنت دارد و عسل آن بیش از 40 سال است که فروخته می‌شود و بیش از 90 درصد از آنچه تولید می‌شود صادر می‌شود و ما می دانیم که باید این کار را انجام دهیم تا به دنبال نقدینگی و یافتن ارز خارجی باشیم. بر اساس مطالعات بین المللی، ارزش بازار عسل در جهان در سال 2023 به 1.93 میلیون تن رسید و تخمین زده می‌شود که این بازار بین سال های 2024 تا 2032 به نرخ رشد سالانه 5.7 درصد برسد و در سال 2032 به ارزش 3.19 میلیون تن افزایش خواهد یافت.

https://www.plenglish.com/news/2024/02/22/province-of-cuba-seeks-breakthrough-in-honey-production/

 دولت کوبا از تاثیرات شدید بر توزیع نان در سبد اصلی خانواده‌ها خبر داد

مقامات وزارت صنایع غذایی (MINAL) اعلام کردند که تا پایان ماه مارس، اثرات شدیدی بر تحویل نان به سبد خانواده  ها که بدلیل تاخیر در ورود محموله‌های گندم به کشور می‌باشد را شاهد خواهیم بود. محدودیت‌های مالی اساساً مرتبط با محاصره تشدید شده و محدودیت‌های لجستیکی که کوبا در آوردن گندم از بازارهای دور از آن رنج می‌برد، دلایل اصلی تأخیر در ورود کشتی‌های همراه با غلات است. همچنین خرید آرد وارداتی از طریق «اشکال مدیریتی غیردولتی» در حال مذاکره است. کوبا دارای پنج آسیاب برای فرآوری گندم است. سه کارخانه در هاوانا، یکی در سینفوئگوس و دیگری در سانتیاگو د کوبا. میزان 20000 تن آرد ماهانه فقط برای تولید نانی که سبد خانواده‌ها را تضمین می‌کند در کوبا مورد نیاز است.

https://www.cibercuba.com/noticias/2024-02-25-u1-e129488-s27061-anuncian-problemas-distribucion-pan-cuba-nivel-nacional-falta

 شرکت هتل های زنجیره بلو دایموند فعالیت های تجاری خود را در شرق کوبا گسترش می دهد

شرکت هتل های زنجیره ای Blue Diamond، با سریع‌ترین گسترش در دریای کارائیب، سه مرکز گردشگری دیگر را در شرق کوبا تحت نام Mystique Saratoga در اختیار خواهد گرفت. یاندر رودریگز مدیر بازرگانی این شرکت تایید کرد که از هتل های ساراتوگا، کابالریزا و اسمرالدا، در شهر زیبای هولگین، امیدواریم یک مجتمع  گردشگری با استاندارد بالا ایجاد شود. وی اطمینان داد که هدف شرکت متبوع وی، ارائه تجربه بهتر به مهمانان از طریق ارتقای کیفیت خدمات در محیط و افزایش امکانات است، جایی که مهمانان احساس خواهند کرد که با آنها همچون خانواده رفتار می‌شود. به گفته این متخصص، شرکت زنجیره‌ای کانادایی Blue Diamond، علاوه بر آژانس‌های مسافرتی خود، اپراتور تور Sunwing و Wesjet را در کنسرسیوم خود به عنوان شرکت هواپیمایی زیر مجموعه در اختیار دارد، بنابراین تامین بازدیدکنندگان را در طول سال تضمین می‌کند که از نظر اقتصادی و از نقطه نظر تبادل فرهنگی مثبت ارزیابی می‌گردد.

https://www.plenglish.com/news/2024/02/23/blue-diamond-chain-expands-business-in-eastern-cuba/

تقویم رویدادهای کوبا برای سال 2024 در حوز  گردشگری  علمی و ورزشی ارائه شد

کوبا امسال صحنه رویدادهای توریستی، فرهنگی، علمی و ورزشی بی‌شماری خواهد بود که در کاتالوگ رویدادها ثبت شده است. این سند که مورد تایید مقامات وزارت گردشگری است توجه فعالین اقتصادی به ویژه آنهایی که مرتبط با سفرهای توریستی هستند، را به خود جلب کرده است. این رونمایی در مراسمی‌ با حضور وزیر گردشگری کوبا، خوان کارلوس گارسیا، برگزار شد. یکی از موضوعات مورد علاقه برای این کاتالوگ سفرهای کاری، جلسات و حضورهای تشویقی است که در دنیای گردشگری با نام MICE شناخته می‌شود. ارزش‌های فرهنگی، میراثی و طبیعی این جزیره و محصولات ممتاز مانند نوشیدنی‌های سنتی و تنباکو در این ارائه برجسته بود. از جمله نکات مهم این رویدادها، نمایشگاه بین المللی گردشگری (FITCuba 2024) است که برای 2 تا 5 مه در Jardines del Rey (مرکز-شمال)، اصلی ترین مبادله تفریحی مربوط به این جزیره و آمریکای لاتین و کارائیب برنامه ریزی شده است. وی اظهار داشت: در سال 2023، کوبا میزبان سی و نهمین کنگره فدراسیون نهادهای سازماندهی کنگره آمریکای لاتین (COCAL) خواهد بود که فرصتی برای نشان دادن تمام پتانسیل های مقصد برای گردشگری MICE است.

https://cubasi.cu/es/noticia/presentan-calendario-de-eventos-de-cuba-para-2024

 شورای دولتی کوبا با تجزیه و تحلیل شرایط کشور ، اقداماتی را برای تقویت اقتصاد کوبا اتخاذ نمود

شورای دولتی کوبا اقداماتی را با هدف اصلاح انحرافات و تقویت مجدد اقتصاد در شرایطی که کشور با آن مواجه است مورد بحث و تجزیه و تحلیل قرار داد. در این دیدار، نخست وزیر مانوئل ماررو جزئیات طرح تضمین سیاسی و اجتماعی برای تصمیمات اتخاذ شده را توضیح داد. وی گزارش داد که جزئیات مربوط به اصلاحات بخش های کشاورزی و بازرگانی در اقدامات اعلام شده در دسامبر گذشته در حال تعدیل و کار بر روی اصلاح مقررات قانونی پروژه‌های توسعه محلی در حال انجام است. او همچنین تایید کرد که هیچ یک از مفاد طرح تعدیل و فعال‌سازی اقتصادی تا زمانی که شرایط اعمال آن فراهم نشود و حمایت از افراد در شرایط آسیب‌پذیر تضمین نشود، اجرایی نخواهد شد. به نوبه خود، استبان لازو، رئیس شورای دولتی، خواستار توضیح این روند که نیازمند مشارکت همه بازیگران در جامعه کوبا است شد. او اظهار داشت که شورای دولتی مسئولیت ارزیابی نظام مند تأثیر تصمیمات و اصلاحات اقتصادی بر جمعیت را مطابق با مأموریتی که توسط قانون اساسی و قوانین ملی به این نهاد داده شده است را دارد. وی همچنین تاکید کرد که سیستم قدرت مردمی ( پارلمان ) باید به ارتقای درک مردم از لزوم اجرای اقدامات اصلاحی در اقتصاد کوبا کمک کند که همچنین به دنبال حفظ و تقویت دستاوردهای اصلی انقلاب باشد.

https://www.plenglish.com/news/2024/02/20/council-of-state-of-cuba-analyzes-measures-to-boost-the-economy/

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما