معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۲/۲۹- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۱۴

اخبار اقتصادی ترکیه - آنکارا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکیه در هفته چهارم اسفند ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

اعلام نرخ بیکاری ترکیه در ژانویه 2024

سازمان آمار ترکیه، نرخ بیکاری این کشور برای ماه ژانویه 2024 را اعلام کرد. بر این اساس تعداد بیکاران 15 ساله و بالاتر در مدت مذکور با 85 هزار نفر افزایش به 3 میلیون و 214 هزار نفر و  نرخ بیکاری نیز 0.2 واحد افزایش به 9.1 درصد رسید. براساس این گزارش، نرخ بیکاری برای مردان 7.7 درصد و برای زنان 11.7 درصد برآورد شده است.

سازمان آمار ترکیه همچنین تعداد افراد شاغل در این کشور را نیز  32 میلیون و 222 هزار نفر اعلام نمود. نرخ اشتغال برای مردان 66.6 درصد و برای زنان 32.4 درصد است.

https://www.sondakika.com/ /

فرصت برای بخش پیمانکاری ترکیه در پروژه «چشم انداز 2030» عربستان سعودی

محمود آسمالی، رئیس انجمن صنعتگران و بازرگانان مستقل ترکیه (موسیاد) در گفتگو با خبرگزاری آناتولی با بیان اینکه پیش بینی می‌شود پروژه «چشم انداز 2030» عربستان سعودی به ارزش 3.3 تریلیون دلاری اجرا شود، اظهار داشت: مخاطبان ما در بسیاری از نقاط جهان به ما می‌گویند که به شرکت‌های ساختمانی نیاز داریم. وی افزود: بخش پیمانکاری ترکیه پروژه‌های بسیار موفقی را در بسیاری از کشورهای جهان انجام داده و انجام می‌دهد.

آسمالی در ادامه با اشاره به اینکه روابط تجاری ترکیه و عربستان سعودی به ویژه در دو سال اخیر افزایش چشمگیری داشته است، گفت، حجم تجارت دوجانبه تا سال 2023 به 6.8 میلیارد دلار رسید که بالاترین رقم در 8 سال گذشته می‌باشد. وی همچنین افزود، فرصت‌های سرمایه گذاری بزرگی نه تنها در ساخت و ساز، بلکه در بسیاری از بخشها مانند گردشگری، سلامت، انرژی و تحول دیجیتالی در عربستان سعودی برای ترکیه وجود دارد. وی با یادآوری اینکه اهداف استراتژیک دو کشور تجارت متقابل 10 میلیارد دلاری در میان‌مدت و 30 میلیارد دلاری در بلندمدت است، گفت: ترکیه از نظر ظرفیت تولید، نیروی انسانی، آموزش، موقعیت استراتژیک و ارتباطات فرهنگی در مقایسه با سایر کشورها برای عربستان سعودی یک قدم جلوتر است.

https://www.aa.com.tr

اردوغان: هدف ترکیه ، دست یابی به نرخ تورم تک رقمی

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه با اشاره به وضعیت مطلوب ذخایر ارزی بانک مرکزی ترکیه اظهار نمود: ذخایر ارزی بانک مرکزی در شرائط مطلوبی قرار دارد و کشور از بابت ذخایر ارزی هیچگونه محدودیت و مشکلی ندارد.

اردوغان در ادامه ضمن اشاره به عزم جدی دولت برای کاهش نرخ تورم تصریح کرد: کاهش تورم چیزی نیست که یک شبه اتفاق بیفتد. علاوه بر این، روند عمومی جهان این روند را بسیار دشوار می‌کند. به عنوان ترکیه، هدف ما کاهش تورم به نرخ های تک رقمی‌ بدون از دست دادن شتاب در تولید، اشتغال و صادرات است. هدف ما این است که کاهش نرخ تورم  را بدون آنکه فشاری بر معیشت مردم ایجاد نماید، در مدت زمان معینی کاهش دهیم. همانطور که سال ها نرخ تورم را تک رقمی نگه داشتیم، باز هم به همان میزان خواهیم رسید و این نیازمند صبر و حوصله است.

رئیس جمهور ترکیه همچنین در ادامه  با بیان اینکه درآمد ملی برای اولین بار از مرز یک تریلیون دلار عبور و به یک تریلیون و 119 میلیارد دلار رسید، گفت: صادرات کشور مرتباً افزایش می یابد و کسری حساب جاری نیز به طور مداوم بهبود می یابد. ستون‌های اساسی اقتصاد ما فوق‌العاده محکم، انعطاف‌پذیر و قوی هستند و اقتصاد ما در وضعیت خوبی است. بزرگترین مشکل ما هزینه بالای زندگی است که ناشی از نرخ تورم است. اثرات منفی همه‌گیری کووید-19 و همچنین تاثیرات منفی جنگ روسیه و اوکراین در اقتصاد همچنان ادامه دارد. امروزه همه کشورها از اروپا گرفته تا آمریکا همچون ما گام های مختلفی را جهت یافتن راه حل هایی برای مهار تورم بر می دارند.

https://www.sozcu.com.tr

سوزجو-افزایش نابرابری توزیع درآمدی در ترکیه

دولت ترکیه بار بحران اقتصادی را بر گردن مردم فقیر و کارگر نهاده در حالی که ثروتمندان این کشور در سال گذشته بر ثروت خود افزوده اند. در حالی که درآمد سرانه در ترکیه 307 هزار و 952 لیر (13 هزار و 110 دلار) اعلام شده است، درآمد سالانه 5 درصد از ثروتمندترین آنها به 816 هزار و 219 لیر افزایش و درآمد 5 درصد فقیرترین آنها نیز که 4.3 میلیون نفر جمعیت دارند  26 هزار و 703 لیر  می‌باشد.

در همین ارتباط،  دکتر اوزان بینگول کارشناس مسائل مالیاتی اظهار داشت که بر اساس آخرین نظرسنجی که در سال 2023 توسط سازمان آمار ترکیه منتشر شده است، 5 درصد ثروتمندترین افراد، 24.3 درصد از کل درآمد را دریافت کرده اند، در حالی که 5 درصد فقیرترین افراد، تنها 0.8 درصد از درآمد را دریافت کرده اند که تفاوت بیش از 30 برابری محسوس است.

 وی با بیان اینکه سیاست های مالیاتی اعمال شده در ترکیه، نابرابری توزیع درآمد را بیشتر می‌کند، گفت: همه داده‌ها به وضوح این وضعیت را نشان می دهد. اگر اینگونه نیست پس این سوال مطرح می‌شود که اگر ترکیه اینقدر رشد می‌کند پس چرا تعداد شهروندان فقیر، نیازمند و کم درآمد رو به افزایش است؟ بر اساس "گزارش ثروت 2024" که توسط  شرکت مشاور املاک نایت فرانک مستقر در انگلستان انجام شده است، ترکیه در سال 2023 به کشوری تبدیل شد که ثروت افراد فوق ثروتمند، بیشترین افزایش را داشته است. بر اساس این گزارش، تعداد افراد با ثروت بیش از 30 میلیون دلار در ترکیه که با افزایش 9.7 درصدی در سال 2023 در صدر 30 کشور مورد تحقیق قرار گرفته است، به 1932 نفر افزایش یافته است. در سال 2022، این رقم 1791 نفر بود. در این گزارش، ترکیه پس از هند (50.1 درصد) و چین (47 درصد) با پیش بینی افزایش 42.9 درصدی تعداد فوق ثروتمند تا سال 2028، در رتبه سوم قرار دارد.

https://www.sozcu.com.tr

اظهارات معاون رئیس جمهور و وزیر خزانه داری و دارایی ترکیه در خصوص گزارش فیچ از ترکیه

جودت یلماز، معاون رئیس جمهور ترکیه در مصاحبه با شبکه تلویزیونی خبرترک در خصوص موضوعات اقتصادی و گزارش اخیر موسسه اعتبارسنجی بین المللی فیچ مبنی بر افزایش رتبه اعتباری ترکیه از B به سطح +B اظهار نمود: ترکیه بار دیگر نشان داد که در موقعیتی قرار دارد که شایسته آن نیست و برای بهبود فضای سرمایه گذاری به اجرای برنامه میان مدت تا حصول نتیجه ادامه خواهد داد. وی با بیان اینکه اولویت اصلی تیم اقتصادی دولت ترکیه، مقابله با نرخ تورم است گفت: برنامه میان مدت اقتصادی شامل سیاست های پولی، مالی و اصلاحات ساختاری می‌باشد که اثرات آن بر کاهش نرخ تورم از نیمه دوم سال 2024 محسوس خواهد شد. یلماز در پاسخ به سوالی در خصوص کاهش 5،14 میلیارد دلاری ذخایر بانک مرکزی در 10 هفته گذشته و اینکه آیا پس از انتخابات شهرداریها تغییری در سیاست‌های پولی ایجاد می‌شود؟ گفت: بانک مرکزی از رژیم نرخ ارز آزاد پیروی می‌کند، بانک مرکزی به وظیفه خود برای مبارزه با سفته‌بازی عمل کرده و برای حمایت از سرمایه‌گذاران بعضا در بازار مداخله می نماید. وی افزود، افزایش نرخ تورم نیز تأثیر خاصی بر نرخ ارز دارد. اخیراً تورم کمی‌بالاتر از حد انتظار بوده است و این موضوع تا حدودی در نرخ ارز منعکس شد، این هم یک امر عادی است و نباید این را به نوسان بیش از حد نرخ ارز تعبیر کرد. وی در ادامه با بیان اینکه هدف آنها کاهش تقاضا و افزایش پس انداز است، گفت: می خواهیم ترکیب رشد اقتصادی به سمت ساختار سرمایه گذاری و صادرات محور سوق یابد، به گونه ای که تورم زا نباشد و کسری حساب جاری را افزایش ندهد. افزایش پس انداز و هدایت آن به تولید، رشد اقتصادی را تضمین و به روند کاهش نرخ تورم کمک می‌کند.

محمت شیمشک، وزیر خزانه داری و دارایی ترکیه نیز در ارزیابی این اقدام فیچ گفت: نتایج ملموس برنامه اجرا شده در رتبه اعتباری کشور منعکس شده است. موسسه بین المللی اعتبار سنجی فیچ نسبت به این موفقیت بی تفاوت نماند و رتبه اعتباری ما را یک سطح افزایش و چشم انداز ما را نیز به مثبت تغییر داد.

گفتنی است، موسسه اعتبارسنجی بین المللی «فیچ» طی گزارشی، رتبه اعتباری ترکیه را از سطح B به           B+ افزایش و چشم انداز اعتباری این کشور را از درجه پایدار به درجه مثبت ارتقاء داد. همچنین این موسسه پیش‌بینی کرد تا اقتصاد ترکیه در سال جاری 2.8 درصد و در سال 2025 بالغ بر 3.1 درصد رشد نماید.

https://www.trthaber.com/haber/ekonomi

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما